Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door laura
#58335
Ik heb ergens gelezen dat afwisseling erg belangrijk is.
Ik kan nu aan kip, rund komen en schapenpens en lamsbotten.
Zou dit genoeg afwisseling zijn?
Door sharpie
#58338
Hoe meer afwisseling hoe beter.
Ik denk dat je hier wel even mee voort kunt, maar op de lange duur zou ik alleen voor iets meer afwisseling zorgen.
Maar ik zou me geen zorgen maken denk ik ;)
Misschien dat iemand anders hier nog wat aan toe kan voegen of het hier niet eens mee is ???
Door Lizzy
#58340
laura schreef: Ik heb ergens gelezen dat afwisseling erg belangrijk is.
Ik kan nu aan kip, rund komen en schapenpens en lamsbotten.
Zou dit genoeg afwisseling zijn?
Wat bedoel je met kip? Kippenvlees, botten en organen? En met rund? Vlees en orgaanvlees?
Door laura
#58347
Ik heb van rund nu nog pens liggen, maar als dat op is ga ik niet weer nieuwe halen, die van schaap is makkelijker aan te komen.
Verder bedoel ik runderhart. Nu heb ik gehakt opgehaald, maar hopelijk kan ik telkens aan runderspiervlees komen, voor een goed prijsje dan he ;).
Kip heb ik nu allerlei soorten vlees van. nekken, dijen, vleugels. Organen kan ik ook aan komen, maar runderhart kost mij de helft, tja dan is de keuze gauw gemaakt.

Ik zal binnekort eens heel goed na gaan denken over het menu, de samenstelling dan... Ze eet nu ook nog regelmatig brokken (op de goede manier hoor, 8 uur ertussen). voor zover je brok goed kunt noemen.....

Misschien kan ik in de toekomst ook aan meer schapenvlees komen.Ik ben er nu een keer geweest en dan vergeet je altijd vanalles te vragen. Ze waren erg vriendelijk, en vonden het helemaal niet raar! Is schapenhart ook goed trouwens?
Door sharpie
#58351
Ik weet niet waar jij (runder)hart tot rekent, ik vind het orgaanvlees en geen spiervlees.
Pens is ook orgaanvlees, ik zeg het maar ff voor de zekerheid.
En het is ook goed om genoeg afwisseling te hebben van verschillende organen.
Door sharpie
#58352
Nog even dit:
Het percentage spiervlees moet ± 40% zijn en orgaanvlees ±15-20% van de totale maaltijd.
Door laura
#58359
Daar was ik inmiddels ook achter. Ik reken hart maar tot orgaanvlees, volgens mij zit ik dan al snel goed.

Ik ben al eens aan het rekenen geslagen. 15-20 procent is niet veel. Als we onze hond een keer in de week een lap pens willen geven, mag ze er maar weinig hart meer bij hebben, Wel jammer, de vriezer ligt vol :(, toen ik t kocht wist ik dit dus nog niet!

Kippenhartjes, magen en levertjes, is dat een beetje te mengen? Onze hond vind de groente namelijk niet al te lekker. Vandaag heb ik gehakt gehaald bij de edah voor weinig geld, dat is dus te mengen. runderhart en kippenbotten met vlees is niet te mengen met groente. Ze eet dan al het vlees eruit.... Malen vind ik ook weer zonde...
Ik bedoel dus, zijn kippenorganen een beetje week oid, zodat het goed te husselen is?

Verder gaat er alles in hoor ;D Pens was eerst erg wennen. We hebben haar een half uur op t balkon gehouden en uiteindelijk is ze eraan begonnen. De keer erop wist ze niet hoesnel ze bij de bak moest komen!
Door sharpie
#58364
Ja, kippenorganen kan je malen en daar de groente doorheen doen, ook rundergehakt kan je goed met groente mengen.

Je hoeft de organen ook niet weg te gooien hoor, gewoon wat extra spiervlees erbij en dan komt het wel op.

Honden hoeven ook niet perse groenten te eten hoor, al is het wel gezond.
Je kan ook Fytomix van Bibi of Kruidenmix van Carnibest geven inplaats van groente, dat vinden ze meestal erg lekker.
Het is nl. de groene maaginhoud van lammeren of kalveren die hebben kunnen grazen.
Het lijkt een beetje op paardenpoep. :o ;D
Laatst gewijzigd door sharpie op do 26 feb 2004, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura
#58369
Het hart gaat zeker niet in de kliko, maar de vriezer is nu wel zo vol dat er bijna geen spiervlees meer inpast!
Tosca is inmiddels met haar voer nu dus ook onze vriezer aan het veroveren!

Wat je tochal niet doet om je hond te verwennen!

