Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Twiz
#581140
Twizzle is nu ruim twee jaar oud en heeft al ruim een jaar last van jeuk. Dat is begonnen op de dag na de training (IPO) en op de eerste dag van de tweede loopsheid.
Ze werd vanuit haar loopsheid direct eigenlijk schijnzwanger, ze was daar vreselijk sloom bij en en had best veel jeuk en een soort onderhuidse pukkeltjes.
Er viel ook eigenlijk niet meer met haar te trainen, want ze had echt nergens plezier in, en leerde ook eigenlijk niets meer bij. We hebben er een homeopaat bij gehaald en na vier verschillende middelen geen enkel resultaat. (sulphur, schrijf ik dat goed, thuja, pulsatilla en nog iets wat met een S (het was iets dat langzaam zou werken). Dat waren verschillende dingen voor de huid en schijnzwangerschap. Dit heeft geen ene moer geholpen, ja m'n knip liep hard leeg, maar voor Twizzle niets.
Toen ze zo'n beetje door haar schijnzwangerschap heen was en maar niet echt opknapte zijn we natuurlijk naar de DA gegaan. die heeft afkrapsels en stofmonsters genomen, naar schimmels gezocht, er is bloed afgenomen en op allerlei dingen getest waaronder verschillende schildklier testen. Omdat ze ook die onderhuidse pukkels had, adviseerde de DA een ab kuur, maar ik was van mening dat als zij in het bloed en in de huidmonsters niets kunnen vinden wil ik toch even afwachten of de jeuk en de pukkels weg gaan als haar hormoonhuishouding weer op orde is. Dan wordt de weerstand wel weer beter en kan ze er zelf iets mee.
Toen dacht ik nog dat het door de loopsheid en schijnzwangerschap kon zijn, dus dan moet het gewoon weer weggaan.
Toen brak de vakantie aan, en Twizzle zou gaan logeren bij vrienden van ons (die heel gek op haar zijn).
Omdat vers daar toch wel moeilijk ging (te kleine vriezer) heeft ze deels op brok gestaan.
We zijn ons de blubber geschrokken toen we terug kwamen, bijna geen haar meer, afschuwelijk rode liezen, kortom één hoopje ellende (we gaan ook nooit meer zonder haar op vakantie).

Ja.....dan wil ik toch wel een ab kuurtje (de DA dacht dat als de pukkels weg gingen dat de jeuk dan ook weg zou zijn).
En idd., na een lange periode van ab en probiotica (ze heeft gelukkig ijzersterke darmen door heel haar leven vers) zijn de pukkels weg gegaan.......alleen.........de jeuk niet.

In dezelfde periode lam/rijst van Energique gegeven, maar dat hielp niets, na vier maanden lam/rijst zijn we maar de eend/rijst van Carnibest gaan geven. Dat was rond vijf december vorig jaar. Zo tegen het eind van december werd de jeuk toch wel wat minder, maar na de jaarwisseling werd het toch weer wat erger. Was het misschien de rijst? Dan moeten we zelf gaan samenstellen. We hebben altijd al vers gegeven: AHV, Smuldier en Energique, dus heeft ze gehad: rund kip en ook lam. Wij hebben toen de conclusie getrokken dat ze daar niet tegen kon.
Maar als we al die dingen niet geven, en de jeuk wordt dan nog niet minder dan moet je voor de dierenarts een eliminatiedieet gaan geven. In ons geval dan hert.


Alleen... hert geeft na zes weken geen enkele verbetering, en de DA praat al over Atopica (cyclosporine, stervens duur en ook niet het lekkerste spul), dus dat zie ik ook niet zo zitten. We hebben de prednison altijd vermeden, dan ga ik dit denk ik ook niet geven. Maar hoe denken jullie erover? Heeft iemand er ervaring mee?

Voor mij beginnen alle puzzelstukjes op de goede plek te vallen nadat ik hier een reaktie heb gelezen over stress en daarmee gepaard gaande jeuk.

