Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#582120
Hoe groot is nou eigenlijk de kans dat een gezonde hond een ziekte als parvo oploopt?? Is dat onderhand niet veel kleiner als dat ze een van de tekenziektes krijgen?! Weet iemand dit of heeft iemand daar wat literatuur over?!
Door 202Spots
#582125
How is Parvo transmitted?
Canine parvovirus is carried by dogs. Adult dogs may be infected carriers without showing any clinical signs. Dogs with the typical diarrhea that parvovirus causes shed the virus as well. It can last a long time in the environment, perhaps as long as 9 months or longer.

Generally, it takes 7-10 days from the time of exposure for dogs and puppies to start showing symptoms and to test positive for parvo.

Parvo is highly contagious to unprotected dogs, and the virus can remain infectious in ground contaminated with fecal material for five months or more if conditions are favorable. Extremely hardy, most disinfectants cannot kill the virus, however chlorine bleach is the most effective and inexpensive agent that works, and is commonly used by veterinarians.
http://www.workingdogs.com/parvofaq.htm

http://www.dierenkliniektiel.nl/ZI/ZIho ... _parvo.htm
Door Jojo
#582144
Bedankt voor de info, parvo is dus idd. best een ziekte om serieus te nemen ;)

De vraag blijft, ent ik mn hond dit jaar en zo ja, waartegen ::)

Ik wil sowiezo weill enten, maar is parvo echt nodig elk jaar of kan dat bv. net zo goed om het jaar?!
Door chamourel
#582146
mijn dierenarts zegt dat de kans hier in nederland niet zo groot is.........
hij heeft het nog maar 2 keer meegemaakt en dit waren dan 2 honden van dezelfde eigenaar (fokker)
ik heb er dus voor gekozen niet te enten......( op 1 hond van de 8 dan ) ::)
Door chamourel
#582147
Jojo schreef: Bedankt voor de info, parvo is dus idd. best een ziekte om serieus te nemen ;)

De vraag blijft, ent ik mn hond dit jaar en zo ja, waartegen ::)

Ik wil sowiezo weill enten, maar is parvo echt nodig elk jaar of kan dat bv. net zo goed om het jaar?!
je kan de titers laten bepalen, en zo weten of er nog genoeg antistoffen zijn
Door Sennaruby
#582149
In de cocktail van nobivac is parvo voor 3 jaar geregistreerd en los of in combinatie met hondenziekte nog voor 2 jaar, maar aan een 3-jarige registratie wordt gewerkt. Je hoeft dus niet elk jaar en dus ook niet om het jaar te enten. Het beschermt 3 jaar. Ik laat volgend jaar een titerbepaling doen voor mijn hond van nu 1 jaar die alleen de basisentingen tot 12 weken gehad heeft. En dan zie ik wel of ik ent of niet.

Groetjes,

Fieke
Door Jojo
#582154
Sennaruby schreef: In de cocktail van nobivac is parvo voor 3 jaar geregistreerd en los of in combinatie met hondenziekte nog voor 2 jaar, maar aan een 3-jarige registratie wordt gewerkt. Je hoeft dus niet elk jaar en dus ook niet om het jaar te enten. Het beschermt 3 jaar. Ik laat volgend jaar een titerbepaling doen voor mijn hond van nu 1 jaar die alleen de basisentingen tot 12 weken gehad heeft. En dan zie ik wel of ik ent of niet.

Groetjes,

Fieke
Oke!
Joey is geent met merial, die heeft meen ik niet die langere registratieduur, maar het is in princiepe toch het zelfde spul?! Dan kun je er dus van uit gaan dat ook die wel langer zal werken als dat de registartieduur aangeeft....niet?!

Ik denk dat ik dan bij mijn beslissing blijf dat alleen een weill enting dit jaar voldoende zal zijn. Of iemand moet nog met schokkende feiten komen waardoor ik anders beslis ;)
Door conleeuw
#582172
de aantal jaren registratie is bijna een administratieve kwestie, dat zegt niet hoe lang de entstof werkzaam is, nou klinkt het simpel, maar zo is het natuurlijk niet, het is wel zo dat er in weze niets verandert aan de entstof als de registratie van 1 jaar naar 3 jaar verlengd wordt, dus, ook toen men enten toen het nog maar 1 jaar geldig was, gaf was de bescherming dezelfde als wat het nu is met een drie jarige registratie, als je begrijp wat ik bedoel. Dus de registratie zegt nog niet alles over de lengte van de bescherming die een enting biedt. Daarmee wil ik niet voorstellen dat iemand niet ent, of dat alle entingen langer dan de geldigheidsduur bescherming biedt, want er zijn hondenziekten die korter bescherming biedt, maar ook entingen die langer bescherming biedt dan de daarvoor geregistreerde termijn.
Het is en blijf moeilijk om te beslissen wat je wel al dan niet wil enten. Voor mijzelf gaat het puur om of ik kan leven met de mogelijke gevolgen van niet enten..... dus langer niet enten dan de geldigheids duur. Vindt ik dat ik met de mogelijke gevolgen kan leven, prima dan ent ik niet, vindt ik dat ik niet met de gevolgen zou kunnen leven, dan ent ik. Maar ieder moet voor zich uitmaken wat hij/zij wil of niet wil wat betreft enten.
Door herder_lover
#582180
tsja Parvo.....
ik laat mijn honden ieder jaar enten.... maar dat heeft een reden en die is dat mijn Nitro er door overleden is. Dus ik neem geen risico's.

