Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#583233
Momenteel ga ik door een hele moeilijke fase waarin een goed gesprek met jullie weleens de oplossing kan zijn, het gaat om het volgende...
Volgende maand staan mijn 3 honden een jaar op Carnibest, daarvoor aten ze brokken van Cavom. Dit beviel eigenlijk prima, goeie ontlasting en de honden zagen er goed uit. De jongste van 6 jaar oud gaat regelmatig mee naar shows, vorig jaar augustus ( een maand nadat hij is over gegaan op CB) heeft hij nog een zeer grote show gewonnen en daarna is hij in de rui gegaan. Geen probleem zou je zeggen maar nu bijna een jaar later is hij nog steeds niet in goede vachtconditie. Vorig jaar was zijn vacht mooi zwart en had hij ook een mooie volle vacht met lekker veel onderwol. De hond is nu qua vacht nog maar een schim van hoe hij toen was en dat al een jaar lang.
Ik begin nu een beetje te twijfelen of mijn hond het qua vacht wel zo goed doet op versvlees. De fokker die helemaal niets van kvv moet hebben wijt deze slechte vacht conditie ook aan de kvv. Hij zegt dat waarschijnlijk niet iedere hond het zo goed doet op kvv en dus beter reageert op brokken.
Een vriendin van mij die ook sinds een paar maanden CB voert en zich overal inleest, boeken van Mogens en wat er maar te lezen valt, denkt dat het nog steeds een kwestie van ontgiften is en dat zijn vacht wel weer terug komt. Ik denk dat een jaar wel erg lang is....

Hier dus een ernstig geval van twijfel.

p.s. ik wil er wel even bij zeggen dat de algehele gezondheid van mijn hond voorop staat en dat zijn vacht dus niet het belangrijkste is ;)

Gr. JolandaB
Door ~Joke~
#583246
Het probleem is dat een goede vacht juist een teken van een goede gezondheid is. Om wat voor soort hond gaat het?
Misschien had je ditzelfde probleem ook gehad als hij nu nog op de brokken stond. Over het algemeen verbeteren vachten juist op vers voer.
Ben je al met dit probleem bij de dierenarts geweest? Bloedje prikken?
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op wo 05 jul 2006, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#583256
[quote="JolandaB"]
Momenteel ga ik door een hele moeilijke fase waarin een goed gesprek met jullie weleens de oplossing kan zijn, het gaat om het volgende...
Volgende maand staan mijn 3 honden een jaar op Carnibest, daarvoor aten ze brokken van Cavom. Dit beviel eigenlijk prima, goeie ontlasting en de honden zagen er goed uit. De jongste van 6 jaar oud gaat regelmatig mee naar shows, vorig jaar augustus ( een maand nadat hij is over gegaan op CB) heeft hij nog een zeer grote show gewonnen en daarna is hij in de rui gegaan. Geen probleem zou je zeggen maar nu bijna een jaar later is hij nog steeds niet in goede vachtconditie. Vorig jaar was zijn vacht mooi zwart en had hij ook een mooie volle vacht met lekker veel onderwol. De hond is nu qua vacht nog maar een schim van hoe hij toen was en dat al een jaar lang.
Ik begin nu een beetje te twijfelen of mijn hond het qua vacht wel zo goed doet op versvlees. De fokker die helemaal niets van kvv moet hebben wijt deze slechte vacht conditie ook aan de kvv. Hij zegt dat waarschijnlijk niet iedere hond het zo goed doet op kvv en dus beter reageert op brokken.
Een vriendin van mij die ook sinds een paar maanden CB voert en zich overal inleest, boeken van Mogens en wat er maar te lezen valt, denkt dat het nog steeds een kwestie van ontgiften is en dat zijn vacht wel weer terug komt. Ik denk dat een jaar wel erg lang is....

Hier dus een ernstig geval van twijfel.

p.s. ik wil er wel even bij zeggen dat de algehele gezondheid van mijn hond voorop staat en dat zijn vacht dus niet het belangrijkste is ;)

Gr. JolandaB
[/quote]

Het kan best zijn dat CB niet goed valt bij jouw hond misschien moet je eens een andere kvv geven of beter nog ga zelf samenstellen. Een jaar lang ontgiften lijkt mij niet hoor dat is wel erg lang. Maar ik zou eens bibi of zo proberen en misschien wat zalm of visolie bij geven en twee keer per week een rauw eitje geven ter ondersteuning kijken of je zijn vacht even een oppepper kunt geven.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#583267
Ik kan me levedig voorstellen dat je begint te twijfelen hoor, maar je hebt het al een jaar volgehouden, dus ik denk dat je de grote voordelen van vers wel inziet ;).

