Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door SanBeer
#582019
Misschien moet ik eerst even vooraf vertellen over onze hond Beer.

Beer is 6 jr geleden gevonden onder de struiken, een hoopje ellende. In het asiel hebben ze hem vuile pens gegeven maar dat was geen succes daar het hondje niet meer zoveel voedsel gewend was. Zijn darmen waren vreselijk onstoken even als zijn huid en de voetzooltjes waren kapot. Eerst ging hij op speciaal voer van de DA ( ben de naam kwijt) wat specifiek gericht was op darmen. Dat ging eerst goed. Tja door de jaren heen leer je steeds meer. In het begin kreeg hij vaak witbrood met wat leverpastei wat later vervangen werd door pedigree blikvoer maar dat was het ook niet. Bij tijd en wijle was het net een giertank die wel 6x per dag moest. Toen besloten we alleen brokken te geven. Op een gegeven moment moest ik om financiële redenen goedkoper voer kopen en kwam terecht bij RC selection croq. En tot begin dit jaar heb ik er nooit bij nagedacht dat zijn galspugen te maken had met de samenstelling van de brokken :( ( stomme ik) we gingen over op vobra maar nee het werd beter maar dat was het ook niet. Inmiddels stonden we voor het dilemma hondje in laten slapen of niet omdat hij vreselijk dominant is en mijn vriend al 3x op de eerste hulp gezeten heeft, hij is door de vorige baas getraumatiseerd en kan gewoon heel moeilijk accepteren dat hij lager in rang ( zou moeten ) staan. Uiteindelijk besloten we een cursus te gaan volgen en godzijdank leerden we eindelijk wat wij fout deden.

Hij zal altijd een hond blijven met gebruiksaanwijzing maar dat hebben we er graag voor over. Echter de trainer zei dat hij te dik was. Beer is een formaat fox terrier met een onherleidbare achtergrond maar lijkt nog het meest op een kromfohrlander. Hij woog bijna 13 kilo en ja dat was ook te zwaar. Er werd ons geadviseerd de hond de helft te geven aan brokken dan wat hij gewend is , en dus ging in van een volle beker naar een half volle beker. Hij is ook afgevallen alleen ik ben niet tevreden. Wij vinden hem zelfs iets te mager je kan zijn ribben goed voelen en tot voor kort ook zijn ruggengraat een beetje ik schrok hier enorm van en dus zijn we weer gaan bijvoeren. ZO af en toe kreeg hij wat lamshart erbij maar zijn buik maakt soms geluiden alsof het een laboratorium is :-\ bovendien begon hij met schooien en eet plots brood wat op straat ligt op. En daar zat ik met schuldgevoelens omdat ik vindt dat wij onze hond tekort doen. En zo zag ik van de week een topic op een maine coon lijst over Carnibest en heb ik gelijk een proefpakketje besteld.

Het advies was deze langzaam aan te mengen door de brokken en deze dan uiteindelijk weg te laten. Okay ik moest echt even wennen aan de geur ;D maar hij eet het wel. Zijn ontlasting is wat aan de schommel maar ja het kost ook wat tijd natuurlijk voordat zijn darmen en dergelijke er aan gewend zijn. Echter hij drinkt nu wel veel meer ???? Misschien te zout het vlees? Nou ja iets om in de gaten te houden in ieder geval.

Maar nu hoe ga ik verder. Moet ik de brokken weglaten ( we zijn nl nu bij Brouwer brokken belandt ::)) en hem 2x daags carnibest gaan geven en is dat voldoende of moet er nog meer bij???? Ik heb heel veel gelezen maar zie echt door de bomen het bos niet meer....( komt ook omdat we net verhuisd zijn ) en hoeveel mag hij hebben?

Onze katten wil ik ook voor een deel op cb hebben en naast lamshart wil ik ze ook kuikens laten eten zelf dacht ik dat dat ook iets voor Beer zou kunnen zijn.

pff al met al een lang verhaal maar tips en adviezen zijn welkom.
Door Lizzy
#582062
Zo hee, jullie hebben al heel wat met deze hond mee gemaakt! Pfff, wat een mazzel voor Beer dat hij zo'n vasthoudend baasje heeft!

Ja, ik vind mengen met brokken niet bij alle honden even goed werken. Juist vooral bij honden met gevoelige darmen werkt het vaak niet.

