Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Audrey
#58363
Ik ben helemaal nieuw op deze site. Ik heb een Duitse herder van bijna 6 jaar. Zijn hele leven zijn we al aan het tobben met maag en huidproblemen. Zijn maagproblemen zijn grotendeels opgelost met nieuw voer (Trovet LRD, lam&rijst, brokken) dat alleen bij de dierenarts verkrijgbaar is. Zijn huidproblemen blijven echter regelmatig opspelen. Er is geen directe oorzaak te vinden, e.e.a. speelt op diverse tijden in diverse seizoenen op. Als laatste redmiddel krijgt hij dan een spuit met prednison en dan is hij binnen 2 uur van de klachten af totdat het hele circus een aantal weken of maanden later weer begint. Ik las op internet over het voeren van vers vlees of BARF. Ik heb hier geen ervaring mee. Wellicht kan iemand aangeven of het voeren van vers vlees (zelf kokkerelen lijkt me geen goed idee) een positieve invloed kan hebben op mijn hond zijn huidproblemen en of zijn maag dan niet ondersteboven gekeerd wordt, zodat we daar weer problemen mee krijgen. Misschien is er zelfs iemand die de klachten van mijn hond herkent en er wat meer over weet dan mijn dierenarts en ik.

Audrey
Laatst gewijzigd door Audrey op do 26 feb 2004, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#58375
Hoi,
Ik denk dat de problemen van jou hond zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon, als je je hond versvlees gaat voeren.
Dus ik zou het zeker doen!
Als je het eng vind, kun je de omschakeling langzaam doen, lees hier even hoe dat gaat: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=790

Maar je kan hem ook gewoon proberen van de een op de andere dag over te zetten hoor, meestal geeft dit geen problemen.

Succes.
Door Mayka
#58377
Welkom op Barfplaats!

Ik ben met mijn Duitse Herder 2 weken geleden in één keer overgegaan naar versvlees (Carnibest) en ze vindt het geweldig! Kan het je van harte aanraden. :)
Moet er wel bij zeggen dat ze geen gezondheidsproblemen had hiervoor dus misschien is voor jou een langzamere overgang wel beter.
Groet, Titia.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#58405
Als je hond maag/darm problemen heeft is het misschien verstandig om voorzichtig over te schakelen op een versvoer . En dan voor zichtig in de vorm van geef het de eerste keer overgoten met heet water zodat het wat gaar is en doe dit in steeds mindere mate zodat hij het uiteindelijk rauw krijgt.
Verwacht niet dat het verse voer direct aanslaat,de meeste spijsverterings en huidproblemen liggen inderdaad aan de brokken (de hoeveelheid graan in de brokken) maar een hond die hier dus al op is spaak gelopen zal vaak op versvlees eerst gaan ontgiften (hoeft niet, maar reken er wel op)
Het lijkt me inderdaad de moeite waard om rauwversvlees te gaan proberen,en als je voldoende bent ingelezen zou je zelfs barf kunnen overwegen omdat je dan helemaal gericht voor jou hond kunt gaan samenstellen.
Door tieneke
#58418
De meeste mensen hier herkennen de klachten van jouw hond ;)
Het meest simpele dat je kunt doen is beginnen met versvlees !
Zeker weten dat die spuiten niet meer nodig zijn en jouw hond gigantisch opknapt.
Geef het wel even de tijd en heb geduld,de overtollige stoffen van de brokken moeten uit zijn lichaam verdwijnen.
De ene hond reageert daar heftiger op dan de andere.
Onze hond had hele erge huidproblemen en werd na het starten met versvlees op veel plekken kaal.
Niet schrikken hiervan als dit gebeurt, het hoort bij het ontgiften.
Dit kan weken of zelfs enkele maanden duren,maar daarna krijgt hij een huid en vacht terug om te :-*
Door sharpie
#58446
En Borageolie en visolie zijn ook heel goed tegen huidklachten e.d.
Borageolie werkt een beetje als een natuurlijke prednison, alleen dan zonder de evt. bijwerkingen.
Je kan de Borageolie bij Paul_Barte van barfplaats bestellen, en de visoliecapsules van de Hema schijnen ook Borageolie te bevatten.
Door jelle
#58450
Als jullie nog steeds regelmatig problemen hebben zou ik versvlees zeker een poging waard vinden. Je zult de eerste niet zijn die daarmee uiteindelijk van alle problemen af is (al kan een garantie natuurlijk niet gegeven worden!)

Ik zou je hond in dit geval ook niet ineens overzetten op rauw/vers, maar geleidelijk aan. Normale honden kunnen de overgang vaak wel aan maar als hij al maagproblemen heeft kun je het beter even rustig aan doen.

