Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Pyts
#581678
Twee weken geleden hebben wij Ravasz opgehaald, hij woog toen 6 kilo. Hij at bij de fokker zo'n 500 a 600 gram CB per dag. We hebben dit thuis voortgezet, afgewisseld met Barf.

Hij ziet er goed uit, is mooi slank...

Maar hij weegt nu 9,2 kilo, hij is 9,5 week oud.

Hij is dus 3,2 kilo gegroeid in 14 dagen. Hij heeft ook altijd zin in eten.

Is dit echter niet heel erg veel? Een kilo per week a la, maar 1,6 kilo per week is toch wel erg veel of niet?

En als ik 5% van zijn lichaamsgewicht aan CB zou moeten geven, dan is dat 'maar' 460 gr. per dag i.p.v. 600 gram...

Wat is jullie mening hierover? Ik wil te snelle groei i.v.m. groeipijnen e.d. erg graag vermijden. Ook denk ik dat ik een vuilnisvatje in huis heb, d.w.z. dat als ik hem 10 kilo per dag voer, hij nog steeds wel wat lust... ;D
Door K@rin
#581691
ik zou de hoeveelheid voer voorlopig niet verhogen ........
pas als hij minder dan 1 kg per week aankomt iets erbij geven .........
een keertje 1,6 kg aankomen in een week is niet erg, maar dan moet het de volgende week eigenlijk beduidend minder zijn.
Ca. 60 gram per kg lichaamsgewicht vind ik "normaal", dus bekijk maar hoe hij het de volgende week doet met deze 600 gram CB.

Honger zullen ze altijd houden op deze leeftijd .......
Gebruikersavatar
Door sylvia
#581692
Je moet gewoon kijken dat je geen vette pup krijgt als hij er gewoon goed uitziet zonder overgewicht maar ook niet te mager dan is het goed, heeft hij wat spekvet dan zou ik minder geven.
Door *wendy*
#581936
Gandor groeide helaas ruim 8 weken achter elkaar met 2 kg per week ::) En hij is nooit puppydik geweest. Juist vanwege de diverse adviezen hebben wij hem schraal gehouden.
Door Lizzy
#581964
Deze discussie hebben we ook wel eens gehad in de zelf-samenstel-sectie en we zijn er niet echt uit gekomen.

Wat is groei? Je hebt groei in de hoogte en groei in de breedte (dikte ;D), zullen we maar zeggen. En hoe beinvloed je groei? Kun je groei wel beinvloeden?

Volgens mij zit het zo: de uiteindelijke grootte van een hond ligt vast in de genen. Wanneer een hond optimaal gevoerd wordt, kan hij optimaal groeien en zal hij zijn optimale (oftewel maximale grootte) bereiken. Daarom wordt een tjieewaawaa geen Duitse Dog, ook als je deze goed en veel voert. Daarom blijven straathondjes, die nauwelijks te eten hebben gehad, achter in groei en hadden ze op goede voeding groter kunnen worden dan dat ze uiteindelijk zijn.

Wanneer een hond niet zo groot wordt als dat je zou mogen verwachten, dan is er iets mis gegaan in zijn omgeving, van buitenaf (dus bijv. voeding) of mogelijk is er iets misgegaan met de groeihormomen.

Volgens mij is de manier waarop een hond groeit deels genetisch aangelegd maar wordt dat ook deels gestuurd door groeihormonen en wordt dat deels gestuurd door de voeding. Volgens mij wordt groeihormoon weer gestuurd door allerlei ingewikkelde interne processen. Zo schijnt beweging de aanmaak van groeihormoon weer te bevorderen. En zo heb je dus pieken en dalen in de groei, terwijl je bij wijzen van spreken iedere dag keurig dezelfde hoeveelheid voer geeft.

Maar, ook voedingsstoffen hebben dus invloed op de manier waarop de hond groeit. En persoonlijk denk ik dat niet alleen de hoeveelheid voeding bepalend is, maar ook WAT je voert. Maar, of je met hoeveel en wat precies kunt bepalen hoe hard een hond groeit? DAT denk ik dus niet. Daar is meer voor nodig.

