Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door danielle1980
#575421
ik heb gezocht, maar of ik kan niet precies vinden wat ik wil of ik snap er helemaal niets van. :-[ :-[

mijn vraag is wat betekend t als een hond een ph waarde heeft van 8?
dat is niet goed neem ik aan? :-\
kan iemand mij goed in begrijpend nederlands uitleggen wat er dan fout is, hoe een hond daar last van kan hebben, heeft n hond daar last van?
en waardoor de ph waarde zo kan zijn, bv ziektes, afwijkingen enz enz.
kan een hond dan veel gaan drinken en plassen?
of je naar de da moet of dat je iets moet geven bv,
zijn er dingen die je niet mag geven of juist wel?

en is een ph waarde van 6 wel goed?

ik dacht dat 6-7 goed voor een hond was, maar weet nu niet of een hond op barf/kvv, andere waardes hebben dan een hond op brok?
want ph waarde van brok kan ik wel wat van vinden, maar dacht dat ik ergens gelezen had dat een barfhond zuurder iets had, maar weet niet meer waar dat op van toepassing was. :-[ :( :-[ :-\
Door Lizzy
#575496
Ik ga het proberen ;D! Dus, als je me niet begrijpt: dan hoor ik het wel.

In eigenlijk 9 van de 10 gevallen heeft een hond die een urine pH waarde heeft van 8 struvriet-gruis/stenen, meestal gepaard gaand met blaasontsteking.

Meestal is er eerst de ontsteking. De bacterieen in de urine zorgen ervoor dat de urine alkalisch wordt en in een alkalische urine (alkalisch is een pH boven de 7.0. - 7.0 is neutraal. Daar onder is zuur) vormt zich gemakkelijk en soms razend snel struviet.

Soms is er geen sprake van een blaasontsteking maar onstaat er struvietgruis door een teveel aan mineralen in de urine. Dit kan als oorzaak hebben: voeding, te weinig drinken, te weinig plassen, etc. Ook in dit geval zal de pH waarde van de urine dus hoog zijn.

En ja, daar heeft een hond last van. Allereerst kan de hond dus last hebben van de blaasontsteking. Daarnaast kan de hond last hebben van het gevormde gruis (dit kan pijn doen bij het plassen, bloed in de urine veroorzaken, de hond kan onzindelijk worden, de plassert heel erg vaak gaan likken, etc).

De dierenarts moet hier onderzoeken of er spraken is van struviet en blaasontsteking. Meestal schrijft de DA een AB-kuur voor tegen de blaasontsteking en speciale dieet brokken voor de struviet.

En dat laatste moet je natuurlijk niet geven... Brokken zijn zoooo slecht voor honden met struviet! Ook dieet-brokken. Die brokken verzuren de urine wel hoor, daar gaat het niet om, maar op een vreselijk onnatuurlijke manier. Ook bevatten deze dieet brokken een laag mineralengehalte.

Veel beter is het om de hond direct op een rauw/vers voer te zetten. En niet een waar kunstmatig calcium in zit, maar een waar ze gebruik maken van gemalen bot. Het liefst geef je ook een verse voeding waar geen premix oftewel vitamine/mineralen-preparaat aan toe is gevoegd.

Waarom is vers beter? Vlees heeft van nature een verzurend effect op de urine. En dat is precies wat er moet gebeuren, de urine moet aangezuurd worden. Vlees bevat daarnaast alleen maar natuurlijke mineralen, die gemakkelijk opneembaar en uitscheidbaar zijn. In tegenstelling tot brokken.

In veel gevallen is het in eerste instantie nodig om de urine extra te verzuren zodat de struviet-kristallen versnelt oplossen. Dit kun je doen door vitamine C (wel ascorbinezuur!) en cranberry en appelazijn toe te voegen.

De urine van BARF of versvlees honden en brokken honden hebben beide een normale pH waarde van ergens tussen de 6.0 en 6.5 (op een paar rassen na, die genetisch wat afwijkingen hebben op dit gebied). Op BARF en versvlees hebben ze dit omdat dit natuurlijke voeding voor de carnivoor is (en omdat vlees dus verzuurt) en op brokken hebben ze deze pH waarde omdat daar meestal verzuurders aan toe worden gevoegd om de urine in balans te houden. Ik denk dat je qua pH waarde in de war bent met maagzuur. De BARF of versvlees-hond heeft een zuurder maagzuur als de brok-etende hond.
Door danielle1980
#575588
Lizzy schreef: In eigenlijk 9 van de 10 gevallen heeft een hond die een urine pH waarde heeft van 8 struvriet-gruis/stenen, meestal gepaard gaand met blaasontsteking.

