Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cin
#576641
Ik ben met een vriendin wat heen en weer aan het mailen over barf, en ik kreeg deze vraag:

Ook al uit kunnen vissen waarom honden toch zo graag hoef eten?? Daarna is het bij Sjaak altijd kotsen, maar ze kan er maar geen genoeg van krijgen.

Ik ben daar eigenlijk zelf ook wel erg benieuwd naar ;D
Weet iemand een antwoord?
Door tieneke
#576722
Paardenhoef is vrij zacht en stinkt onwijs lekker :P
De nollebakkers staan altijd al klaar om toe te slaan voor een lekker hapje maar hebben pech,als wij ze er wel van laten eten kotsten ze zich heel vaak finaal leeg,dus schijnbaar valt het niet helemaal goed qua vertering.
Ik vind dat het ook helemaal niets toevoegt eerlijk gezegd ;)
Door Sennaruby
#576744
Er gaat een erg hardnekkig gerucht de ronde (tenminste hier in de wijde omtrek) dat paardenhoef kankerverwekkend zou zijn. Dat lijkt me stug, toch? Als de hoefsmid hier geweest is, staan ze ook allemaal klaar om aan te vallen ;D

Groetjes,

Fieke
Door inimine
#576753
volgens mij is dat net zo'n verhaal als dat je hond wormen zou krijgen van rauw vlees,of er agressief van wordt. ::)
Door Rajzcek
#576754
:)Hoi wij hebben behalve honden ook al jaren paarden,en het is waar dat de honden dol zijn op wat de smid van de hoeven haalt als de paarden bekapt worden.En ook onze honden braken als zij te veel hoef hebben gegeten.Een enkel randje van de hoef houden ze nog wel binnen,maar dan ook echt niet meer.Ik denk dat hoef gewoon niet goed verteerd wordt door de maag van de honden.Dat honden kanker kunnen krijgen is volgens mij echt niet waar,want dan zouden alle honden van Manege's/stoeterijen/pensionstallen kanker krijgen of hebben.Dit hebben wij nooit waargenomen,en kennen talloze honden die elke dag wel een stukje hoef naar binnen werken.Ons grootste bezwaar tegen hoef eten is de slechte vertering.Dus mogen ze af en toe een randje kluiven,maar meer ook niet!!
Gebruikersavatar
Door pike
#576801
Ik heb jarenlang tussen de paarden gewerkt en inderdaad, honden komen op hoef als als vliegen op een lap pens ;D. Wat hun trekt is mij nooit duidelijk geworden. Maar om een misverstand recht te zetten: Gezonde hoef stinkt niet. Wat zo gigantisch stinkt is ROTTE hoef. Veel paarden hebben rotte hoefstralen (wat onder andere veroorzaakt wordt door op vochtig stro te staan of op anderszins natte bodem), en de hoefsmid kort niet alleen de voet in, hij haalt ook de rotte delen weg. Deze zijn zacht en zwart van kleur en stinken dus. Gezonde hoef is hard en grijs en stinkt niet. De meeste honden grepen de rotte hoef en lieten de gezonde delen liggen. Ik neem dan ook aan honden veelal het goedje weer uitkotsen omdat het rot is en dat ze het eten omdat het zo lekker stinkt.
Door Femke
#576836
inimine schreef: volgens mij is dat net zo'n verhaal als dat je hond wormen zou krijgen van rauw vlees,of er agressief van wordt. ::)
nou niet helemaal..........

veel paardenmensen teren de hoeven van hun paarden, en ik kan me voorstellen dat een hoef die vaak met hoefteer is ingesmeerd, hartstikke chemisch is geworden.

Ik had het nog nooit gehoord maar kan het me wel voorstellen dat het hartstikke ongezond is en ik zou het dan ook niet aan mijn hond geven
Door tieneke
#576846
pike schreef: Ik heb jarenlang tussen de paarden gewerkt en inderdaad, honden komen op hoef als als vliegen op een lap pens ;D. Wat hun trekt is mij nooit duidelijk geworden. Maar om een misverstand recht te zetten: Gezonde hoef stinkt niet. Wat zo gigantisch stinkt is ROTTE hoef. Veel paarden hebben rotte hoefstralen (wat onder andere veroorzaakt wordt door op vochtig stro te staan of op anderszins natte bodem), en de hoefsmid kort niet alleen de voet in, hij haalt ook de rotte delen weg. Deze zijn zacht en zwart van kleur en stinken dus. Gezonde hoef is hard en grijs en stinkt niet. De meeste honden grepen de rotte hoef en lieten de gezonde delen liggen. Ik neem dan ook aan honden veelal het goedje weer uitkotsen omdat het rot is en dat ze het eten omdat het zo lekker stinkt.
Heb al heel wat jaren paarden en volgens onze hoefsmid waren de hoeven in zeer goede conditie,tussen slechte hoeven en echt stinkende rotte hoeven zit heel veel verschil,meestal zijn dit paarden die 24 per dag op stal staan of waar de stalhygiene ernstig tekort schiet.
Onze paarden bekappen wij trouwens zelf na een korte cursus natuurlijk bekappen, en ze worden echt met de dag harder en nog beter dan ze al waren,zo leven paarden in het wild en wij willen dit zoveel mogelijk nabootsen.
Kijk eens op http://www.hoefnatuurlijk.nl ;)
Door Cin
#576999
De paarden waar ik het over heb, worden ook natuurlijk bekapt door de eigenaresse zelf en niet geteerd of met andere chemische goedjes besmeurd. Staan dag en nacht op de wei en hebben harde, gezonde hoeven.

Ze staat ervan te kijken dat haar hond als een gek op de afgesneden hoefstukjes afkomt, die gulzig eet en die dan na een aantal minuten weer uitkotst... Daarna eet ze het niet nog een keer, dus dat uitkotsen heeft niets te maken met dat de stukjes hoef te groot waren...

En aangezien bijna alle honden razend enthousiast zijn met een stukje hoef...vraag ik me af waarom ze dit eten als ze het toch weer uitkosten en niet opnieuw eten.
Natuurlijke ´maagreiniging´ oid ??? ??? ???
Door tieneke
#577260
Sennaruby schreef: En stinken en stinken is twee. Sommige mensen vinden gewone hoef al stinken ::)...
Of het paard ;D ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#577345
Cin schreef: .
Natuurlijke ´maagreiniging´ oid ??? ??? ???
In dat geval lopen vrijwel alle honden rond met een maagprobleem(pje)! Ik heb er maar één gekend die er met een grote boog omheen liep en die lustte ook geen paardedrollen en daar zijn bijna ook alle honden gek op (maar die kotsen ze doorgaans niet uit).
Door Rowena
#577592
Mijn hond wil ook wel eens stukjes hoef eten (en paarden poep :() Maar zij kotst het nooit uit :)
Maar goed ik ken wel honden die het inderdaad wel weer uitkotsen.
Door Mevroi Kruim
#577835
Mijn honden staan ook onder de hoefsmid te wachten op de vallende stukjes hoef ;D Alleen vers, ouwe hoef moeten ze niet.
En uitkotsen? Nahhh ...... zonde toch?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door