Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#576057
Heb vanochtend Ikijok een hele kalkoenfilet gegeven onder het motto: zoek het zelf maar uit! En dat deed hij dus... ;D Binnen no-time had hij dat ding naar binnen. Ben er bij gebleven. In het begin trok hij er wat aan, maar het laatste grote stuk ging in 1 keer naar binnen! :o Eh, is dat de bedoeling? Ben ik nu weer overbezorgd? Of kan dat geen kwaad om zulke grote lappen vlees naar binnen te schuiven? Moet ik het de volgende keer weer in blokjes snijden?

Rachel.
Door Fynn
#576060
Onze Ijuba had het laatst ook (die is al wel 2 jaar) veel te grote stukken kip naar binnen gewerkt.
Ze voelt zich niet zo fijn daardoor en spuugt alles weer uit op het grasveld.
Daarna heeft ze het weer opgegeten dus 2x plezier van haar eten.

Rian ,Ijuba en Fynn
www.pronkruggen.nl
Door Sennaruby
#576070
De honden hier die bijten hooguit een of twee keer op een groot stuk vlees en dan slikken ze het ook door. Nog nooit iets negatiefs van gemerkt...

Groetjes,

fieke
Door Nelly
#576094
Voor een hond is het volkomen natuurlijk om grote brokken vlees naar binnen te werken, des te beter verteert het. Als er af en toe eens wat terug komt, maakt niks uit, dat eten ze wel weer op, zoals je zelf hebt gezien.
Door chrisje
#576095
[quote="Sennaruby"]
De honden hier die bijten hooguit een of twee keer op een groot stuk vlees en dan slikken ze het ook door. Nog nooit iets negatiefs van gemerkt...

Groetjes,

fieke
[/quote]

Hier ook, enkele keren bijten en het laatste grote stuk verdwijnt gewoon naar binnen. Door de hulp van speeksel glijdt het stuk vlees naar binnen als een oester :D en word in de maag verteerd. Voor de hond is het heel gewoon om zijn eten op te schrokken en op deze manier te eten. Eigenlijk gebruikt hij zijn tanden als een schaar om vlees in stukken te knippen, zodat hij zijn eten naar binnen kan laten glijden. Soms kan een stuk vlees echt wel groot zijn en dan komt het weer terug en gaat hij weer aan het werk.
Door Malamoods
#576100
Ja, ik heb inderdaad gelezen dat een hond zijn voedsel knipt in grote stukken en niet kauwt... Ik moet er in de praktijk nog wel wat aan wennen geloof ik! ;D Het ziet er voor mij nog wat "onnatuurlijk" uit...

Rachel.
Door Laura2004
#576103
Hier slikken ze ook grote stukken vlees in één keer door en als het te groot is kotsen ze het uit en vreten het gewoon nog een keer op, maar meestal houden ze het wel binnen hoor.
Door Malamoods
#576116
Worden grote stukken die worden uitgekotst er meteen uit gegooid? Of duurt dat effe een aantal uurtjes? En maken ze het dan zelf kleiner bij het opnieuw opeten, of helpen jullie een handje?

Rachel.
Door Laura2004
#576122
[quote="Malamoods"]
Worden grote stukken die worden uitgekotst er meteen uit gegooid? Of duurt dat effe een aantal uurtjes? En maken ze het dan zelf kleiner bij het opnieuw opeten, of helpen jullie een handje?

Rachel.
[/quote]
Bij die van mij gebeurt het meestal binnen vijf seconden, dus ik ben er van overtuigd dat het bij Ikijok gewoon goed is gevallen. ;)
Door Laura2004
#576123
Wat betreft dat zelf kleiner maken, Kai heeft al na één keer kotsen geleerd dat hij goed moet kauwen op een mega lap pens, maar Sarah was nogal hardleers, die at voor het eerst een lap pens en die slikte ze in één keer door, en ze heeft hem daarna een keer of vier opgekotst en weer opgegeten :-X (erg onsmakelijk dit verhaal :-[), maar de vierde keer besefte ze eindelijk dat het misschien wel handig was om er een beetje op te kauwen en nu gaat het eigenlijk altijd goed (voor zover ik weet, want ze woont hier nu niet meer).
Ik denk dat Ikijok gewoon goed genoeg heeft gekauwd hoor. Ik zou me er niet te druk om maken.
Door Borke
#576142
Voor volwassen honden die gewend zijn aan vers is het geen enkel probleem.
Ik weet niet hoe lang hij nu vers eet, toch al wel een paar weken? Het lijkt mij dat het dan geen probleem zou moeten zijn, maar ik heb geen ervaring met versetende pups. Er meldt zich zo vast wel een ervaringsdeskundige ;D

En ach, bezorgd zijn bij een pup dat hoort er toch ook een beetje bij, ik denk dat daar neits mis mee is. Kritisch blijven kijken naar wat je doet met je pupsel :)
Door Mevroi Kruim
#576195
Ervaringsdeskundige hier ;)

Kátur had bij de fokker alleen brok gehad, hier ging hij gelijk op de barf en idd de eerste keren ging er wel eens een te groot stuk naar binnen. En weer naar buiten, en weer naar binnen ... totdat hij op het idee kwam om de boel te perforeren en de maag opdracht te geven om het verder af te scheuren ;D Geen enkel probleem mee gehad.

Hij is een tikkie lui aangelegd, Tara knipt alles netjes in hapklare brokken, meneertje scheurt en trekt liever.
Hij heeft trouwens wel de kunst van Tara afgekeken in het begin, hij stond echt naar z'n rauwe hap te staren van 'wat moet ik HIER nu weer mee?' ??? maar enig spieken bij Tara en hij wist van de hoed en de rand.
Door Malamoods
#576225
Bedankt voor jullie antwoorden!

Tot nu toe heeft Ikijok niet gespuugd, dus zal het wel goed zitten! :) Hij heeft bij de fokker tot 9 en halve week oud brokken gegeten. Toen hij bij ons kwam wonen, meteen op kvv gezet. De bedoeling was om na enkele dagen te gaan barfen, maar da's nog niet gelukt... Nu doen we enkele barfdagen er tussen door. Dat bevalt goed. Er zitten steeds minder kvv dagen tussen, dus we gaan de goede kant op. Hij zit dus al enkele weken aan de kvv, maar de barfmaaltijden zijn nog heel nieuw voor ons en roepen dus enorm veel (begnners)vragen op...

Rachel.
Door Malamoods
#576229
Heb net de kippennekken gegeven en ben ze vergeten plat te slaan.... Nou ja, moet wel goed komen toch? Hij heeft ze nu twee keer eerder gehad... Ik heb ze wel vastgehouden, want anders slobbert hij ze in 1 keer naar binnen.... Ik moet heel snel gaan overstappen op andere rauwe botten, want deze kippennekken worden gewoon te klein... Ik dacht om eerst eendennekken te proberen (ga zo nieuw barfmateriaal kopen). Of kan ik beter eerst de kipkarkassen (goed bevleesd of met extra spiervlees erbij geven)? Of vleugels? Welke zal ik eerst proberen? Hij vind volgens mij alles lekker en is gek op knagen!
Ik vraag dit ook voornamelijk vanwege de grootte die hij al heeft en die nekken zijn erg klein...

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op vr 23 jun 2006, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door