Moet wel zeggen dat ik niet in NL woon he!!!
Door conleeuw
#582265
herder_lover schreef: tsja Parvo.....
ik laat mijn honden ieder jaar enten.... maar dat heeft een reden en die is dat mijn Nitro er door overleden is. Dus ik neem geen risico's.

Moet wel zeggen dat ik niet in NL woon he!!!
ik denk ook dat als je ooit parvo heb meegemaakt dat je toch meer panisch bent. Ik heb helaas ook parvo meegemaakt, en dat wens ik niemand met een hond. De een sleep je er met pijn en moeite doorheen, de ander doe je alles om ze erdoorheen te slepen en dan nog komen ze te overlijden, echt een lijdensweg... tenminste dat vondt ik. Ik ent niet iedere jaar, maar ik zorg wel dat mijn pup volledig is ingeent, pas als ze twee keer de coctail hebben gehad vindt ik dat ze volledig zijn ingeent, dus zeg maar met ongeveer twee jaar.... daarna ben ik meer flexibel. maar nogmaals dat is zeer persoonlijk ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#582358
Parvo op zichzelf is niet echt gevaarlijk pas als het samen met het coronavirus komt wordt parvo gevaarlijk en dan nog met name voor honden onder het jaar.
Ik ent mijn volwassen honden niet , mijn oude honden liepen iedere dag in een druk park waar ook een keer parvo uitbrak mijn honden die alleen puppy entingen hadden gehad met 1 herhaal enting hebben nergens last van gehad terwijl ze wel in contact zijn geweest met honden die dus wel parvo hadden.

Ik zal het niet moedwillig opzoeken maar ik ben niet bang voor parvo dat ik jaarlijks mijn honden er mee vol laat jassen, buitendat denk ik dat ze voldoende beschermd zijn met de eerste en herhaal enting voor de rest van hun leven , net als dat mijn kinderen en ik zijn met de entingen die wij als kinderen krijgen en ook niet ieder jaar hoeven te herhalen.
Laatst gewijzigd door sylvia op di 04 jul 2006, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#582363
conleeuw schreef:Dus de registratie zegt nog niet alles over de lengte van de bescherming die een enting biedt.

In principe wel, want de registratie wordt niet gedaan als niet is aangetoond dat de werking 2 jaar is. Met andere woorden: een fabrikant moet kunnen aantonen wat er in de bijsluiter staat (dus in dit geval een werkzaamheid van 2 jaar), anders gaat de hele registratie niet door. Als Nobivac dus geregistreerd is voor een werkzaamheid van 2 jaar, dan IS de werkzaamheid ook 2 jaar.

De meeste honden die parvo krijgen zijn erg jong of hebben een zwakke weerstand. Een normale volwassen hond, met een goede weerstand kan wel parvo krijgen, maar komt daar gewoonlijk vrij gemakkelijk doorheen. Het kan zelfs zo zijn dat als je hond flinke diarree heeft, dat er ook sprake is van het parvovirus, dat weet je niet, want er wordt niet op getest.

Timmy is al vanaf zijn 3e jaar niet meer voor (o.a.) parvo gevaccineerd en liep dagelijks rond in de kliniek, waar we ook wel eens parvopups hadden liggen. Tim is er nooit ziek van geworden...

Gr.
Linda
Door conleeuw
#582437
Timmy schreef: In principe wel, want de registratie wordt niet gedaan als niet is aangetoond dat de werking 2 jaar is. Met andere woorden: een fabrikant moet kunnen aantonen wat er in de bijsluiter staat (dus in dit geval een werkzaamheid van 2 jaar), anders gaat de hele registratie niet door. Als Nobivac dus geregistreerd is voor een werkzaamheid van 2 jaar, dan IS de werkzaamheid ook 2 jaar.

De meeste honden die parvo krijgen zijn erg jong of hebben een zwakke weerstand. Een normale volwassen hond, met een goede weerstand kan wel parvo krijgen, maar komt daar gewoonlijk vrij gemakkelijk doorheen. Het kan zelfs zo zijn dat als je hond flinke diarree heeft, dat er ook sprake is van het parvovirus, dat weet je niet, want er wordt niet op getest.

Timmy is al vanaf zijn 3e jaar niet meer voor (o.a.) parvo gevaccineerd en liep dagelijks rond in de kliniek, waar we ook wel eens parvopups hadden liggen. Tim is er nooit ziek van geworden...

Gr.
Linda
ja nu ze een registratie hebben voor twee jaar weet je dat het voor twee jaar werkt, maar, toen de registratie nog maar voor 1 jaar gelden, dat is niet zo lang geleden, toen werkten de enting ook al voor twee jaar, er is niets aan de entstof veranderd, alleen de papierwerk (bewijs dat het langer werkt) is rond!!! dus, het kan ook zijn dat het langer werkt, maar de bewijzen zijn nog niet gelevert. ;)
Door Jojo
#582548
Het is denk ik ook maar net wat de fabrikant er zelf aan doet om te testen hoe lang het werkt. Ik kan me zo voorstellen dat een fabrikant geen geld en moeite in een dergelijk onderzoek wil steken en dat het voor de verkoop ook niet slecht is om het gewoon elk jaar te laten enten. Als ze er op zetten dat het 2 jaar werkzaam is, daalt de verkoop met de helft ::)
Laatst gewijzigd door Jojo op di 04 jul 2006, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#582761
conleeuw schreef: alleen de papierwerk (bewijs dat het langer werkt) is rond!!! dus, het kan ook zijn dat het langer werkt, maar de bewijzen zijn nog niet gelevert. ;)
Het bewijs is er wellicht wel, maar registreren kost een godsvermogen en daarom heeft de ene fabrikant het wel en de andere niet.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door