Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chikara
#579085
Ik zal even een situatieschets geven,

Chikara is een Malamuteteefje van 3 jaar oud. Vorig jaar februari begonnen er plekjes rond haar neus en bek te verschijnen (geen jeuk), rode plekjes waar het haar verdween. Ik had het vermoeden dat het door de frolics kwam (gebruikte ik als snoepjes). Daar zijn we ook gelijk mee gestopt. Na een paar DA bezoeken werd midden maart door DSA demodex gevonden, waar ze ook tegen behandeld is.
In april moesten we terugkomen bij DSA voor controle maar de klachten waren niet duidelijk verminderd. Tevens verdween toen ook het pigment van haar lippen en ogen, en had Chikara voor de zoveelste keer oorontsteking.

Er is toen weer een huidafkrabsel gemaakt, maar daar werd geen demodexmijt meer in gevonden.
Er staat in Chikara's dossier "de klinische genezing van de neus blijft achter bij de microscopische van de demodicose. Dit doet vermoeden dat de demodicose mogelijk secundair is aan een ander primair probleem. Bovendien heeft de hond nu een tweede huidprobleem ontwikkeld dat meestal secundair is: malassezla dermatitus aan de oorschelp"

Op 17 mei zijn we naar onze eigen DA gegaan en daar zag alles er goed uit. De plekken waren aan het verdwijnen, de oorschelpen gingen ook goed, de depigmentatie zette alleen wel door. Vitiligo, DLE, zinkresponsieve dematose (locatie klopt, aard van de lesies niet) zouden de oorzaken kunnen zijn.

Er zijn biopten genomen, waarvan in juni de uitslag binnen kwam: geen aanwijzingen voor tumor, vogt-koyanagi-harada syndroom, demodicosis. DLE en vitiligo kunnen beiden nog wel tot de mogelijkheden behoren".
Vitiligo leek het meest waarschijnlijke.
Er is toen afgesproken om even geen aktie te ondernemen.

In augustus begonnen de plekjes weer een beetje te komen, ze is toen voor de zekerheid weer behandeld voor demodicosis. Ondertussen had ze ook alweer 2x een ontstoken oor gehad. Plekjes gingen weer weg.

In oktober weer plekjes, en tussen aug en okt weer een oorontsteking. We hebben een eliminatie dieet besproken, maar hebben we niet doorgezet.

In november was de huid goed opgeknapt, roodheid was veel minder, maar er kwamen wat nieuwe kale plekjes zonder jeuk op snuit/bovenlip.
Na overleg tussen mijn DA en DSA leek DLE toch waarschijnlijker, het advies was om weer enkele biopten te nemen.

Dit hebben we niet gedaan, en het is tot een 3 weken geleden heel goed gegaan. Maar jullie raden het al... daar kwamen de plekken weer.

Op deze foto kan je de plek bij haar neus zien, deze plek is op de foto alweer aan het herstellen.

http://i7.photobucket.com/albums/y282/t ... uiten3.jpg

De plekjes zijn begonnen nadat ik de brokken van pedigree pall als snoepjes gaf (ik had een gratis zak gekregen, leek mij goed als beloningssnoepjes. Nu had ik gewild dat ik die hele zak nooit gezien had).

Zelf krijg ik het idee dat het iets met granen ofzo te maken kan hebben. Ik weet niet waarom ik dat denk, het is alleen maar een gevoel

Heeft iemand misschien ideeën of tips wat ik kan doen tegen de oorontstekingen en de huidproblemen, want ik weet het zolangzamerhand niet meer.

