Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Mayka
#580203
Morgen wil ik voor een maand groentemix gaan maken. Dit wilde ik er in doen:
Wortel, bietjes, sla, alfalfa, peterselie, andijvie, komkommer en knoflook.
Hierbij nog walnoten, sesamzaad en pijnboompitten.

Omdat Mayka geen groente-fan is probeer ik het eerst zo te geven (4 x per week) maar als ze het niet wil eten kan ik het altijd nog mengen met yoghurt, gepureerde lever of vis uit blik.
Honing voeg ik ook later toe, lijkt me beter dan het mee in te vriezen toch?

En, wat vinden jullie ervan? Klopt het een beetje? Of 'moeten' er meer soorten groente in?
Door Mevroi Kruim
#580412
Ik zou de sla weglaten en de komkommer beperken, die hebben weinig voedingswaarde. Verder ben ik zelf geen fan van teveel knoflook (kan bloedarmoede veroorzaken en darmproblemen), en als ik het voer voeg ik het vers toe.
Verder zou ik als het voor een maand tegelijk is meer groentesoorten toevoegen. Handje spinazie, bloemkool, courgette, sperziebonen (even gekookt), wat er maar op de markt te krijgen is.
Door Lizzy
#580441
[quote="Mayka"]
Hoeveel knoflook is teveel?
[/quote]

Dat is een beetje afhankelijk van de grootte van je hond. Een middelgrote hond mag best 1/2 teentje per dag, een keer of 3 a 4 per week. Dus wat ik doe (bij mij krijgen ze iedere dag groentemix): als ik voor 3 weken mix maak, dan zorg ik dat er nooit meer als een kwart teen knoflook per dag per hond in de mix zit. Vaak nog minder. Zit je altijd veilig.
Door 202Spots
#580549
Mayka schreef: Dit wilde ik er in doen:
Wortel, bietjes, sla, alfalfa, peterselie, andijvie, komkommer en knoflook.
Wanneer je donker groene sla gebruikt is goed, blad van de bietjes is OOK heel goed.
De komkommer kan wel maar ik zou liever courgette nemen.
Hier staan de groentes die ik meestal gebruik:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=795
niet allemaal tegelijk hoor, meestal 10-12 verschillende
Hierbij nog walnoten, sesamzaad en pijnboompitten..
Ik zou de gemalen pitten niet in de groentemix doen en dan invriezen,(natte noten verliezen smaak en texture) gewoon gemalen droog door elkaar en in potje in de koelkast of vriezer bewaren,en wanneer je de voerbak klaar maakt erbij strooien
Omdat Mayka geen groente-fan is probeer ik het eerst zo te geven (4 x per week) maar als ze het niet wil eten kan ik het altijd nog mengen met yoghurt, gepureerde lever of vis uit blik.
Honing voeg ik ook later toe, lijkt me beter dan het mee in te vriezen toch?..
Wanneer je al van te voren weet dat ze niet gek is op groentes, dan zou ik gelijk 'n beetje lever of sardientjes er in de bak door heen mengen,de meeste honden moeten gewoon iets van vlees,vis of ei door de mix hebben voordat ze het eten.
Honing kan je er ook "vers" bij doen.
Door Mayka
#580599
Nou, het is gelukt hoor! Ik kan voorlopig een maand vooruit met de groentemix.

Mijn dag kan niet meer stuk! ;D
Mayka heeft na de eerste zalmkop (waarvan ik ook bang was dat ze het niet zou lusten) haar bak met groente (+ yoghurt en eitje) helemaal leeg gegeten. ;D ;D ;D
Door *wendy*
#583352
Nog een vraagje. Ik zie in de groentelijst van Dory paardenbloemenblad staan. Kun je dat gewoon zelf plukken of koop je dat ergensf? Zoja waar?
Wat klinkt die vraag dom zeg...maar kan er niets aan doen. :-[ Wil het antwoord weten. ;D
Door 202Spots
#583377
[quote="pippy"]
Nog een vraagje. Ik zie in de groentelijst van Dory paardenbloemenblad staan. Kun je dat gewoon zelf plukken of koop je dat ergensf? Zoja waar?
Wat klinkt die vraag dom zeg...maar kan er niets aan doen. :-[ Wil het antwoord weten. ;D
[/quote]

Ik koop het in de asian market, maar wanneer je genoeg in je eigen tuin hebt dan kan je dat echt gebruiken!
Vroeger noemde ze dat wieden...maar 'n barfer noemt 't oogsten 8)
Gebruikersavatar
Door pike
#583451
[quote="202spots"]
Ik koop het in de asian market, maar wanneer je genoeg in je eigen tuin hebt dan kan je dat echt gebruiken!
Vroeger noemde ze dat wieden...maar 'n barfer noemt 't oogsten 8)
[/quote]
zijn er nog meer soorten die je kan oogsten voor in de groentemix ???
Door 202Spots
#583533
[quote="pike"]
en de klaver, met of zonder bloemen? Het is wel een vlinderbloemige kan dat geen kwaad ???
[/quote]
Van paardebloem kan je OOK de bloem en de wortel gebruiken,dus ik denk de bloem van klaver ook wel.
Vlinderbloemige? sorry..weet niewatdais...3 klaver inplaats van klavertje 4???

Oh en kleefkruid word door sommige honden ook zelf aan geknabbeld...of het wat is om door de groentemix te doen zou ik niet weten, maar net als met de andere onkruid is 'n klein beetje genoeg hoor.
De paardebloem en blad kan ook aardig bitter zijn, dus geen hele grote hoeveelheden gebruiken!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door