Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ineke
#58032
Ik heb even een vraag over de hoeveelheid versvlees (en brokken :o) wat een hond per portie kan/mag hebben.

Ik heb hier Bas. 10 ,5 kg. Perfect in lichamelijke conditie: mooi slank (ribben net niet te zien)
Hij krijgt 's ochtends 40 gr RC. 's middags een kleine zwarte kong gevuld met 10brok/20brood/25vlees. 's avonds 230 gr Bibimix.Hij blijft keurig op gewicht.

Mufasa is mijn 'probleem'
Hij is nu 15 mnd. 82,5 cm hoog en weegt bijna 60 kg.
Mufasa is dus een uit de kluiten gewassen Leonberger reu die flink wat beweging krijgt. (heeft ondanks zijn grootte gelukkig nooit groeipijnen gehad)
Ik vind hem aan de magere/schrale kant, maar ik krijg hem niet dikker.
Ik kan zijn ribben heel erg goed voelen en op zijn rug is zijn wervel wel heel erg voelbaar! Hij ziet er ingevallen uit.
Hij krijgt 300 gr Euka, een King Kong Giant met 50brok/40vlees/40 brood en 's avonds 700 gr Bibi.

Nu ben ik steeds al bezig met een klein beetje meer van dit een een klein beetje meer van dat, maar echt voller wordt hij niet.
Hij heeft waarschijnlijk alles nodig om uit te zwaren (tot ca. 3-4 jaar)
De fokker adviseert brood. Van Koolhydraten wordt hij dikker. Dat weet ik, maar dat wil ik niet. De 40 gr in zijn Kong vind ik eigenlijk al te veel, maar anders krijg ik die kong niet stijf genoeg.

Hoe groot kan/mag zijn portie brokken en/of vlees zijn, zonder dat ik bang hoeft te zijn voor een maagtorsie?

Of zou het beter zijn hem nog een poosje op 3 maaltijden te houden?
Laatst gewijzigd door Ineke op wo 25 feb 2004, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#58044
Ik zou hem lekker meer versvlees geven, want ik vind het niet echt veel voer voor zo'n grote opgroeiende hond die veel beweging krijgt.
De grootte van de porties, zou ik gewoon de totale hoeveelheid voer die Mufasa mag hebben per dag, over 2 (of 3) maaltijden verdelen evt. 's ochtends de kleinste portie en 's avonds de rest.
Door Janet
#58167
Als ie voor de rest ook niet magerder wordt, zou ik er niets aan veranderen. Een hond hoeft niet gevuld te zijn en met grote honden lijkt het me juist wenselijk om de hond wat schraler te houden ivm de last op de gewrichten.
Maar een hond haalt energie uit dierlijk vet. Als je 'm per sé iets dikker wilt hebben, waarom voeg je dan niet wat extra vet spiervlees toe?
Door tieneke
#58178
Ik zou hem meer versvlees geven,vind het persoonlijk weinig voor zo'n gigantische grote hond als Musafa.
Ga er vanuit dat er nog minstens 10 kilo bijkomt gezien zijn grootte en hoogte ;)
Kobus eet zonder problemen 1600 gram Carnibest per dag verdeeld over 2 maaltijden en weegt nu ong rond de 77 kilo.
Hierbij iedere dag een extraatje zoals een paar kippennekken of een lekker scharreleitje.
Hij mag dan ook nog ietsies dikker worden.
Brood geef ik nooit aan Kobus,barst net als brokkenvan de koolhydraten.
Als je 2 maaltijden per dag geeft zou ik hem zeker een uur voor en na het eten verplicht rust geven.
En verder gewoon met je ogen kijken en voelen of hij op gewicht blijft en zeker niet te dik wordt ;)
Door Lizzy
#58223
Waarom vindt de fokker dat je brood moet geven? Een hond heeft niks aan brood! Het is alleen maar maagvulling... het levert een tikkie energie (dat zich makkelijk omzet in vet - heb je ook niks aan) maar bovenal is graan voor een hond gewoon niet gezond. En aangezien hij ook al brokken krijgt (die voor meer dan 60% a 70% uit graan bestaan), krijgt hij al meer dan genoeg (teveel) graan binnen.