Ik heb trouwens wel 2 maanden een combi tussen brokken en KVV gegeven, maar daar ben ik toen mee gestopt. Ik ben me nu op BP aan het orienteren om geheel over te gaan op KVV. (het enigste wat hier nog mist is een grote vriezer ;D)
Door conleeuw
#579139
ik heb ooit een border gehad met een schimmel infectie, daarvan is ook de pigment op haar neus verdwenen, alleen was haar huid niet zo erg aangetast. Schimmel infectie kan ook de oren affecteren.
Ik heb toen een creme tegen schimmelinfectie gekregen, ik meen daktarin. Het is mij uit jou verhaal niet duidelijk of jou hond toen ooit voor een schimmelinfectie is behandeld? Je schrijf wel dat er een secundaire infectie van malassezla dermatitus aan de oorschelp is geconstateerd, maar is daar ook voor behandeld?
Door chikara
#579179
conleeuw schreef: ik heb ooit een border gehad met een schimmel infectie, daarvan is ook de pigment op haar neus verdwenen, alleen was haar huid niet zo erg aangetast. Schimmel infectie kan ook de oren affecteren.
Ik heb toen een creme tegen schimmelinfectie gekregen, ik meen daktarin. Het is mij uit jou verhaal niet duidelijk of jou hond toen ooit voor een schimmelinfectie is behandeld? Je schrijf wel dat er een secundaire infectie van malassezla dermatitus aan de oorschelp is geconstateerd, maar is daar ook voor behandeld?
Daar is ze idd ook voor behandeld met goed resultaat :)
Door Kuszco
#579181
Ik heb een labrador die al gedurende twee jaar een huidallergie heeft. Bij haar waren de voorpoten,binnenkant achterpoten en de buik uiteindelijk kaal. Ze had jeuk, heel veel haaruitval, loopogen,ontstoken oren, en korsten.
Wij hebben ook van alles geprobeerd. Ze heeft een keer een kuur dexamethason gehad. Dat wil ik niet meer. Ook ik heb het vermoeden dat het door de voeding kwam, brokken van Royal canin.
6 weken geleden ben ik overgestapt op KVV (carnibest eend-rijst) omdat ik vermoedt dat ze een allergie tegen rundvlees heeft. Nu na 6weken zijn de kale pleken vooral haar buik weer bedekt met haar.
De laatste week is ze volgens mij behoorlijk aan het ontgiften.
De jeuk is niet erger geworden, maar haar haren vallen weer uit,maar ze wordt niet kaal. Haar ogen tranen behoorlijk.
De oren worden ontzien tot nu toe. Haar haren op de aangedane plekken veranderen rossig van kleur.
Ik heb rekening gehouden met deze ontgifting en weet dat dat lang kan duren.
Maar iedere dag is er een in de goede richting.
Ik ben erg tevreden over CB. Mede ook doordat onze andere labrador ook een week eerder nog op CB-light over is gegaan.
Ze ziet er stralend uit, heeft een heel nieuwe vacht, geen darmrommelingen meer en geen braken op de nuchtere maag.
Haar ontlasting is regelmatig,vast en weinig.
Het is echt de moeite waard. Zij heeft geen ontgiftingsverchijnselen.
Ik hoop dat je snel een keuze kunt maken en stug doorgaan. Het komt echt goed.
Door conleeuw
#579182
chikara schreef: Daar is ze idd ook voor behandeld met goed resultaat :)
is het niet mogelijk dat er ook bij haar neus nu een schimmelinfectie opnieuw is ontstaan? Ik roep ook maar iets hoor ;)
Door Malamoods
#579183
Balen Judith! Je loopt al heel lang te tobben met Chikaartje he? :( Ik hoop dat je hier op bp een oplossing kunt vinden, of in ieder geval een stap in de goede richting kan zetten.... Sterkte!

Rachel.
Door Lizzy
#579236
Ik vind het er ook als Lupus erythematodes of Discoïde lupus erythematodes uit zien..... Hoewel zink responsive dematoses bij Malamutes regelmatig voor komt, heb ik begrepen (kan aangeboren zijn binnen het ras, toch?)?

Tja, als je zelf het vermoeden hebt dat het mogelijk granen zijn: dan zou ik zelf gaan samenstellen (kunnen we je gemakkelijk mee helpen) en ik zou als belonings-dingetjes vlees gaan drogen.

Overigens weet niet niet of je vaccineert, maar persoonlijk zou ik daar direct mee stoppen en nooit meer enten. Dat is nautuurlijk persoonlijk, maar dit soort auto-immuun-achtige ziektes beginnen toch helaas vaak na vaccinaties. Bovendien zou ik ook geen preventieve ontwormingskuren gebruiken en ook geen vlooien/tekentroep.

