Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roefus
#581183
Hoe zouden jullie dat aanpakken met voeding?

Ikzelf denk gewoon met CB te beginnen.
En als dat goed valt, dan schakelen we na enkele dagen over naar wat meer 'barf'.
De diepvries is ingesteld op 'beginnende botten-kluivers' :D
Wat wil zeggen dat er voorlopig voldoende kippennekken en - vleugels zijn.
Mmm...dat is mijn probleem ook niet.

Ik zit meer te denken of ik iets extra's toe moet voegen.
Eigenlijk denk ik van niet.
In een goeie barf-voeding zit alles voldoende.
Ik selecteer vlees en botten uit meerdere prooidieren, er is dagelijks groente genoeg in huis.
Meestal met wat verse kruiden.
Er komen eitjes, gemalen noten, zaden, chlorella aan te pas, ook visolie-capsules, soms wat kelp.
Een hapje geitenkaas ligt meestal ook altijd klaar.
Kortom: ik denk dat het best wel 'volledig' is, en met veel afwisseling.

Maar: ik ken de voorgeschiedenis van deze hond niet.
Zal best 'redelijk' gevoederd zijn, maar waarschijnlijk niet 'optimaal'.
Ennn...met 7 maanden ben je nog 'gedeeltelijk' in de groei.
In ieder geval: het skelet zal zich nog verbreden en steviger worden.

Ik heb zitten denken aan een extra AD-bron.
Levertraan bijvoorbeeld?
Of is wat extra visolie feitelijk net hetzelfde?

Zijn er misschien nog andere tips; eventueel supplementen?
Of kan ik gewoon denken 'ik voer goed, meer valt er niet te doen, dus...we laten het hierbij'.

Graag jullie advies.
#581240
Die levertraan zou ik laten zitten gewoon lever aan het dieet toevoegen is meer dan voldoende.

Je kunt gewoon direct gaan barfen maar begin dan bv met kippennekken en platgeslagen vleugels en een week verder zit hij gewoon aan de lams en geiten ribben ;)


(Visolie is niet hetzelfde als levertraan dus het is niet dat je ipv visolie wel levertraan kunt geven)
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 02 jul 2006, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#581261
roefus schreef: Ik heb zitten denken aan een extra AD-bron.
Levertraan bijvoorbeeld?
Of is wat extra visolie feitelijk net hetzelfde?

Zijn er misschien nog andere tips; eventueel supplementen?
Of kan ik gewoon denken 'ik voer goed, meer valt er niet te doen, dus...we laten het hierbij'.

Graag jullie advies.
Ik zou 'm lekker laten barfen. Met platgeslagen kippennekken en vlees. En dan steeds meer gaan toevoegen.

Levertraan heeft hij nu echt niet nodig. Tenminste, niet als je hem lever + vette vis + ei + zuivel + ander orgaanvlees geeft. Dat bevat zat vitamine A en D en bovendien is het nu hoogzomer en hoef je je om vitamine D in mijn ogen ook geen zorgen te maken (zeker niet als je dus vette vis voert, bijv. 1 keer per week iets van sardien of makreel ofzo).

Visolie bevat overigens geen vitamine A en D.

Ik zou gewoon goed voeren, zoals je doet.
Door roefus
#581337
Oké, bedankt voor de reacties.

Nee, stom...dat ik denk dat visolie AD bevat.
Ik zat even op een dwaalspoor, door een artikel waarin levertraan vergeleken werd met visolie.
Maar dat ging natuurlijk om de omega 3.
Ik vond het artikel wel 'pleiten' voor levertraan ;D

http://www.fonteine.com/levertraan.html

Maar oké, wat betreft visolie gaat de vergelijking enkel op voor de omega 3.

Lizzy, ik lees herhaaldelik dat 'een half uur tot 'n uur in de zon' voldoende is voor vit. D.
Vandaar dat levertraan natuurlijk vroeger in de wintermaanden gegeven werd.
Maar hoe zit dat nu met langharige honden?
Is daar iets over bekend?
Zou me kunnen voorstellen dat de opname via de huid hier toch moeilijker is?

