Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door pallas
#579732
Diddot krijgt nu een eliminatie dieet voor zijn huidklachten, mijn dierenarts (gelukkig pro barf :) ) raad mij aan er megaderm bij te geven (vetzuren). Heeft iemand van julie ervaring en kan ik het in de toekomst vervangen door andere olien?
Door Lizzy
#579789
Ja ik. En ik vind het drie keer niks. Het bevat omega 3 vetzuren, omega 6 vetzuren, vitamine E en biotine en zink enzo.

En jou dierenarts mag mij sowieso uitleggen wat een hond heeft aan omega 6 vetzuren.... Ik kan je het antwoord geven: niks.

Een hond op rauwe voeding krijgt middels zijn voeding al voldoende, ja RUIM voldoende omega 6 vetzuren binnen. Omega 6 vetzuur zit in vlees en kip enzo. Een teveel aan omega 6 vetzuur (linolzuur) is ronduit schadelijk voor de gezondheid en kan enge ziektes en ontstekingen veroorzaken. Dus, extra omega 6 vetzuur, in de vorm van linolzuur (en dat bevat dit product) wil je helemaaaaaal niet geven.

Het product bevat ook omega 3 vetzuren. Dit is wel goed voor honden met huidproblemen, extra omega 3 vetzuur. Maar, omega 3 zit gewoon in visolie. Je kunt dus beter goede visolie capsules kopen. Die hebben niet als nadeel dat er omega 6 vetzuur in zit!

Bevat het product nog vitamine E. Visolie capsules waar extra vitamine E aan toe is gevoegd: de visolie capsules (Krachtige Visolie) van de HEMA.

Zit er nog wat biotine en zink in de Megaderm. Biotine zit in ruime mate in orgaanvlees. Heeft je hond dus gewoon niet nodig. Zink zit in vlees en eigeel en schaaldieren. Maar als je vlees voert, krijgt je hond heus wel voldoende zink binnen. Mocht je extra zink willen voeren, geef dan na het eliminatiedieet gemalen pompoenzaden. Die barsten van de zink! Zit er nog wat vitamine A in: als je hond lever of levertraan krijgt: heeft hij al zeker geen vitamine A nodig. Zit er nog vitamine B complex in: heeft je hond niet nodig. Zit allemaal in vlees. Mocht je vitamine B complex willen geven, geef je beter een gist-vrij vitamine B complex pilletje erbij.
Door roefus
#579830
Ik zie dus nu dat ik nog visolie-capsules heb staan van de DA-drogist.
En ik lees dus nu 'rijk aan omega 3 en 6 vetzuren'.
??? ??? ???
En toch heet het spul 'visolie'.
Door Lizzy
#579847
roefus schreef: Ik zie dus nu dat ik nog visolie-capsules heb staan van de DA-drogist.
En ik lees dus nu 'rijk aan omega 3 en 6 vetzuren'.
??? ??? ???
En toch heet het spul 'visolie'.
Visolie is niet rijk aan omega 6 vetzuren. Dus ik ben benieuwd wat er nog meer in zit, in deze capsules!
Door pallas
#579873
Lizzy schreef: Ja ik. En ik vind het drie keer niks. Het bevat omega 3 vetzuren, omega 6 vetzuren, vitamine E en biotine en zink enzo.

En jou dierenarts mag mij sowieso uitleggen wat een hond heeft aan omega 6 vetzuren.... Ik kan je het antwoord geven: niks.

Een hond op rauwe voeding krijgt middels zijn voeding al voldoende, ja RUIM voldoende omega 6 vetzuren binnen. Omega 6 vetzuur zit in vlees en kip enzo. Een teveel aan omega 6 vetzuur (linolzuur) is ronduit schadelijk voor de gezondheid en kan enge ziektes en ontstekingen veroorzaken. Dus, extra omega 6 vetzuur, in de vorm van linolzuur (en dat bevat dit product) wil je helemaaaaaal niet geven.

Het product bevat ook omega 3 vetzuren. Dit is wel goed voor honden met huidproblemen, extra omega 3 vetzuur. Maar, omega 3 zit gewoon in visolie. Je kunt dus beter goede visolie capsules kopen. Die hebben niet als nadeel dat er omega 6 vetzuur in zit!

Bevat het product nog vitamine E. Visolie capsules waar extra vitamine E aan toe is gevoegd: de visolie capsules (Krachtige Visolie) van de HEMA.

Zit er nog wat biotine en zink in de Megaderm. Biotine zit in ruime mate in orgaanvlees. Heeft je hond dus gewoon niet nodig. Zink zit in vlees en eigeel en schaaldieren. Maar als je vlees voert, krijgt je hond heus wel voldoende zink binnen. Mocht je extra zink willen voeren, geef dan na het eliminatiedieet gemalen pompoenzaden. Die barsten van de zink! Zit er nog wat vitamine A in: als je hond lever of levertraan krijgt: heeft hij al zeker geen vitamine A nodig. Zit er nog vitamine B complex in: heeft je hond niet nodig. Zit allemaal in vlees. Mocht je vitamine B complex willen geven, geef je beter een gist-vrij vitamine B complex pilletje erbij.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wel wat mee!
ondanks dat mijn dierenarts dus wel een voorstander is van zelf samenstellen moet ik haar toch vaak wel een 'zetje' in de goede ( lees rauw ) richting geven. ze gaf me dan ook als eerste een dieet van Kronfeld (denk dat je wel weet welke) met vis en veel rijst en gistocal als toevoeging :-\. Na een half uurtje praten was een eliminatie dieet met geit en geitebotten natuurlijk ook prima. stiekem lach je dan toch even in je vuistje :)
Visolie vond ze niet verkeerd als Didot er geen klachten van kreeg (diaree) maar ze bleef toch meer enthousiast over de megaderm. voor ik haar vanmiddag even bel kom ik dus graag met wat achtergrond info over visolie dan wel megaderm.
Ik ben erg benieuwd of ze weer zo gemakkelijk met me meewerkt. (ze staat er iig wel voor open)
Door roefus
#579882
Lizzy schreef: Visolie is niet rijk aan omega 6 vetzuren. Dus ik ben benieuwd wat er nog meer in zit, in deze capsules!
Nee Lizzy, ik heb ook nooit gedacht dat omega 6 in visolie zit 8)
Kan ook niet.
Dus ik heb ook lekker over dat etiketje heen gelezen (capsules zijn bijna op).

