Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door jeanne
#5835
Ik stel deze vraag in opdracht van mijn vriendin. Zij heeft ook een basset en is vanochten begonnen met de eerste carnibest maaltijd. Maar na binnen no time kotste ze alles weer uit ???
Ze heeft een half zakje gegeven (doe ik ook altijd). Omdat het nog bevroren was, heeft ze het in de magnetron ontdooit, en even af laten koelen (hoop niet dat ze het gaar heeft gekookt) en toen spuugde haar hond alles weer uit.
Ze vroeg me hoe dat kan, tja......................
Komt dit vaker voor bij de eerste keer vers vlees eten.
Kan het zijn dat ze het te gaar heeft laten worden?
:-/
Namens mijn vriendin alvast bedankt voor de antwoorden ;)
Door willy
#5836
Hoi,

Het ontdooien in de magnetron lijkt me niet zo'n goed plan, maar er zijn hier vast anderen die je daar wat meer over kunnen vertellen.
Paul waar ben je?
gr. Willy
Door Paul_Barte
#5837
Hoi Jeanne,

De hond is het niet gewend en heeft waarschijnlijk heel snel gegeten en een hond die te vol zit gooit het er net zo makkelijk weer uit (om het vervolgens weer op te eten maar dan langzamer).
Waarschijnlijk heeft de hond nog nooit in zijn leven een hap vers gehad en dit was ff teveel van het goede  :D

NOOIT ontdooien in de magnetron. Alle goede stoffen gaan verloren en is niet aan te bevelen.
Snel ontdooien met deze temperatuur moet niet zo moeilijk zijn...toch??

Eventueel het vlees in een bakje doen en dit au-bain-marie verwarmen om het ontdooiproces wat te versnellen.

Je vriendin moet het morgen of vanavond gewoon weer proberen maar niet de hele hoeveelheid in 1x geven. Verdeel het over 3 of 4 porties en laat de hond meerdere keren per dag eten om te wennen.
Door jeanne
#5839
Hoi Jeanne,

De hond is het niet gewend en heeft waarschijnlijk heel snel gegeten en een hond die te vol zit gooit het er net zo makkelijk weer uit (om het vervolgens weer op te eten maar dan langzamer).
Waarschijnlijk heeft de hond nog nooit in zijn leven een hap vers gehad en dit was ff teveel van het goede  :D

NOOIT ontdooien in de magnetron. Alle goede stoffen gaan verloren en is niet aan te bevelen.
Snel ontdooien met deze temperatuur moet niet zo moeilijk zijn...toch??

Eventueel het vlees in een bakje doen en dit au-bain-marie verwarmen om het ontdooiproces wat te versnellen.

Je vriendin moet het morgen of vanavond gewoon weer proberen maar niet de hele hoeveelheid in 1x geven. Verdeel het over 3 of 4 porties en laat de hond meerdere keren per dag eten om te wennen.
Ha die Paul,
nou, zo'n antwoord had ik haar ook al gegeven, maar toch leuk om te weten dat ik het goede antwoord heb gegeven.
Ze gaat nu een paar keer per dag een klein beetje geven en zal het nooit meer in de magnetron doen ;)
Namens haar Paul, bedankt :-*
Hij heeft inderdaad nog nooit vers gehad, ja, een plakje worst ofzo  :-/
Door Lizzy
#5840
Hoi Jeanne, wat mij dus ook niet zou verbazen is dat de buitenkant van de Carnibest wel ontdooid is geweest maar de binnenkant niet. Als het dan op sommige stukken te koud is, dan kun je er bijna de klok op gelijk zetten dat de hond het uitspuugt. Vaak eten ze het daarna zelf weer op :-X

Groetjes, Lizzy
Door jeanne
#5841
Hoi Jeanne, wat mij dus ook niet zou verbazen is dat de buitenkant van de Carnibest wel ontdooid is geweest maar de binnenkant niet. Als het dan op sommige stukken te koud is, dan kun je er bijna de klok op gelijk zetten dat de hond het uitspuugt. Vaak eten ze het daarna zelf weer op :-X

