Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#584586
Ik zag vanmiddag dat mijn jongste teefje Daisy een hematoom (dikke bloeduitstorting) aan de binnenkant van haar ene achterpoot had, ter hoogte van het spronggewricht.
Tenminste, ik denk dat het een hematoom is. Het is zo groot als een half paaseitje, mooi rond en zacht (voelt aan alsof er een beetje water in zit).

Kan ik daar een kompres met arnica tinctuur op / om doen?

Als het me morgen nog niet bevalt ga ik sowieso langs de DA hoor, beter voor niks dan dat ik straks midden in het weekend met spoed moet ofzo. ;)
Door Audrina
#584601
Angelique schreef: Zou ik zeker doen. Mocht het wat anders zijn dan kan zo'n compres ook verder geen kwaad. Je kunt ook wat arnica ingeven.
Dankjewel voor je snelle reactie. :)

Ze krijgt al Artifleur druppels van Bloem en daar zit ook arnica in. Ik kan er denk ik maar beter niet ook nog extra arnicatabletjes naast gaan geven he? En mag je zo'n kompres een nachtje laten zitten?
Door Mevroi Kruim
#584684
Het kan ook een irritatie aan de peesschede zijn. Dat heb ik zelf tenminste aan m'n pols (muurtje stuccen, geen goed idee :P) en dat is een kleurloze bult die zacht aanvoelt. In het begin pijnlijk maar na een tijdje niet meer, en het gaat nooit meer weg.
Bij paarden zie je het vaak aan de onderbenen, daar liggen de pezen mooi aan de oppervlakte. Het heet een windgal.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op vr 07 jul 2006, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#584728
Ik heb vannacht een arnicakompres om haar poot laten zitten en het "eitje" is al geslonken. Het is nog niet helemaal weg, maar het is nu ongeveer de helft kleiner. Waarschijnlijk toch wel een hematoom en niks engs. :)
Door Elvira
#585817
Zingaro heeft dit aan z'n oren gehad (bloedoor). Ik heb er arnica-gelei op gedaan en gekoeld met koel-gel zakken met een theedoek er rond. Verder gaf ik hammamelis. Het heeft een paar weken geduurd, maar op wat kreukeltjes na is z'n oor weer goed gekomen. Door zijn overvloedige beharing zie je er niks van, je voelt het wel. Dit was weliswaar een bloedoor, maar is in principe het zelfde. Op de site van westerhuis staat meer info (over een bloedoor) : http://www.whgdierenartsen.nl/html/vest ... .asp?id=74
Door Audrina
#585895
Ja, een bloedoor heeft mijn oudste teef ook gehad en die heeft er een mooi flappie aan overgehouden. ;)

Wat doet hammamelis trouwens?

Daisy is inmiddels een paar keer door haar pootje gezwikt en heeft waarschijnlijk de boel aardig verrekt. Als ze even heeft gelegen en ze staat op is het piepen en kan ze de eerste paar stapjes haast niet normaal lopen. :-\ We zijn toch maar ff langs de DA met weekenddienst geweest en die heeft wat pijnstillers meegegeven en lijnrust voorgeschreven en dan moet het met een paar dagen minder / over zijn en zo niet, dan ff naar de eigen DA.

Weet iemand of je arnica (inwendig) kan overdoseren? Daisy krijgt nu Artifleur druppels van Bloem, daar zit ook arnica in (Arnica montana D6). Zou ik haar daarnaast ook nog de kleine kinderdosering van VSM arnica (ook D6) kunnen geven (kinderen tot 6 jaar; 3 x daags 1 tablet) of krijgt ze dan teveel binnen?

Oh ja, het "ei" op haar pootje is al wel een stuk minder. :)
Laatst gewijzigd door Audrina op zo 09 jul 2006, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#586508
Dit staat op de site van Westerhuis : Als er geen dwingende redenen (zie boven) zijn om te opereren dan kiezen wij het liefst voor een homeopathische behandeling met de middelen Arnica D6 en Hammamelis D3. Deze twee middelen zorgen ervoor dat de bloeding sneller stopt, ze reguleren de resorptie van het bloed en de genezing van de oorschelp en bovendien vermindert Arnica in de acute fase het pijngevoel.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door