Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door petrap
#571478
Vorige week merkten we opeens dat Alegra, onze 4 jaar herderkruising mankte bij het opstaan, ze zakte dan een paar keer een stukje door haar rechterpoot, maar na een aantal passen liep ze ogenschijnlijk weer normaal. Ook bij de wandelingen rende ze vrolijk rond en kon ik niks vreemds zien, behalve als ze dan weer opstond. Inspectie van de poten leverde niks op, behalve een dikke teek die in de teenholte zat >:( . Een paar dagen rustig aan gedaan en het leek weer goed te gaan. Maar gisteren belde Frank in paniek op of ik onmiddellijk wilde komen met de auto om Alegra op te halen. Hij was met haar zoals bijna elke avond gaan fietsen, waarbij Alegra in haar eigen tempo los in draf kan lopen, snuffelen enz. Op een gegeven moment keek Frank om en zag Alegra op de grond vallen. Haar rechter achterpoot schokte/trilde heftig heen en weer, een soort spastische beweging en dat duurde bijna 5 minuten, todat ik kwam aanrijden met de auto (ze waren maar een paar minuten van ons huis vandaan). Toen ze mij zag sprong ze op. We hebben haar in de auto gezet. Eenmaal thuis liep ze weer normaal ???.

Ik kan zelfs niets vinden en voor de zekerheid ga ik maar een afpsraak maken met de d.a., maar ik heb niet zo'n hoge pet van haar op wat de gewrichten betreft. In geval van de pootproblemen bij Viento was het altijd een injectie met metacam en het advies van "doe 10 dagen rustig aan". Zou dit iets neurologisch kunnen zijn?? Zat ook gelijk te zoeken bij de sympthomen van de ziekte van Lyme. Haal me van alles in het hoofd :-\ . Voor het manken bij de startbeweging heb ik rhus toxicodendron en traumameel bij de apotheek besteld.
Door Ine
#571493
Had ze alleen die beweging in haar rechterachterpoot, of ook in haar rug of staart?
Niet dat ik weet, wat het is, maar met logisch denken, zou ik zeggen, dat er misschien iets bekneld zit of zo. :-\
Door petrap
#571511
Ine schreef: Had ze alleen die beweging in haar rechterachterpoot, of ook in haar rug of staart?
Niet dat ik weet, wat het is, maar met logisch denken, zou ik zeggen, dat er misschien iets bekneld zit of zo. :-\
Het was alleen haar poot. Haar bekken is 1 1/2 jaar geleden wel eens rechtsgezet door Dorit Aharon. Misschien moet ik eens terug naar Dorit.
Door Lizzy
#571997
Gevoelsmatig vraag ik me af of het de gewrichten zijn... klinkt mij eerder als iets met de zenuwen. Ik zou haar zeker laten onderzoeken door een DA. En eventueel kun je aan chiropractie denken (er zijn wel DA's die ook chiropractor zijn trouwens!).
Door petrap
#574056
Alegra lijkt gelukkig nergens last meer van te hebben. Toch wil ik voor de zekerheid een algemene check-up laten doen. Heb even op internet gezocht naar een dierenarts die tevens chiropractor is. Heeft iemand ervaring Renée Wagenaar van Kliniek voor Gezelschapsdieren in Noordwijkerhout?
Door petrap
#574084
Peet schreef: Stuiptrekkingen kan een voorbode van DM zijn...ik zou er zeker even naar laten kijken.
Ehh, wat is DM??
Door Peet
#574759
DM = Degeneratieve Myelopatie.
Het is een probleem van het auto-immunsysteem. Vergelijkbaar met MS (multiple sclerose) bij mensen, met dát verschil dat bij mensen er "laagjes" op de zenuwbanen ontstaan, en bij honden de myeline-laag van de zenuwbaan zelf wordt aangetast.

Je kan het vergelijken met de isolatie rondom een teleffoon draad. Als die isolatie-laag aangetast raakt, krijg je storing of ruis op de lijn.

De precieze oorzaak is, net als bij ms, niet bekend. Waarschijnlijk iets in de richting van inteelt, genetische aanleg, verborgen gebreken in de genen, wie zal het zeggen.