In plaats van brood zou ik hem dus zeker meer versvlees geven.
Door casangio
#58224
Hoi,

Mijn ervaring met grote honden is dat ze pas op een jaar of drie beginnen uit te dijen. Inderdaad nooit teveel voeren i.v.m. gewrichten. Het ligt er ook natuurlijk aan hoe de hond is, als zijn ribben goed te zien zijn moet hij toch iets meer krijgen. Mijn herder krijgt maar 300 - 350 gr vlees per dag. Daarentegen mijn ries krijgt ongeveer 600- 700 gr. Ze wegen allebei evenveel tussen de 40 - 45 kg. Bij mijn ries voel je de ribben, bij mijn herder voel je ze helemaal niet. Bij haar durf ik niet lager te gaan omdat dit voor haar grootte al het minimum aan voer is wat ik haar kan geven. Met dit voorbeeld wil ik aangeven dat het ook van de hond afhangt hoeveel je moet geven. Ik denk toch dat we met zijn allen soms toch wel teveel voeren. Als je nagaat dat ze vroeger in het wild ook niet iedere dag hadden te eten en als ze dat wel hadden, dan schranstten ze tot ze propvol zaten en konden ze er dan weer voor een paar dagen tegen.
Dus hoe groot de porties moeten zijn, moet je eigenlijk met je ogen schatten en als de hond te mager is dan moet je bijgeven vooral aan puppen want die zijn nog in de groei!!
groetjes, alma
Door Ineke
#58267
Ik ben zeer zeker van plan om meer versvlees te geven. Als deze brokken op zijn ga ik definitief over op alleen versvlees (hier komt het advies van de fokker weer om de hoek kijken - Zij is wel voor versvlees, maar voor één maal in de week :( Ze is een hele grote voorstander van Euka :'()
Kobus eet zonder problemen 1600 gram Carnibest per dag verdeeld over 2 maaltijden
Kijk, dat wilde ik even weten. Als Kobus 800 gr kan hebben per maaltijd, moet dat bij Mufasa ook lukken. Ik was eigenlijk een beetje angstig voor een TE grote hoeveelheid in één keer.
Waarom vindt de fokker dat je brood moet geven? Een hond heeft niks aan brood! Het is alleen maar maagvulling... het levert een tikkie energie (dat zich makkelijk omzet in vet - heb je ook niks aan) maar bovenal is graan voor een hond gewoon niet gezond. En aangezien hij ook al brokken krijgt (die voor meer dan 60% a 70% uit graan bestaan), krijgt hij al meer dan genoeg (teveel) graan binnen.

In plaats van brood zou ik hem dus zeker meer versvlees geven.
De fokker is een groot voorstander van brokken en brood. Dat is ook de reden dat ik nog steeds Euka voer aan Mufasa. Zij heeft me, en nog, op het hart gedrukt dat Euka het beste voer is en dat ik heel erg uit moet kijken voor versvlees: "Daar worden ze veel te snel te zwaar van en groeien veel te snel."
Mijn ervaring (van Ineke dus): Bas is groot gebracht met puppy Euka: hij is te groot volgens de rasstandaard.
Mufasa is groot gebracht met puppy Euka: hij is te groot volgens de rasstandaard. Gelukkig heeft Mufasa nooit groeipijnen gehad of een rare hoogte groei. Waarschijnlijk omdat ik toch altijd half versvlees heb bij gevoerd :P
Inderdaad nooit teveel voeren i.v.m. gewrichten. Het ligt er ook natuurlijk aan hoe de hond is, als zijn ribben goed te zien zijn moet hij toch iets meer krijgen.

Als je nagaat dat ze vroeger in het wild ook niet iedere dag hadden te eten en als ze dat wel hadden, dan schranstten ze tot ze propvol zaten en konden ze er dan weer voor een paar dagen tegen.
Mijn jongens krijgen ook zeker niet te veel. Ik voer eerder te weinig !
Een Leonberger is nu eenmaal geen windhond of een jachtterriër, waarbij je de ribben mag tellen (Mijn moeder heeft Ierse Wolfshonden). Hij mag ook zeker niet te dik zijn, maar een beetje een volle hond mag best. Een Leonberger reu moet wel wat te tonen hebben. Zoals hij er nu uit ziet is niet mooi. Hij is natuurlijk nog maar een ielepietje, maar hij hoeft er niet ingevallen uit te zien.
Zijn ribben zul je nooit zien, omdat een Leonberger een nogal dikke vacht heeft.
Zijn ruggewervel steekt echt een vinger dikte boven zijn rugspieren uit en dat vind ik een beetje TE......

Hoe de honden vroeger in het wild leefden vind ik niet van belang. Dat is niet meer zo. Wij leefden vroeger in het wild ook niet zoals we nu eten en leven. (niet lelijk bedoeld overigens ;))

