Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#574271
hallo,
ik heb een vraag
weet iemand of het mogelijk is om bij pups van een week of 4
via dna te kunnen onderzoeken of er bijv een hartafwijkeng oid aanwezig is wat zich in de toekomst kan gaan openbaren?
het is nl zo.
een dekreu die nu 2 nesten nakomelingen heeft bij 2 verschillende teefjes in het land
daarbij is bij ieder nest gebleken dat er een aantal doodgeboren pups waren en wat bij eerdere nesten door een andere vaderhond bij dezelfde teefjes niet zo was.
dus voor de fokker is het van belang te weten of de pups die wel in leven zijn geen hartafwijking kunnen hebben oid wat nu nog niet aantoonbaar is , maar misschien wel via dna.??
groeten diana
#574272
Dna-onderzoek lijkt me lastig, volgens mij is het gen wat de hartklachten bij dobers veroorzaakt nog niet gedefinieerd. Ergo, ze weten alleen dat het vererft, maar niet hoe het vererft.
Maar ze kunnen natuurlijk gewoon sectie op de dode pups laten verrichten en de levende pups kunnen ze middels een ECG op die betreffende hartkwaal laten testen. Maar die test geeft alleen aan dat de pup het op dat moment niet heeft, maar zegt dus niet dat de pup het nooit zal krijgen.
#574286
nou dat ik juist het probleem he .
de medewerking van de eigenaar van de dekreu.
de fokster die dus de reu gebruikt heeft vind het belangrijk te weten voordat ze de pups verkoopt
de eigenaar van de gebruikte reu niet
per toeval is zij erachter gekomen dat een colegafokker die dezelfde reu gebruikt heeft ook dode pups had .
en god zij dank maakt zij zich hier wel druk om ook omdat ze 1 teefje zelf wil aanhouden om daar mee verder te fokken
dus is het van groot belang eigenlijk , maar vooral ook voor de toekomstige baasjes.
#574331
diana schreef: nou dat ik juist het probleem he .
de medewerking van de eigenaar van de dekreu.
de fokster die dus de reu gebruikt heeft vind het belangrijk te weten voordat ze de pups verkoopt
de eigenaar van de gebruikte reu niet
per toeval is zij erachter gekomen dat een colegafokker die dezelfde reu gebruikt heeft ook dode pups had .
en god zij dank maakt zij zich hier wel druk om ook omdat ze 1 teefje zelf wil aanhouden om daar mee verder te fokken
dus is het van groot belang eigenlijk , maar vooral ook voor de toekomstige baasjes.

Maar wat heb je als fokker in deze verder met de medewerking van de reu-eigenaar te maken. Helemaal noppes nada. Mocht blijken dat de pups inderdaad een hartafwijking hebben dan kun je concluderen dat deze combi niet goed was, maar nog steeds niet dat het per definitie van de reu afkomt.
#574431
diana schreef: nou dat ik juist het probleem he .
de medewerking van de eigenaar van de dekreu.
de fokster die dus de reu gebruikt heeft vind het belangrijk te weten voordat ze de pups verkoopt
de eigenaar van de gebruikte reu niet
per toeval is zij erachter gekomen dat een colegafokker die dezelfde reu gebruikt heeft ook dode pups had .
en god zij dank maakt zij zich hier wel druk om ook omdat ze 1 teefje zelf wil aanhouden om daar mee verder te fokken
dus is het van groot belang eigenlijk , maar vooral ook voor de toekomstige baasjes.