Offeh...denk ik nu verkeerd?
Laatst gewijzigd door roefus op zo 02 jul 2006, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#581339
Ja, voor langharige honden is het iets lastiger maar ik heb begrepen dat zelfs zij voldoende vitamine D halen uit de zon (toch door de vacht en via de minder behaarde delen van het lichaam). Met regelmaat een half uurtje zon zou zelfs al voldoende moeten zijn om de winter mee door te komen! (vitamine D wordt opgeslagen). Als je dus af en toe vette vis voert (dat bevat veel vitamine D): krijgt je hond gewoon genoeg binnen hoor! Ik heb Linga in de wintermaanden af en toe wel een klein lepeltje vitamine D gegeven. Zelfs naast de vette vis. Maar ja, toen was ze echt nog volop in de groei. Voor de zomermaanden vind ik levertraanolie echt veeeeeel te zwaar voor de hond (en voor de mens).
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 02 jul 2006, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#581347
Lizzy schreef: Ja, voor langharige honden is het iets lastiger maar ik heb begrepen dat zelfs zij voldoende vitamine D halen uit de zon (toch door de vacht en via de minder behaarde delen van het lichaam). Met regelmaat een half uurtje zon zou zelfs al voldoende moeten zijn om de winter mee door te komen! (vitamine D wordt opgeslagen). Als je dus af en toe vette vis voert (dat bevat veel vitamine D): krijgt je hond gewoon genoeg binnen hoor! Ik heb Linga in de wintermaanden af en toe wel een klein lepeltje vitamine D gegeven. Zelfs naast de vette vis. Maar ja, toen was ze echt nog volop in de groei. Voor de zomermaanden vind ik levertraanolie echt veeeeeel te zwaar voor de hond (en voor de mens).
Goed.
Dan doen we dus geen levertraan :D
Vette vis voer ik ook (dat stond niet bij mijn opsomming) :(
Maar ik geef zeker een maaltijd vette vis per week, al is dat op dit moment licht gekookt of-te-wel uit blik.
Omdat Roefus geen rauwe vis lust.
Maar ik voer zeker ruim een kilo zalm en sardien per week.
En het nieuwe hondje zal het wellicht ook rauw lusten.

Tja en wat dat zonlicht en vit. D betreft.
Roef gaat uit zichzelf niet in de zon (die zoekt de schaduw op) maar we wandelen er dagelijks genoeg doorheen.
Dus die uurtjes pikt hij op.
Ik vroeg me gewoon af waar de zon zijn huid bereikt :))

Maar goed, dan gaan we het zo doen.
Ik zal ook wat extra lever geven.
Het komt gewoon omdat ik niet straks gedacht wil hebben: 'ik had dat en dat nog moeten doen, want dit hondje had dat EXTRA nodig'.
Gewoon..zit ik ff te muggenziften.
Want ik wil het nu nog veel beter doen, snap je?
Maar ik denk dat ik eigenlijk alles al doe...pffff.....en ga doen.....
Hersenspinsels dus >:(
Laatst gewijzigd door roefus op zo 02 jul 2006, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#581556
Fredje was ook 7 maanden toen hij in Nederland aan kwam. De eerste maanden bestond zijn voeding uit verschillende merken/soorten brokken of wat er maar voorhanden was.
Omdat hij sowieso een zwak mannetje bleek en ik graag op safe wilde spelen heb ik hem de eerste 3 weken alleen kvv gegeven, pas daarna ben ik voorzichtig begonnen met kippennekken etc.
De eerste weken heb ik hem daarnaast ook wat echinea en extra visolie gegeven.
Toen hij eenmaal bekomen was ben ik gestopt met de echinea en heb ik de visolie terug gebracht. Verder voer ik ongeveer dezelfde dingen als jij en daar deed, en doet, hij het zonder verdere suplementen prima op. :)
Door roefus
#581958
Josien schreef: Fredje was ook 7 maanden toen hij in Nederland aan kwam. De eerste maanden bestond zijn voeding uit verschillende merken/soorten brokken of wat er maar voorhanden was.
Omdat hij sowieso een zwak mannetje bleek en ik graag op safe wilde spelen heb ik hem de eerste 3 weken alleen kvv gegeven, pas daarna ben ik voorzichtig begonnen met kippennekken etc.
De eerste weken heb ik hem daarnaast ook wat echinea en extra visolie gegeven.
Toen hij eenmaal bekomen was ben ik gestopt met de echinea en heb ik de visolie terug gebracht. Verder voer ik ongeveer dezelfde dingen als jij en daar deed, en doet, hij het zonder verdere suplementen prima op. :)
Leuk om te lezen, Josien.
En de foto's van Fredje in gedachten: hij zag er prima-de-luxe uit !!! :D
Dus is hij bij jou zeker niets tekort gekomen, integendeel !
Door Lizzy
#582052
roefus schreef: Goed.
Dan doen we dus geen levertraan :D
Vette vis voer ik ook (dat stond niet bij mijn opsomming) :(
Maar ik geef zeker een maaltijd vette vis per week, al is dat op dit moment licht gekookt of-te-wel uit blik.
Omdat Roefus geen rauwe vis lust.
Maar ik voer zeker ruim een kilo zalm en sardien per week.
En het nieuwe hondje zal het wellicht ook rauw lusten.

