Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tiesto
#575492
Naar aanleiding van het topic honger en suggesties om van 2 maaltijden naar 1 te gaan, heb ik het hier gisteravond nog even met mijn vriend over gehad( die het 1st niet zag zitten en het zielig vond) maar we willen het toch proberen! Ook omdat Lizzy al eens suggereerde dat de darmen van Zack dan misschien ook wat meer rust kregen, aangezien hij 's morgens vroeg rond 6en erg nodig moet..en verder tijdens iedere wandeling..wij zitten zelf te denken om dan s'morgens de maaltijd te doen of raden jullie aan 's avonds? Hoe lang moet er dan tussen het eten en wandelen zitten( nu meestal 1-1,5) dit ivm een maagtorsie aangezien ze nu dubbel zoveel krijgen? En dat afbouwen, moet ik met 1 schijf minder doen of een halve want anders ben je binnen 3 dagen klaar natuurlijk? Dus dan 's morgens een halve schijf meer en 's avond minder totdat alles naar de ochtend is? Bedankt alvast!!
Door *wendy*
#575498
Betreft ochtend of middag ben ik ook nieuwsgierig wat er aangeraden word.
Ik zelf zou denk ik voor middag kiezen (ik zit ook te denken om over te stappen van 2 naar 1x), omdat ze overdag heel rustig zijn omdat ik werk. En juist 's avonds de meeste activiteiten doen.

Betreft uitlaten........ik lees veel dat mensen dat NA het eten doen. Zelf is mij altijd geleerd (en eigenlijk klinkt het heel logisch) om juist uit te laten VOOR het eten.
Maar ben benieuwd hoe de rest dit ziet. :)
Door Tiesto
#575509
Middag is voor mijn optie aangezien ik 3 dagen werk en ze dan kort uitlaat tussen de middag en het lijkt me dat de moregn meer regelmaat biedt stel je gaat een keer uit eten of zoals vanmiddag dan moet ze om 3 uur al eten aangezien we vanavond naar Robbie Williams :P gaan en mijn ouders ze dan vanavond 2 x uitlaten..en meestal zijn ze s'morgens tegen half 7 wakker en dan gaan ze een klein rondje en dan tegen een uur of 8 in het weekend half 9 voor de grote wandeling en anders zouden ze als we ze na t wandelen eten zouden geven pas tegen 9 soms 10 uur pas wat krijgen..en s'avonds zit er dan ook minder tijd tussen eten geven en wandelen..
Door Lizzy
#575520
Ik denk eerlijk gezegd dat het weinig uitmaakt, of je 's morgens of 's middags of 's avonds voert. Wat jou het beste uit komt. Als je wat verder bent met het langzaam overschakelen, dan is het zelfs niet verkeerd om juist ook op verschillende tijdstippen te gaan voeren. Ik weet bijv. van Rovanna dat ze de ene keer 's morgens en de andere keer 's avonds laat voert en dat haar honden daar totaal niet onder lijden (ze heeft ook 1 Labrador en 1 Malamute).

Als ik mijn honden eten heb gegeven, dan laat ik ze uitbuiken. Bij voorkeur een paar uurtjes. En hoe groter de maaltijd, hoe langer ze uit moeten buiken. Nu vind ik eerlijk gezegd, met de hoeveelheden die jij geeft, dat dit nou niet direct vreselijk grote maaltijden zijn, ook al geef je het in 1 keer. Maar, ik zou tot een paar uur na de maaltijd geen wilde wandelingen of sport met ze doen.

