Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door JR
#579382
dit is mijn nieuwe menu,dit keer met groenten,inimine wil dit menu ook gaan gebruiken dus ik ben benieuwd of het goed is,we hebben allebij een jack russel,die van haar nu 9 maanden,die van mij 6,wegen beiden rond de 6 kg,en eten beiden rond de 200 gr per dag.(die van haar staat nog op smuldier,die van mij al op barf)
nou een heel verhaal dus,maar dit is het menu:

50% vleesbot waarvan ong 18% kaal bot en 32% vlees.
1,5 kg eendennek,1,5 kg kippennek.

20% spiervlees (+32% vlees van het bot)
400 gr rundvlees
400 gr vis
400 gr lamsvlees (meestal gehakt)

15% orgaanvlees,een mix van diversen soorten:
200 gr kiplever
250gr kippennier
250 gr lamshart
200gr runderpens

15% GFmix
200gr wortel,200gr broccoli,100gr tauge,100gr spinazie,100gr witlof,knoflook (1teentje),50gr alfalfa,100gr andijvie,50gr nootjes/zaden en wat zeewier.

verder nog wekelijks een heel ei en wat zuivel.

nog even wat vragen:wat voor nootjes/zaden kan ik geven?en boontjes moeten voorgekookt worden toch?kan ik deze ook uit pot of blik geven?
Laatst gewijzigd door JR op wo 28 jun 2006, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#579405
Ik vind het er prima uit zien. De afwisseling is prima. Ik weet niet, gebruik je vette of witte vis in je menu? Ik geef zelf de voorkeur aan vette vis. Dit bevat omega 3 vetzuren (sardien, makreel, zalm = vette vis. Kabeljauw, wijting = witte vis).

Je groentemix kun je ook weer afwisselen. In de volgende mix zou je bijv. courgette en waterkers kunnen verwerken in plaats van bijv. de spinazie/andijvie. Zo creeer je ook daar lekker veel afwisseling. Verder ziet je mix er prima uit! Boontjes moet je inderdaad even koken (sperziebonen, tuinbonen, snijbonen: allemaal even kort koken). Ik geef zelf de voorkeur aan verse boontjes. Maar, op zich kan het geen kwaad om boontjes uit pot te gebruiken. Ze bevatten ietsjes minder voedingsstoffen als vers-gekookt.

Qua nootjes/zaden: ze moeten sowieso altijd rauw en ongezouten zijn, de noten en zaden! En je kunt geven: sesamzaad (ongepeld en ongebrand!), pompoenzaad (bevatten veel zink!), hazelnoten, walnoten, amandelen, para-noten. Wat je niet moet geven qua noten is : macademia's. Die zijn giftig voor honden. Pinda's zijn trouwens geen noten, maar peulvruchten. Dus die geef ik niet.
Door 202Spots
#579411
JR schreef: 50% vleesbot waarvan ong 18% kaal bot en 32% vlees.
1,5 kg eendennek,1,5 kg kippennek.

20% spiervlees (+32% vlees van het bot)
400 gr rundvlees
400 gr vis
400 gr lamsvlees (meestal gehakt)

15% orgaanvlees,een mix van diversen soorten:
200 gr kiplever
250gr kippennier
250 gr lamshart
200gr runderpens
Misschien is 't makkelijker wanneer je 'n dagelijks menu neerzet? Zijn de eend en kippen nekken de enige botten?
15% GFmix
200gr wortel,200gr broccoli,100gr tauge,100gr spinazie,100gr witlof,knoflook (1teentje),50gr alfalfa,100gr andijvie,50gr nootjes/zaden en wat zeewier.
verder nog wekelijks een heel ei en wat zuivel.
Minder spinazie, meer andijvie gebruiken..
nog even wat vragen:wat voor nootjes/zaden kan ik geven?.
Je kan bijna all soorten noten gebruiken.
Maar GEEN macademia noten (giftig vor honden)
en ik geef eigenlijk geen pinda's,
In de notenmix die ik in 'n elect.koffiemolen maal,zitten meestal amandelen,groene pumpkin pitten, zonnebloempitten,sesamzaadjes en lijnzaadjes.
soms ook walnoot erbij
Alle pitten en noten zijn dus wel rauw!
en boontjes moeten voorgekookt worden toch?kan ik deze ook uit pot of blik geven?
Ja verse bonen soorten moeten eerst 'n paar minuten gekookt worden, en wanneer je geen verse boontjes hebt, en evengoed boontjes door de mix wil doen, dan kan je wel 'n potje of blikje doen, maar liever verse natuurlijk ;)


oops gelijk zitten tikken Liz.. 8)
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 28 jun 2006, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#579418
kip en eend zijn idd de enigste botten,ik kan wel aan lamsribben komen,maar dit zijn enkele en zo goed als kale ribben.verder zou ik voor de afwisseling aan kipkarkassen kunnen komen,maar daar houd het mee op.
Laatst gewijzigd door JR op wo 28 jun 2006, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#579425
Wanneer ze lekker kluiven,dan hebben ze meer werk aan 'n kipkarkas dan aan 'n nek of vleugel.
Wanneer je kale ribben hebt, dan kan je altijd eerst wat spiervlees of pens geven en dan de kale rib om te kluiven.
Kan je aan kwartels of parelhoen komen?
Konijn of hele eend karkas?
Geef je de vis met graat en kop?
Door JR
#579444
[quote="202spots"]
Wanneer ze lekker kluiven,dan hebben ze meer werk aan 'n kipkarkas dan aan 'n nek of vleugel.
Wanneer je kale ribben hebt, dan kan je altijd eerst wat spiervlees of pens geven en dan de kale rib om te kluiven.
Kan je aan kwartels of parelhoen komen?
Konijn of hele eend karkas?
Geef je de vis met graat en kop?