Tja en wat dat zonlicht en vit. D betreft.
Roef gaat uit zichzelf niet in de zon (die zoekt de schaduw op) maar we wandelen er dagelijks genoeg doorheen.
Dus die uurtjes pikt hij op.
Ik vroeg me gewoon af waar de zon zijn huid bereikt :))

Maar goed, dan gaan we het zo doen.
Ik zal ook wat extra lever geven.
Het komt gewoon omdat ik niet straks gedacht wil hebben: 'ik had dat en dat nog moeten doen, want dit hondje had dat EXTRA nodig'.
Gewoon..zit ik ff te muggenziften.
Want ik wil het nu nog veel beter doen, snap je?
Maar ik denk dat ik eigenlijk alles al doe...pffff.....en ga doen.....
Hersenspinsels dus >:(
Ja, ik snap het wel. Maar al je hem goed voert, komt alles goed. Mocht blijken dat hij een achterstand heeft of andere gezondheids-dingen, dan kun je altijd nog met extra's gaan bijsturen, indien nodig!
Door Helen
#582059
Lizzy schreef: Ja, voor langharige honden is het iets lastiger maar ik heb begrepen dat zelfs zij voldoende vitamine D halen uit de zon (toch door de vacht en via de minder behaarde delen van het lichaam). Met regelmaat een half uurtje zon zou zelfs al voldoende moeten zijn om de winter mee door te komen! (vitamine D wordt opgeslagen). Als je dus af en toe vette vis voert (dat bevat veel vitamine D): krijgt je hond gewoon genoeg binnen hoor! Ik heb Linga in de wintermaanden af en toe wel een klein lepeltje vitamine D gegeven. Zelfs naast de vette vis. Maar ja, toen was ze echt nog volop in de groei. Voor de zomermaanden vind ik levertraanolie echt veeeeeel te zwaar voor de hond (en voor de mens).
Ik heb recent geleerd dat honden geen vit D uit de zon kunnen halen. Ze zullen die behoefte volledig uit het voer moeten halen.
Door Lizzy
#582070
Helen schreef: Ik heb recent geleerd dat honden geen vit D uit de zon kunnen halen. Ze zullen die behoefte volledig uit het voer moeten halen.
Nou, daar wil ik dan graag meer over weten, want alle boeken die ik heb over hondenvoeding, die vertellen je dat honden wel degelijk vitamine D opnemen uit ultraviolet licht. En aangezien de wolf van nature weinig voeding eet dat rijk is aan vitamine D-rijk, verwacht ik ook eerlijk gezegd dat de hond wel vitamine D haalt uit de zon. Ook in "nutrient requirement of dogs" staat "sunlight exposure minimized problems with rickets". Volgens mij is de hond dus prima in staat vitamine D aan te maken onder invloed van ultraviolet licht en vindt er in de lever/nier wel een reactie plaats waarbij de vitamine D omgezet wordt in een actieve vorm van vitamine D.

Blijft natuurlijk feit dat niet iedere hond voldoende aan de zon wordt blootgesteld (de zogenaamde bankaardappel bijv). Maar aangezien vitamine D in vet oplosbaar is, wordt het toch wel opgeslagen. Desalnietemin lijkt het me niet onverstandig om honden met regelmaat voeding te geven die rijk is aan vitamine D. En dat is dus met name vette vis.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 03 jul 2006, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door