Toen ik de eend/rijst van Carnibest gaf, hebben we een DAP verdamper aangebracht vanwege het naderende vuurwerk (daar kan ze niet tegen), en zowaar de jeuk werd iets minder, en wij maar denken dat het door de eend/rijst kwam dat de jeuk minder werd, totdat de verdamper weer weg was! Toen kwam de jeuk weer terug op hetzelfde peil als voorheen. Alleen toen was ik van mening dat het door de rijst kwam.

Dus wil ik jullie vragen, wie heeft ervaring met Nervelet van VSM, zou dat wat voor mijn hond zijn?

Anders verval je toch weer in allopatische middelen zoals Clomicalm of Selgian, en ik weet niet of dat nou van die lekkertjes zijn!
Mijn DA weet nog niet van mijn bevindingen, dus ik weet niet wat die zal adviseren, maar ik kom graag beslagen ten ijs.

Jeetje wat een verhaal zeg, ben bang dat niemand wil beginnen te lezen als ze zien dat er zo'n epistel staat. ;)
Door Lizzy
#581285
Ik geloof absoluuut dat jeuk van stress kan komen! Het mooiste is natuurlijk, wanneer je de stress kan wegnemen. Maar, sommige honden zijn nou eenmaal snel gestresst. Dat zit in hun constitutie....

Ik heb gekeken naar wat er in het middel van VSM zit. Daar zit in: Passiflora incarnata D1, Avena sativa D3, Tilia tomentosa gemmae 1D. Het lijkt me in jou geval een prima middel om te proberen.

Misschien is het geen verkeerd idee om ook Rust Compositum van de Groene Os te proberen. Ik heb daar echt goede resultaten mee bereikt bij Pinkel EN bij Brutus (bij Brutus tijdens de loopsheid van Linga).
Door Twiz
#581307
Lizzy, bedankt voor het meedenken.

Het kan bijna niet anders dan door stress veroorzaakt worden, alleen stress wegnemen?.....Ik weet niet eens wat de stress veroorzaakt. Ze is absoluut een hele makkelijke hond, zeer rustig, super sociaal met mensen en andere honden (ze stelt zich wel wat afwachtend op tijdens een ontmoeting met vreemde honden), en ze vertoont enigzins vluchtgedrag als de andere honden zich dominant of agressief gedragen. Bij bekende honden waar de rangorde al is bepaald kan ze ook gewoon domineren, dus het LIJKT een doodgewone hond die eigenlijk altijd wat stoicijns reageert. Mijn zus heeft bv. een Cocker van nu 6 maanden, maar die haalde zes weken geleden de geiteribben uit de bek van Twizzle, en die wilde ze gewoon even lekker op gaan eten, die hebben wij natuurlijk afgepakt en terug gegeven, maar als we dat niet hadden gedaan dan had Twizzle dat gewoon geaccepteerd.

Ze reageert verder ook niet echt gevoelig op stemmingsveranderingen van ons en lijkt dus gewoon stabiel, maar ik vraag me nu toch echt af wat er allemaal in dat koppie omgaat zonder dat ik het merk.
Ze is alleen heel erg angstig met onweer en met vuurwerk, maar dat is verklaarbaar door nare ervaringen. Ze is op de training ook niet meer schotvast, en daarbij zijn we wel verkeerd begeleid (gecorrigeerd tijdens licht angstig gedrag) dus trainen we niet meer. Dat al omdat zij daar steeds minder plezier had, en ik dus ook.

Ik heb geprobeerd een karakterschets van Twizzle te geven om te voorkomen dat ik met een heel verkeerd middel aan de slag ga. Dus kan ik die twee middelen gewoon tegelijk geven of is het beter om eerst het ene en daarna het andere te proberen?
Laatst gewijzigd door Twiz op zo 02 jul 2006, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#581312
Ja, moeilijke dingen zijn dit... Waar heeft ze trouwens jeuk? Overal? Of op een specifieke plek? Ik vraag dit omdat wij bij Whoofer dachten dat ze jeuk had in haar liezen. Heel veel later kwamen we erachter dat de arme hond uitstralingspijn had naar haar achterpoten, door rugpijn.... Daarom zat ze alsmaar te bijten in de liesstreek....