Ik kan Mufasa dus gerust 800 gr versvlees geven, zonder risico. Zal hij blij mee zijn ;D
Door sharpie
#58324
De fokker is een groot voorstander van brokken en brood. Dat is ook de reden dat ik nog steeds Euka voer aan Mufasa. Zij heeft me, en nog, op het hart gedrukt dat Euka het beste voer is en dat ik heel erg uit moet kijken voor versvlees: "Daar worden ze veel te snel te zwaar van en groeien veel te snel."
Dat is dus pure onzin van jou fokker, honden groeien op versvlees juist veel gelijkmatiger en soms zelfs iets langzamer volgens mij.
En het is jouw hond, dus jij bepaald toch uiteindelijk wat hij eet?
Je hebt het advies van je fokker geprobeert en het werkt blijkbaar niet goed, dus gewoon je eigen idee proberen, versvlees dus.
Mijn ervaring (van Ineke dus): Bas is groot gebracht met puppy Euka: hij is te groot volgens de rasstandaard.
Mufasa is groot gebracht met puppy Euka: hij is te groot volgens de rasstandaard. Gelukkig heeft Mufasa nooit groeipijnen gehad of een rare hoogte groei. Waarschijnlijk omdat ik toch altijd half versvlees heb bij gevoerd 
Hier heb je dus groot gelijk in, ik zou die brokken lekker aan het asiel doneren ofzo, want het is naar mijn mening de grootste rommel die Eukanuba.
Versvlees schijnt volgens mij zelfs de kans op een maagtorsie te vekleinen, dus leef je uit ;D

Succes ;)
Door Sander
#58360
Een hond die het gewend is kan grote hoeveelheden voer in 1 keer eten. Mijn honden (27 en 34 kg) krijgen 1 maal per dag te eten. Ze krijgen dan 800 en 900 gram Carnibest. Op barfdagen krijgen ze ook wel eens rond de 1,5 kg per hond (in 1 keer dus). Voor een hond van 60 kg moeten deze hoeveelheden zeker geen probleem zijn, lijkt me.
Door billie
#58365
oke oke
voeren doe je met je ogen, dat weten we allemaal
maar met die enorme hoeveelheden lijkt mij 2x per dag voeren toch wat fijner,normaler, beter???
ik weet het niet hoor ???

mijn probleem hond (45 kilootjes)krijgt nu 850 gr carnibest
verdeeld over 3 maaltijden
over een dag of 2 ga ik naar 2 x per dag

ik zou me van de fokker niet al te veel aantrekken,
die krijgen er meestal bonussen voor en leuke kadootjes als ze iemand anders op de brokken houden.
en van eukanuba/royal canine heb ik al helemaal geen hoge pet op.
spreek alleen uit eigen ervaring hoor

groetjes
Door Sander
#58367
[quote="billie"]
maar met die enorme hoeveelheden lijkt mij 2x per dag voeren toch wat fijner,normaler, beter???[/quote]

Naar mijn idee is het spijsverteringsstelsel van de hond gemaakt om grote hoeveelheden voedsel in 1 keer te verwerken. De vertering verloopt beter op een volle maag dan op een gedeeltelijk gevulde maag. Daarom heb ik er bewust voor gekozen om 1 maal per dag te voeren.
Door Helen
#58370
Als mijn boerenfox van 11 kg eens in de zoveel tijd losgaat op een schapenkop of stuk schapenrug eet ze rustig een grammetje of 800 a 900 op. Geen probleem. Ja, ik geef dat de dag erna een vastendag. Maar even als voor beeld dat een kleine kilo voor jouw kolos een snack is.

groetjes Helen
Door sharpie
#58373
Als mijn boerenfox van 11 kg eens in de zoveel tijd losgaat op een schapenkop of  stuk schapenrug eet ze rustig een grammetje of 800 a 900 op. Geen probleem. Ja, ik geef dat de dag erna een vastendag. Maar even als voor beeld dat een kleine kilo voor jouw kolos een snack is.
groetjes Helen
Daar ben ik het helemaal mee eens    ;)
Door Ineke
#58402
OK. Dan kan ik zijn versvlees maaltijd gerust wat opvoeren en zijn brokken 's ochtends op een laag pitje houden tot ze op zijn.

Bedankt voor het meedenken allemaal :)
Door RottSenner
#58421
[quote="billie"]
oke oke
voeren doe je met je ogen, dat weten we allemaal
[/quote]

Voeren met je ogen, daarvan ondervindt Ineke nu het praktische probleem met een Leonberger. Ik voer daarom liever met m'n handen .... gewoon voelen hoeveel er zit tussen ribben en huid. Wel ervoor zorgen dat je hond met een rechte rug staat, anders voelt 'ie aan de ene kant te mager en aan de andere kant te dik. ;D

En uit eigen ervaring weet ik dat een schrale hond nog steeds kan uitzwaren! We hebben Sam altijd heel schraal gehouden en hij is zeer geleidelijk gegroeid. Hij is nu (in mei wordt hij 2) al een paar maanden stabiel op 43 kg en eet 4-5x/wk 1kg BIBI en 2-3x/wk ca. 600 gram FF. Voor onze gemoedsrust (en die is ons ook wat waard) krijgt hij 2 maaltijden per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door