Meestal is er eerst de ontsteking. De bacterieen in de urine zorgen ervoor dat de urine alkalisch wordt en in een alkalische urine (alkalisch is een pH boven de 7.0. - 7.0 is neutraal. Daar onder is zuur) vormt zich gemakkelijk en soms razend snel struviet.
mijn hond had dus gister ph 8, vandaag weer gemeten, toen was t tussen de 7 en 8 in.
Soms is er geen sprake van een blaasontsteking maar onstaat er struvietgruis door een teveel aan mineralen in de urine. Dit kan als oorzaak hebben: voeding, te weinig drinken, te weinig plassen, etc. Ook in dit geval zal de pH waarde van de urine dus hoog zijn.
hoe kan er teveel mineralen onstaan dan?
gedronken word er juist heel veel en ook veel geplast.
kwaliteit van urine is wel goed, niet troebel of zo...
hij lijkt geen last te hebben verder met plassen, geen bloede en veel wassen doet hij ook niet.
er word wel heel af en toe van de week s ochtend geblaft en als je niet snel genoeg bent plast ie in huis.
dit zou dus ook kunnen komen, dat ze normaal de hele dag buiten kunnen en dus ook kunnen plassen wanneer ze willen,
ivm de verbouwind, verhuizen enz is dat wat minder geweest en hebben ze niet de hele dag vrijuit kunnen plassen. :-\
als hij dus al een tijd last had zou het dan kunnen dat ie in huis plast omdat ie niet meer de hele dag kon plassen???
De dierenarts moet hier onderzoeken of er spraken is van struviet en blaasontsteking. Meestal schrijft de DA een AB-kuur voor tegen de blaasontsteking en speciale dieet brokken voor de struviet.

En dat laatste moet je natuurlijk niet geven... Brokken zijn zoooo slecht voor honden met struviet! Ook dieet-brokken. Die brokken verzuren de urine wel hoor, daar gaat het niet om, maar op een vreselijk onnatuurlijke manier. Ook bevatten deze dieet brokken een laag mineralengehalte.

Veel beter is het om de hond direct op een rauw/vers voer te zetten. En niet een waar kunstmatig calcium in zit, maar een waar ze gebruik maken van gemalen bot. Het liefst geef je ook een verse voeding waar geen premix oftewel vitamine/mineralen-preparaat aan toe is gevoegd.
ze eten vanaf geboorte al kvv en barf.
brokken komen er hier zo en zo niet in, denk niet eens dat ze zouden willen eten ;)
gemalen bot zit in cb en bibi toch, maar niet in smuldier?
ik weet helaas niet precies waar een premix in zit, jij wel?
In veel gevallen is het in eerste instantie nodig om de urine extra te verzuren zodat de struviet-kristallen versnelt oplossen. Dit kun je doen door vitamine C (wel ascorbinezuur!) en cranberry en appelazijn toe te voegen.
het is dus handig om even naar de da te gaan en op struviet te testen en op blaasontsteking?
kan t erg veel kwaad om nog een weekje te wachten daarmee?
( ik heb nog een rekening van 300 euro openstaan ivm overlijden van nikki :-[ en volgende week komt mn geld pas. :-[ )
en kunnen we dan bv gelijk beginnen met vit c en de appelazijn?
of beinvloed dat de test?
we hebben vit c en appelazijn in huis ( ivm de katten nog )
de cranberry ken ik alleen als drank voor mensen, kun je dat ook in bv capsules kopen?
De urine van BARF of versvlees honden en brokken honden hebben beide een normale pH waarde van ergens tussen de 6.0 en 6.5 (op een paar rassen na, die genetisch wat afwijkingen hebben op dit gebied). Op BARF en versvlees hebben ze dit omdat dit natuurlijke voeding voor de carnivoor is (en omdat vlees dus verzuurt) en op brokken hebben ze deze pH waarde omdat daar meestal verzuurders aan toe worden gevoegd om de urine in balans te houden. Ik denk dat je qua pH waarde in de war bent met maagzuur. De BARF of versvlees-hond heeft een zuurder maagzuur als de brok-etende hond.
ja dat was t zuurder maagzuur, ik wist t even niet meer. ;)

toch vraag ik me af hoe t dan kan,
ik heb al mn honden vandaag ph opgemeten, alle teven iets meer dan 6, de ene reu bijna 7 en die ander dus ruim 7 en gister 8.( 8 was later gemeten en geen ochtendurine )
ze eten allemaal t zelfde, is de 1 bv gevoeliger?

