Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wendy
#583
Ik wil mijn Duitse Herderteef van 7,5 jaar voortaan ook rauwe botten geven, dit omdat ze tandplak heeft en omdat ze aardig uit haar giegeltje ruikt :P

Nanni (mijn hond) is een hond die altijd schrokt het liefst. Heb haar ooit eens een halve kilo pens gegeven (zo een lap) en ze slikte het zo door :o ;D

Welke botten kan ik geven (graag een lijst) en waar kan ik dat kopen? hoevaak moet ik dat geven??

Groetjes Wendy
Door Lizzy
#584
Hoi Wendy, voordat je fanatiek met rauwe botten aan de gang gaat (ook al zijn het geschikte botten), lees anders eerst even het documentje "honden en het eten van rauwe botten" onder INFORMATIE BARF.
Groetjes, Lizzy
Door wendy
#585
Ik heb het net allemaal even gelezen. Ik zag dit staan:

Botten kunnen ook vast komen te zitten in het maag/darm kanaal. Wees daar dus op bedacht en ga ogenblikkelijk naar de dierenarts wanneer je vermoed dat er een bot in de maag/darm vast zit. Dit gebeurd niet vaak. Het schijnt voornamelijk bij honden voor te komen die de neiging hebben om te "schrokken". Wees dus zeer alert bij honden die schrokken. Geef desnoods alleen gemalen botten! Voor zover ik weet zijn alleen de botten van gevogelte goed te malen. Alle andere
botten: daar loopt de gehaktmolen direct op stuk.

Nanni is dus een schrokop... En heeft een schijterd als baasje :-[Ik ben altijd bang dat er iets vast komt te zitten, omdat ik dat al een paar keer heb zien gebeuren...

Ik wil het vooral doen om de tandplak weg te werken bij haar. Kan dit ook door andere manieren, zoals lappen pens (die van de ranzijn)

groetjes Wendy
Door Paul_Barte
#586
Wendy,
Dat helpt wel wat maar zet geen zoden aan de dijk. Zie voor grote slokkoppen wat grote kalfsbotten te krijgen.
De woefs zijn dan verplicht te knabbelen en te knagen en kunnen deze onmogelijk in één keer doorslikken.

Ik heb laatst aan iemand 2 doorgezaagde boegbouten meegegeven omdat de hond eigenlijk onder narcose moest i.v.m. het verwijderen van tandsteen.
Na 2 dagen belde ze mij op.......de hond nog nooit zo'n stralend gebit gehad en kon zo auditie doen voor een Prodent reclame :-))
De kosten waren 3 euro LOL LOL...............
Door Lizzy
#587
Ik wilde precies hetzelfde gaan zeggen als Paul en toen ging er wat mis...

Nee Wendy, lappen pens gaat niet werken....

Koop anders bij een versvleesvoer fabrikant (of hun adviseurs) een kalfsbot. Zij hebben alleen maar geschikte botten en je loopt dan niet het risico dat je een ongeschikt bot voor jouw hond krijgt van de slager.

Geef dus een groot kalfsbot, zonder uitsteeksels van ribben ofzo, maar haal het bot na een paar minuten weer weg en geef je hond geen water. Grote stukken kunnen ze gewoon niet afbijten van deze botten. En, die iets grotere stukjes worden gewoon verteert in de maag.

Je geeft jouw hond geen brokken he?
Groetjes, Lizzy
Door wendy
#588
Dank je voor het antwoord!
Wat voor koeienbotten zou ik haar kunnen geven? En ik las ook dat ik het niet op een nuchtere maag mag geven, dus ik moet even een oplossing bedenken hoe het zit met het ruilen van de bot voor iets anders ;D
Door wendy
#589
Ik wilde precies hetzelfde gaan zeggen als Paul en toen ging er wat mis...

Nee Wendy, lappen pens gaat niet werken....

Koop anders bij een versvleesvoer fabrikant (of hun adviseurs) een kalfsbot. Zij hebben alleen maar geschikte botten en je loopt dan niet het risico dat je een ongeschikt bot voor jouw hond krijgt van de slager.

Geef dus een groot kalfsbot, zonder uitsteeksels van ribben ofzo, maar haal het bot na een paar minuten weer weg en geef je hond geen water. Grote stukken kunnen ze gewoon niet afbijten van deze botten. En, die iets grotere stukjes worden gewoon verteert in de maag.

Je geeft jouw hond geen brokken he?
Groetjes, Lizzy
Waar zijn zulke slagers te vinden??
Nanni krijgt wel brokken, 2 avonden in de week krijgt ze vlees van smuldier met rijst. Is dat heel erg?
Door Lizzy
#590
Hoi Wendy, honden die brokken eten hebben veelal moeite met het verteren van rauwe botten. Ik zou zelf dus geen botten en brokken geven. Maar da's mijn persoonlijke mening.

Overigens, je moet dus gEEn koeienbotten maar kalfsbotten hebben! Botten van oudere dieren zijn te hard.

En, bij Carnibest en Bibi (en hun adviseurs) kun je geschikte (eetbare) recreatiebotten kopen. Dan loop je dus niet het gevaar dat je de verkeerde botten geeft. Als je verstand hebt van botten en je precies weet wat je moet vragen (en wanneer je een bot herkent als je 'm ziet), dan zou je ook naar een Islamitische slager kunnen gaan.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door