Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door ellyenrob
#583015
Even het weekmenu van Thunder, hij is 17,5 KG.

dag 1; 300 gram vlees en 300 gram botten
dag 2; 300 gram groentemix/orgaan en 300 gram botten
dag 3; 300 gram vlees en 300 gram botten
dag 4; 300 gram vlees en 300 gram groentemix/orgaan
dag 5; 300 gram vlees en 300 gram botten
dag 6; 300 gram vlees en 300 gram botten
dag 7; 300 gram groentemix/orgaan en 300 gram botten.
De grammen zijn ongeveer!
Botten; deze bestaan uit afwisselend kippennekken/karkassen, eendekarkas/nekken, kalfsribben en binnenkort lamsribben.
Groentemix/orgaan; Dit bestaan uit allerlei groentes + fruit aangevuld met Sanoflor veendrenk, maisolie, zeewier en Yoghurt of kwark.
Orgaan; Hier gebruiken we voor, kipenlever/hart/maag, eenden lever/maag/hart en runder en lamshart en binnenkort vuile lamspens/geitenpens.

Wij doen geen vastendag, ik weet niet of dat zinnig is, graag een kleine uitleg over het wel/niet vasten.

Elly
De verhouding is 40% orgaan en de rest prutje
Laatst gewijzigd door ellyenrob op wo 05 jul 2006, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#583131
WAARSCHUWING! Verwijder het PRUTJE voordat Dory (202 Spots) het ziet! Dat heet hier MIX! :o :o


;D ;D

Er staat niet bij waar het vlees (ik neem aan spiervlees) uit bestaat. Als je evenveel soorten hebt als botten denk ik dat je qua afwisseling goed zit.
Ik mis wel de vis. Vette vis als zalm of sardien voegt goeie zaken toe aan het menu en ik zou zeker proberen 1x per week vis te geven.
Veder ben ik zelf niet kapot van plantaardige olie voor honden. Als je olie voert (en waarom zou je? Er zit voldoende vet in de barfonderdelen) dan zou ik visolie geven en geen maisolie.

Vastendagen: is een controversieel onderwerp. Er zijn hier mensen die hun hond minimaal 2x per dag voeren, en er zijn er zoals ik die 4 a 5 keer per week voeren.
Ik doe dat omdat ik heb gemerkt dat mijn honden het daar duidelijk beter op doen dan dagelijks voeren, laat staan meer dan 1x per dag. Ik wissel hoeveelheden en voedertijden af, soms krijgen ze 's ochtends een klein beetje en dan de volgende dag 's middagseen flinke maaltijd (bv 2x de daghoeveelheid) en dan de dag erop niks en dan weer 's avonds een grotere maaltijd, dan weer een kleinere op een tijdstip dat mij uitkomt, enz. enz.
Mijn honden hebben minder nodig op dit regime, wat erop duidt dat ze het eten beter verteren. Ze zaniken niet op vaste tijden om eten (ze weten immers nooit wanneer het komt) en ze hebben geen last van galbraken. Ik kan hun voer aanpassen aan hun aktiviteiten: als bv ze naar behendigheid gaan voer ik de dag ervoor niet, ze werken veel plezieriger op een lege maag (itt mensen ;D). Ga ik een dagje weg dan sleep ik geen hondenvoer mee, dat krijgen ze de volgende dag wel weer.
Op die manier dus.
Door Lizzy
#583133
Je geeft ook alleen vlees, wat voor vlees is dat?

Grofweg kom ik op de volgende percentages:

71% vleesbot
7% vlees
7% orgaan
14% groente

Ik vind persoonlijk dat je wat minder vleesbot mag geven. Ik vind 50% eerlijk gezegd wel genoeg. Je zou in plaats van vleesbot nog iets meer orgaanvlees kunnen geven (10% a 15% in totaal) en wat meer vlees.

Je geeft vier verschillende vleessoorten. Zou je bijv. nog 1 keer per week nog vette vis kunnen geven?
Door ellyenrob
#583164
[quote="Lizzy"]
Je geeft ook alleen vlees, wat voor vlees is dat?

Grofweg kom ik op de volgende percentages:

71% vleesbot
7% vlees
7% orgaan
14% groente

Ik vind persoonlijk dat je wat minder vleesbot mag geven. Ik vind 50% eerlijk gezegd wel genoeg. Je zou in plaats van vleesbot nog iets meer orgaanvlees kunnen geven (10% a 15% in totaal) en wat meer vlees.

Je geeft vier verschillende vleessoorten. Zou je bijv. nog 1 keer per week nog vette vis kunnen geven?
[/quote]

Bedankt voor jullie reaktie's

Je komt op 71%vleesbot omdat je ervan uit gaat dat er nog vlees aan het bot zit?Ik doe toch bot en vlees 50/50.

Vlees is kopvlees + kip + eend.