Hoewel een zink responsive dematoses niet waarschijnlijk is, is het misschien toch niet verkeerd om voedingsmiddelen te geven waar veel zink in zit. Nu bevatten schelpdieren flink wat zink en zou ook vlees veel zink bevatten. Eerlijk gezegd twijfel ik een beetje of vlees nu werkelijk zoveel zink bevat.... Met de armer wordende grond/aarde waar onze koeien op staan. Bovendien komen veel koeien en kippen uberhaubt niet meer buiten en krijgen ze kuilgras en koeienbrokken te eten... Maar, ik denk dat vlees altijd nog beter is als zink leverancier als brokken! Dus dat pik je dan al mooi even in. Ik zou wat extra ei-geel geven en gemalen rauwe pompoenzaden. Die bevatten echt heel veel zink.

Overigens zou het enzym "Prozyme tm" de opname van zink bevorderen. Geen idee of het middel in NL te krijgen is. Maar mocht het toch een zink-probleem blijken, kun je dit middel in je achterhoofd houden.

Bij Lupus (hoewel je natuurlijk meerdere vormen hebt) wordt extra vitamine E aangeraden. Misschien moet je, in overleg met je DA kijken of je dat extra kunt supplementeren. Tja, zonder die biopten weet je natuurlijk toch niet zeker wat je hond mankeert... Wat een ellende he......
Door conleeuw
#579332
Cutaneous (discoid) lupus erythematosus (CLE) is bij de hond via bioten te diagnoseren. Ik zou denk ik toch proberen om een juiste diagnose te krijgen.

Overiginds wordt CLE vaak verergerd door blootstelling aan de zon.

Wat Lizzy al voorstelde Vit E en extra vetzuren wordt ook genoemd als deel van de behandeling van CLE ;)
Door chikara
#579505
Hartstikke bedankt voor de reacties!

Wat ik vergeten was te vermelden is dat ik haar extra zinkpillen geef. Ik zal eea even kortsluiten met mijn DA en ga binnenkort over op KVV.
De tip over eigeel ga ik ook proberen.