Kijk ik dus vanochtend op dat potje, staat er: 'VISOLIE; Rijk aan omega 3 & 6 vetzuren; voor bloedvaten en gewrichten. ???

Oké, ben dus nu 'aangekomen' bij de ingrediënten ;D

te weten: visolie, gelatine, borageolie, geleermiddel (glycerine), vitamine.

In ieder geval, die gelatine zal wel voor het wandje van de capsule zijn (maar die knijp ik uit, dus geen last van).
Verder is de samenstelling (per 2 softgels: 2000 mg. visolie, 400 mg. borageolie, 20 mg vit. E (* relatieve vetzuurpercentages).

In ieder geval: het werd verkocht onder de noemer 'visolie'...en ik heb toen niet verder gekeken.
Door Lizzy
#579888
roefus schreef: Nee Lizzy, ik heb ook nooit gedacht dat omega 6 in visolie zit 8)
Kan ook niet.
Dus ik heb ook lekker over dat etiketje heen gelezen (capsules zijn bijna op).

Kijk ik dus vanochtend op dat potje, staat er: 'VISOLIE; Rijk aan omega 3 & 6 vetzuren; voor bloedvaten en gewrichten. ???

Oké, ben dus nu 'aangekomen' bij de ingrediënten ;D

te weten: visolie, gelatine, borageolie, geleermiddel (glycerine), vitamine.

In ieder geval, die gelatine zal wel voor het wandje van de capsule zijn (maar die knijp ik uit, dus geen last van).
Verder is de samenstelling (per 2 softgels: 2000 mg. visolie, 400 mg. borageolie, 20 mg vit. E (* relatieve vetzuurpercentages).

In ieder geval: het werd verkocht onder de noemer 'visolie'...en ik heb toen niet verder gekeken.
;D ;D ;D ;D

Ja OK, de borage-olie levert dus de omega 6 vetzuren. Dit zijn trouwens actieve omega 6 vetzuren (GLA) en kunnen soms bij huidproblemen succesvol ingezet worden bij huidproblemen (hoewel ik persoonlijk nog nooit goede resultaten met het spul heb bereikt. Niet bij mijn honden en niet bij mij zelf - huidproblemen die veroorzaakt worden door hormonale problemen: die zie ik wel eens beter worden op dit spul). Maar op zich is borage olie dus beter als de meeste andere omega 6 vetzuur leverancieren.

Kijk, zonnebloem olie, soja olie, maiskiem olie, etc. Die bevatten dus omega 6 vetzuur. De niet actieve vorm, namelijk Linolzuur. Dit moet in het lichaam dus omgezet worden in gamma linoleenzuur. Oftewel GLA. Borage olie is dus rijk aan GLA en hoeft dus niet meer omgezet te worden en is dus beter opneembaar en verstoort minder snel de omega-vetzuur balans.
Door roefus
#579899
Lizzy schreef: ;D ;D ;D ;D

Ja OK, de borage-olie levert dus de omega 6 vetzuren. Dit zijn trouwens actieve omega 6 vetzuren (GLA) en kunnen soms bij huidproblemen succesvol ingezet worden bij huidproblemen (hoewel ik persoonlijk nog nooit goede resultaten met het spul heb bereikt. Niet bij mijn honden en niet bij mij zelf - huidproblemen die veroorzaakt worden door hormonale problemen: die zie ik wel eens beter worden op dit spul). Maar op zich is borage olie dus beter als de meeste andere omega 6 vetzuur leverancieren.

Kijk, zonnebloem olie, soja olie, maiskiem olie, etc. Die bevatten dus omega 6 vetzuur. De niet actieve vorm, namelijk Linolzuur. Dit moet in het lichaam dus omgezet worden in gamma linoleenzuur. Oftewel GLA. Borage olie is dus rijk aan GLA en hoeft dus niet meer omgezet te worden en is dus beter opneembaar en verstoort minder snel de omega-vetzuur balans.
Zo, dat weten we ook alweer ;D
Ga voortaan toch die etiketjes eens wat beter lezen (grinnik).
Want ik dacht 'visolie = visolie'.
Hadden ze er TOCH wat anders bijgestopt ;D
Door Lizzy
#579900
roefus schreef:
Hadden ze er TOCH wat anders bijgestopt ;D
De floeperts ;D!

Ik vind het ook reuze irri hoor. Je moet inderdaad altijd de etiketten grondig bestuderen, want ze kwakken er van alles en nog wat bij >:(
Door pallas
#580205
Na even heen en weer bomen met de da stemt deze er wel mee in om ipv megaderm toch gewoon zoals de afgelopen maanden twee of drie capules visolie(van de hema) te geven :D.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door