Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door badger
#577961
hallo allemaal,

ik heb ook een vraagje betr. struviet/blaasontsteking/ph. Mijn pup van 14 wken heeft toen ze 10 wken was blaastonteking gehad. 10 dagen ab maar het was niet over. Toen vond de da het een goed idee om het wat rigoreuzer aan te pakken en 3wken ab te geven.

Na drie weken urine check en wat bleek blaasontsteking niet over, ph 8 en heel veel struviet. Nu was het voorstel van de da om een echo van de blaas te laten maken en sterile urine door de buikwant te prikken.

De echo om afwijkingen aan de blaas te contateren en de urine steril afnemen of te kijken of er een resistentie is tegen de ab die is gegeven.
mijn vraag is is het onverstandig om even te wachten met de echo en eerst vers vlees te voeren (duck) en daarna (hoe lang? is een week voldoende) de urine nog een keer te laten cheken?


Je hoort ook wel eens dat een langdure blaasontsteking een afwijking aan de nieren kan veroorzaken. Het is tenslotte nog maar een pup.
Hoop dat iemand me op weg kan helpen ik vond zelf de echo en de urineafname nogal drastisch.

De dierenarts noemde het kip en het ei verhaal: komt de struviet door de blaasontsteking? of vormt zich een blaasontsteking (plus stuviet etc) door een afwijkenede bouw aan de blaas/urineleider etc.?

hartelijkdank voor evt. reakties,
groet badger
Door Lizzy
#578059
Hallo Badger, ik heb er een nieuw topic van gemaakt. Dat is voor jou ook prettiger, denk ik.

Ik vind dit een moeilijk geval. Eerst een vraag: heb je speciale dieet voeding meegekregen om de urine te verzuren, buiten de antibiotica?

Zo niet: dan zou ik zeer zeker eerst nog een weekje proberen om de hond verse/rauwe voeding te geven en dit aan te vullen met vitamine C (ascorbinezuur) en cranberry. Geef even geen zuivel, geen ei, etc. Alleen versvlees of vlees/vleesbot/orgaanvlees.

Tevens zou ik, als ik jou was, bij de apotheek pH waarde meetsticks bestellen. Je moet dan wel sticks bestellen die ALLEEN de pH waarde meten (je hebt er die nog veel meer meten maar die zijn zoooo duur) en die meten tussen bijv. de 4.5 en 10.0.

Wanneer de pH waarde niet snel begint te zakken: zou ik naar de DA gaan voor een echo. Want, bij pups kan dit ook veroorzaakt worden door een afwijking in het urine-systeem.

Als je wel een verzurend dieet mee hebt gekregen, dan durf ik het niet te zeggen, of het verstandig is om het nog uit te stellen... (het maken van de echo). Het ligt er, denk ik, ook aan of je pup ziek is. Als mijn pup echt ziek zou zijn: dan wachtte ik het niet af, liet ik een echo maken. Als mijn pup niet ziek was, dan probeerde ik verse voeding (liefst een merk zonder premix, met alleen gemalen bot) + vitamine C en cranberry en eventueel wat appelazijn.

Wat voer je nu eigenlijk?
Door badger
#578167
Hallo Lizzy,

dank voor je reaktie. Ik heb geen dieetvoer meegekregen, de da zei dat dat er niet is voor pups (?) Ik voer nu alleen DUCK.
De pup maakt totaal geen zieke indruk, ook ik kan haar eigenlijk niet betrappen op het feit dat ze veel plasjes doet.
Ze plast de de laatste twee dagen iets meer (wel normale plas, geen kleine plasjes) maar dit dit lijkt me logisch omdat ik haar nu kippen- bouillon of bouillon van hart geef. Weet dus niet of dit goed is maar ik dacht dat het positief zijn als ze veel vocht binnen krijgt waardoor de samenstelling van de urine verbeterd??

badger
Door Lizzy
#578349
In dat geval zou ik Duck voeren en dit aanvullen met vitamine C (ascorbinezuur - het is wel belangrijk dat je deze neemt en niet Ester C of Calcium Ascorbaat). Ik zou met 200 mg beginnen en dit langzaam, per 100 mg opbouwen, totdat ze er slappe ontlasting van krijgt. Ik zou ook cranberry geven. En pH meetstrips kopen. Je kunt dan zelf even kijken wat de pH waarde gaat doen, net als Daniielle dat doet.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#578450
Ik zag dat je PH strips ook via het internet kunt bestellen, ze worden ook gebruikt bij het maken van oa wijn en bier.
Misschien zijn die hiervoor ook geschikt? :-\: http://www.brouwland.com/ dan klikken op: wijnbereiding> meetinstrumenten> Phmeting> en naar beneden scrollen

Afbeelding

Voor controle van de pH van sap, wijn, bier, komboecha, ... of voor controle van de zuurbepaling met de acidometer. Verpakt per 20 strips met ingebouwde kleurschaal ! Aflezing per 0,2 / 0,3 pH.

- bereik : pH 1-12
- verdeling 1 pH

prijs: 3,03
Door conleeuw
#578511
mijn oude hond Bess (nu 15 jaar oud) heeft al vanaf ongeveer haar 11 de last van een blijvende blaasontsteking. Ik ben tot de dag van vandaag dankbaar dat mijn dierenarts nadat wij een antibiotica kuur hebben gedaan vondt dat wij niet nog meer ab in haar lijf zouden proppen maar liever met vit C aan de slag zouden gaan, werkt als een droom. gelukkig heeft zij nooit blaasstenen gehad, en is ze ook niet echt ziek geweest er van, het is bij haar meer een fysieke probleem, een poliep die verhoed dat zij netjes haar blaas leegt, en dat is waarschijnlijk de bron van haar herhaaldelijke blaasontsteking. Ik zou zeker eerst met Ph strips en vit C gaan proberen, want als je het zo kan oplossing is het toch veel beter dan langdurig ab, en ingrijpende diagnosiek, mits jou hond natuurlijk net als Bess niet echt ziek is van de blaasontsteking ;)
Door badger
#579903
Hallo,

even een updat, vandaag heb ik een echo van de blaas laten maken (op advies van de da) ik wilde zelf toch ook wel heel graag weten of er geen anatomisch "gebrek" was. Gelukkig ' :D'
Lachen zag de blaas er perfect uit, ook de nieren (geen nierbekkenontsteking) de sterile urine heb ik niet laten afnemen.

Ik ben nu een week duck aan het voeren en heb ph sticks gekocht het volgende:

In de urine was een week geleden de ph 8 (dus te hoog) en veel struviet.
Nu heb ik de medi-test combi 5 n die naast ph ook bloed suiker eiwit nitrit en asorbinezuur meet.

De ph is nu al twee dagen 6 maar de asorbinezuur geeft aan ++ ??

Betekend dit nou precies het omgekeerde ? dat haar urine niet zuur genoeg is. Ik snap er niks meer van. Ben natuurlijk blij dat de ph gedaald is maar de hoogte van het asorbinezuur snap ik niet. Ik heb dus nog geen vit C gegeven maar allen maar Duck gevoerd.

De moederhond heb ik ook even gechecked zij heeft een ph van 7 en haar axorbinezuur is neg.

ik zal jullie op de hoogte houden en misschien heeft iemand nog een antwoord op de verhoogde asorbinezuur.

groetjes Badger :D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door