Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door dunja
#579032
Hoi,hoi,
Even een vraagje over mest onderzoek. Als ik het hier goed begrepen heb, geeft het geen nut om een wormen middel preventief te geven. Dunja zou eigenlijk 2 weken geleden haar wormenkuur weer moeten hebben volgens het schema van de da. Tot 12 wk heeft ze wel volgens schema wormen kuren gehad.
Als ik het goed heb, kan ik beter een mest onderzoek laten doen. Moet ik dan van 3 dagen haar ontlasting bewaren en dan naar de da brengen. Of geld dit niet voor pups.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#579040
Heb je idd goed begrepen, ontwormen kun je niet preventief doen. Als je bij Dunja 2 weken geleden geen wormen hebt kunnen ontdekken na haar wormkuur kun je een mest onderzoek laten doen, als je wel wormen hebt gezien zou ik haar nu wél ontwormen.
Sommigen mensen ontwormen pups standaard, ik ben daar geen voorstander van. Fedor heeft alleen bij de fokker wormkuren gehad (de laatste met 7 weken), ik heb heb toen hij 12 weken oud was zijn ontlasting laten onderzoeken en hij had geen wormen.

Je hoeft trouwens niet ALLE ontlasting van 3 dagen te bewaren hoor ;), gewoon een klein beetje per dag in een bakje doen en in de koelkast bewaren. Dat is omdat eventuele aanwezige wormen niet elke dag eitjes produceren.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#580299
dunja schreef: oh oke. Nog een vraagje. Hoe vaak laat je zo'n onderzoek doen?
Zo vaak als je wilt ;). Wij hebben van Gitte toen gelijk met Fedor een mestonderzoek laten doen, zij was 2 jaar lang niet ontwormt (ook geen mestonderzoek) en zij bleek ook geen wormen te hebben. Van Fedor en Gitte laten wij weer een mestonderzoek doen als we Fedor weer laten titeren over een paar maand. Maar als ik de indruk krijg dat een hond wormen heeft doe ik dat natuurlijk eerder.
Door Lizzy
#580926
dunja schreef: oh oke. Nog een vraagje. Hoe vaak laat je zo'n onderzoek doen?
Op zich vind ik het niet verkeerd om het ieder jaar te doen. Maar ja, nou moet ik wel eerlijk bekennen dat ik het ieder jaar deed, nu al heel lang niet meer heb gedaan en eigenlijk waarschijnlijk alleen een mestonderzoek zou doen bij de minste geringste verdenking op wormen... Hoewel? Ik laat dit jaar waarschijnlijk titers bepalen bij Tannetje en ik denk dat ik dan ook maar even mest mee neem, van drie spikkels ;D!
Door Sennaruby
#580935
Een titerbepaling is een bloedtest naar de hoeveelheid antilichamen die je hond tegen een of meerdere infectieziekten in zijn lichaam heeft. Aan de hand hiervan kan gekeken worden of hervaccineren noodzakelijk is.

Nog een vraagje over het mestonderzoek: moet het ochtendontlasting zijn of maakt dat niet uit en mag je alle stukjes drol van de drie dagen in een bakje doen of moet je per hond drie bakjes maken? ??? ::)

Groetjes,

Fieke
Door Lizzy
#581059
Sennaruby schreef:
Nog een vraagje over het mestonderzoek: moet het ochtendontlasting zijn of maakt dat niet uit en mag je alle stukjes drol van de drie dagen in een bakje doen of moet je per hond drie bakjes maken? ??? ::)

Groetjes,

Fieke
Bij mijn weten maakt het niks uit welke ontlasting je neemt, ochtend of avond. Je kunt van 1 hond van 3 dagen drol in 1 bakje doen. Bij voorkeur in de koeling bewaren ;D
Door Sennaruby
#581366
Nee, dat heeft niet veel zin. Rond de tijd dat het weer tijd is voor een eventuele herhalingsvaccinatie zou je de titers kunnen laten bepalen en aan de hand daarvan al dan niet hervaccineren.

Groetjes,

Fieke
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door