Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Lil
#575460
Kreeg ik de welgemeende tip van een ervaren hondensport man (of hoe je zo iemand wilt noemen) om gelatine te voeren aan honden die slecht bewegen...
Was goed bij artrose, HD e.d.

Naar mijn mening is gelatine toch bagger of vergis ik me?
Door Audrina
#575500
Of het bagger is, weet ik niet. Ik heb het hier een tijd aan mijn reu gegeven voor zijn nagels, want hij had hele zwakke brokkelnagels. Hij heeft daarnaast ook zwaar artrose door zijn hele lijf. Zijn nagels zijn er wel beter van geworden, maar voor zijn gewrichten deed het helemaal niks. ;)
Door Lizzy
#575504
De gelatine wordt gewonnen door huiden en beenderen van vooral varkens en koeien langdurig te laten trekken in heet water. Net zoals bij het trekken van een bouillon lossen de oplosbare bestanddelen op. Vervolgens wordt het resultaat ingedikt en gedroogd. (zie osseïne)

De meeste gelatine in voeding en capsules is afkomstig van huiden.

Sommigen claimen een effect van de stof bij de gewrichtsziekten artrose en reuma, indien dagelijks gebruikt in hoeveelheden van circa 10 gram. Een internationaal uitgevoerd dubbelblind onderzoek met controlegroep liet echter geen significante verschillen zien met placebomedicatie, hoewel er in bepaalde deelgroepen mogelijk wel een effect waar te nemen was 1

Gelatine wekt geen allergische respons op. Vermelding in de ALBA lijst is daarom niet nodig. Het hypoallergene karakter maakt het product uitermate geschikt voor medische toepassingen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelatine

Ik gaf gewoon lekker glucosamine/chondroitine.
Door Lil
#575528
Ja, zo iets verwachte ik al! Toch goed hier de profi's te kunnen navragen ;)
Misschien wel eens proberen tegen brokkelnagels en scheurpootjes, alhoewel. Ik kan nu aan strotten en luchtpijp/slokdarm komen, en ik geloof dat ik al vooruitgang zie.

Ga dus lekker door met natuurlijk eten (strot e.d.) en met het groenlipmosselextract, dan weet ik wat ik geef en wat het doet ;)
Door Mevroi Kruim
#575707
Tegen brokkelnagels wil biotine wel eens helpen. Maar dat moet je dan wel een tijd achterelkaar voeren, het duur een tijd voordat de nagels ver genoeg zijn uitgegroeid om resultaat te zien.
En sinds ik MSM slik zijn mijn nagels 10x zo hard geworden! Het kan dus ook wel eens gebrek aan voldoende zwavel zijn.
Door K@rin
#576028
Mijn honden hebben GEEN problemen, maar DEWI die Behendigheid doet en Bjuly die HD-C is krijgen beiden preventief, dagelijks Glucobest + Primeval, om de boel draaiende te houden.

De andere Pyrs krijgen dagelijks preventief 1 theelepel Glucobest .....

Primeval is ook een gelatinaat
Door Netty
#576080
Kruimel schreef: Tegen brokkelnagels wil biotine wel eens helpen. Maar dat moet je dan wel een tijd achterelkaar voeren, het duur een tijd voordat de nagels ver genoeg zijn uitgegroeid om resultaat te zien.
En sinds ik MSM slik zijn mijn nagels 10x zo hard geworden! Het kan dus ook wel eens gebrek aan voldoende zwavel zijn.
wat, waar en hoe.......MSM??????
vertel, ik wil eens van die neppers af, ze bevallen nog steeds ;D, maar eigen sterke nagels is als een sprookje 8)
Door Mevroi Kruim
#576208
Gewoon, bij het Kruidvat ;D
Of via de paardendrogist, die heeft ook glucosamine. Maar volgens mijn berekeningen ben ik met de Kruidvatpillen goedkoper uit. De dikke pony krijgt ze ook voor z'n beginnende artrose en dat lijkt te werken.
Door pepper
#576404
Ik gebruik glucosamine MET MSM voor mezelf ( artose en versleten tussenwervelschijf) Mijn haar begint te groeien, nee geintje.. het eerste resultaat kan pas optrden als je glucosamine min 10 weken slikt, ik neem aan dat het bij honden ook wat langer duurt.
Door Netty
#576461
Kruimel schreef: Gewoon, bij het Kruidvat ;D
Of via de paardendrogist, die heeft ook glucosamine. Maar volgens mijn berekeningen ben ik met de Kruidvatpillen goedkoper uit. De dikke pony krijgt ze ook voor z'n beginnende artrose en dat lijkt te werken.
morgen ff halen......thank you for the tip ;D
Door Lil
#578924
Karin & Pyrs schreef: Mijn honden hebben GEEN problemen, maar DEWI die Behendigheid doet en Bjuly die HD-C is krijgen beiden preventief, dagelijks Glucobest + Primeval, om de boel draaiende te houden.