Je hebt niet het idee dat ze misschien allergisch is voor pollen of iets anders, van buiten-af?

Je kunt de middelen wel samen geven. Het enige nadeel is dat als het werkt, je nooit weet welk middel het is dat gewerkt heeft...
Door Twiz
#581344
Ze speelt gitaar zeg maar.... met haar achterpoten proberen de flanken en oksels te krabben, en haar buik en liezen zijn voortdurend rood en geirriteerd.
Ze knabbelt ook altijd op haar poten/voeten, soms ook tot kleine wondjes aan toe.

We hebben begin mei haar bloed laten onderzoeken, en daar kwam geen enkele allergische reaktie uit, dwz. er is specifiek gezocht naar de meest algemene (vaak voorkomende) allergenen zoals huisstofmijt, meelmijt, vlo en pollen allergie, en misschien nog wel meer dingen. Als daar enige reaktie op was gekomen hadden we een huidtest laten doen naar specifieke allergenen om te desensibiliseren. Maar volgens de DA heeft dat nu geen zin, want ze was op alles negatief.
Ze heeft er ook al meer als een jaar last van, ongeacht of het pollentijd is of niet, met uitzondering van die korte opleving aan het einde van 2005 (DAPverdamper?) en het begin van dit jaar. Mijn man heeft een keer met haar gewandeld en toen is ze afschuwelijk (sexueel) belaagd door een opdringerige reu. Toen heeft ze alleen maar geprobeerd die hond te ontlopen, (en mijn man had zoiets van "bijt maar eens van je af", zonder veel succes, en de dag erna was de jeuk wel tien keer zo erg geworden, maar nu vallen de puzzelstukjes (qua stress) dus pas in elkaar zeg maar.
Ook heb ik natuurlijk al verschillende soorten kleedjes geprobeerd, dat hielp niet dus misschien was het wasmiddel de oorzaak, maar nee dat is het ook niet. Dus..........schiet mij maar lek, ik weet het niet meer. Het enige dat ik wel weet is dat ik nog twee weken hert geef en dat ik daarna ook gewoon kip, rund en lam probeer te introduceren.

Maar wat is het verschil in werking van de twee middelen, want ik begrijp dat Rust Compositum dus werkt met betrekking tot opwinding? of niet?
En ik heb hier gelezen dat iemand (Karin? van Amiwoods?) goede resulaten boekte met Nervelet bij een hond met enorme stress.
Dan ga ik waarschijnlijk toch maar met één middel tegelijk beginnen, alleen welk middel "matcht" het best bij mijn hond?
Door Twiz
#581348
Ohw...BTW, ze heeft nooit last van vlooien, teken of ander ongedierte. Ik heb haar verder nooit behandeld (behalve voor de vakantie vorig jaar met NEEM, dat is ook een natuurlijk middel) tegen beestjes. Ook nooit meer ontwormt (zie geen aanleiding, zeker met betrekking tot jeuk) of ingeent nadat ze de puppyentingen heeft gehad. Dus van smerige goedjes kan het ook niet zijn.
Door Lizzy
#581587
Samenstelling Rust Compositum:
Magnesii citras, L-Tryptophan, Niacinamide, Pyridoxine HCl, Menthae piperitiae, Humulus lupulus, Crataegi ox., Valeriana, Melissae, Hyperici, Zincum picolinate, Ginkgo biloba, Inositol.

Toepassingen:
Bij onrust, nervositeit, stress, spanning, angsten en zenuwzwakte. Bij zenuwontstekingen.