Een aantal versvoeren heeft ook lam/rijst en/of hypoallergene versies, ik geloof in ieder geval Carnibest en Energique (correct me if I'm wrong...)
Door sharpie
#58456
Een aantal versvoeren heeft ook lam/rijst en/of hypoallergene versies, ik geloof in ieder geval Carnibest en Energique (correct me if I'm wrong...)
Ja, dat klopt, maar ik zou toch eerst de gewone versies proberen, omdat die al zo anders en gezonder zijn dan brokken, dat je waarschijnlijk de hypoallergene versies niet nodig hebt.
En mocht je hond na verloop van tijd op versvlees toch nog een voedsel allergie ontwikkelen, dan kan je de hypoallergene versies nog gebruiken om uit te kunnen sluiten om welke voedingstof het gaat.
Door Peet
#58810
Hi Audrey,

Hier nog één met een "gecompliceerde" Herder...ik weet er alles van. Ik kan je alleen maar van harte aanbevelen om idd vers vlees te proberen. Als je een complete overstap eng vindt, geef dan 's morgens de dieetbrok en 's avonds een half pak Carnibest. Als hij dat goed kan hebben, kan je evt helemaal vers vlees geven. Visolie en boreage-olie zijn ook zeer goed voor zijn vacht, en ze hebben verder geen invloed op eventuele medicijnen die je hond nog krijgt.
Dus: probeer het een paar weken, kijk hoe het bevalt...ik weet zeker dat in ieder geval je hond nooit meer anders zal willen! ;D
Peet
Door Janet
#58850
De meeste mensen hier herkennen de klachten van jouw hond
Sorry Tieneke, ik herken helemaal geen klachten.
Zijn hele leven zijn we al aan het tobben met maag en huidproblemen. Zijn maagproblemen zijn grotendeels opgelost met nieuw voer ...
Zijn huidproblemen blijven echter regelmatig opspelen. Er is geen directe oorzaak te vinden, e.e.a. speelt op diverse tijden in diverse seizoenen op
Er staat helemaal niet omschreven wat de klachten eigenlijk zijn ???.

Maar ik denk zeker, samen met de rest, dat een goede complete versvleesvoeding je al een heel stuk verder helpt om de klachten in te tomen. Zoals Sylvia al aangaf: ga voorzichtig te werk en houdt rekening met een ontgiftingsproces.
Succes.
Door Audrey
#59785
allemaal alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties. Mijn volgende stap zal zeker zijn om naar vers vlees op zoek te gaan. Gezien de info op deze site lijkt carnibest een goed begin.

Even nog voor Janet:
Hij heeft gewoon overal jeuk, maar het beste is het te zien in zijn "oksels" en "liezen". De hele huis is daar rood en warm. Ook de binnenkant van zijn oren kleurt helemaal rood tijdens een jeukaanval.

Audrey
Door jeanne
#60092
[quote="Audrey"]
allemaal alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties. Mijn volgende stap zal zeker zijn om naar vers vlees op zoek te gaan. Gezien de info op deze site lijkt carnibest een goed begin.

Even nog voor Janet:
Hij heeft gewoon overal jeuk, maar het beste is het te zien in zijn "oksels" en "liezen". De hele huis is daar rood en warm. Ook de binnenkant van zijn oren kleurt helemaal rood tijdens een jeukaanval.

Audrey


[/quote]
oh oh, klinkt mij heel bekend.
Onze Freule (bassethound) had dat ook altijd toen ze nog brokken at. Ze kreeg ook speciale dieetbrokken, maar niks hielp! Ze bleek een teveel aan huidgisten te hebben (bassetkwaal) en daarbij nog een schimmel. Ze zat zelfs in haar slaap te krabben, geen haar stond er meer op de onderkant van haar lichaam, van kin tot tussen de achterpoten wat het vuurrood en klam!
Ik heb toen de brokken de deur uitgemieterd en ben volledig op een versvleesvoer overgegaan. Let wel, Freule heeft dus totaal geen problemen met haar darmen!! De jeuk is verdwenen en het rode is zo goed als weg, het ligt eraan of ze te vaak boterhammen en andere graanhoudende produkten jat uit de keuken, dan gaat het weer mis. Maar na een paar dagen zakt dat vanzelf weer weg!
Ik zou het zeker proberen met je hond, maar dan wel langzaam overschakelen hoor.
Laatst gewijzigd door jeanne op ma 01 mar 2004, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#60126
Hij heeft gewoon overal jeuk, maar het beste is het te zien in zijn "oksels" en "liezen". De hele huis is daar rood en warm. Ook de binnenkant van zijn oren kleurt helemaal rood tijdens een jeukaanval.
Die klachten herken ik wel. Bij mijn vorige hond speelden die op na het eten van een granenmaaltijd (lees: brok :-[), wat voor mij de reden was om over te gaan op vers.
klachten zijn klachten, of zijn maag en huidproblemen geen klachten
Oh zeer zeker wel. Wat in mij op kwam, is dat klachten verschillende oorzaken kunnen hebben en daardoor niet over één kam gescheerd kunnen worden.
Kali heeft bijvoorbeeld vlooienallergie, wat zich ook uit in 'huidklachten'. Alleen wel iets anders dan zoals Audrey omschrijft ;). En vers helpt hier echt niet tegen, hooguit wordt het beter in de hand gehouden dan wanneer ze brok zou eten.
Door tieneke
#60159
Janet schreef: Die klachten herken ik wel. Bij mijn vorige hond speelden die op na het eten van een granenmaaltijd (lees: brok :-[), wat voor mij de reden was om over te gaan op vers.
Oh zeer zeker wel. Wat in mij op kwam, is dat klachten verschillende oorzaken kunnen hebben en daardoor niet over één kam gescheerd kunnen worden.
Kali heeft bijvoorbeeld vlooienallergie, wat zich ook uit in 'huidklachten'. Alleen wel iets anders dan zoals Audrey omschrijft ;). En vers helpt hier echt niet tegen, hooguit wordt het beter in de hand gehouden dan wanneer ze brok zou eten.
Inderdaad, tegen vlooien helpt zelfs geen versvlees ;)
1 beet is soms al voldoende om je hond radeloos van de jeuk te zien worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door