[/quote]

het enige waar ik echt aan kan komen is kip of eend (van eend misschien ook wel karkas,moet ik even navragen).
de vis zijn gewoon moten uit de supermarkt.
een enkele kale rib leek me (na de tip van lizzy) niet verstandig om te geven ivm inslik gevaar.
hij heeft trouwens al eens eerder zo'n rib gehad maar hij zat er een uur lang grommend aan te kluiven,maar kreeg het niet weg,dus dan kan ik het wel geven als recreatiebot,maar verder heeft hij er niks aan dan.

@202spots: denk je dat dit anders niet afwisselend genoeg is?
Laatst gewijzigd door JR op wo 28 jun 2006, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#579511
ik heb trouwens nog een vraag;chuckie is nu bijna 7 maanden,en krijgt 2x per dag te eten,af en toe (1x per week) krijgt hij 1x per dag te eten.(smiddags ipv ochtend en avond) wanneer kan ik helemaal over gaan naar 1x per dag?
en op welke leeftijd kan je beginnen met vasten?
Door Lizzy
#579831
[quote="JR"]
ik heb trouwens nog een vraag;chuckie is nu bijna 7 maanden,en krijgt 2x per dag te eten,af en toe (1x per week) krijgt hij 1x per dag te eten.(smiddags ipv ochtend en avond) wanneer kan ik helemaal over gaan naar 1x per dag?
en op welke leeftijd kan je beginnen met vasten?
[/quote]

Je kunt met een pup al vasten. Vanaf 4 maanden oud kunnen ze al een halve dag per week vasten en eens per maand 1 hele dag. Tja, wanneer beschouw je een JR als volwassen? Vanaf dat moment kun je in ieder geval gemakkelijk 1 keer per dag voeren en 1 keer per week vasten.
Door Lizzy
#579835
[quote="JR"]
het enige waar ik echt aan kan komen is kip of eend (van eend misschien ook wel karkas,moet ik even navragen).
de vis zijn gewoon moten uit de supermarkt.
een enkele kale rib leek me (na de tip van lizzy) niet verstandig om te geven ivm inslik gevaar.
hij heeft trouwens al eens eerder zo'n rib gehad maar hij zat er een uur lang grommend aan te kluiven,maar kreeg het niet weg,dus dan kan ik het wel geven als recreatiebot,maar verder heeft hij er niks aan dan.

@202spots: denk je dat dit anders niet afwisselend genoeg is?
[/quote]

Het liefst voer je natuurlijk zo veel mogelijk verschillende vleesbotten. Maar ja, als je daar geen beschikking toe hebt... dan houdt het op. En ik denk dan persoonlijk (maar ik ben ook benieuwd naar Dory's mening) dat 2 vleesbotsoorten wel voldoen. Tenslotte bevat versvlees maar 1 botsoort, kip, en daar doen ook zat honden het goed op.
Door 202Spots
#579979
[quote="Lizzy"]
Het liefst voer je natuurlijk zo veel mogelijk verschillende vleesbotten. Maar ja, als je daar geen beschikking toe hebt... dan houdt het op. En ik denk dan persoonlijk (maar ik ben ook benieuwd naar Dory's mening) dat 2 vleesbotsoorten wel voldoen. Tenslotte bevat versvlees maar 1 botsoort, kip, en daar doen ook zat honden het goed op.
[/quote]

Ben ik ook helemaal met je eens hoor.
Ik vroeg alleen maar of ze andere RMB's kon vinden waar het bot al in zat,inplaats van alleen maar kip en eend bot als calcium bron,wanneer de vis met graat en al gegeven word, dan is de graat al genoeg, wanneer er kwartels of ander klein gevogelte gegeven word zit de bot er ook nog in, dus dat is makkelijker dan stukken botloos vlees te geven en daarnaast kip of een nekken.

Maar wanneer er geen andere keus is...tja dan blijft er net zoals er in kvv zit, alleen de kippen botten over.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 29 jun 2006, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JR
#580718
[quote="Lizzy"]
Je kunt met een pup al vasten. Vanaf 4 maanden oud kunnen ze al een halve dag per week vasten en eens per maand 1 hele dag. Tja, wanneer beschouw je een JR als volwassen? Vanaf dat moment kun je in ieder geval gemakkelijk 1 keer per dag voeren en 1 keer per week vasten.
[/quote]

hij is nu al bijna 7 maanden,ik ben ook al vrij vroeg over gegaan naar 2x per dag,dit ook zonder problemen.
ik zou nu graag over gaan naar 1x per dag,lijkt me ook een stuk makkelijker met het maken van mijn menu.
wat is nu het beste?sochtends of savonds voeren en waarom?of wisselen jullie dit naar omstandigheden af?
Laatst gewijzigd door JR op vr 30 jun 2006, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#580895
[quote="JR"]
hij is nu al bijna 7 maanden,ik ben ook al vrij vroeg over gegaan naar 2x per dag,dit ook zonder problemen.
ik zou nu graag over gaan naar 1x per dag,lijkt me ook een stuk makkelijker met het maken van mijn menu.
wat is nu het beste?sochtends of savonds voeren en waarom?of wisselen jullie dit naar omstandigheden af?
[/quote]

Volgens mij moet je gewoon voeren wanneer het jou het beste uit komt. Het maakt weinig uit of dat 's morgens, 's middags of 's avonds is. En je kunt dit inderdaad ook prima afwisselen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door