Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#577622
gewicht 16 kilo leeftijd 3,5 jaar, voorlopig 3,5% (moet misschien meer)
ik kom dan op 4 kg per week (gemakshalve naar boven afgerond):
45% rvb = 1800 gram
25% spiervlees = 1000 gram
15% orgaanvlees = 600 gram
15% groentemix = 600 gram

het menu is afgesteld op wat ik op dit moment weet te kunnen krijgen en op wat Pike tot nu toe gewend is. Wat rvb betreft heeft hij alleen kippenekjes gehad en kippevleugel. Aangezien de vleugeltjes ook lekker gekauwd en gesmakt worden en daar geen problemen mee geweest zijn beginnen we morgen ook met kipkarkas. (slaap ik wéér niet lekker ::))

alle dagen ca. 250 gram kipvleugel/kipkarkas
aangevuld met 85 gram orgaanvlees en 140 gram spiervlees. Op ma, wo en vr 200 gram groentemix met ei en gekookte kippelever

ma lamshart en lamsvlees

di kippemaagjes met kippe- of kalkoenvlees

wo runderhart met rundvlees

do pens met paarde- of geitevlees

vr tong met vis

za lamshart met kippe- of kalkoenvlees

zo pens met rundvlees

Wanneer hij goed gewend is aan kipkarkas wil ik eendenek - als ik het kan krijgen, anders lamsrib - gaan proberen. Ook hele duif en kwartel behoren tot de mogelijkheden maar die mag hij denk ik ook nog niet hebben ??? Sommige vleessoorten heeft hij nog niet gehad en ik weet dus nog niet of hij dat lust (paard, geit, tong, vis), hij zit trouwens behoorlijk te pielen met kippehartjes (kauwt ze uit maar laat ze vervolgens liggen).

Groentemix is ook niet geliefd. Wat erin gaat is de mix die aan het vlees kleeft. Dus ik wil een mix gaan proberen met ei en/of lever in de hoop dat dat er wel ingaat.

Voorlopig krijgt hij dagelijks probiotica.

Af en toe een dag tussendoor waarop hij een penslap krijgt zo'n 400 gram ongeveer en wat kaal bot. Ik weet niet hoe vaak dat mag/goed is eigenlijk. Eens per twee weken?

Overige:
Als beloning gebruik ik spaarzaam zelf gedroogde minieme stukjes rundvlees.

In het weekend een vers bot om een tijdje van te knagen, dan gaat het terug in de koelkast. Dat krijgt hij dan nog 2 dagen en dan gooi ik het restant weg.

Wat van mijn eigen fruit voor zover hij dat lust (appel en meloen lust hij graag)

Is toch moeilijker dan het lijkt zo'n menuutje samenstellen ::)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#577636
[quote="pike"]

Is toch moeilijker dan het lijkt zo'n menuutje samenstellen ::)

[/quote]

;D ;D, maar het ziet er heel goed uit hoor ;). Ik heb de percentages niet nagerekend, neem aan dat je dat zelf wel kan. Zo'n grote lap pens zou ik 1x per 2 weken geven omdat het wel orgaan is en ik begrijp dat je die niet in je berekening hebt mee genomen. :-\

Groentemix wordt hier door Gitte ook alleen maar gegeten als er iets door zit, een ei of een beetje hüttekäse, Fedor eet het ook zo op 8).

Als kip goed gaat kun je rustig ook duif en kwartel gaan proberen, dat zijn ook zachte botten, lamsribben en eendennekken zijn ook een goed idee. Heel veel succes!
Gebruikersavatar
Door pike
#577667
[quote="Nitus"]
Zo'n grote lap pens zou ik 1x per 2 weken geven omdat het wel orgaan is en ik begrijp dat je die niet in je berekening hebt mee genomen.!
[/quote]
Nee die grote lap heb ik niet meeberekend, dan kom ik er helemaal niet meer uit! ::)
Door Borke
#577893
Veel honden zijn niet dol op lever, dat zou ik dus niet door de groentemix doen.
Probeer eens een blikje vis, eerst even kijken of hij dat lekker vind. Daar hebben veel mensen succes mee.
Zelf snij ik wat kopvlees , geitenvlees of Carnibest vaan de katten door de groentemix en dan gaat het helemaal op!

Ik vind dat je al aardig wat variatie hebt zo, ik hoop dat hij het allemaal lust.

Duif is overigens iets wat veel honden niet lekker vinden.

Spannend he om zelf samen te stellen ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#577901
[quote="AstridStraver"]
Veel honden zijn niet dol op lever, dat zou ik dus niet door de groentemix doen.[/quote]
Oeps, heb het al geprobeerd, want dat had ik nog in huis namelijk, een kippelevertje minuut of twee gekookt (laatst aan de dunne van een ongekookt levertje), samen met andijvie gepureert en......
njammie njammie ;D ;D alles ging erin, het bakje werd uitgelikt en het zeiltje helemaal afgelukt, dat kon zo weer in de kast ;D ;D
dus nu gaan we de andijvie weer met andere groentesoorten uitbreiden. Was een hele opluchting dat hij het lekker vond
Gebruikersavatar
Door pike
#577905
[quote="AstridStraver"]
Probeer eens een blikje vis, eerst even kijken of hij dat lekker vind. Daar hebben veel mensen succes mee.
Zelf snij ik wat kopvlees , geitenvlees of Carnibest vaan de katten door de groentemix en dan gaat het helemaal op!
[/quote]
Vis en geitenvlees moet ik nog proberen of hij dat lust. Kopvlees heb ik nog geen adres voor >:(. Maar als ik gewoon stukjes door de groentemix doe dan laat hij het staan, eet alleen de stukjes eruit en de groente die eraan blijft kleven gaan dan mee naar binnen maar de rest daar likt hij mooi omheen >:(
Gebruikersavatar
Door pike
#577907
[quote="AstridStraver"]
Duif is overigens iets wat veel honden niet lekker vinden.

[/quote]
Nou misschien dat ik die duif dan maar schrap want ze kosten 5 euro voor drie stuks, gewicht weet ik niet. Wel geen giga-bedrag maar als hij ze laat staan dan vind ik dat toch wel erg zonde. Dan koop ik er liever wat anders voor.
Gebruikersavatar
Door pike
#577911
[quote="AstridStraver"]

Spannend he om zelf samen te stellen ;D
[/quote]
Ik vind het erg leuk om te doen vooral als ik zie hoe hij daar zo lekker zijn bakje staat te eten. Vanochtend had hij zijn eerste (halve) karkas. Als eerste kraakte hij het "kontje" eraf. Dat deed ik bij kip voor mijzelf ook altijd, alleen was dat om het weg te gooien ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door