Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door inimine
#574899
ik zag dat er bij mij in de buurt een goed barf adres zit namelijk bakker vleeshandel.
ik zit er nu stiekem over te denken om wat meer te gaan barfen of misschien wel helemaal over te gaan.
ik heb al een menuutje berekend zodat ik een beetje wet wat het zou gaan kosten,en het is dan net zo duur als smuldier maar natuurlijk wel veel beter!
ik vroeg me alleen af of iemand weet wat daar de prijzen van lamssnijdsels en geitensnijdsels zijn?(heb al gemaild,maar misschien weet iemand hier het wel).
wat ik me wel afvraag:is dat barf niet een heel erg geknoei?hij krijgt nu al wel af en toe kippennekjes en dat eet ie zo weg.maar het lijkt me zo vies om dingen als pens en hart enzo te gaan staan snijden. :-X
Door amber13
#574905
Dat is even iets waar je doorheen moet, dat snijden enzo. De eerste keren stond ik er ook bij te gruwelen, en voelde mezelf een bizar wezen, dat ik dit stond te doen ;D, maar als je ziet hoe goed het voor je honden is en hoe lekker ze het vinden, en hoelang ze er mee bezig zijn (niet meer hap slok weg...) dan heb je dat er snel voor over. Dus gewoon doen, succes!!

Over de prijzen kan ik je helaas niks vertellen, ben er nog nooit geweest.
Door inimine
#574940
hebben jullie honden eigenlijk nooit wisselend eontlasting met alle verschillende soorten vlees?
mijn hond is wel erg gevoelig voor afwisseling,en daarom zit ik dus ook te twijfelen of barf wel wat is voor hem.nu op smuldier doet hij het super goed en hij ziet er echt heel goed uit!

ik zou natuurlijk ook al het vlees + orgaan kunnen mengen en gewoon dagelijks een schep van dat mengsel + bot erbij geven,dan is het niet iedere keer wat anders.
Gebruikersavatar
Door Miekie
#575020
De ontlasting van mijn honden is altijd stevig(zelfs na groente,vis en/of orgaan)maar wisselt van kleur.Gelig van kippe-,eende of geitebot en bruin na vlees en groente en pens.Ze deden het op smuldier ook goed maar Vayu(die heeft hele gevoelige darmen)trekt barf nog het allerbest;alsof ze er voor gemaakt is..(joh,gek he? ;D)
Laatst gewijzigd door Miekie op wo 21 jun 2006, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door peerle
#575078
de ontlasting van mijn hond is wel wat veranderd :). Toen ze brokken kreeg was er veel 'normale' (eigenlijk best zacht, maar ik zag dat als normaal) ontlasting, sinds de BARF (nooit op KVV gestaan hier) wisselt het inderdaad, maar dat heeft ook weer voordelen. Na een hoop pens, lever en gf wordt het wat zachter en donkerder, maar niet té zacht, en na een goeie botmaaltijd (met veel bot bedoel ik, niet enkel bot natuurlijk) kan het echt in poeder geknepen worden en ook redelijk stevig zijn. Het lijkt dan wel ff zielig als ze daar zo staat te drukken maar ik vind het positief dat ze eens in de zoveel weken op deze manier haar anaalklieren kan leegpersen.
Ik vind het een goede zaak dat haar ontlasting wisselend is en ik zou nog niet teveel schrik hebben van dat je hond gevoelig is voor afwisseling. Mocht dat blijken kan je idd doen wat je zelf voorstelt (elke dag compleet maken) maar ik zou het toch eens proberen. Mocht het dan niet lukken kan je nog altijd na een paar maanden elke dag uitgebalanceerd eens proberen twee dagen uit te balanceren, en dan drie,...dan heeft je hond tijd om te wennen.
Succes,
Veerle
Laatst gewijzigd door peerle op wo 21 jun 2006, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nikèdog2000
#575115
inimine schreef: ik zag dat er bij mij in de buurt een goed barf adres zit namelijk bakker vleeshandel.
ik zit er nu stiekem over te denken om wat meer te gaan barfen of misschien wel helemaal over te gaan.
ik heb al een menuutje berekend zodat ik een beetje wet wat het zou gaan kosten,en het is dan net zo duur als smuldier maar natuurlijk wel veel beter!
ik vroeg me alleen af of iemand weet wat daar de prijzen van lamssnijdsels en geitensnijdsels zijn?(heb al gemaild,maar misschien weet iemand hier het wel).
wat ik me wel afvraag:is dat barf niet een heel erg geknoei?hij krijgt nu al wel af en toe kippennekjes en dat eet ie zo weg.maar het lijkt me zo vies om dingen als pens en hart enzo te gaan staan snijden. :-X
ik kreeg van morgen 1 konijn
met kop en darmen er nog in en aan
het beest was nog warm
ik heb even diep adem gehaald
en hup aan de slag
alles wendt
Door Fynn
#575125
Ik ben vandaag naar het Islam center gereden en heb voor het eerst barf vlees ingekocht.Ik geef 2x per week barf en wildat uit gaan breiden.
Toen ik ermee thuis kwam heb ik het in portie's verdeeld en gesneden en mijn dochter van 12 heeft me geholpen met de diepvries zakken te vullen.
Ik vind het absoluut niet vies ik had kalfskopvlees ,kalfshart,schaperibben en kippenekken en vleugeltjes.
De honden waren niet uit de keuken te krijgen ;-)
Dat word smullen.

