Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Cin
#572427
Na wat gepuzzel ben ik voor mijn 2 honden op het volgende menu gekomen.
Als er iets niet klopt/scheefzit, dan wil ik dit graag weten ;D

Het is nu 'op de gram af' opgeschreven, maar ik denk dat ik er in de loop van tijd wel een geoefend oog voor krijg...
Alle begin is moeiijk zeg ik maar...

Sem, teefje, weegt 6 kilo
Mag per week krijgen 840 gram
Is per maaltijd/dag 120 gram

50 % vleesbot = 420 gram per week
15 % orgaanvlees = 126 gram per week
15% groentenmix = 126 gram per week
20% spiervlees = 168 gram per week


Jay, reu, weegt 15 kilo
Mag per week krijgen 2100 gram
Is per maaltijd/dag 300 gram

50 % vleesbot = 1050 gram per week
15 % orgaanvlees = 315 gram per week
15% groentenmix = 315 gram per week
20% spiervlees = 420 gram per week


Maandag
Sem / Jay:
Vleesbot (lamsrib) 60 gram / 150 gram
Pens 60 gram / 150 gram


Dinsdag
Sem / Jay:
Kippenlever 60 gram / 150 gram
Kippenkarkas/nek 60 gram / 150 gram
Yoghurt


Woensdag
Sem / Jay:
Kalfsnek 120 gram / 300 gram


Donderdag
Sem / Jay:
Runderkopvlees 60 gram / 150 gram
Lamsrib 60 gram / 150 gram
Rauw eitje zonder schaal


Vrijdag
Sem / Jay:
Sardines 120 gram / 300 gram


Zaterdag
Sem / Jay:
Paardenvlees 120 gram / 300 gram
Groentemix 60 gram / 150 gram


Zondag
Sem / Jay:
Kippenkarkas/nek 120 gram / 300 gram
Laatst gewijzigd door Cin op za 17 jun 2006, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#572438
[quote="Cin"]
Dinsdag
Sem / Jay:
Kippenlever 60 gram / 150 gram
Kippenkarkas/nek 60 gram / 150 gram
Yoghurt

[/quote]

Ziet er lekker uit hoor, maar ik vind de helft van 'n maaltijd als lever wel erg veel lever...ik zou liever wat meer van de karkas geven( en zondags de nek) en dan de helft lever erbij.
Eventueel op 'n andere dag iets van lever toevoegen.
Had je ook ander orgaan erbij zoals Pens,hart, niertje e.d??of alleen maar lever?
Door Cin
#572446
Bedank voor je reactie!

ze krijgen idd pens (op maandag)
Ik wil nog niertjes/hartjes gaan halen, maar ik had ergens gelezen dat lever belangrijk was per week en dat 10% pens van de 15% orgaanvlees ook erg goed was, vandaar dat ik me beperkt had tot deze twee organen...
Tis voor mij nog erg puzzelen...

De kippenkarkassen die ik heb gekregen van de slager zijn karig van vlees en daar zit geen nek aan, hij heeft voor mij de losse nekken besteld (hij had ze eerder al besteld, maar hij was te laat met zijn bestelling, de nekken waren al onderweg naar een of andere soep-maak-fabriek)
Dus geef ik die karkassen met een orgaan of met nek... aan nek zit vrij veel vlees dacht ik?
Door Lizzy
#572475
Cin schreef: Bedank voor je reactie!

ze krijgen idd pens (op maandag)
Ik wil nog niertjes/hartjes gaan halen, maar ik had ergens gelezen dat lever belangrijk was per week en dat 10% pens van de 15% orgaanvlees ook erg goed was, vandaar dat ik me beperkt had tot deze twee organen...
Tis voor mij nog erg puzzelen...
Als je persee 10% pens wilt voeren (ik vind het best veel), dan zul je het totaal aan orgaanvlees iets op moeten hogen, vind ik. Want alleen lever en pens vind ik wat karig. Hart is ook zeer gezond. En nier bijv. ook! Je kunt dus of iets minder pens geven of iets meer als 15% orgaanvlees gaan geven.
De kippenkarkassen die ik heb gekregen van de slager zijn karig van vlees en daar zit geen nek aan, hij heeft voor mij de losse nekken besteld (hij had ze eerder al besteld, maar hij was te laat met zijn bestelling, de nekken waren al onderweg naar een of andere soep-maak-fabriek)
Dus geef ik die karkassen met een orgaan of met nek... aan nek zit vrij veel vlees dacht ik?
Aan nek ziet net iets meer als 50% vlees.

Verdre ziet het er goed en afwisselend uit joh!!! Hoe vinden je honden het?
Door Cin
#572799
Bedankt Lizzy!

Ik wil niet perse 10% pens voeren, maar dat had ik ergens gelezen, vandaar ;D Zal zeker hart en niertjes proberen te scoren!

Hoe ze het vinden? (ik kijk nu even naar rechts, hoor van alles kraken...)
De pens ging lekker naar binnen, en ze zitten nu op karkassen te kraken, gaat geweldig! Ik vond het toch een grote stap, van 'niets' (omdat de kippennekken nog niet binnen waren) naar meteen karkassen, maar ze kauwen het goed! Vanmorgen eerst een goede boswandeling gehad, nu deze maaltijd erachteraan.... IK hoor ze denk ik niet meer vandaag! ;D
Door Lizzy
#573354
[quote="Cin"]
Bedankt Lizzy!