De andere Pyrs krijgen dagelijks preventief 1 theelepel Glucobest .....

Primeval is ook een gelatinaat
Waarom geef je de hond die aan behendigheid doet Glucobest? Heb vier jaar lang behendigheid gedaan (totdat ik problemen ontdekte) en nooit wat extra's gegeven. Mij is altijd verteld dat het juist slecht is om wat extra's te geven als je hond niets heeft.
Door K@rin
#578927
Lil schreef: Waarom geef je de hond die aan behendigheid doet Glucobest? Heb vier jaar lang behendigheid gedaan (totdat ik problemen ontdekte) en nooit wat extra's gegeven. Mij is altijd verteld dat het juist slecht is om wat extra's te geven als je hond niets heeft.
Om te proberen problemen te voorkomen .............
Glucobest kan wel preventief gegeven worden.

wat voor een problemen ontdekte jij ?
Door Lizzy
#578955
Karin & Pyrs schreef: Om te proberen problemen te voorkomen .............
Glucobest kan wel preventief gegeven worden.

wat voor een problemen ontdekte jij ?
Dat is nog maar de vraag, of het verstandig is om glucosamine preventief te geven....
Door Lil
#579726
Tja, daar ben ik dezelfde mening als Lizzy, glucosamine is niet "onschadelijk" als de hond het niet nodig heeft.

De problemen die ik ontdekt heb, stonden ook al eens in deze rubriek; in het kort met update:
Boris liep de dag na de training slecht en ook veel in telgang. Heeft een cyste op de linker heupkop waardoor deze niet honderd procent meer in de kom past en hij had twee ruggenwervels verschoven. Je kunt op de foto's zien dat de tussenwervelschijven licht beschadigd zijn. De rug staat weer recht, maar de klachten van een trillend pootje na inspanning, incidenteel dubbeltreden linksachter en verminderde pijnreflex en coordinatie zijn blijven bestaan. Met andere woorden er is een definitieve zenuwbeschadiging. Niet meer springen wel over sprongen draven als coordinatietraining (toch handig zo'n behendigheidsvereniging, nu hoef ik niet meer naar de therapeut maar kan de oefeningen zelf doen).

Heup is ontstaan nadat de hond een keer met veel kracht is blijven hangen met de achterpoot. Je krijgt dan een kapselbeschadiging en daarna een cyste (gebeurd vaak, hoeft niet altijd). Rug is ontstaan door blessure en verkeerde/overbelasting. Waarschijnlijk in combinatie met de heup, maar dat hoeft niet.

Glucosamine vind ik in mijn geval niet nuttig, waarvoor zou ik het dan moeten geven? (reacties op deze stelling zijn welkom ;) )
Wel geef ik groene lipmossel extract en twee keer per week runderstrot/oor/luchtpijp/slokdarm mede omdat hier dus al van nature nuttige stofjes voor de gewrichten inzitten. Ook geef ik al jaren dagelijks een hele kleine hoeveelheid zalmolie, ben begonnen vanwege vachtproblemen, maar het is natuurlijk ook goed voor de gewrichtjes. Sinds kort geef ik ook af en toe hokamix.
Laatst gewijzigd door Lil op do 29 jun 2006, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door