ze hebben wel heel veel smuldier gegeten de laatste tijd ( 3 maanden of zo ) ivm verhuizen.
we waren weinig thuis dus is smuldier makkelijker dan barf.
bibi en cb waren op op een gegeven moment en vriezer nog te vol om te bestellen. :-\

kan ik dan nu beter weer meer barf geven, al heb ik niet heel veel afwisseling.
en cb of bibi erbij ivm gemalen bot.
en in de toekomst dan ook dat blijven geven en niet alleen smuldier?
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 22 jun 2006, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#575595
Ik vermoed dat je hond toch een blaasontsteking heeft + struviet-gruis. Of alleen struviet-gruis. Of alleen een blaasontsteking. Maar ik denk eigenlijk aan een blaasontsteking, te meer daar hij geen brokken eet...

En tja, hoe ontstaat blaasontsteking... Kan gewoon simpelweg door een verminderde weerstand zijn. En hoe ontstaat struviet en bij de een wel en de ander niet? Goeie vraag Danielle. Ik vrees dat ik het exacte antwoord daar niet op weet. Aanleg misschien? Of puur alleen omstandigheden....

Hoe kwam je er zo bij om de pH waarde van de urine op te meten?

Je kunt absoluut beginnen met vitamine C en appelazijn en cranberry. Met een heel klein beetje mazzel krijg je het hiermee al onder de knie! Ik zou zeggen: geven en iedere paar dagen de pH waarde meten! Als ie niet daalt, dan moet je volgende week toch wel even naar de DA.....

Bandit en Bibi: daarvan weet ik zeker dat ze geen premix gebruiken. Volgens mij gebruikt Carnibest wel een premix en gebruik Smuldier zeker een premix. Ik zou hem dat een tijdje niet geven. Ik zou Bibi + zelf samengesteld geven.

Cranberry kun je dus in capsules kopen. Je kunt het echt schudden dat je hond de drank vrijwillig op drinkt. Veel te zuur en bitter. En de gezoete is niet gezond, dus ik denk dat het capsules moeten worden. Tegenwoordig hebben de meeste drogisten wel cranberry capsules. Ik zou de helft van de volwassen mensen dosering geven. Om te beginnen. En begin met 500 mg vitamine C. Bouw dit op zo ver tot hij diarree krijgt. Met een beetje mazzel is dat pas bij 1500 a 2000 mg. Is het wel ascorbinezuur, die je in huis hebt?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 22 jun 2006, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door -sanne
#575602
Hoe zijn de eiwitten???
Als de eiwitten ook verhoogd zijn dan is er inderdaad iets in of rond de blaas mis. Een normale hond mag een spoortje eiwit hebben tot +
Mijn hond heeft kanker en daardoor is haar Ph erg verhoogd tussen de 7,5 en 8. (ik geef haar vit. C om dit tegen tegaan)
Het urine onderzoek is verder goed behalve die Ph.
De Ph van honden die vegetarisch eten is ook hoog een gezonde vleesetende hond heeft normaal tussen de 5 en de 6 en liever niet hoger.
Door -sanne
#575606
Lizzy schreef: Ik vermoed dat je hond toch een blaasontsteking heeft + struviet-gruis. Of alleen struviet-gruis. Of alleen een blaasontsteking. Maar ik denk eigenlijk aan een blaasontsteking, te meer daar hij geen brokken eet...

En tja, hoe ontstaat blaasontsteking... Kan gewoon simpelweg door een verminderde weerstand zijn. En hoe ontstaat struviet en bij de een wel en de ander niet? Goeie vraag Danielle. Ik vrees dat ik het exacte antwoord daar niet op weet. Aanleg misschien? Of puur alleen omstandigheden....

Hoe kwam je er zo bij om de pH waarde van de urine op te meten?

Je kunt absoluut beginnen met vitamine C en appelazijn en cranberry. Met een heel klein beetje mazzel krijg je het hiermee al onder de knie! Ik zou zeggen: geven en iedere paar dagen de pH waarde meten! Als ie niet daalt, dan moet je volgende week toch wel even naar de DA.....