Is lever van lammeren goed trouwens? Volgens mij koste dat ook niet zoveel. De eerste weken zullen we er niet aan toe komen ivm al het hart ;D.

De kruidenmix van carnibest zou ik een keertje kunnen proberen idd. Is dat hetzelfde als kruidenmix?

Voor vanavond staat er: wortel, bloemkool, peterselie, selderij, manderijn, appel en peer op het menu ;). Ruikt nog niet eens zo raar. Heb er meteen een scheut yoghurt erdoor gedaan!
Door sharpie
#58372
De kruidenmix van carnibest zou ik een keertje kunnen proberen idd. Is dat hetzelfde als kruidenmix?
Kruidenmix van Carnibest is de groene maaginhoud van kalveren die hebben gegraasd en Fytomix van Bibi is de groene maaginhoud van lammeren die hebben gegraasd.

Het is dus ongeveer allebei hetzelfde.
Het voordeel van de Kruiden en/of Fytomix is dat het voorverteerdde grassen e.d. zijn, dus je bootst hier de natuur mee na, wolven eten ook de maaginhoud van hun prooi op.
Honden kunnen gewone groenten niet goed verteren, daarom moet je het ook pureren en met de fytomix/kruidenmix is het dus zelfs al voorverteerd, waardoor ze het goed opnemen.
Ook zit er in fyto/kruidenmix probiotics, wat heel goed voor de maag en darmflora is.
Door laura
#58376
Zou ik ook aan de islamiet kunnen vragen of die de maaginhoud van de lammeren kan bewaren? of is dit geen optie?

Carnibest is hier in de buurt niet echt te krijgen. Bibi zit alleen in rotterdam toch, of hoogvliet oid?
Door jelle
#58383
Hoi

ik zou zeker proberen aan meer variatie in vlees te komen. Zeker althans als je uiteindelijk volledig wilt gaan BARFen!
Denk bijvoorbeeld eens aan vis (de markt is een goed punt om te proberen, zeker als er kramen staan met hele vissen), kalkoen, lam, geit, kalf (de laatste drie bij de islamitische slager). Zelf heb ik via de wildpoelier botten met vlees van hert, haas etc. op de kop kunnen tikken. Volgende week hoop ik ook parelhoen te kunnen scoren, en je zou ook eens kunnen vragen of je eend kunt krijgen.

Goed op aanbiedingen letten, proberen zoveel mogelijk restmateriaal los te krijgen etc. kan veel schelen in de prijs, maar als je echt goed veel variatie wilt bieden ontkom je (ik althans) er soms ook niet aan om echt wat te moeten betalen ervoor. Maar dat soort dingen hoef je dan ook niet dagelijks te geven, en de gemiddelde prijs kan dan redelijk blijven als je andere dingen weer heel goedkoop of gratis krijgt.
Door Ollie
#58384
sharpie schreef: Ik weet niet waar jij (runder)hart tot rekent, ik vind het orgaanvlees en geen spiervlees.
Pens is ook orgaanvlees, ik zeg het maar ff voor de zekerheid.
En het is ook goed om genoeg afwisseling te hebben van verschillende organen.
Heb ik even een vraagje voor jou, over hart! Er zit hier in de buurt een slager, en die mag geen orgaanvlees verkopen, maar hij verkoopt wel harten! Dus nou vraag ik mij toch wel af hoe dat nou zit! Hart is dat nou orgaan, of toch spiervlees?? ??? Ik hoorde dat van een vriendin van mij, dus ik ben er niet zelf geweest!
Door laura
#58388
Ik zou hier in de buurt niet eens voor mezelf weten waar ik hert of konijn kan krijgen. Ik kan het natuurlijk altijd vragen op de adressen waar ik kom..

Over verse vis: ik heb 't geprobeerd, maar het gaat er echt niet in! Ik heb nu een blikje sardientjes hier staan, hopelijk gaat dat er wel in. Anders stap ik over op visoliecapsules.

Misschien dat ik ook aan paardenvlees kan komen bij de slachterij. Paardenvlees heeft niemand het ooit over trouwens. Wil niemand dit geven of is het niet goed, of kan niemand eraan komen?

Ik vraag me af of meer variatie echt nodig is voor de gezondheid van de hond??? Ik denk wel dat het in ieder geval fijn is voor de hond, maar is het ook echt nodig?
Door Lizzy
#58415
Paardenvlees wordt zeker gegeven hoor. Volgens mij geeft Roger het en Helen ook.

Maar goed, over afwisseling: aangezien de meeste van ons zo weinig mogelijk supplementen willen geven en ieder bot (zelfs van hetzelfde dier!!) en ieder stuk vlees andere aminozuren, vitamines, mineralen enzovoorts bevatten is het afwisselen zeker aan te bevelen, vind ik.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door