Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#574969
Ik heb deze vraag al aan Lizzy gesteld en haar leek het goed om het hier even te plaatsen. Eigenlijk weet ik niet of dit de juiste plaats is voor deze vraag aangezien ik met Ziggy niet ga BARFen, maar goed, ik weet niet waar ik deze vraag anders moet stellen.
Zoals velen waarschijnlijk al weten ga ik tijdelijk voor Ziggy koken om te kijken of ze misschien een (genetische?) afwijking heeft waardoor ze misschien geen rauw vlees en botten kan verdragen. Ik kan haar natuurlijk geen gekookte botten geven, dus raadt Lizzy mij aan om haar gemalen eierschalen te geven. Nu heeft een lid van BP mij gezegd dat ze wel eierschalen heeft, maar die zijn wel gekookt en ik vroeg me dus af of dat ook geschikt is.

Pfoeh, wat een verhaal zeg! En dat alleen om te vragen of ik gekookte eierschalen kan geven ::)
#574978
Netty schreef: ik heb een poosje eierschalen gedroogd in de oven, maar of dat hetzelfde is.....het is kalk :-\
Dat is ook wat ik dacht, de meeste mensen drogen het in de oven dan is het ook verhit, dus dat lijkt me hetzelfde als gekookte eierschillen.
#575086
ik denk wel dat de schaal harder wordt als je een ei kookt, maar het lijkt mij ook dat het enige gevaar dan is dat de schaal scherper wordt en dat de hond hier zich eventueel inwendig aan zou kunnen bezeren (oké ik ben het nu ver aan het zoeken maar je weet maar nooit...), maar als je die eierschaal, gekookt of niet, in poeder maalt, kan er volgens mij geen probleem zijn.
#575158
Ik denk dus dat het wel uit maakt. Gevoelsmatig. Ik droog schillen overigens op 40 a 50 graden. Dat is bij lange na niet het kookpunt. Goed, eierschillen worden dus tijdens het koken hard. Daarom moet je geen gekookt ei + schil aan je hond geven. Dus, net als met botten veranderd er iets aan de samenstelling van de schaal.... Wat precies? Weet ik niet maar gevoelsmatig zeg ik : ongekookt.
#575278
workingmalinois schreef: Ik geef de schillen gewoon rauw. Mag dat dan niet?
Jawel, juist wel!
Ik breek het ei over hun eten en plet daarna de schaal en die gaat dan mee in het bakje.
Kan dat kwaad?
Nee, kan zeker geen kwaad!
#575320
Ik denk ook dat er toch iets veranderd wanneer de eierenschalen gekookt zworden....weet ook niet precies wat 't is.... maar er word ook wel gezegd om de kookwater van eieren te gebruiken om de varens planten water te geven....dan neem ik dus aan dat er "iets" van kalk of wat dan ook toch tijdens het koken uit de schaal gehaald word.
Wanneer je dan ongekookte schalen hebt, dan zit dat "iets" er dus nog steeds in...me think...
Ik gebruik ook alleen maar ongekookte gedroogde gemalen schalen, maar 'n klein jampotje (met misschien 10-12 gemalen schalen) gaat heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang mee hoor.
Ik gebruik zo weinig dat ik uit gewoonte 1 x per jaar gewoon nieuwe schalen maal en de ouwe weg gooi.
#575812
Iemand die ik ken heeft zelf al jaren een kippenbroederij, en dus eeeerrrrrrrrg veel verstand van eieren.
Ze heeft me verteld dat, als je eieren uit de supermarkt koopt en NIET rechtstreeks van de boer vandaan, het niet verstandig is om supermarkt-eieren mét schaal aan de honden te geven.
De eieren die via de supermarkt verkocht worden, moeten een giga-chemisch schoonmaak-proces onderdaan en er zit dan ook ik-weet-niet-wat voor chemisch schoonmaakspul in de schalen. Het bereikt het ei zelf niet, daarvoor is de schaal te dik, maar het zit wel in de schaal. Dit schoonmaak-proces MOET een supermarkt-ei wel ondergaan, ander is hij niet steriel genoeg voor mensen-consumptie.

Dus als mijn eieren niet rechtstreeks van de boer afkomen maar uit de supermarkt, geef ik de honden ei-zonder-schaal...

Iets om over na te denken...
#575893
waarom zou men een schoonmaak proces op de schaal loslaten terwijl dat onderdeel van het ei niet door de mens gegeten wordt? het probleem is toch dat het rauwe ei, dus de inhoud, salmonella bevat?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door