Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Nitus
#57103
Hallo allemaal,

Sinds 1 week voer ik 1 hond vers vlees en dat gaat hartstikke goed. En nu heb ik een paar vraagjes: ik las dat je je hond alleen botten mag geven van jonge dieren, en dat je geen botten mag geven wat gewicht gedragen heeft zoals poten. Maar als het nu de kalfspoten zijn? Dat is dus een jong dier, mag je die dan wel geven? Ik gaf mijn honden al geregeld een gerookte kalfspoot en die eten ze dan ook bijna helemaal op. Ik zorg er dan wel voor dat ze maar een heel klein laagje water in hun bak hebben zodat ze daarna niet teveel drinken. Kan ik dat nu blijven doen of zijn die gerookte botten (want vlees zit er nauwelijks aan) niet goed?
Verder wil ik graag van jullie weten hoe het nu met die eiwitfractie zit. Ik heb nl. geleerd dat bij brokken deze zo tussen de 22 en 25% moet liggen. Maar als ik de eiwitfracties van vers vlees ga uitrekenen kom ik bij Duck (23,31%) en Carnibest (24,19%) op een "acceptabel" niveau, de andere versvlees merken zitten daar royaal boven. Nu is mijn vraag: is dit erg? Ik voer 1 hond nl. Energique, de ander krijgt dat binnenkort, nadat hij z’n Naturediet op heeft.

Groetjes, Anne-Marie
Door Lizzy
#57142
Nitus schreef: Hallo allemaal,

Sinds 1 week voer ik 1 hond vers vlees en dat gaat hartstikke goed. En nu heb ik een paar vraagjes: ik las dat je je hond alleen botten mag geven van jonge dieren, en dat je geen botten mag geven wat gewicht gedragen heeft zoals poten. Maar als het nu de kalfspoten zijn? Dat is dus een jong dier, mag je die dan wel geven?
Hoi Anne-Marie, botten moeten bij voorkeur van jonge dieren zijn EN geen gewicht hebben gedragen. Poten hebben dus gewicht gedragen en ik vind ze persoonlijk te hard. Nu heb ik ook wel eens kalfsknieen aan mijn honden gegeven hoor, maar mij beviel het niet! Want, botten van oudere dieren en botten die gewicht gedragen hebben; die verteren vaak moeizaam. En, ze kunnen slijtage/schade aan het gebit veroorzaken.
Ik gaf mijn honden al geregeld een gerookte kalfspoot en die eten ze dan ook bijna helemaal op. Ik zorg er dan wel voor dat ze maar een heel klein laagje water in hun bak hebben zodat ze daarna niet teveel drinken. Kan ik dat nu blijven doen of zijn die gerookte botten (want vlees zit er nauwelijks aan) niet goed?
Gerookte botten zijn verhit en eerlijk gezegd vind ik ze niet goed. Ik ken trouwens mensen die mee hebben gemaakt dat het gerookte bot zwaar bedorven was van binnen. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een echt rauw bot met vlees! (of een lap vlees en daarna een kaler bot, dat kan ook).
Verder wil ik graag van jullie weten hoe het nu met die eiwitfractie zit. Ik heb nl. geleerd dat bij brokken deze zo tussen de 22 en 25% moet liggen. Maar als ik de eiwitfracties van vers vlees ga uitrekenen kom ik bij Duck (23,31%) en Carnibest (24,19%) op een "acceptabel" niveau, de andere versvlees merken zitten daar royaal boven. Nu is mijn vraag: is dit erg? Ik voer 1 hond nl. Energique, de ander krijgt dat binnenkort, nadat hij z’n Naturediet op heeft.

Groetjes, Anne-Marie
Ik heb de eiwitfractie van Energique even snel uitgerekend en kom op bijna 29%. Ja, dat is wel hoger maar ik weet niet of het persee te hoog is. Want, ik vind niet alleen de eiwitfractie belangrijk maar vooral ook de kwaliteit van het eiwit en de aminozuur-patronen.

Voorbeeldje: ik kan een brok maken waar als eiwitbron in zit: gelatine, kippenveren, leer en wat vleesmeel. De eiwitfractie kan ik met dieselolie en granen zodanig manipuleren dat tie 25% is, maar het blijft een baggerslechte brok! (deze brokken bestaan vast niet hoor, met deze ingredienten - het was maar een voorbeeld ;D).

Met andere woorden: als het eiwit van goede kwaliteit is en een goede verteerbaarheid heeft voor de hond, dan kan de eiwitfractie wat hoger zijn zonder schadelijk te worden. Vind ik dus.

Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Nitus
#57336
Dank je wel Lizzy voor het beantwoorden van mijn vragen, ik zal mijn honden voortaan alleen nog maar rauwe botten geven. Had er helemaal niet aan gedacht dat als iets gerookt wordt het dan ook verhit wordt, stom he?
Ik vond ook nog een oud bericht over Naturediet :(, dat is dus niet zo'n goed voer. Ik ben het gaan gebruiken omdat iemand mij het aanraadde. Mijn hond zou rundervet niet goed verteren (hij sloeg wit/grijs uit op zijn rug en poepte niet helemaal stevig) en hier zou geen rundvlees in zitten. Moet hem er alleen wel heeeel veel van voeren, zo'n 1,5 kg per dag voor een reu van +/- 50kg en dan heeft hij nog honger. En het is ook erg duur. Het zou ook zijn darmen tot rust brengen, na die kuur kon hij dan weer op brokken! Nou dat doen we dus maar niet meer. Ik probeer denk ik eerst maar Energique en kijk hoe hij daarop reageert. Jammer dat ik Barfplaats niet eerder ben tegen gekomen. :(
Maar goed, vanaf nu weet ik waar ik moet wezen :)

Groetjes Anne-Marie en een poot van Nitus en Gitte
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door