Ik zou het in 1 weekje doen, het overwennen van 2 naar 1 maaltijd. Dus per halve schijf. Ga je er nog zelf iet bij samenstellen of blijft het gemalen vlees? Ik ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn, op gemalen vlees... Want, optimaal is het niet.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 22 jun 2006, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tiesto
#575531
Hoe bedoel je optimaal is het niet Lizzy? Bedoel je dat het met kvv niet geschikt is om 1 keer per dag te voeren, maar alleen met barf? Er zijn toch meende ik me te herinneren veel mensen die ook met kvv 1 keer per dag voeren? Want anders laat ik het zo...wilde wel als binnenkort weer kvv moet bestellen eens duck proberen en wat kippenekken enz meebestellen, zodat ik eens wat kan proberen..
Door Lizzy
#575533
[quote="Tiesto"]
Hoe bedoel je optimaal is het niet Lizzy? Bedoel je dat het met kvv niet geschikt is om 1 keer per dag te voeren, maar alleen met barf? Er zijn toch meende ik me te herinneren veel mensen die ook met kvv 1 keer per dag voeren? Want anders laat ik het zo...wilde wel als binnenkort weer kvv moet bestellen eens duck proberen en wat kippenekken enz meebestellen, zodat ik eens wat kan proberen..
[/quote]

Nee, ik bedoel dat gemalen vlees sneller de maag passeert als vlees gevoerd in grote brokken. Het kan dus zijn dat het 1 maaltijd per dag voeren niet een groot verschil gaat uitmaken.... Ik zou het zelf, als ik in jouw schoenen stond, wel proberen.
Door *wendy*
#575536
Dan moet ik toch misschien maar eens gaan rekenen voor te gaan BARF-en als ik naar 1x per dag wil.

Dan nog wel een vervolg vraag.
Als ze gewend zijn om 1 keer per dag te eten (BARF). Kan het dan kwaad dat als ze in pension zitten 1x per dag KVV krijgen ? Of is het dan beter om 2x per dag KVV te laten geven?

Ik heb een pension die het totaal niet erg vind om KVV te geven (hij "moppert" altijd wel als ik met mijn diepvries zak aankom haha), maar ik weet nu al (en vind het eigenlijk wel logisch ook hihi) dat ik met BARF niet aan moet komen.
Niet omdat hij het niet zou "willen"....maar hij zou erbij moeten blijven tot ze klaar zijn van mij ;) En IK vind dat ik dat niet kan verlangen van een pension en btw wil ik ook niet.
Laatst gewijzigd door *wendy* op do 22 jun 2006, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cin
#575537
Ik heb mijn twee honden binnen 4 dagen van 2 maaltijden (smorgens 8 uur en savonds 6 uur) naar 1 maaltijd gezet. Gewoon smorgens wat meer en savonds wat minder. De vierde dag was het smorgens eten voor de hele dag en savonds een gedroogd pensstaafje van 2 cm lang ;D

En toen waren ze over, zonder morren en zonder gezeur dat ze meer/weer wilde eten.
Ik heb/had/heb gekozen voor smorgens voeren, want mijn teefje heeft moeite met, als de darmen klaar zijn, haar poep op te houden tot uitlaattijd (lekker praatje) en als ze smorgens eten krijgen, heeft ze savonds met de wandeling om 5 uur haar darmen weer leeg, is alles verteerd.
Maarrrrrrrrr (zit altijd een 'maar' aan...) Smorgens moet ik hup-hup naar mijn werk. Met gewoon voer (brok, kvv) was dat voorheen geen probleem, maar de honden krijgen nu barf: botjes en graatjes en afkluifdingen... DAAR wil ik eigenlijk wel bijblijven voor het geval er 1 hond zich verslikt, maar daar heb ik smorgens dus geen tijd voor. Dus heb ik gisterenavond gevoerd ipv smorgens... Met als resultaat dat er vanacht weer poep bij de deur ligt.
Vanwege vertering-uitlaattijd ga ik ze toch maar wee smorgens voeren en niet savonds.