Volgens mij is het enige dat je kunt doen: de pup genoeg voeding geven. De pup niet teveel voeding geven. De pup niet al te vet voer voeren. De pup normaal laten bewegen (niet teveel maar ook zeker niet te weinig). De pup de juiste voeding geven.

En verder heb je de dingen dan niet in de hand. Want je kunt wel zeggen "ik voer mijn hond gewoon de helft als ie meer als een kilo per week aan komt", maar is dat juist? Want de pup heeft wel voedingsstoffen nodig. Ian Billinghurst stelt dus dat je een pup vooral mager moet houden. En desnoods 20% groentemix moet geven als ie te hard groeit (en dus minder vlees). Hij stelt dus dat je met voeding de manier van groeien kan beinvloeden.

Een aantal mensen in de vorige discussie (in de zelfsamenstel-hoek) stelde dat je alleen zorgt dat een pup magerder wordt, als je hem minder/anders voert en dat dit geen invloed heeft op de groei an sich. Ik ben daar niet over uit. Ik ben het daar misschien niet geheel mee eens. Volgens mij beinvloed je natuurlijk ook het gewicht van de pup (de dikte) maar volgens mij beinvloed je daarnaast ook een tikkeltje (misschien niet zo heel veel) de manier waarop de groei plaats vindt. En volgens mij kan voeding daarom wel een factor zijn of een hond te snel groeit en groeipijn krijgt. En volgens mij kan je met voeding wel sturen. Alleen, volgens mij moeten we ook niet vergeten dat voeding niet de enige factor is die de groei bepaald. En mogelijk is dat dan weer de reden waarom hond A op voer A geen groeipijn krijgt en hond B op voer A wel.

Gecompliceerde materie! Ik denk eerlijk gezegd dat wij mensen nog maar bar weinig weten van groei. Groei bij onszelf en groei bij dieren....
Door Pyts
#581975
Het is ook heel moeilijk om het allemaal te omvatten. Iedereen groeit ook anders. Dat is bij mensen zo, maar dat zal bij dieren, hoewel minder zichtbaar, vast ook zo zijn.

Je komt in twijfel als je volgens de handvaten die worden gegeven 150 gr. per dag teveel voert en daarnaast ook merkt dat je hond keihard groeit. Ravasz z'n broertje zit nog op zo'n 7 kilo. Dit terwijl zij eigenlijk tot 7,5 week even zwaar waren. Het broertje eet 's ochtends brok en voor de rest ook kvv.

We beginnen vanaf donderdag met 3,5 dag barf per week. Met de rekenhulp kom je dan ook op een lager aantal grammen per dag uit.

Ik denk dat de enige juiste manier is, als ik jullie goed begrijp: op het oog voeren.

Dit geldt dus niet alleen voor volwassen dieren, maar ook voor pups.
Door Pyts
#581976
[quote="pippy"]
Gandor groeide helaas ruim 8 weken achter elkaar met 2 kg per week ::) En hij is nooit puppydik geweest. Juist vanwege de diverse adviezen hebben wij hem schraal gehouden.
[/quote]

Waarom helaas? ;)
Door Fynn
#582137
Hallo

Onze Fynn een reu van nu 11 maanden heeft de eerste 5 maanden brokken gehad voordat wij overstapte op kvv.
Hij was de zwaarste van de 3 reuen uit het nest,hij groeide gemiddeld zo'n kg per week .Terwijl Fynn heel gestaag groeid zonder veel pieken groeien zijn broers op brokken harder.
Ze wegen zo'n 5 kg meer en zijn iets hoger van schoft hoogte.
Ik geef zo'n 800 gram kvv per dag hij weegt momenteel 36,5
kg.Het is voor een hond die in de groei is niet goed dat ze te snel groeien.
Hij heeft een paar weken iets meer eten gekregen maar toen zag je dat hij te dik werd.