Bandit en Bibi: daarvan weet ik zeker dat ze geen premix gebruiken. Volgens mij gebruikt Carnibest wel een premix en gebruik Smuldier zeker een premix. Ik zou hem dat een tijdje niet geven. Ik zou Bibi + zelf samengesteld geven.

Cranberry kun je dus in capsules kopen. Je kunt het echt schudden dat je hond de drank vrijwillig op drinkt. Veel te zuur en bitter. En de gezoete is niet gezond, dus ik denk dat het capsules moeten worden. Tegenwoordig hebben de meeste drogisten wel cranberry capsules. Ik zou de helft van de volwassen mensen dosering geven. Om te beginnen. En begin met 500 mg vitamine C. Bouw dit op zo ver tot hij diarree krijgt. Met een beetje mazzel is dat pas bij 1500 a 2000 mg. Is het wel ascorbinezuur, die je in huis hebt?
Wat bedoel je met Premix? dat je dat beter niet kunt geven icm verzuren.
Ik krijg mijn hond haar urine bijna niet zuur en ik zit al op 10 gram vit. C per dag. We snappen samen met de dierenarts niet wat er aan de hand is. Ik moet gaan kijken of het met het voer yte maken heeft. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen met 10 gram maar ja je weet maar nooit.
Ze krijgt Carnibest natuur
Door danielle1980
#575607
Lizzy schreef: Ik vermoed dat je hond toch een blaasontsteking heeft + struviet-gruis. Of alleen struviet-gruis. Of alleen een blaasontsteking. Maar ik denk eigenlijk aan een blaasontsteking, te meer daar hij geen brokken eet...