Bij herders die die stuiptrekkingen geven en soms uitvalverschijnselen vertonen, wordt al snel gevreesd voor DM, en terecht. Het is een rotaandoening waar niet veel tegen te doen is. Ik hoop dus van harte dat jouw hond dit niet heeft!
Door Lil
#575550
Iek, weer wat geleerd, maar niets prettigs. Zeker niet als je zelf een herderkruising hebt.
Door petrap
#576135
Ik ben gisteren met Alegra naar Renee Wagenaar van Kliniek voor Gezelschapsdieren in Noordwijkerhout geweest. Er was even een misverstandje, ze dacht dat ik voor een "gewoon" consult kwam. Een chiropractisch consult plant ze speciaal in, omdat dit 1 tot 1 1/2 uur duurt. Ze spreekt dus normaliter eerst telefonisch de klachten door om te bepalen of een chiropractische behandeling zinvol lijkt of dat mensen met een "gewone" d.a. af kunnen (en dus niet voor niks van ver komen). Gelukkig was ik haar laatste afspraak en besloot ze na het aanhoren van de sympthomen toch tot een chiropractisch consult.

Ik vertelde dat ik 1 1/2 jaar geleden ook bij Dorit Aharon was geweest met Alegra en dat Dorit toen haar heupen had rechtgezet. Ik vroeg haar wat nu het verschil is tussen orthomanuele therapie en chiropractie. Volgens Renee ging de orthormanuele therapie ervan uit dat alle wervels recht moesten staan en bij chiropractie meer of alles goed bewoog. Zo lang de wervels/gewrichten goed bewogen, kon het haar niet zoveel schelen als het niet helemaal recht stond.

Het onderzoek zelf deed veel aan dat van Dorith denken, maar bij Renee was het uitgebreider en langer (al met al met duurde het consult een uur). Stukje rechtuit en een paar cirkels lopen. Vervolgens Alegra op haar zij op een matje en begon ze eerst aan de tenen trekken en te buigen, daarna draaien van de heupen. Alegra op haar andere zij. Ze vond Alegra mooie heupen hebben, ze maakten wel wat "klokkende" geluiden, maar dat was verder niet erg. Alegra vond dat gedraai nog wel prettig ook, want ze slaakte een tevreden zucht :D . Vervolgens ging ze alle rugge- en nekwervels bij langs. Wat leverde het onderzoek op? De S1-wervel links zat vast en laag onder de halswervels zelfs muurvast :o. Bij die halswervels heeft Renee behoorlijk geduwd om het daaronder los te krijgen. Ze vroeg of ik soms een slipketting gebruikte (of gebruikt had). :o Dat heb ik nooit gebruikt, maar Alegra trekt wel heel erg, vooral als ze samen met Viento aan de lijn loopt. 3/4 jaar geleden heb ik haar halsband verwisseld voor een borsttuig. Ook nu trekt ze nog, maar minder.

Renee had geen verklaring voor het stuiptrekken van de poot, het vastzitten van de S1-wervel had hier niks mee te maken en voor DM leek Alegra haar te jong. Het rare is dus de klachten van Alegra rechts waren (paar passen met rechter voorpoot manken na opstaan en 1x stuiptrekken met rechter achterpoot), maar dat Renee alleen maar dingen aan de linkerkant heeft gevonden. ???

Alegra mag 2 weken niet in de auto springen (ze doet verder niet aan behendigheid of doggydancing) en als oefening moet ik haar 10x per dag een snoepje geven, waarbij ze zit en dat snoepje voor haar neus naar rechts onder leiden, zodat ze met haar kop mee buigt en de linker kant dus "open" wordt getrokken. 10 x naar rechts, 2x naar links. Alegra heeft waarschijnlijk nog 1 behandeling nodig. Maximaal doet ze 6 behandelingen, anders vindt ze het geen zin hebben. Al met al ben ik blij dat ik gegaan ben; ik vond haar prettig en deskundig overkomen (voor zover je dat als leek kunt beoordelen :P).
Door Ine
#576166
petrap schreef: Voor degenen die meer willen weten over chiropractie, dit is haar site: http://www.dierenartsabc.nl/kennismakin ... liniek.htm

Staat deze al in de bib?

Wat fijn, dat ze toch de tijd genomen heeft!
Zoals je het beschrijft komt het ook prettig over.
Alleen wel typisch, dat alles links zit en juist rechts de zichtbare dingen.
Of zou het kunnen, dat dan die rechter achterpoot overbelast is geweest?
Door Mevroi Kruim
#576202
Klinkt heel goed zo! FIjn dat ze zo de tijd neemt om naar je hond te kijken.
Zou het kunnen dat Alegra de pijn door het vastzitten aan de linkerkant compenseert door meer met rechts te doen, waardoor rechts ook klachten ontstaan? Zo werkt dat bij mij iig.
Door petrap
#576213
Ine schreef: Staat deze al in de bib?
Weet ik niet. Ik zal de link wel even vermelden. Mocht ie er toch in staan, kan Lizzy hem wel weer weghalen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door