Je kunt je fokdieren vooraf laten testen op de aanwezigheid van hartkwalen. Ik vraag me dan ook af waarom dat niet vóór de dekking gedaan is. Als het zo belangrijk is dan meot je maar zo'n test eisen van de dekreu en zoniet, andere reu die wel me wil werken. Daarbij, en dit klinkt wat bot, maar dode pups zijn heel heel vervelend, maar nou niet zo uitzonderlijk dat je met een vinger specifiek naar een ouderdier kan wijzen. Mede omdat men duidelijk geen flets idee heeft waar die puppen aan gestorven zijn.
#574589
diana schreef: nee hoor is niet bot ik begrijp het wel ;D
er is bij de pups bloed afgenomen en ook sectie verricht
weet de uitslag niet
, maar het is toevallig dat bij 2 teven meerdere dode pups waren .
ik zou me dan ook afvragen hoor , maar ik fok niet of het aan de reu ligt .
Er gaan zoveel pups dood, zij het bij de geboorte of vlak daarna, alleen l*lt de helft daar niet over. Dus toeval mwah :-X
Eerst dan maar het sectierapport afwachten, dan kun je verder praten.
#575773
diana schreef: hallo,
ik heb een vraag
weet iemand of het mogelijk is om bij pups van een week of 4
via dna te kunnen onderzoeken of er bijv een hartafwijkeng oid aanwezig is wat zich in de toekomst kan gaan openbaren?
het is nl zo.
een dekreu die nu 2 nesten nakomelingen heeft bij 2 verschillende teefjes in het land
daarbij is bij ieder nest gebleken dat er een aantal doodgeboren pups waren en wat bij eerdere nesten door een andere vaderhond bij dezelfde teefjes niet zo was.
dus voor de fokker is het van belang te weten of de pups die wel in leven zijn geen hartafwijking kunnen hebben oid wat nu nog niet aantoonbaar is , maar misschien wel via dna.??
groeten diana
Erfelijke cardio bij dobers is bij volwassen dieren niet eens altijd vast te stellen, ookal hebben ze de klachten wel.
Vaak heeft een eerdere ECG bij volwassen dieren niets opgeleverd en valt de hond opeens dood neer.
Bij dobers zijn vaker geen klachten, al wel klachten.
Volgens mij is er voor wat betreft cardio geen DNA onderzoek mogelijk, wel voor wobblers desease.
Als DNA onderzoek mogelijk had geweest had ik het bij Qyan al laten doen, want ik verdenk hem er toch van.
Hij is alleen nu nog te jong om ook maar iets te kunnen ontdekken op een ECG. Klachten zijn er (in mindere mate) maar ECG is vrij.
Cruciale leeftijd om enige tekenen van cardio te ontdekken is meestal tussen de 5 en 7 jaar.
Ouderdieren worden dan meestal al niet meer getest, want ze zijn al vrij van verklaard ::) en zijn al meerdere nesten met pups op de wereld gezet.
Veel fokkers denken dat eenmal testen voldoende is.........nee dus.......ieder jaar weer opnieuw testen en zelfs dan is het niet weg te denken, door de late leeftijd waarop het zich op de ECG pas openbaard.
Waarom denk je dat in Duitsland alleen honden van 7 jaar of ouder aangeboden kunnen worden voor het gratis cardio onderzoek?
Als hondje dan toch cardio blijkt te hebben, op latere leeftijd en aanverwanten van het fokdier dood neerpleuren, wordt het vaak afgedaan als hersenbloeding. Wel bekend fenomeen toch diaan?!

Diaan, de cardio bij dobers is een groot probleem, maar doordat het zich pas laat openbaart bij de oudere honden, is het bijna niet weg te fokken.
Vaak zijn er al honden op de wereld gezet en het is dus gewoon afwachten hoe het met deze pups van 4 weken over een jaar of 5 a 7 gesteld is.
Bij dobers is iig meer dan de helft van de fokpopulatie aangetast door cardio en het treft vaker reuen dan teven.
#575774
diana schreef: nou dat ik juist het probleem he .
de medewerking van de eigenaar van de dekreu.
de fokster die dus de reu gebruikt heeft vind het belangrijk te weten voordat ze de pups verkoopt
de eigenaar van de gebruikte reu niet
per toeval is zij erachter gekomen dat een colegafokker die dezelfde reu gebruikt heeft ook dode pups had .
en god zij dank maakt zij zich hier wel druk om ook omdat ze 1 teefje zelf wil aanhouden om daar mee verder te fokken
dus is het van groot belang eigenlijk , maar vooral ook voor de toekomstige baasjes.

Heeft de betreffende fokker de gezondheidsonderzoeken van de reu gezien, alvorens zij haar teef liet dekken?
Zo nee, waarom heeft zij niet eerder naar deze onderzoeken gevraagd en toch haar teef laten dekken?
Iedereen die een beetje met gezond verstand bezig is met dobers fokken, vraagt deze onderzoeken, ookal valt cardio niet onder het huidige fokbeleid.
Het probleem is te groot om het voor een dekking te negeren.
Zo ja, was de hond op papier op dit moment cardio vrij?
Is de teef zelf cardio vrij en laat zij zelf ieder jaar testen.
Ik vind dit een beetje afschuiven op.
Neem zelf ook de verantwoordelijkheid van een nest.
De combinatie is niet goed en waarom dan toch herhalen?
De gezondheid van de dober gaat al zo verschrikkelijk slecht
Laatst gewijzigd door qyan op do 22 jun 2006, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#575779
Hoe zitten beide lijnen eigenlijk verder in elkaar qua gezondheid en afwijkingen.......is dat uberhaupt wel bekend ??? Mag hopen van wel.
Niet dat je alles kan weten, sommige zakn komen pas generaties verder naar boven.....geweldig fokbeleid overigens, lang leven de
Zijn er al volwassen dieren plotseling overleden aan bijvoorbeeld een hartstilstand, zowel bij de lijn van de reu en van de teef........zoek verder dan de generaties die zichtbaar zijn op de stamboom, zijn er problemen van dien aard uberhaupt bekend binnen die lijnen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door