Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rowena
#578050
Hallo,
Ik heb nog even wat vraagjes...... :)
Ik ben nu al een week aan het barfen, Vooral kip en soms al wat rundervlees en groentemix. Maar dit moet natuurlijk uitgebreid worden.

Mijn vragen zijn:
Valt snijafval onder spiervlees??

En kun je strotten voeren en is dat dan maaltijdvoer of gewoon lekker tussendoor om aan te kluiven??

Ik heb ergens gelezen dat je snijbonen en peultjes moet koken geld dat ook voor andere boon soorten??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.... :)

Groetjes
Door Lizzy
#578053
Rowena schreef: Hallo,
Ik heb nog even wat vraagjes...... :)
Ik ben nu al een week aan het barfen, Vooral kip en soms al wat rundervlees en groentemix. Maar dit moet natuurlijk uitgebreid worden.

Mijn vragen zijn:
Valt snijafval onder spiervlees??
Het ligt eraan wat voor snij-afval. Sommige slagers verkopen snij-afval van vleeswaren. Dat valt niet onder spiervlees. Als je het snij-afval bedoeld dat de slager over houdt wanneer hij mooie lapjes vlees snijdt om te verkopen: dat is inderdaad snij-afval en dat kun je gerust geven. Ik vind varkensvlees overigens niet geschikt.
En kun je strotten voeren en is dat dan maaltijdvoer of gewoon lekker tussendoor om aan te kluiven??
Kan beide. Ik geef het als maaltijd. Maar, ik geef dat bijv. niet vaker als 1 keer per week. Soms geef ik eerst wat groentemix met bijv. een eitje er doorheen en daarna de strot, maar meestal gewoon alleen de strot.
Ik heb ergens gelezen dat je snijbonen en peultjes moet koken geld dat ook voor andere boon soorten??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.... :)

Groetjes
Bij mijn weten geldt dit voor sperziebonen, tuinbonen, doperwten, snijbonen, kapucijners en alle andere peulvruchten.
Door Rowena
#578056
Ik vergeet nog wat,

Hoe zwaar weegt een lams kop ongeveer en is dit ook goed als vlees bot?

en hoe zwaar wegen kwartels, konijnen, kippen en andere kleine diersoorten ongeveer?

Ik heb maar een klein hondje die ongeveer 200 gram per dag mag dus ik weet niet of ribben wat wordt. Ik weet nog niet hoe zwaar ze wegen maar ik denk dat je al snel aan de 200 gram zit of heb ik dat fout?? en 1 rib geven was toch gevaarlijk??

groetjes
Door Rowena
#578058
Lizzy schreef: Het ligt eraan wat voor snij-afval. Sommige slagers verkopen snij-afval van vleeswaren. Dat valt niet onder spiervlees. Als je het snij-afval bedoeld dat de slager over houdt wanneer hij mooie lapjes vlees snijdt om te verkopen: dat is inderdaad snij-afval en dat kun je gerust geven. Ik vind varkensvlees overigens niet geschikt.

Ik bedoelde inderdaad dat wat de slager over houd na het snijden van mooie lapjes vlees ;D
Het is ook niet de bedoeling om varken te gaan geven.
Lizzy schreef: Kan beide. Ik geef het als maaltijd. Maar, ik geef dat bijv. niet vaker als 1 keer per week. Soms geef ik eerst wat groentemix met bijv. een eitje er doorheen en daarna de strot, maar meestal gewoon alleen de strot.Bij mijn weten geldt dit voor sperziebonen, tuinbonen, doperwten, snijbonen, kapucijners en alle andere peulvruchten.
Ik heb nu ook groentemix gemaakt met een eitje er door, maar brenda vond het pas eetbaar toen er yoghurt door heen ging ;D ;D
Door Borke
#578060
Rowena schreef:Ik heb maar een klein hondje die ongeveer 200 gram per dag mag dus ik weet niet of ribben wat wordt. Ik weet nog niet hoe zwaar ze wegen maar ik denk dat je al snel aan de 200 gram zit of heb ik dat fout?? en 1 rib geven was toch gevaarlijk??
Twee geitenribben aan elkaar vast weegt ergens tussen de 200 en de 300 gram.
Overigens hoef je je hondje niet iedere dag precies 200 gram te geven, de ene keer 100 gram en de andere keeer 300 gram kan ook, mits je hem langzaam went aan wisselende etenstijden en hoeveelheden.

