Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Magic
#576854
Je leest veel op het internet , komt hier op neer:

Mijn vraag is klopt het......


Brokken zijn slechter dan vervlees want er zitten veel stoffen in om het vlees eetbaar en houdbaar te houden en veel zetmelen waaronder graan.

En brokken moet je niet gaan wisselen want dat is slecht. (Waarom eigenlijk?)

Vervlees mag je juist wel mee wisselen als je veel mensen moet geloven is dat juist wel goed aangenomen dat jou hond geen allergie heeft voor het een of ander en goed reageerd op de merken versvlees wat jij geeft. Als je wisseld voorkom je een mogelijk te kort .

Maar er zijn veel merken kvv met zetmeel granen er in energique nr.1 , duck en sommige varianten rodie en Carnibest .

Zijn die dan in principe minder goed dan de andere varianten? Is vervlees met granen minder goed voor een hond ?

Kunnen honden eigenlijk wel goed funktioneren op alleen vlees en groenten hebben ze juist geen zetmeel nodig ? OF zit er genoeg zetmeel in bv door dat er kip in zit en in die geslachte kip zat graan in de maag.

En dan hebben we het nog niet over rijst gehad want dat zit ook in veel kvv .

Nu is het duidelijk dat als je hond geen allergie heeft voor granen je die kvv kunt geven maar is het wenselijk of kun je beter voor de variant kvv gaan zonder zetmeel.
Door Lizzy
#576865
Magic schreef: Je leest veel op het internet , komt hier op neer:

Mijn vraag is klopt het......


Brokken zijn slechter dan vervlees want er zitten veel stoffen in om het vlees eetbaar en houdbaar te houden en veel zetmelen waaronder graan.
Brokken zijn slecht omdat ze gekookte ingredienten bevatten, omdat ze veel te weinig vlees bevatten, omdat ze heel veel koolhydraten (graan) bevatten, omdat ze stoffen bevatten om ze houdbaar te houden (vetten niet kunnen oxideren en vleesmeel niet kan bederven en niet kan gaan schimmelen enzo). Kortom: dit is ongeschikt voer voor de carnivoor.
En brokken moet je niet gaan wisselen want dat is slecht. (Waarom eigenlijk?)
Geen idee! Vraag het eens op een brokkenforum. Ik zou denken dat de meeste mensen niet durven wisselen van voer omdat de hond ervan aan de dunne gaat. Veel honden hebben op steriele voeding (brok/blik) een slechte darmflora. Honden die geen last hebben kun je volgens mij prima met regelmaat van voer wisselen.
Vervlees mag je juist wel mee wisselen als je veel mensen moet geloven is dat juist wel goed aangenomen dat jou hond geen allergie heeft voor het een of ander en goed reageerd op de merken versvlees wat jij geeft. Als je wisseld voorkom je een mogelijk te kort .
Ja, ik vind wisselen van kant-en-klaar voer ook gevoelsmatig beter als op 1 paard wedden.
Maar er zijn veel merken kvv met zetmeel granen er in energique nr.1 , duck en sommige varianten rodie en Carnibest
Valt erg mee hoor. De gemiddelde brok bestaat voor 45% a 70% uit koolhydraten. De hoeveelheid koolhydraat in versvlees is echt zoooooveel lager. Kijk hier in dit topic maar, daar staan de merken + hoeveelheid koolhydraat op een rijtje: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg433948
Zijn die dan in principe minder goed dan de andere varianten? Is vervlees met granen minder goed voor een hond ?
Zie boven. Het valt erg mee met de koolhydraat in de verse voeding. En voor verse voeding geldt ook "het voer is goed als jouw hond het er goed op doet".
Kunnen honden eigenlijk wel goed funktioneren op alleen vlees en groenten hebben ze juist geen zetmeel nodig ? OF zit er genoeg zetmeel in bv door dat er kip in zit en in die geslachte kip zat graan in de maag.
Honden hebben totaal geen koolhydraten uit granen nodig. Ze kunnen perfect leven op vleesbotten, vlees, orgaanvlees en groente. Vlees bevat namelijk genoeg koolhydraat om de hond te voorzien van de koolhydraten die hij nodig heeft. Elke toevoeging van granen is overbodig.
En dan hebben we het nog niet over rijst gehad want dat zit ook in veel kvv
Rijst = graan = bron van veel koolhydraat. We spreken in hondenvoeding liever van koolhydraat, niet van zetmeel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zetmeel
Nu is het duidelijk dat als je hond geen allergie heeft voor granen je die kvv kunt geven maar is het wenselijk of kun je beter voor de variant kvv gaan zonder zetmeel.
Ik ben persoonlijk groot voorstander van het voeren zonder graan. Zonder koolhydraat uit graan. Maar ik denk dat je dan beter kan gaan barfen. Of dat je je het kleine percentage koolhydraat in versvlees gewoon op de koop toe moet nemen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 24 jun 2006, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ijscoAnja
#577471
Ik wil even reageren op de vraag of je wel of niet mag wisselen met brokken.
Mijn honden zijn nu 9 en 12 jaar. Sinds een jaar geef ik ze half kvv en half brok. Maar al jaren wissel ik regelmatig van brokmerk. Dit bevalt mij en de honden heel goed. Blijf ik langdurig op 1 merk brokken, dan merk ik bij de IJslander dat hij jeuk krijgt. Met regelmatig wisselen is er niets aan de hand. Ook wissel ik heel abrupt. Ze hebben nooit last van diarree door die wisseling. Maar ik moet er bij zeggen dat ze ook van allerlei eetbaars jatten bij de andere dieren die we hebben rondlopen, dus ze zijn wel het een en ander gewend.

