Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#571420
Siemen heeft altijd met jachttraining enzo nogal gereageerd op "iets" in de natuur. Hij leek het vooral te hebben bij trainingen in weilandgebied met water. De huisarts heeft vorig jaar twee keer prednison gegeven maar dat vinden we wel een heel erg paardemiddel. We hadden de indruk dat als we hem na een training onder de douche zetten, hij redelijk weinig klachten kreeg. Als we dat niet deden, kwam er na c.a. 3 dagen een tijd jeuk opzetten en dan krabte hij zijn tepels en oksels kapot. Het was dus lastig de oorzaak te bepalen: was het nou toch ook stress door de opwinding van lekker trainen, of echt een reactie op iets van pollen of iets in het water ofzo...?

Nu heeft hij de laatste week ook weer echt rauwe oksels en allemaal kleine krabwondjes rond zijn tepels. We trainen niet met hem (alleen maandelijks zweetwerk in het bos) maar hij zou natuurlijk gestresst kunnen zijn van Floortje (pup van nu bijna 5 maanden), al ziet het er uit alsof ze gewoon de hele dag lekker spelen. Hij gaat nu iets vaker het water in: een vieze poel in het Panbos en soms in het water bij Kasteel Groeneveld. Daar staan de bermen trouwens ook weer helemaal vol met onkruid dus daar zou hij ook gewoon op kunnen reageren.
Omdat ik zelf ook wel last heb van hooikoorts en ik merk dat het de laatste weken echt erger is, vermoed ik toch dat het zoiets is. Vandaag heb ik op de markt bij een reformkraam calendulazalf gekocht om de plekken te behandelen (ik ben bang dat hij het gaat aflikken maar toch maar proberen...) en toen zei die man dat hij weegbree capsules had en dat weegbree een natuurlijke histamineremmer is. Ik wil die capsules zelf eens proberen maar ik wil hier even checken of het ook een oplossing voor Siemen zou kunnen zijn. Iemand advies?
#571476
Ik kan je niet helpen, maar volg je topic met spanning, de symptomen zijn namelijk (gelijk met de aanleiding: zwemmen!) exact waar Breezer last van heeft. Dommelsch en Wodka, die daar ook zwemmen, hebben geen last, maar Breezer krabt precies op dezelfde plekken...ik ben erg benieuwd!

PS: afspoelen na zwemmen en daarna droog maken helpt enigszins, maar niet tegen alle jeuk.
#571865
Sap uit het blad van weegbree kun je ook gebruiken tegen de jeuk en het branderig gevoel van een brandnetel, maar ik heb geen idee of het in dit geval ook werkt. Je kunt het altijd proberen natuurlijk, hoewel ik het wel 'listig' vind als je vermoed dat je hond reageert op een soort onkruid.

Heb je al eens geprobeerd te wassen met berkenteershampoo? Dar werkt ook jeukstillend (okee, het stinkt verschrikkelijk)

Of anders Prodier huidjeuk of een ander homeopatisch middel tegen jeuk?
#571995
Ik heb geen idee of weegbree helpt... Volgens deze site zou het wel kunnen helpen want heeft het spul wel deze toepassing: http://www.natuurlijkerwijs.com/weegbree.htm

Ik gebruik zelf tegenwoordig weer vaak Holergie van Steigerwald (homeopathisch middel bij pollen allergieen waarbij ook huidirritaties optreden) en dat vind ik best redelijk goed helpen.

Ik begrijp overigens niet zo goed waarom je hond prednison ingespoten krijgt terwijl bij een allergie ook heel goed een anti-histamine gegeven kan worden, wat toch veel minder schadelijk is.....
#572454
Grappig dat je dat zegt van die anti-histamine: daar vroeg ik naar vorig jaar en toen zeiden ze dat dat bij honden niet werkt. Dus vandaar dat ik gister ineens begon te twijfelen of een plantaardige histamine-remmer (zo werd dat spul omschreven) dan wel zou werken... Ik kreeg er gratis een boekje bij over fytotherapie waarin de werking van heel veel planten staat omschreven en daar staat dus een heel verhaal bij weegbree. Op zich vraag ik me altijd af of homeopatisch nou echt wel werkt, dus vind ik het zelf overtuigender om iets te geven waar echt werkzame stoffen in zitten.

Voordat ik het zou geven, zou ik eerst een capsule open maken en het poeder op een plekje op zijn buik smeren ofzo om te checken of hij er niet op reageert. Maar als anti-histamines sowieso niet bij honden zouden werken, dan kan ik beter die pot terug brengen (was bijna 10 euro). Voor mezelf ben ik toch maar op zyrtec teruggegaan: had ik nog liggen dus ik hoe die weegbree zelf ook niet zo nodig...
Laatst gewijzigd door willemiep op za 17 jun 2006, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#572470
het sap van plantago werkt uitwendig in elk geval wel tegen jeuk van brandnetels (zelf regelmatig uitgeprobeerd). Wat er gebeurt met jeuk als je het inneemt geen idee. Voor zover ik weet wordt het nooit tegen jeuk voorgeschreven, in tegenstelling tot Urtica (=brandnetel).
#572990
Ik geef Beau idd reactine. De werkzame stof in reactine en zyrtec is hetzelfde; nl cetirizine. Dit kan je ook als eigen merk bij de apotheek halen, scheelt aanzienlijk in de prijs.
Volgens de dermatoloog kan antihistamine bij honden geen kwaad. Ik moet zeggen dat ik het idee had dat het niet werkte, daarom heb ik het 1 dag niet gegeven. Toen bleek dat het toch wel de jeuk onderdrukt want Beau had toen weer ontzettend veel jeuk. Beau krijgt nu 2 maal daags 2 tabletjes en dat is ook het maximum. Je zou kunnen beginnen (afhankelijk van de klachten natuurlijk) met 2 maal daags 1 tabletje, na ca 5 dagen moet je verschil gaan merken. Indien je hond slaperig wordt moet je de dosering halveren.
#573189
Klinkt als hetzelfde verhaal van Rimpel..

Wij zijn er eindeeeelijk achter dat het een vlooienallergie betreft...
Ik was er zo flauw van en ik had zoooo hard mijn best gedaan het afgelopen driekwart jaar met voer etc. dat ik gewoon woest was toen het weer bijna flink misging dit jaar. Ik ging er blind vanuit dat het te maken had met pollen en gras...

Symptoombestsrijding als prednison WIL ik pertinent niet...maar het was niet anders.

Dus ik heb een allergietest afgedwonen bij wijze hahahahha en heb hem op minimale predn. gezet.

Na een anderhalve week kregen we de uitslag..
Ik was zooooo blij met die vlooienallergie...hahahahha!
Dus ik ben nu heftig in de weer met tea tree en groene os en dergelijke.
Volgende week komt onze sensibilsatiekuur binnen...daar gaan we ook mee beginnenn...

Dus hierbij even een korte update van Rimpel hahahaha..
Plus een tip voor jou!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door