Kipvleugeltjes of poten wegen niet zo veel en zijn geschikt om mee te starten. Idem voor kipkarkassen of kippennekken en dan heb je ook nog eend, dat is ongeveer hetzelfde formaat.

Ik weet niet wat een kop weegt, maar dat zal wel wat veel zijn denk ik. Onze hond eet ca. 500 gram per dag en krijgt geen koppen, wel kopvlees ;D
Door Rowena
#578513
En ik was nog wat vergeten......... ::)

Ik had gister kippen vleugels ontdooid maar ik kon geen bochtje vinden??? Ik heb ze aan iemand anders laten zien en die vond het ook al raar. Zouden dit wel vleugels geweest zijn?? Of komt het vaker voor dat er geen bocht in zit?? Ik heb ze in ieder geval voor de zeker heid maar helemaal tot moes geslagen met mijn rubbere hamer!!!! :D (kon ik me ook is uitleven!!)

En ik had gelezen dat je beter geen vlees botten van dragende delen (benen dus) kon geven en helemaal geen bot van oudere dieren, maar ik lees dan weer bij andere berichten dat er kippen poot of zo iets dergelijks gegeven wordt....
Geld dat dan niet voor kippen poten, konijnen poten (voor kleine dieren benen dus) en kun je dan ook benen geven van jonge dieren? (lam, geit, kalf en paard) ???
Of is dat weer geen goed idee?
Gebruikersavatar
Door pike
#578597
Rowena schreef: En ik was nog wat vergeten......... ::)

Ik had gister kippen vleugels ontdooid maar ik kon geen bochtje vinden??? Ik heb ze aan iemand anders laten zien en die vond het ook al raar. Zouden dit wel vleugels geweest zijn?? Of komt het vaker voor dat er geen bocht in zit??
waarschijnlijk heb je halve vleugels gehad, het onderste deel is er dan afgehakt op het bochtje
Gebruikersavatar
Door pike
#578600
Rowena schreef: En ik had gelezen dat je beter geen vlees botten van dragende delen (benen dus) kon geven en helemaal geen bot van oudere dieren, maar ik lees dan weer bij andere berichten dat er kippen poot of zo iets dergelijks gegeven wordt....
Geld dat dan niet voor kippen poten, konijnen poten (voor kleine dieren benen dus) en kun je dan ook benen geven van jonge dieren? (lam, geit, kalf en paard) ???
Of is dat weer geen goed idee?
kippen worden al heel jong geslacht en de botten zijn dan nog zacht. De hond moet wel eerst wennen aan het bot eten, dus eerst met de nekjes - vleugels - karkas en dan pas de poten
konijn kan je dacht ik ook geven net als parelhoen, kwartel.
van andere dieren alleen bot van jonge beesten en geen dragende delen want die zijn toch al te hard
Door Rowena
#578887
pike schreef: kippen worden al heel jong geslacht en de botten zijn dan nog zacht. De hond moet wel eerst wennen aan het bot eten, dus eerst met de nekjes - vleugels - karkas en dan pas de poten
konijn kan je dacht ik ook geven net als parelhoen, kwartel.
van andere dieren alleen bot van jonge beesten en geen dragende delen want die zijn toch al te hard
Okay, Ik ga kijken of ik karkassen kan krijgen... Ze kraakt d'r nekken en vleugels goed. En ze vind ze erg lekker.
Bedankt voor al jullie hulp
Door Mevroi Kruim
#579135
Dragende delen van grote grazers (koe, kalf, geit, schaap, lam) zijn te hard dus die moet je idd niet als consumptie-bot voeren. Poten van kleine dieren als kippen, eenden, konijnen, hazen, duiven enz. kun je gewoon voeren, die zijn door de gemiddelde hond makkelijk te kraken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door