Als de hond al jaren alleen maar een bepaald merk eet, kan ik me voorstellen dat de maag en darmen in de war raken van een wisseling. Maar ik zou dan niet willen beweren dat de wisseling niet goed is. Ik ben juist van mening dat het jarenlang eentonig eten niet goed is.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#577934
[quote="ijsco"]
Ik wil even reageren op de vraag of je wel of niet mag wisselen met brokken.
Mijn honden zijn nu 9 en 12 jaar. Sinds een jaar geef ik ze half kvv en half brok. Maar al jaren wissel ik regelmatig van brokmerk. Dit bevalt mij en de honden heel goed. Blijf ik langdurig op 1 merk brokken, dan merk ik bij de IJslander dat hij jeuk krijgt. Met regelmatig wisselen is er niets aan de hand. Ook wissel ik heel abrupt. Ze hebben nooit last van diarree door die wisseling. Maar ik moet er bij zeggen dat ze ook van allerlei eetbaars jatten bij de andere dieren die we hebben rondlopen, dus ze zijn wel het een en ander gewend.

Als de hond al jaren alleen maar een bepaald merk eet, kan ik me voorstellen dat de maag en darmen in de war raken van een wisseling. Maar ik zou dan niet willen beweren dat de wisseling niet goed is. Ik ben juist van mening dat het jarenlang eentonig eten niet goed is.
[/quote]

Die mening hebben de meesten hier ook wel, alleen de fabrikanten zullen het niet met je eens zijn ;D
Mijn honden hadden ook weinig problemen met brokomschakeling van merk A naar B, maar de massa van de honden (die meest enkel brok eten) loopt wel tegen problemen op, vandaar dat men (de fabrikanten) dan ook adviseert om geleidelijk om te schakelen om problemen te voorkomen.
Door Laura2004
#578004
[quote="ijsco"]
Ik wil even reageren op de vraag of je wel of niet mag wisselen met brokken.
Mijn honden zijn nu 9 en 12 jaar. Sinds een jaar geef ik ze half kvv en half brok. Maar al jaren wissel ik regelmatig van brokmerk. Dit bevalt mij en de honden heel goed. Blijf ik langdurig op 1 merk brokken, dan merk ik bij de IJslander dat hij jeuk krijgt. Met regelmatig wisselen is er niets aan de hand. Ook wissel ik heel abrupt. Ze hebben nooit last van diarree door die wisseling. Maar ik moet er bij zeggen dat ze ook van allerlei eetbaars jatten bij de andere dieren die we hebben rondlopen, dus ze zijn wel het een en ander gewend.

Als de hond al jaren alleen maar een bepaald merk eet, kan ik me voorstellen dat de maag en darmen in de war raken van een wisseling. Maar ik zou dan niet willen beweren dat de wisseling niet goed is. Ik ben juist van mening dat het jarenlang eentonig eten niet goed is.
[/quote]
Ik snap alleen niet waarom je nog brok geeft als ze er iedere keer jeuk van krijgen, dat lijkt me toch geen goed teken. :-\
Door Magic
#580639
Dank je Lizzie , toch weer iets om verder over na te denken..
Ik denk dat afwisselen een strak plan is aangezien dit allemaal nieuw is voor ons ben ik bezig me er in te verdiepen.
Laatst gewijzigd door Magic op za 01 jul 2006, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ijscoAnja
#581636
[quote="Laura2004"]
Ik snap alleen niet waarom je nog brok geeft als ze er iedere keer jeuk van krijgen, dat lijkt me toch geen goed teken. :-\
[/quote]

Tja, dat is eerlijk gezegd een stukje gemakzucht en tot een half jaar geleden onwetendheid. Ze krijgen nu dus wel half kvv. Misschien dat ik binnenkort (als de voorraad op is) helemaal overstap op kvv.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door