Wat ik zou doen: ik zette de hond helemaal 100% over op versvlees (ik vind het wel gek dat hij meer is gaan drinken. Er zit in vlees geen zout en de hond zou juist minder moeten gaan drinken. Dit moet je wel even in de gaten houden en eventueel naar een ander merk overstappen, om te kijken of het dan beter gaat, of zelf samen gaan stellen). Ik zou het versvlees even licht (een paar tellen) koken of overgieten met gekookt water. Het voer af laten koelen. Er dan probiotica aan toe voegen (te koop bij drogist - vaak heet het acidophilus) en dat geven. Zodra de darmen wat rustiger worden (dit moet je niet te lang doen, dat koken): 3/4 van het voer koken/overgieten en 1/4 rauw geven. En dit zo langzaam afbouwen.
Door SanBeer
#582072
Ik zou hem ook niet kunnen laten inslapen ik heb lief en leed met hem gedeeld en mijn vriend mag dan wel 3x gebeten zijn door hem hij is daar zelf ook wat schuldig aan geweest en gaan door de jaren heen leer je steeds weer meer.

Ik geef inderdaad al wel gekookt water erover heen.
Maar cold turkey dus gewoon overstappen zou misschien kunnen helpen?
Door Lizzy
#582073
[quote="SanBeer"]
Ik zou hem ook niet kunnen laten inslapen ik heb lief en leed met hem gedeeld en mijn vriend mag dan wel 3x gebeten zijn door hem hij is daar zelf ook wat schuldig aan geweest en gaan door de jaren heen leer je steeds weer meer.

Ik geef inderdaad al wel gekookt water erover heen.
Maar cold turkey dus gewoon overstappen zou misschien kunnen helpen?
[/quote]

Ik vind het voer eerst koken/overgieten met gekookt water niet cold turkey ;D. Cold turkey is voor mij vandaag brokken eten en morgen verse/rauwe voeding. Rauw. Zonder gekookt water. Maar aangezien sommige honden gevoelig zijn op de darmen en gewend zijn aan gekookt eten (brok/blik = gekookt), kan het handig zijn om ze zo over te wennen.
Door Lizzy
#582080
[quote="SanBeer"]
Ik ga het gewoon proberen ;)( zonder dat water dan hé)
[/quote]

Nee, ik zou het MET gekookt water doen maar dus niet meer mengen met brokken.
Door 202Spots
#582103
[quote="Lizzy"]
Ik vind het voer eerst koken/overgieten met gekookt water niet cold turkey ;D. Cold turkey is voor mij vandaag brokken eten en morgen verse/rauwe voeding. Rauw. Zonder gekookt water.
[/quote]

Langzaam overgaan is 'n tijdje gedeelte brokken en gedeelte vlees geven.
En cold turkey is in 1 stap,gelijk van de ene op de andere dag, van brokken naar versvlees veranderen, net zoals je al zegd, en 't maakt niet uit of er wel of geen heet water over 't vers vlees word gedaan.
't is in 1 keer de overgang naar vlees...vind ik hoor. ;)
Door SanBeer
#582652
Nou ik heb eerst maar eens 10 kilo voor de hond en 10 kilo voor de katten besteld en maar eens kijken of dat snel op is of niet.

Met Beer ben ik daar niet zo bang voor maar de katten 2 van de 5 willen het en de andere 3 :-X
Door SanBeer
#582659
Hier staat eigenlijk altijd 2 bakken met brokken voor de katten maar met de carnibest erbij ga ik het anders aanpakken dwz ze gaan gedoseerd ook hun brokken krijgen want ik heb er 2 bij zitten die wat te dik worden.

We zien wel of het gaat lukken of niet.
Door SanBeer
#582664
[quote="Tinker"]
Succes en als het gaat lukken mag je mij vertellen hoe je het gelukt is!Beloofd? ;) ;D
[/quote]


;D Deal!!
Door Robian
#587932
1 van mijn honden was als jonge hond ook heel erg ziek. Lag als een hoopje ellende in z'n mand en had 4 dagen in de week spuitp..p. :-\

Het oordeel van de DA was dat ik maar moest zien te leven met een hond met een zwak darmgestel ::)

Nadat ik Robbie op de kvv over heb gezet waren zijn problemen opgelost.

Met mijn katten was het overzetten op vers geen probleem.
Drie weken geleden heb ik een dame van 13 jaartjes jong uit het asiel gehaald.
Zij had wel zoiets van "wat is dit in mijn bek" maar at het eigenlijk onmiddellijk.

Als ik echter zo op barfplaats lees schijnt dit toch uitzonderlijk te zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door