Ik wil niet perse 10% pens voeren, maar dat had ik ergens gelezen, vandaar ;D Zal zeker hart en niertjes proberen te scoren!

Hoe ze het vinden? (ik kijk nu even naar rechts, hoor van alles kraken...)
De pens ging lekker naar binnen, en ze zitten nu op karkassen te kraken, gaat geweldig! Ik vond het toch een grote stap, van 'niets' (omdat de kippennekken nog niet binnen waren) naar meteen karkassen, maar ze kauwen het goed! Vanmorgen eerst een goede boswandeling gehad, nu deze maaltijd erachteraan.... IK hoor ze denk ik niet meer vandaag! ;D
[/quote]

Kijk, DIT klinkt goeeeeed :D! Ik heb zelf trouwens ook nooit kippennekken gevoerd... Ik voerde direct vleugels (ingeknipt). En ik vond dat ook eng hoor. Maar hier ging het ook direct super!
Door Cin
#573590
Vanmorgen harde keutels bij de 2 hondjes, dus ging ik mijn kipkarkassen eens vergelijken met de foto´s die op www.barfclub.nl zijn geplaatst...

Blijkt dat ik een errug zuinige uitbener heb... zijn idd alleen maar karkassen, en niet zo vlezig, vlees eraan is bijna niet te vinden... De volgende keer ga ik er dus meer vlees naast geven, ze schieten gaten in het gras momenteel ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#573763
[quote="Cin"]
De volgende keer ga ik er dus meer vlees naast geven, ze schieten gaten in het gras momenteel ;D
[/quote]
;D ;D ;D ;Dnou dan moet het wel hhéééél kaal karkas geweest zijn zeg ;D ;D ;D ;D
overigens, 2100 gram op 15 kilo hond is 2%, is dat nou niet een beetje erg weinig?? Ik weet elke hond is anders maar die van mij weeg 16 en viel snel terug op 2,5% (na week duidelijk magerder), staat nu een paar dagen op 3% maar het zou me niet verbazen als ik eind van de week verder omhoog moet.
Door Cin
#573774
[quote="pike"]
;D ;D ;D ;Dnou dan moet het wel hhéééél kaal karkas geweest zijn zeg ;D ;D ;D ;D
overigens, 2100 gram op 15 kilo hond is 2%, is dat nou niet een beetje erg weinig?? Ik weet elke hond is anders maar die van mij weeg 16 en viel snel terug op 2,5% (na week duidelijk magerder), staat nu een paar dagen op 3% maar het zou me niet verbazen als ik eind van de week verder omhoog moet.
[/quote]

Ja.... weet ik eigenlijk niet.... Afbeelding
Jay is wel iets aan de zware kant, maar ik wil ook niet dat hij honger houdt na 1 voerbeurt per dag.... Jij geeft 3% dus? Ik zal hem morgen wat meer dan 300 gram geven.... het is zo verekkes puzzelen.... Afbeelding

Mijn hond is trouwens wel een (ik denk) 6 jarige bank-hang-hond.... jij hebt toch nog een onvolwassen hond? Of ben ik nu van t padje?
Laatst gewijzigd door Cin op ma 19 jun 2006, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cin
#573791
[quote="pike"]
en pike is 3,5 jaar, wel jong maar toch geen pup meer
[/quote]

Ik dacht dat je een jong hond had...
Ik ben benieuwd hoeveel je uiteindelijk gaat voeren dan. Afwachten geblazen ;D
Door Cin
#574094
oei...

Vanmorgen weer vlees met kipkarkas gevoerd... Kom ik net in mijn werkpauze thuis... heeeeeel veeeeeeel plas bij de achterdeur en 2 moeilijk-lopende hondjes.
De 1 waggelt waarschijnlijk vanwege een volle maag, de ander waggelt omdat ze niet lekker is (van haar is de plas bij de achterdeur)
Ze heeft overgegeven in haar bench (en het niet weer terug opgegeten), het was alleen kipstukjes, zacht vlees en wat zachte botjes en veel water.
Ze heeft dus een berg water gedronken vanwege de kip, dat moest eruit... en dus ook daarom veel moeten plassen.

Mijn strategie om smorgens te voeren wil ik verplaatsen naar savonds voeren. Smorgens kan ik het niet allemaal in de gaten houden (moet zelf gaan werken) en savonds wel... Maar ik voerde juist smorgens zodat ze snachts niet hoefde te plassen/poepen, want dat deed Sem nogal snel (kunnen jullie mij nog volgen??? :o)

Nu wil ik ze dus pas morgenavond gaan voeren, kan ik dus zonder probleem morgenochtend 'overslaan'???

Blijft puzzelen hiero.... ;D
Door 202Spots
#574488
Of helemaal niks geven. of 'n kleine beetje, waar je zelf het beste over voeld.
Maar omdat ze toch 'n beetje van slag af zijn denk dat ik ze zou laten vasten tot morgenavond.
Wel genoeg drinkwater laten staan.
Door 202Spots
#574493
[quote="pike"]
nou dat verrekte puzzelen dat heb ik dus ook maar ik denk dat dat wel over gaat als je wat langer bezig bent, dat hoop ik tenminste wel
[/quote]

Zeker weten !!! ;D
Hier word niks gewogen of afgepast...alleen op 't oog bekeken of het ongeveer de juiste hoeveelheid voer is...en wanneer de honden dikke billen krijgen dan gaan minderen, en meer geven wanneer ze te "slank"worden.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door