En tja, hoe ontstaat blaasontsteking... Kan gewoon simpelweg door een verminderde weerstand zijn. En hoe ontstaat struviet en bij de een wel en de ander niet? Goeie vraag Danielle. Ik vrees dat ik het exacte antwoord daar niet op weet. Aanleg misschien? Of puur alleen omstandigheden....
uh verminderde omstandigheden daar valt narcose zeker wel onder?
hij is tijdje geleden onder narcose geweest. :-\
en hebben ze allemaal wat kou op hun ogen gehad.
Hoe kwam je er zo bij om de pH waarde van de urine op te meten?
ow heel simpel toen ze nog giardia hadden had ik die dingen in huis gehaald, omdat ze ziek waren.
ik lees hier vaak in medisch mee en bij de katten.
hij begon veel te drinken, veel meer dan de anderen, hij plaste ook zo veel en begon dus s ochtends in huis te plassen terwijl hij normaal uitslaapt als enige.
dus ik dacht laat ik het eens testen. ;)
beter even testen, dan niets doen. ;)
Je kunt absoluut beginnen met vitamine C en appelazijn en cranberry. Met een heel klein beetje mazzel krijg je het hiermee al onder de knie! Ik zou zeggen: geven en iedere paar dagen de pH waarde meten! Als ie niet daalt, dan moet je volgende week toch wel even naar de DA.....
ok ik ga het geven, ik meet elke dag zn ph wel, is s'ochtends t beste?
Bandit en Bibi: daarvan weet ik zeker dat ze geen premix gebruiken. Volgens mij gebruikt Carnibest wel een premix en gebruik Smuldier zeker een premix. Ik zou hem dat een tijdje niet geven. Ik zou Bibi + zelf samengesteld geven.
ok bibi krijg ik binnenkort weer, ik zal zo snel mogelijk maar doen, want smuldier valt dus af.
ik zal cb even mailen of ze premix gebruiken.
barf heb ik ook, ik heb kwartel, kip, hert, rund en struisvogel op dit moment.
zaterdag maar even lam en geit halen dan.
Cranberry kun je dus in capsules kopen. Je kunt het echt schudden dat je hond de drank vrijwillig op drinkt. Veel te zuur en bitter. En de gezoete is niet gezond, dus ik denk dat het capsules moeten worden. Tegenwoordig hebben de meeste drogisten wel cranberry capsules. Ik zou de helft van de volwassen mensen dosering geven. Om te beginnen. En begin met 500 mg vitamine C. Bouw dit op zo ver tot hij diarree krijgt. Met een beetje mazzel is dat pas bij 1500 a 2000 mg. Is het wel ascorbinezuur, die je in huis hebt?
ja is acorbinezuur, hoe snel bouw je t op per dag 200 mg erbij of zo?
cranberry drinken zal vast niet lukken nee, hij lust al zo weinig ;D
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 22 jun 2006, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#575637
-sanne schreef: Hoe zijn de eiwitten???
Als de eiwitten ook verhoogd zijn dan is er inderdaad iets in of rond de blaas mis. Een normale hond mag een spoortje eiwit hebben tot +
Mijn hond heeft kanker en daardoor is haar Ph erg verhoogd tussen de 7,5 en 8. (ik geef haar vit. C om dit tegen tegaan)
Het urine onderzoek is verder goed behalve die Ph.
De Ph van honden die vegetarisch eten is ook hoog een gezonde vleesetende hond heeft normaal tussen de 5 en de 6 en liever niet hoger.
De pH waarde van een gezonde hond is meestal rond de 6,3 a 6,5. Ik vind 5 echt veel te zuur en daar zou je mij niet blij mee maken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 22 jun 2006, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#575639
-sanne schreef: Wat bedoel je met Premix?
Premix is een vitamine/mineralen-complex dat sommige versvlees-voeren toevoegen. Een hond met struviet moet je niet teveel kunstmatige mineralen toedienen en dus bij voorkeur geen voer waar premix aan toegevoegd is.
Door Lizzy
#575642
danielle1980 schreef: uh verminderde omstandigheden daar valt narcose zeker wel onder?
hij is tijdje geleden onder narcose geweest. :-\
en hebben ze allemaal wat kou op hun ogen gehad.
Ja, narcose valt daar zeker ook onder.
ow heel simpel toen ze nog giardia hadden had ik die dingen in huis gehaald, omdat ze ziek waren.
ik lees hier vaak in medisch mee en bij de katten.
hij begon veel te drinken, veel meer dan de anderen, hij plaste ook zo veel en begon dus s ochtends in huis te plassen terwijl hij normaal uitslaapt als enige.
dus ik dacht laat ik het eens testen. ;)
OK. Maar dan is hij dus gewoon niet in orde. Veel drinken en veel plassen en incontinentie.... Ik zou toch maar even naar de DA gaan, als je binnen luttele dagen geen verbetering ziet.
ik meet elke dag zn ph wel, is s'ochtends t beste?
Op zich maakt dat niet uit. Hoeveel door de dichtheid van de urine de pH waarde 's ochtends vaak net een tikkie zuurder is. Maar een gezonde hond heeft een pH waarde tussen de 6,0 en 6,5. In de ochtend kan deze net onder de 6,0 of op 6,0 zijn. In de middag/avond meestal rond de 6,3 a 6,5.
ja is acorbinezuur, hoe snel bouw je t op per dag 200 mg erbij of zo?
cranberry drinken zal vast niet lukken nee, hij lust al zo weinig ;D
Ik zou vandaag 500 en morgen 700 en de dag daarop 1000 geven. Als je bij 1000 nog geen diarree hebt: naar 1500 mg.
Door danielle1980
#575843
ik heb de dosis vit c al toegediend, maar twijfel een beetje over de cranberry.
er staat geen kinderdosering op, er staat bij klachten 3x daags 2 capsules.
maar onderhoudsdosis 2 capsules per dag ??? :-\
in 1 capsule zit 7500mg cranberry staat er, misschien zegt dat iets :-\
hij weegt ong 45 kilo.

op zich is hij wel in orde, even lomp, vrolijk enz als altijd.
alleen dat drinken. :-\
ik kijk tot na t weekend en als er geen verbetering is ga ik toch wel even naar de da.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 22 jun 2006, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#576352
ok ga ik doen.
geef nu 2 dagen, dus gister en vandaag.
vandaag was ph iets gezakt.

ik heb vraag over het eten wat ie nu moet hebben gesteld bij barf vragen.
Door danielle1980
#577305
shane heeft gister 1000 gehad en vandaag aan de diarree, op 1000 blijven en niet meer verhogen?

zn ph is wel gedaald, het is nu 7.
soms iets eronder maar niet meer erboven.
ik hoop nog een daling morgen.
Door Lizzy
#577338
danielle1980 schreef: shane heeft gister 1000 gehad en vandaag aan de diarree, op 1000 blijven en niet meer verhogen?

zn ph is wel gedaald, het is nu 7.
soms iets eronder maar niet meer erboven.
ik hoop nog een daling morgen.
Ja, ik zou even op de 1000 blijven. Als hij diarree houdt, ietsjes minder gaan geven. Als de diarree over is, weer proberen langzaam op te voeren naar 1000.

Ik hoop dat de daling doorzet. Geef anders nog 1 capsule extra cranberry of wat appelazijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door