Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rowena
#574216
Hallo,

Ik ben sinds vandaag begonnen om mijn hond over te zetten op Barf en nu wil ik mijn kat Tommy ook over gaan zetten. Gaat het bij katten het zelfde als bij honden dus eerst beginnen met kippennekken? En hoeveel barf voor je per dag? Is dat hetzelfde als bij honden? dus 2,5 á 3% van het ligaamsgewicht per dag.

En mogen katten hetzelfe als honden?
Ik had wel gelezen dat het in andere percentages ging dus meer vleesbotten.

Mijn kat heeft als kitten heel erg diaree gehad en ik heb heel lang gezocht naar een brok waar hij het goed op deed (had toen nog niet van Barfen gehoord). Kan ik dan gewoon over stappen of kan ik het dan beter langzaam aan doen?
Hij heeft wel al een paar keer een eendags kuiken gehad. En die vond hij erg leuk om mee te spelen en hij vond het ook erg lekker ;D ;D

Alsvast bedankt voor jullie hulp :)
Door *Robin*
#574601
als je kat het accepteerd kan je hem in een keer overzetten. je moet dan van te voren wel bedenken wat je hem wil geven. begin idd eerst met kippennekken, platslaan of doorknippen. ik geef 1x in de week een orgaanmix van kip of lam. dit is bij kip gewoon eenderde hartjes eenderde levertjes en eenderde maagjes. van de lam geef ik zelf alleen hart en lever maar pens mag je er ook bijdoen. als je katje de kippenekken goed wegkrijgt kan je wat hardere botten gaan geven zoals kippenvleugels en poten konijnebout en eendenpoten. ook karkassen zijn vaak goed te doen dus als je hieraan kan komen, doen!!

verder proberen om zoveer mogelijk diersoorten te geven dus paard rund lam geit eend kip konijn enz.

je kan kijken op hoeveel procent bot jouw kat het goed doet die van mij krijgt 40% vleesbot dus 20% kaal bot

de hoeveelheden ligt een beetje aan jouw katje.... mijn katje eet 200 tot 300 gram per dag en ik schat hem zo'n 5 kilo. andere katten wegen minder en eten meer dus voeren op het oog is beter.
Door Rowena
#574659
Robin86 schreef: de hoeveelheden ligt een beetje aan jouw katje.... mijn katje eet 200 tot 300 gram per dag en ik schat hem zo'n 5 kilo. andere katten wegen minder en eten meer dus voeren op het oog is beter.
Ik voer nu inderdaad op het oog. Ik moet volgende week woensdag naar Utrecht en dan zal ik hem gelijk wegen. Hij werd de vorige keer op 3 en 1/2 kg geschat.

Ik zal het wel handig vinden als Tom ook barft dan kan hij met de hond mee eten :)
Door *Robin*
#574882
dat is zeker handig :D alleen de kat eet weer zachtere botjes dat is soms wel lastig, maar dan geeft je de kat, als de hond ribben eet, een karkas van haas of kip ofzo ;)
Door Rowena
#575074
Okay, Ik heb ook maar een klein hondje hoor. Maar dan kan ik twee porties in een zakje doen...

Ik had ook ergens gelezen dat katten vaker op een dag moeten eten klopt dat?
Hij krijgt nu de hele dag door brokken, hij word daar gelukkig niet dik van :)
Door *Robin*
#575096
ja katten kan je het beste 2 keer of 3 keer eten geven.
ik doe 's morgens en 's avonds voeren. wat voor hondje heb je? weet je of je kat het wel lust? hij vist wel eens uit het bakje van de hond maar eet hij het ook graag?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#575222
Rowena schreef: Okay, Ik heb ook maar een klein hondje hoor. Maar dan kan ik twee porties in een zakje doen...

Ik had ook ergens gelezen dat katten vaker op een dag moeten eten klopt dat?
Hij krijgt nu de hele dag door brokken, hij word daar gelukkig niet dik van :)
Hier eten de katten twee keer en soms ook maar 1 keer maar meer dan twee keer zeker niet.
Door Rowena
#575303
Robin86 schreef: ja katten kan je het beste 2 keer of 3 keer eten geven.
ik doe 's morgens en 's avonds voeren. wat voor hondje heb je? weet je of je kat het wel lust? hij vist wel eens uit het bakje van de hond maar eet hij het ook graag?
Ik heb een Teckel van 8kg (ze zou 1kg af mogen vallen)
Ik ben echt net gisteren begonnen met barfen bij Brenda (de hond) En Tom probeerde vandaag een kippenek te pikken (uit mijn hand). Vorige week heeft hij een eendagskuiken gegeten (brenda wou hem niet) en die heeft hij na een half uur spelen opgegeten ;D ;D ;D

Ik heb hem nog geen echte barf maaltijd gegeven dus ik weet ook niet of hij het lust :)
Ik moet volgende week woensdag naar Utrecht. Hij is namelijk 6 weken geleden aangereden en hij heeft toen een gebroken rug opgelopen :( Ik wacht even af of zijn rug goed aan het genezen is (Dat lijkt overigens goed te gaan hoor :)) En dan pas wil ik het gaan uit proberen. Tot die tijd wil ik voorkomen dat hij harde drollen krijgt van het bot eten omdat ie daar wel eens mooite mee kan gaan krijgen. Tot ik zeker of bijna zeker weet dat hij geen problemen heeft met persen of in iedergeval zijn rug sterk genoeg is om e.v.t. harde drollen eruit te persen. :)
Door *Robin*
#575777
jeetje wat rot :( ik hoop dat tom goed geneesd
wel leuk gat hij de kuikentjes lust, ik moet voor mijn katje nog vel een veertjes gedeeltelijk verwijderen anders blijf hij ermee spelen en kijkt hij er verder niet meer naar om, maar hij eet ze nu al wel helemaal op. eerst moest ik dat kuiken ook nog in stukjes knippen en liet hij het kopje vleugeltjes en de klauwtjes liggen maar nu eet hij alles op

beterschap met tom!!
Door Rowena
#576597
Robin86 schreef: jeetje wat rot :( ik hoop dat tom goed geneesd
wel leuk gat hij de kuikentjes lust, ik moet voor mijn katje nog vel een veertjes gedeeltelijk verwijderen anders blijf hij ermee spelen en kijkt hij er verder niet meer naar om, maar hij eet ze nu al wel helemaal op. eerst moest ik dat kuiken ook nog in stukjes knippen en liet hij het kopje vleugeltjes en de klauwtjes liggen maar nu eet hij alles op

beterschap met tom!!
Met Tom gaat alles wel redelijk hij heeft in ieder geval geen pijn en dat is het belangrijkste :).
Hij gaat langzaam vooruit, Hij had eerst vertraagd gevoel in zijn achter poten nu gaat dat al een stuk beter. En hij begint heel langzaam gevoel te krijgen in zijn staart.... Maar we zijn er nog lang niet, eerst woensdag op de foto.....

Tommy eet na een half uur spelen het hele kuiken op. Ik moest vanavond wel lachen hij probeerde een kippen nek uit Brenda's mond te pikken en dat lukte ook nog bijna.... tot dat ie aan d'r voer bak kwam dat vond ze minder leuk en d'r voer bak was leeg!!! ::) (snap je dat nou ??? haha) Maar ik houd jullie wel op de hoogte van Tom zijn toestand onder het kopje Bar-plaats!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door