Groetjes, Lizzy
Ja, zou ook nog goed kunnen. Maar ik prak het altijd nog met een vork uiteen. (gooi het trouwens nooit in de magnetron) Ze zal de volgende keer wel beter opletten!!
Tja, en onze Freule, die heeft nog nooit haar vlees uitgespuugd. Die heeft volgens mij een maag van beton.
Heeft zondag nog de hele snoeptrommel geplundert en de helft in de tuin begraven. Ik vond het al zo vreemd dat ze niet zo happig was op haar ochtendmaaltje,  :o had natuurlijk de buik al vol met spekkies! Oeps, ik dwaal weer gigantisch af van het onderwerp..... ;D
Door Lupa
#5842
hoi, velen heb al gezegd dat het ontdoien in de magni niet goed is ,het zou daar door kunnen komen, het overgeven zou ook kunnen komen omdat de hond niet gewend is aan vers, en hetzou ook een combinatie kunne zijn met het weer, mijn honden hebben geen probleem met eten behalf nu met deze hitte, ze geven niet over maar ze eten maar de helft dan wat ze normaal eten.goed eten met deze weer is een hele opdracht hier.
Door jeanne
#5843
Nuo, ze heeft zojuist gebeld, met de medeling dat het nog steeds niet goed gaat. Ze eet het met tegenzin op en heeft het weer uitgespuugd. Nu heeft ze weer brokken klaargezet en die waren in no time op!!!
Iemand tips? Anders krijg ik de lading vlees weer terug >:(
Door Sander
#5844
Een keer ontdooien in de magnetron kan echt geen kwaad. Het nadeel is alleen dat door de verhitting enzymen worden afgebroken en bacterien worden gedood. Hiermee doe je de voordelen van vers dus teniet. Je moet het dus zeker niet altijd doen (dan kun je net zo goed brokkies voeren :-X), maar een keer is niet zo'n ramp. Voor honden die niet gewend zijn om vers te eten is het misschien zelfs zo gek nog niet, omdat je zo de overgang van brok naar vers wat geleidelijker kunt maken.
Door ine
#5845
Jeanne, misschien kan ze beginnen met een portie carnibest, waar heet water overheen is gedaan. daarna (als het goed gaat!) dit steeds minder doen.
Dit advies wordt vaker gegeven en helpt in veel gevallen!
Sterkte! Ik snap je gemoedstoestand! ;)
Door Angelique
#5846
Dat er tegenzin ontstaat is niet vreemd natuurlijk, als je weet dat je misselijk o.i.d. wordt van iets dan eet  je het niet graag meer.

Vanuit de fabrikant krijgt men het advies om honden die lang alleen maar brokken gegeten hebben langzaam te wennen. Te beginnen met 1 eetlepel per dag en dan met de "Light" variant en zou opbouwen tot een volledige maaltijd.

De alvleesklier van brokkenhonden is er op ingesteld enzymen aan te maken voor de vertering van koolhydraten en die koolhydraten die zitten juist niet in Carnibest. Wel zitten er meer vetten in en de hond moet andere enzymen aanmaken om die te verteren.

Doordat je vriendin haar hond in 1 klap een bak vlees op heeft laten eten is de spijsvertering flink ontregeld. Tenslotte is die spijsvertering niet anders gewend dan lichtverteerbare steriele brokken te verteren.

Langzaam overschakelen, bij voorkeur met de Lightversie, zal voor de hond van je vriendin het toverwoord zijn.

Nuo, ze heeft zojuist gebeld, met de medeling dat het nog steeds niet goed gaat. Ze eet het met tegenzin op en heeft het weer uitgespuugd. Nu heeft ze weer brokken klaargezet en die waren in no time op!!!
Iemand tips? Anders krijg ik de lading vlees weer terug >:(
Door Angelique
#5848
Veel plezier!
Ik heb haar deze pagina doorgemaild, hopelijk gaat ze zelf reageren :-/
Wij zijn in iedergeval vanaf morgen een weekje op vakantie ;D
Door jeanne
#5849
Nou, zojuist weer mijn vriendin aan de foon gehad. Haar hond heeft nu weer voor de eerste keer sinds die tijd carnibest gekregen. Smorgens rauw dus, vrat ze niet! Toen heeft ze later op de dag gekookt, en vrat ze het meteen op :o
Het lijkt  mij niet de bedoeling om vers vlees te gaan koken, of kan dit geen kwaad als overbrugging? Ik heb aangeraden het morgen gewoon met heet water te overgieten, dus niet te koken. En dat zo iedere dag een beetje minderen met het hete water.............
Ze is niet zo compjoetergek, vandaar dat ik het weer even vraag.
Maar ze wil het wel graag proberen in ieder geval!
Alle tips zijn welkom!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door