Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#586936
Pinkel is al een tijdje een beetje mat. Een beetje depri. Tenminste, dat vond ik. Ze is wel gewoon normaal waaks, speelt best wel met Linga, eet goed, poept goed, plast goed, drinkt goed (niet teveel), is niet mager geworden. Of dik. Zit prima in haar vel. Maar toch een beetje mat.

Dus ik heb bloed laten prikken bij mijn DA. Vandaag de uitslag:

Ureum, creatinine, ALK en ALAT en eiwit en hematocriet en leuco's en lymfocyten, etc: allemaal goed.

Niet goed:

* Bili. Die is 6 en die mag maximaal 3.4 zijn.
* Galzuren. Die is 16 en die mag maximaal 10 zijn.

In overleg met mijn DA besloten dat we over 3 weken wederom bili en galzuren laten testen.

Heeft het zin om lever-ondersteunende middelen te geven? Ik dacht aan maria-distel en Sano-Hepat ofzo (Sano hepat bevat: Flor de Piedra, Carduus marianus, Quassia amara, Berberis vulgaris, Chelidonium, Natrium Choleinicum, Stannum, Phosphorus).
Door Lizzy
#586956
Bili staat voor bilirubine.

Kan verhoogd zijn bij levercelbeschadiging en obstructie van galafvoer. En dat zou dan weer veroorzaakt kunnen worden door een lever-ontsteking (geen acute want daarvoor is de waarde te laag), galstenen, tumoren en andere enge dingen in galblaas/lever/pancreas, gebruik van bepaalde geneesmiddelen, vergiftiging met chemicaliën, cyste van de galwegen, acute auto-immune hepatitis.
Door Lizzy
#586986
Ik ga in ieder geval Mariadistel halen (tjonge, is ook wat: dit weekend was ik aan het opruimen, zo ook de hondenlaadjes, stond er een pot mariadistel. Aangezien de houdbaarheidsdatum bijna was verlopen, heb ik het potje weggegooid met het idee het toch niet meer nodig te hebben.... zo zie je maar.... verwacht je niks, krijg je dit :'().
#587030
hé bah, lijk mij dat Pinkel zich dan ook niet helemaal lekker kan voelen. Ik heb in het verleden al gehoord dat maria distel een goed resultaat geef bij lever ondersteuning, van de andere middelen die mogelijk hiervoor ingezet kan worden weet ik niets :-\ ik hoop dat de leverwaardes verbeteren ;)
#587062
Oh, arme Pinkel... Ik gebruik voor Senna ook mariadistelcapsules en artisjokcapsules van Akrokaps. Die zijn beide erg goed voor het reinigen en herstellen van de lever.

Groetjes en sterkte voor Pinkel!

Fieke
Door Lizzy
#587071
Bedankt lieve mensen! Ik ben vandaag gelijk maar Mariadistel wezen halen en geef haar vanavond direct haar eerste capsule.

Hoeveel geven jullie, van Mariadistel? En om welke reden geven jullie het?

Wat doet Artisjok?

Pff nee, ik hoop zo dat het niks engs is... Op zich houd ik wel wat moed omdat alle andere waardes wel goed zijn. Nou zegt dat ook weer niet alles natuurlijk, maar ja goed, moet me ergens aan vasthouden....
#587087
Ik geef Senna elke dag een capsule Mariadistel en een capsule artisjok gedurende 5 dagen en dan twee dagen rust. Dat schijnt niet nodig te zijn, maar ik heb ergens gelezen dat een rustperiode beter is.... Maar het gewoon elke dag geven is geen probleem.

Ik geef het uit voorzorg omdat Senna medicatie gebruikt voor haar epilepsie. Linda / Timmy gebruikte het ook bij haar hond en dat had een hele gunstige invloed op de leverwaarden van Timmy.

De lever heeft altijd wat te lijden van medicijngebruik, dus misschien heeft het met de medicatie van Pinkel te maken?

Groetjes,

Fieke
Door Lizzy
#587088
AstridStraver schreef: Kan dit een bijverschijnsel zijn van de incontinentiemedicatie, ik vind het zo toevallig?
Mmmm........ daar zeg je wat Astrid....... Dit is misschien goed om eens uit te gaan zoeken/aan Frank te vragen....! Dank je, voor het meedenken :-*!
#587092
Groovy krijgt ook vanwege haar medicatie een paar keer per week een capsule mariadistel. We krijgen wel het idee dat de sloomheid (die wijst op een overbelasting van de lever) daardoor sterk afgenomen is.
Door Borke
#587103
Lizzy schreef: Mmmm........ daar zeg je wat Astrid....... Dit is misschien goed om eens uit te gaan zoeken/aan Frank te vragen....! Dank je, voor het meedenken :-*!
Je bracht mij zelf op het idee door aan te geven dat het kon komen door bepaalde geneesmiddelen 8)
Ik ben benieuwd!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door