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn (ik krijg veeeel te weinig)
www.pronkruggen.nl
Door *wendy*
#582344
[quote="Pyts"]
Waarom helaas? ;)
[/quote]

Ik zie liever dat een hond iets minder hard groeit ivm problemen in de gewrichten. En onze Gandor heeft dus ED. Mijn mening is dat dit mede komt doordat hij zo idioot hard is gegroeit. Daarom helaas ;)
Door Pyts
#582435
[quote="pippy"]
Ik zie liever dat een hond iets minder hard groeit ivm problemen in de gewrichten. En onze Gandor heeft dus ED. Mijn mening is dat dit mede komt doordat hij zo idioot hard is gegroeit. Daarom helaas ;)


[/quote]

Aha, ik snap het! Ik ben ook erg bang voor groeipijnen, wil Ravasz ook schraal voeren om dit een beetje te voorkomen. Ben nu door de berichtjes hier wel weer wat gerust gesteld. Ik houd hem nog even op zijn 600 cb per dag. Tot donderdag, dan gaat hij aan de Barf. Zal ik daar dan ook maar wat gram bij op doen? Volgens de rekenhulp komt er lang geen 600 gr. per dag uit namelijk...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#582447
[quote="Pyts"]
Aha, ik snap het! Ik ben ook erg bang voor groeipijnen, wil Ravasz ook schraal voeren om dit een beetje te voorkomen. Ben nu door de berichtjes hier wel weer wat gerust gesteld. Ik houd hem nog even op zijn 600 cb per dag. Tot donderdag, dan gaat hij aan de Barf. Zal ik daar dan ook maar wat gram bij op doen? Volgens de rekenhulp komt er lang geen 600 gr. per dag uit namelijk...
[/quote]

Ik zou dezelfde hoeveelheid die je nu geeft aanhouden, de rekenhulp is leuk hoor maar theoretisch en Ravasz is allesbehalve theoretisch
Door Lizzy
#582455
[quote="Pyts"]
Aha, ik snap het! Ik ben ook erg bang voor groeipijnen, wil Ravasz ook schraal voeren om dit een beetje te voorkomen. Ben nu door de berichtjes hier wel weer wat gerust gesteld. Ik houd hem nog even op zijn 600 cb per dag. Tot donderdag, dan gaat hij aan de Barf. Zal ik daar dan ook maar wat gram bij op doen? Volgens de rekenhulp komt er lang geen 600 gr. per dag uit namelijk...
[/quote]

Wat komt er dan volgens jou uit, met de rekenhulp? Bij mij namelijk tussen de 460 gram a 920 gram.
Door Pyts
#582547
[quote="Lizzy"]
Wat komt er dan volgens jou uit, met de rekenhulp? Bij mij namelijk tussen de 460 gram a 920 gram.
[/quote]

yep dat eerste -460 gr- geloof ik -zit op werk- (net als bij de kvv 40% vsn totale lichaamsgewicht), ik voer dan 7% in als behoefte. Het is toch 7% voor pups van grotere rassen?

Maar het is een richtlijn natuurlijk, daarom voelde ik al aan dat ik er wat bij op moet doen. Dus ik vul het aan tot 550 gram tot 600 gram denk ik, omdat ze van Barf iets minder nodig hebben dan van CB. :-[ toch?
Laatst gewijzigd door Pyts op di 04 jul 2006, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#582751
[quote="Pyts"]
, omdat ze van Barf iets minder nodig hebben dan van CB. :-[ toch?


[/quote]

Kan....hoeft niet perse natuurlijk, ligt aan je barfmateriaal. Barf je b.v. met enkel kipkarkassen en pens dan zul je per saldo veel meer moeten voeren dan wanneer je rijkelijk spiervlees, rmb's voert en b.v. vet geit/lamsvlees, vette runderpens enz.
Door Lizzy
#584080
[quote="Pyts"]
yep dat eerste -460 gr- geloof ik -zit op werk- (net als bij de kvv 40% vsn totale lichaamsgewicht), ik voer dan 7% in als behoefte. Het is toch 7% voor pups van grotere rassen?

Maar het is een richtlijn natuurlijk, daarom voelde ik al aan dat ik er wat bij op moet doen. Dus ik vul het aan tot 550 gram tot 600 gram denk ik, omdat ze van Barf iets minder nodig hebben dan van CB. :-[ toch?

[/quote]

Voor pups voer je 5% tot 10% van het lichaamsgewicht. 5% is in de regel voor honden van reuze rassen en 10% is in de regel voor honden van ieniemienie rassen. Middelgrote honden hangen daar vaak een beetje tussen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door