Groetjes Rian,Ijuba en Fynn
Door Happy Tail
#575200
lekker lekker lekker

hier mag ik binnenkort ook weer de hondenvriezer aanvullen.
Dan heb ik de vloer van de schuur vol liggen met allerhande barfmaterialen, halve geiten en zakken vol orgaanvlees.
het orgaanpakketje van de geit vond ik reuze interessant hoe alles aan elkaar zit ed, raar gedoen die longen,

heb er echt geen probleem mee om alles in handzame hoeveelheden te snijden en de ribben in de juiste portiegrootte te hakken met een hakbijltje.
De buren zie je alleen dan wel eens raar de schuur inkijken ::) ::)
en de pens moet ik ook in stukken snijden, maar eerlijk gezegd vind ik het echt niet stinken, wellicht dat omdat iedereen roept dat het stinkt, je dit zou moeten vinden, maar ik niet! Wat ik echt vind stinken is verse korianderblaadjes....daar kun je me echt mee laten gruwelen en dan echt!

nee er zijn hier op het forum zelf vegatariers.......dan heb je helemaal iets te overbruggen lijkt mij ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#575228
inimine schreef: hebben jullie honden eigenlijk nooit wisselend eontlasting met alle verschillende soorten vlees?
mijn hond is wel erg gevoelig voor afwisseling,en daarom zit ik dus ook te twijfelen of barf wel wat is voor hem.nu op smuldier doet hij het super goed en hij ziet er echt heel goed uit!

ik zou natuurlijk ook al het vlees + orgaan kunnen mengen en gewoon dagelijks een schep van dat mengsel + bot erbij geven,dan is het niet iedere keer wat anders.
pike staat pas sinds heel kort op barf en was in zijn brok tijd super gevoelig, als je hem iets anders gaf als was het maar een klein ding dan was het bingo! aan de fladderats. ben dus voorzichtig begonnen met één soort: kippenek, kipfilet, kippemaag. Deze week heeft hij afwisselend runderstoofvlees, lamsvlees, lamshart, pens en kalkoenvlees gehad en er zijn geen rare dingen gebeurd! Hooguit poept hij soms een beetje te hard, maar dat komt ook omdat ik nog een beetje zoekende ben naar de juiste verhoudingen. en inderdaad, voor zijn anaalklieren is het niet slecht als hij af en toe eens goed moet persen. Ik denk dus dat wanneer de maag/darmen eenmaal ingesteld zijn op rauw het ook geen kwaad kan kan om af te wisselen in soort.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#575237
Ik vind het af en toe best wel een vies werkje. Maar als je dan weer klaar bent met hakken en in zakjes stoppen etc. heb je gek genoeg toch een voldaan gevoel. Lekker weer de vrieslades vol zodat je er weer een tijdje mee voort kunt.
Ook het opgewonden gevoel dat je kunt hebben als je een nieuw goedkoop adres heb gevonden is erg prettig.
Door inimine
#575285
ik ben trouwens ook veggie,mijn hele leven al,dus ik denk dat barf me zwaar zou vallen,zo een kippennek geven gaat wel,maar verder,als ik alles moet gaan verdelen enzo..... :-X
Door inimine
#575334
even over de kip onderdelen:

is een nekje eigenlijk wel groot genoeg voor wat kluifwerk of kan ik dan beter vleugels of bouten geven?(het is een jack russel).
en wat is ongeveer het gewicht van een vleugel,een nek of een kippenbout?dit ivm het verdelen van porties omdat ik grotendeels smuldier voer.
Door Sella
#575387
wij krijgen vrijdag via bakker vleeshandel een echte vuile pens in ons bezit.
Wij verheugen ons er nu al op :-X
Als we het versneden hebben tot maaltijd porties zullen wij melden hoe yak het is in verhouding tot de canrnibest pens.
Door inimine
#575563
mijn hondje eet nu dus eigenlijk alleen nog maar smuldier met af en toe een kippennek,wat vis,een eitje,wat yoghurt en zeewier.
ik zou heel graag wat meer gaan barfen,maar zowel mijn vriend als ik (beiden veggie) staat het voeren van grote botten erg tegen.
kan ik met hem gaan barfen door alleen kippenbotten te voeren?(wel afwisselend tussen bouten,nek,karkas etc)?
verder zou ik dan aan alle soorten kiporgaan kunnen komen,en aan runderspiervlees en lamsvlees en natuurlijk vis,ook aan runderhart en lamslever.zou ik hiermee verantwoord kunnen barfen,of kan ik dan beter doorgaan zoals ik nu doe?(alle dagen 200 gr smuldier kompleet,aangevuld met 4x pw een kippennek,2x pw vis,1x per week ei met yoghurt en zeewier).
Laatst gewijzigd door inimine op do 22 jun 2006, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door peerle
#575653
inimine schreef: mijn hondje eet nu dus eigenlijk alleen nog maar smuldier met af en toe een kippennek,wat vis,een eitje,wat yoghurt en zeewier.
kan ik met hem gaan barfen door alleen kippenbotten te voeren?(wel afwisselend tussen bouten,nek,karkas etc)?
tja, kan dat ? Het lijkt me zowiezo een goed idee om verschillende delen van de kip te geven en je hond zo over enkele weken een "hele kip" te geven, om het zo te zeggen. Als je je zorgen maakt over de grotere botten van de kip sla ze dan plat, dan kan je hondje gemakkelijk aan het voedzame merg. Als je vind dat er iets te scherp is, haal het dan gewoon weg, zolang je maar niet de hele kip gaat 'uitselecteren', natuurlijk :).
verder zou ik dan aan alle soorten kiporgaan kunnen komen,en aan runderspiervlees en lamsvlees en natuurlijk vis,ook aan runderhart en lamslever.zou ik hiermee verantwoord kunnen barfen,of kan ik dan beter doorgaan zoals ik nu doe?(alle dagen 200 gr smuldier kompleet,aangevuld met 4x pw een kippennek,2x pw vis,1x per week ei met yoghurt en zeewier).
Ik weet niet wat er in smuldier zit, dus ik weet niet of het een beter is dan het ander, maar ik stel zelf graag samen en zou hier zelf dan ook voor kiezen. Wat jij zelf leuker en beter vind zal je uiteindelijk zelf moeten kiezen. Wat je nu van plan zou zijn om te geven lijkt me zeker goed genoeg, maar denk eraan dat extra variatie nooit kwaad kan. Als je graag 1 of 2 dagen Smuldier blijft geven, zie ik niet in waarom je dat niet zou kunnen doen, als er dan iets inzit dat niet in je BARF-menu zit (pens bv.) is het weer extra variatie! Als je nog andere dieren met kleine botjes zou willen geven kan je denken aan kwartels, eendagskuikens en eventueel sommige konijnedelen (platgeslagen ribben lijken me vrij onschuldig).
ik zou heel graag wat meer gaan barfen,maar zowel mijn vriend als ik (beiden veggie) staat het voeren van grote botten erg tegen.
Ik begrijp heel erg (geloof me ;) ) hoe je je voelt als je daaraan denkt, aan rauw vlees en botten enzo. Sinds Lucy BARFt eet ik trouwens veel minder vlees. Er zijn veel dingen die ik tegen mezelf zeg om me erover te helpen en aan het snijden te gaan, hier zijn er enkele:
- jij kan idd geen vlees eten, je hebt het niet zo nodig als een hond
- je hond heeft niet alleen vlees nodig, hij is niet degene (of iemand van zijn ras) die er verantwoordelijk voor is dat er een dieren-bio-industrie bestaat en hij zou er ook niet gestraft voor moeten worden
- de delen waar je je hond mee kan voeden, zijn vaak delen van dieren die het minst geapprecieerd worden door mensen en dus 'over' zijn (pens, nekken, vlezige botten), maar niet op de manier die door de brokjesindustrie bedoeld wordt (hoeven, haar,...)
-... (ik ga niet alles opnoemen hoor, dan wordt dit berichtje veel te lang ;))

Ik wens je erg veel succes, en als je onzeker bent of vragen hebt, stel ze dan zeker.
Groetjes,
Veerle

P.S. : O ja, bijna vergeten: telkens als je grotere botten gaat geven, kijk dan in zijn ontlasting hoe goed hij die verteert. Als je niks kan terugvinden, ben je gelijk gerustgesteld dat hij het goed verteert en kan je die grotere botten blijven geven.
Laatst gewijzigd door peerle op do 22 jun 2006, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door