Eigenschappen van de bestanddelen:
*Magnesium. Suppletie van magnesium geeft vaak verrassende effecten omdat er van alle mineralen het gemakkelijkst een tekort aan magnesium optreedt. Dit element is één van de meest voorkomende in het lichaam. De belangrijkste functies van magnesium liggen op het gebied van de energieproductie, ontspannende werking op zenuwen en spieren, het bepalen van uitscheiding en opname van vele hormonen, neurotransmitters en mineralen door de cellen, centrale zenuwstelsel (concentratie, paniekaanvallen), celbescherming (tegen zware metalen), spieren.
*L-Tryptofaan is van belang om angsten en spanningen te verminderen, samen met niacinamide en pyridoxine HCl.
*Niacinamide heeft een kalmerende werking en de werkingsduur wordt sterk verlengd door de synergie met de L-Tryptofaan.
*Pyridoxine HCl (vitamine B6) versterkt de werking van Magnesium en L-Tryptofaan.
*Zink is van belang voor een “geestelijke alertheid”
*Inositol werkt kalmerend.
*Pepermuntblad is bekend om zijn ontkrampende werking en samen met de Hop en Melisse verbetert het ook de spijsvertering als deze verstoord is geraakt door overbelasting van het vegetatieve zenuwstelsel.
*Hop heeft door de lupine en de bittere harsstoffen een rustgevende werking, dezelfde werking kan aan melisse worden toegeschreven.
*Sint Janskruid wordt door zijn hoge gehalte aan hypericine toegepast bij stress, nerveuze onrust en een tekort aan geestelijke veerkracht.
*Valeriaanwortel ontleent zijn werking aan zijn derivaten van valeriaanzuur en valepotriaten. Hierdoor wordt de wortel toegepast bij stress, onrust, spanningstoestanden en nervositeit. Ginkgo biloba stimuleert de dopamine synthese waardoor het concentratievermogen sterk toeneemt
*Meidoorn zorgt voor een normalisering van de hartfuncties in situaties als stress en andere soort inspanningen.
De activiteit van meidoorn is te danken aan het totaal van de plantinhoud en niet op een bepaald bestanddeel.

Dit is weer een totaal ander middel als Nervelet van VSM. Bovendien is Nervelet een homeopathisch middel (en zijn dus verdunde stoffen), Rust Compositum is dat niet.

Samenstelling Nervelet:
Passiflora incarnata D1, Avena sativa D3, Tilia tomentosa gemmae 1D; alcoholgehalte 33%.
Indicaties
Bij nervositeit, onrust en prikkelbaarheid.

Eigenschappen
*Passiflora incarnata D1: een homeopathische bereiding uit de vleeskleurige passiebloem, is een middel bij vegetatieve nervositeit.
*Avena sativa D3: een homeopathische bereiding uit haver, is een kalmerend middel.
*Tilia tomentosa gemmae 1D: een homeopathische bereiding uit de zilverlinde, is kalmerend en angstremmend.

Nervelet kan zonder bezwaar in combinatie met andere geneesmiddelen worden gebruikt. In een enkel geval kan na het innemen van de druppels een onschuldige en kortdurende beginverergering van de klachten voorkomen. Dit past in het werkingsbeeld van de homeopathie en geeft aan dat het dier intensief op het middel reageert. Als deze beginverergering hinderlijk is dient u de geadviseerde dosis te halveren of een dosis over te slaan. Bijwerkingen zijn niet waargenomen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 02 jul 2006, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twiz
#582181
Bedankt Lizzy,

Ik ga denk ik na de uitslag van de huidtest (indien negatief) toch maar beginnen met Rust Compositum van de Groene Os. Lijkt me net iets breder werken.
Als het na een maand of twee niets doet ga ik de Nervelet proberen.

Vanochtend nog contact gehad met de DA, we gaan toch eerst nog een uitgebreide huidtest doen bij een dermatoloog. Dan heb ik voor mezelf i.e.g. echt alles geprobeerd, en kan ik nooit zeggen "als ik dit of dat nog maar gedaan had of als ik dat........"

Het bloedonderzoek heeft helemaal niets opgeleverd, er is gekeken naar, allerlei soorten pollen zowel van grassen en bomen ed., allerlei mijten, vlooienspeeksel en volgens mij vergeet ik nog iets, maar het was allemaal negatief.
Na mijn bevindingen met de DAP verdamper verteld te hebben, kwam ook hij tot de conclusie dat het weleens voor kwam, (jeuk door stress) maar zeer zelden volgens hem.

Dus eerst een verwijsbrief halen en dan een afspraak maken bij de dermatoloog, en dan zien we wel weer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door