Ja een visdag willen we inderdaad ook gaan invoeren, we moeten nog effe zoeken waar we zalmkoppen kunnsn scoren.
Door *wendy*
#583168
[quote="ellyenrob"]Ja een visdag willen we inderdaad ook gaan invoeren, we moeten nog effe zoeken waar we zalmkoppen kunnsn scoren.
[/quote]

Ga je wel eens naar de markt? Negen van de tien keer staat er wel een viskraam. Gewoon vragen of ze je daaraan kunnen helpen. ;) Met een beetje "geluk" heb je je vriezer alleen maar vol liggen met zalmkoppen binnen no time. ;D
Ennuh weinig tot niets voor betalen hoor, is afval voor hun.
Door ellyenrob
#583180
[quote="pippy"]
Ga je wel eens naar de markt? Negen van de tien keer staat er wel een viskraam. Gewoon vragen of ze je daaraan kunnen helpen. ;) Met een beetje "geluk" heb je je vriezer alleen maar vol liggen met zalmkoppen binnen no time. ;D
Ennuh weinig tot niets voor betalen hoor, is afval voor hun.

[/quote]

Helaas de markten hier in de buurt geen viskraam(Hoorn Bovenkarspel) Zal eens in Zaandam gaan kijken.
Bedankt.

Elly
Door *wendy*
#583187
En dan dacht ik dat ik in een "gat" woonde :P

Heb je hier wat aan?

BEENTJES VISHANDEL
GEDEMPTE TURFHAVEN 33
1621 HD HOORN NH
NIEDERLANDE
Telefoon +31 (0) 229-214488
Fax +31 (0) 46-4371424

Hoogland vishandel B.V.
Protonweg 8
1627 LD Hoorn nh
Fax: 0229-215233


En als je in het telefoonboek onder Zaandam zoekt staan er onwijs veel vishandel en groothandels in.

Succes.
Laatst gewijzigd door *wendy* op wo 05 jul 2006, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ellyenrob
#583289
[quote="Lizzy"]
Je geeft ook alleen vlees, wat voor vlees is dat?

Grofweg kom ik op de volgende percentages:

71% vleesbot
7% vlees
7% orgaan
14% groente

Ik vind persoonlijk dat je wat minder vleesbot mag geven. Ik vind 50% eerlijk gezegd wel genoeg. Je zou in plaats van vleesbot nog iets meer orgaanvlees kunnen geven (10% a 15% in totaal) en wat meer vlees.

Je geeft vier verschillende vleessoorten. Zou je bijv. nog 1 keer per week nog vette vis kunnen geven?
[/quote]

Lizzy, kun je me uitleggen hoe je aan 7% vlees komt, ik kom op 35% buiten het vlees wat nog aan de botten zit.
Door Lizzy
#583312
[quote="ellyenrob"]
Lizzy, kun je me uitleggen hoe je aan 7% vlees komt, ik kom op 35% buiten het vlees wat nog aan de botten zit.
[/quote]

Hoi Elly,

Ik zie nu pas wat jij hebt bedoelt en wat ik dacht dat jij bedoelde!

Je schrijft 300 gram vlees en 300 gram bot. Maar je geeft dus echt 300 gram los vlees en 300 gram vleesbot. Ik dacht dus dat je 300 gram vlees en 300 gram kaal bot gaf, met andere woorden: 600 gram vleesbot. Zo kwam ik op 71%. Mijn fout. Verkeerd geintepreteerd :-[

Ik vind 35% vleesbot overigens een tikkie weinig....
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 05 jul 2006, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ellyenrob
#583315
[quote="Lizzy"]
Hoi Elly,

Ik zie nu pas wat jij hebt bedoelt en wat ik dacht dat jij bedoelde!

Je schrijft 300 gram vlees en 300 gram bot. Maar je geeft dus echt 300 gram los vlees en 300 gram vleesbot. Ik dacht dus dat je 300 gram vlees en 300 gram kaal bot gaf, met andere woorden: 600 gram vleesbot. Zo kwam ik op 71%. Mijn fout. Verkeerd geintepreteerd :-[

Ik vind 35% vleesbot overigens een tikkie weinig....
[/quote]

35% is vlees geen vleesbot dit % is hoger toch???
Het wordt nu wel echt onoverzichtelijk denk ik.
300 gram vlees = alleen vlees
300 gram botten, zijn kippennekken/karkassen en kalfsribben ook hier zit ietsje vlees aan.
Door Lizzy
#583321
[quote="ellyenrob"]
35% is vlees geen vleesbot dit % is hoger toch???
Het wordt nu wel echt onoverzichtelijk denk ik.
300 gram vlees = alleen vlees
300 gram botten, zijn kippennekken/karkassen en kalfsribben ook hier zit ietsje vlees aan.
[/quote]

Ik ga gewoon overnieuw rekenen, moment.
Door Lizzy
#583325
OK, ik denk dat ik last heb van de warmte ofzo ;D want ik dacht bij bot aan bot en niet aan vleesbot. En ja, dan komt je berekening in de knoei. Dus, opnieuw:

40% vleesbot
33% vlees
11% orgaanvlees
16% groente
----------
100%

Mijn excuses voor de verwarring!
Door ellyenrob
#583326
[quote="Lizzy"]
OK, ik denk dat ik last heb van de warmte ofzo ;D want ik dacht bij bot aan bot en niet aan vleesbot. En ja, dan komt je berekening in de knoei. Dus, opnieuw:

40% vleesbot
33% vlees
11% orgaanvlees
16% groente
----------
100%

Mijn excuses voor de verwarring!
[/quote]

Geen probleem hoor.

Zijn de % oké of moet er ergens gesluited worden?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door