En als ik in het weekend een boswandeling doe, ga ik smorgens eerst met de honden wandelen en krijgen ze daarna hun bak voer.
Op deze manier hebben ze in het weekend onregelmatige voertijden, kan varieren van 8 uur smorgens tot 12 uur smiddags.
Maar ik ben ook nog steeds zoekende.. ik denk dat ik gewoon (nog) vroeger mijn bedje maar uitga om de honden te voeren en een afkluifsessie af te wachten woordat ik ga werken.. ;D
Laatst gewijzigd door Cin op do 22 jun 2006, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tiesto
#575538
Tja, is het niets dan dan ik weer terug naar 2 x toch? Ik ben zelf ook benieuwd of het verschil uitmaakt qua hongergevoel en qua ontlasting..Tiesto heeft nl wel netjes 2 hooguit 3 keer per dag en Zack wel 4 of 5 keer en dan dus ook echt hoge nood 's morgens terwijl ze om 11 uur sávonds nog worden uitgelaten..ben ook benieuwd naar reacties van anderen die van 2x kvv naar 1x gegaan zijn..dus mensen??? En ik denk dat het ook niet verkeerd is om eens duck te proberen toch?
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#575541
Tja, ik ben dus ook over aan het gaan op het moment. Gisteravond hebben ze een behoorlijke maaltijd achter de kiezen, dus vanmiddag laat krijgen ze pas weer. Zometeen een klein gedroogd penslapje voor het idee, maar ik wil ze eigenlijk ook uit het voorspelbare ritme van 's ochtend eten en 's avonds eten hebben. Het lijkt verdorie wel of die honden een horloge dragen!! :-\
Nu staan ze allemaal te draaien en te keren bij de ingang van de garage, hahaha. Ik heb ze al verteld dat ze vanmiddag pas krijgen, maar ze luisteren niet, hihihi
Door Mevroi Kruim
#575699
Ik voer ook op onvoorspelbare tijden en pas het tijdstip aan aan de activiteiten van de hondjes. Als Kátur bv op zaterdagochtend behendigheid heeft voer ik op z'n laatst vrijdagochtend. Rennen gaat veel beter met een lege maag. Ga ik een lange rit maken met de hondjes mee dan voer ik ook niet vantevoren. Ze krijgen dan bv de dag ervoor niks en dan 's avonds na de rit een grote maaltijd, mits ze de dag erop niks hebben. Dan is het hollen - bunkeren - uitbuiken.
Ik doe nooit een grote wandeling of een grote inspanning binnen een paar uur na het eten.
Ik wissel ook grote en kleine maaltijden af. Gisteren hebben ze bv groentemix en twee vleugeltjes gehad, verder niks. Vandaag krijgen ze een flinke lap pens en kipkarkas, morgen niks, zaterdagochtend weer een grote maaltijd, enz. enz.
Door K&D
#575811
Hier ook geen klokgekijk hoor. Ik voer wanneer het mij uitkomt. Meestal tussen 15.00 uur en 20.00 ergens. Ligt aan de aktiviteiten van de avond.
En 1 maaltijd per dag. Anders blijft er van het ene onsje helemaal niets over.
Door bas rouge
#575863
Ik heb de mijne een tijdje terug ook overgezet naar 1 maaltijd per dag, op wisselende momenten.
Wat me opviel was dat ze hun grotere maaltijden efficienter benutten en dat ze dus minder en minder vaak poepten. Ik hoefde ook minder te voeren in totaal, Barousse werd er zelfs echt wat te dik van.

Ik ben weer naar 2 keer per dag terug. Rein spuugde gal op een lege maag en bleef dat doen en dat lijkt me niet gezond, dat zure spul steeds je slokdarm door. Als ze 's ochtends wat aten (ik gaf ze dan vloeibaar voer, yoghurt) dan spuugde hij niet. Maar op een gegeven moment vond ik het percentage yoghurt wel groot worden op hun totale voedselrantsoen.

Toch zou ik wel terug willen naar 1 keer per dag, het beviel me wel. Ik geef nu 's ochtends weinig eten en dan 's avonds het grotere deel.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#575944
Ik ben ook van 2x naar 1x gegaan en het bevalt me veel beter.Ze zijn veel meer verzadigd en rustiger in huis.Jonas is ook veel minder dwars geworden en Vayu schooit minder :)
Ik voer op onregelmatige tijden en geef sinds kort de ene keer een uitbuikmaaltijd en de andere keer een kleine hap en ik voer ze meestal na de grote wandeling of minstens 4 uur ervoor.Voor mensen met een altijd hongerige,onrustige hond is minder vaak voeren echt een uitvinding!
Laatst gewijzigd door Miekie op do 22 jun 2006, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door