Heel erg bedankt!
Door amber9960
#579665
reeds van pup af aan had ik hier hetzelfde probleem.Oorontstekingen,huidproblemen,allergieeen,bijten aan de poten tot bloedens toe.Verschillende dierenartsen opgezocht tot aan de universiteit op consultatie geweest.Volgende mogelijke diagnoses werden gesteld
hooikoorts!!! "bij een hond?????" vroeg ik "ja honden nemen meer en meer de ziektes van de mens over' was het antwoord, ok hooikoorts bij de mens duurt geen jaar en komt enkel voor in hooikoorts periodes,voedselallergie was de volgende diagnose,proberen van andere brokken was de oplossing.Ja je raad het al NIET DUS
gelukkig heb ik een slimme hond die zelf de oplossing heeft aangegeven en weigerde hij nog 1 brok te eten van welk merk dan ook!!! dus ben ik na wat lezen tot de conclusie gekomen dat brokken wel eens de reden zouden kunnen zijn voor zijn huid en oor problemen.Ben nu sinds een maand op half kvv en half Barf overgestapt en vrijwel heel snel verdwenen de huid en oor problemen en heb ik een gelukkiger,aktiever en etende hond terug.
laat me er nog even bijvermelden dat mijn vorige hond te vroeg is heen gegaan en eveneens huidklachten had zijn hele leven door,helaas was hij te braaf om eten te weigeren en at hij netjes zijn brokken op,hij is uiteindelijk bezweken aan lymfeklier kanker,vraag mij af in hoevere ik dit had kunnen voorkomen indien ik toen de wijsheid had gehad om brokken van zijn menu te schrappen.
Laatst gewijzigd door amber9960 op wo 28 jun 2006, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#579674
amber9960 schreef: reeds van pup af aan had ik hier hetzelfde probleem.Oorontstekingen,huidproblemen,allergieeen,bijten aan de poten tot bloedens toe.Verschillende dierenartsen opgezocht tot aan de universiteit op consultatie geweest.Volgende mogelijke diagnoses werden gesteld
hooikoorts!!! "bij een hond?????" vroeg ik "ja honden nemen meer en meer de ziektes van de mens over' was het antwoord, ok hooikoorts bij de mens duurt geen jaar en komt enkel voor in hooikoorts periodes,voedselallergie was de volgende diagnose,proberen van andere brokken was de oplossing.Ja je raad het al NIET DUS
gelukkig heb ik een slimme hond die zelf de oplossing heeft aangegeven en weigerde hij nog 1 brok te eten van welk merk dan ook!!! dus ben ik na wat lezen tot de conclusie gekomen dat brokken wel eens de reden zouden kunnen zijn voor zijn huid en oor problemen.Ben nu sinds een maand op half kvv en half Barf overgestapt en vrijwel heel snel verdwenen de huid en oor problemen en heb ik een gelukkiger,aktiever en etende hond terug.
Gelukkig sta jij er wel voor open ;)fijn dat het zo goed gaat!
Ik ken nogal veel mensen in Ned met dezelfde problemen,maar de Da van hun zegt vaak dat rauw vlees niet goed is dus is de hond veroordeeld tot jeuk en ook nog vaak chronische diarree,dit voor de rest van hun toch al korte leven :-X
En de bazen....die worden iedere maand leeggeklopt aan dieetbrokken en medicijnen etc.
Door amber9960
#579680
wel ik ben van mening dat honden in tegenstelling tot mensen instinctief reageren,dus wanneer mijn hond al van sinds hij een pub is heel slecht eet tot bijna dramatisch,en nu sinds hij geen brokken meer krijgt heel goed eet, hij mij toch wel aantoont dat rauw vlees hetgeen is wat hij nodig heeft.Laat de dierenarts maar het tegengestelde beweren dan,ik weet dat de klachten verdwijnen en mijn hond weet dit des te beter,dus ja ik sta hier zeker voor open tieneke en wou dat meer mensen het instinct van hun hond volgden in plaats van het dierenarts evangelie.
Door tieneke
#579684
amber9960 schreef: laat me er nog even bijvermelden dat mijn vorige hond te vroeg is heen gegaan en eveneens huidklachten had zijn hele leven door,helaas was hij te braaf om eten te weigeren en at hij netjes zijn brokken op,hij is uiteindelijk bezweken aan lymfeklier kanker,vraag mij af in hoevere ik dit had kunnen voorkomen indien ik toen de wijsheid had gehad om brokken van zijn menu te schrappen.
Ja klinkt bekend onze vorige Leonberger Kobus had waarschijnlijk niet zo ziek geweest als hij die kolere zooi niet al die jaren had gegeten :-Xwisten wij veel :-[
Zijn verhaal staat onder suikerziekte ;)
Wat hebben wij afgezien en Kobus helemaal :'(wij hebben ons voorgenomen dat er nooit meer 1 brokje hier in huis komt,tis een soort vloekwoord geworden...gelukkig heeft Kobus nog 16 mooie maanden beleefd op kvv en barf en dat is de enigste troost die ik heb...wat heb ik van dat beest gehouden en nog steeds zijn er dagen dat ik hem mis :'(
Door amber9960
#579842
tieneke schreef: Ja klinkt bekend onze vorige Leonberger Kobus had waarschijnlijk niet zo ziek geweest als hij die kolere zooi niet al die jaren had gegeten :-Xwisten wij veel :-[
Zijn verhaal staat onder suikerziekte ;)
Wat hebben wij afgezien en Kobus helemaal :'(wij hebben ons voorgenomen dat er nooit meer 1 brokje hier in huis komt,tis een soort vloekwoord geworden...gelukkig heeft Kobus nog 16 mooie maanden beleefd op kvv en barf en dat is de enigste troost die ik heb...wat heb ik van dat beest gehouden en nog steeds zijn er dagen dat ik hem mis :'(

ik weet precies hoe dat voelt,een mens probeert toch altijd het beste te doen voor zijn "kroost" ;),en je gaat er al de tijd van uit dat wat je doet dan ook het beste is,dus we kunnen onszelf niks verwijten denk ik,alleen moeten we er uit leren en gelukkig hebben we dit allebei gedaan,ook hier komt geen brok meer binnen.
Door chikara
#1067432
Zie nu dit topic weer, zal ff een update geven.

Het helemaal overgaan op KVV heeft door omstandigheiden langer geduurd dan ik van plan was. Sinds vorig jaar zit Chikara compleet op KVV (Duck) en de plekjes zijn nog maar 1x teruggekomen. Dat was afgelopen zomer, maar toen had ze met haar snoet lang in de zon gelegen.

Ze ziet er super uit, vacht is mooi, en de oorontstekingen zijn ook afgenomen. Die zijn nog niet helemaal weg, maar in vergelijking met wat het was is het al zeker 3/4 verminderd.  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door