Misschien is de CB die je deze hond geeft niet de juiste voeding voor HEM, want als ik het goed begrijp doen je andere 2 honden het er wel goed op? Gitte bv deed het slecht op CB natuur en Light, nou ja, slecht, haar vacht was niet optimaal, op de lam/rijst was dat probleem binnen een paar weken over.

Er kunnen natuurlijk ook nog andere zaken meespelen, dus ik zou zoals al is gesuggereerd je hond in ieder geval goed laten onderzoeken, misschien werkt bv de schildklier niet naar behoren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#583269
[quote="JolandaB"]
Het gaat hier om een Groenendaeler.

Tsja dan denk je dat je goed bezig bent he?
Ik ga in ieder geval eens kijken of ik hier in de buurt ook iets anders kan krijgen.
[/quote]

Het is net als dat je brokken voert dan kan het ook zijn dat ze het op een bepaald merkt niet goed doen en dan kan met een kvv ook.
Ik barf omdat ik zelf wil uitmaken en wil weten wat ze nu precies binnen krijgen.
Door roefus
#583278
Kun je niet een barf-dag inlassen?
Een extra vis-maaltijd ofzo.
Of visolie erbij geven?
Je hoort toch ook vaak dat dat erg goed is voor de vacht.
Door Peet
#583305
Ik zu ook gewoon wat meer varieren. Als ik even in mijn diepvries kijk, dan krijgen mijn honden eigenlijk geen dag hetzelfde: vis, eieren, hele kippen, nekken, pens, carnibest, smuldier, riblappen....... :P
Door Lizzy
#583319
Er zijn ook honden die op brokmerk X het niet goed doen, een doffe vacht krijgen. En dan stappen mensen over naar merk Y. Zo kan het dus ook gebeuren dat een hond het niet goed doet op merk X versvlees.

Ontgiften: geloof ik niet in, persoonlijk. De overstap is al zo lang geleden gemaakt.

Ik denk dat je een ander merk moet gaan geven of dit merk af moet wisselen met een ander merk. En bovendien zou het inderdaad helemaaaal niet verkeerd zijn om ook zelf wat extraatjes te gaan geven of om een paar dagen in de week zelf wat te gaan samenstellen.

Als ik jou was zou ik tenminste 1 keer per week lekker een paar sardientjes of zalmkopje of makreeltje geven en bijv. 2 a 3 keer per week wat extra visolie uit een capsule. Die van de HEMA zijn behoorlijk goed, die Visolie Extra (ofzoiets), daar zit ook een beetje borage-olie in. Verder zou ik 2 keer per week een rauw eitje geven (ook goed voor de vacht).
Door java
#583426
Onze java van ruim twee jaar had het zelfde probleem hoewel die alleen de eerste weken van zijn leven - bij de fokker- brok had gegeten. Alles had ik er al aan gedaan, extra eitje en omega 3 toevoeging extra vette vis enz. Ze bleef een slechte vacht houden en leek altijd in de rui.
Toen een pot K 1 miracle coat gekocht van Jean Peau...niet te geloven wat knapte die vacht op....binnen drie weken geen problemen meer.

groetjes Will
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#583464
Heb vanmiddag een doos Energique nr 1 gekocht, eens kijken hoe hij het daar op gaat doen. Ik kan het dan een beetje afwisselen met CB en Rodi.

Na hoeveel tijd zou je een verbetering mogen verwachten, ja ik weet het het is een rotvraag :P

Java, wat is die K1 miracle coat voor spulletje en wat zit erin?

Gr. JolandaB
Gebruikersavatar
Door sylvia
#583876
[quote="Lupa"]
ik ga nu iets heeeel erg stom zeggen :-[
hoe zou het zijn als je hem weer op brok zet? als de vacht niet verbetered dan weet je waar je aan toe bent




(niet slaan ik denk alleen maar mee)
[/quote]

AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door sylvia op do 06 jul 2006, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door