Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door loessoe
#571487
hoi mensen,

wij zijn nieuw hier en we hopen dat jullie ons kunnen helpen.
Ik zal proberen kort mijn verhaal te doen....
mijn 1,5 jarige poes hannah heeft ongeveer vanaf haar 7e week een voedselallergie. En niet zo maar eentje, het is een ernstige voedselallergie.
Op en af, zit ze onder de bulten, die heel erg jeuken, ze krabt ze kapot, regelmatig ligt heel haar nekje open met grote diepe wonden.
Verder begon het met blaasjes in de oren, bulten aan de lip, op de neus, op de wang, op alle poten ( in hele strengen), onder de voetzooltjes, tussen de tenen, achter op de billen. Soms is ze zo onrustig dat ze niet meer kan liggen van de pijn en jeuk.
We zijn er al zo lang mee bezig, verschillende dierenartsen hebben al gekeken, we zijn in utrecht geweest, niemand kan dr 1,2,3 helpen.
Ik heb me de afgelopen anderhalf jaar al erg in de voedselallergieen verdiept, en we hebben al een heel scala aan diervoeders geprobeerd.
Eliminatie-dieet van geit en rijst, dieet van struisvogel en rijst. Deze twee weigert ze gewoon te eten, en 1x is ze behoorlijk ziek geweeest omdat ze gewoon niet meer at.
Wat hebben we o.a geprobeerd verder...gewoon voer natuurlijk, hill's z/d, royal canin hypo0allergeen voer, royal canin sensitive, biologisch voer van jarrah, een ander biologisch voer, eliminatie-dieet tot en met, veel heel veel medicijnen zolas dexamthason tabletten, dex injecties, al heel veel anti-biotica shots, cevaral etc.
Als laatste heeft ze de medicijnen atopica gehad ( ontstekingsremmers voor honden) in combi met carnibest.
Dit ging goed, mede door de ontstekingsremmers...
De medicatie volgens een uitgerekt schema afgebouwd.
De klachten zijn welliswaar een stuk minder, zonder medicijnen, maar het suddert nog steeds door.
Momenteel zitten de zwakke plekker op de poten en is de nek en kop klachtvrij, maar ik weet zeker dat als het daar weer begint dan zijn we terug bij af, want dan kan ze helemaal kapotkrabben, he!!

Ik zit voor de zoveelste keer met mn handen in het haar..en heb een aantal vragen in de hoop of jullie mij verder kunnen helpen.
Het vermoeden is groot dat ze in ieder geval allergisch is voor kippenvlees ( en vermoedelijk ook verder gevogelte), granen, melkprodukten, visprodukten..
De kip weet ik zeker, aangezien ik haar vorige week een stuk gekookte kip heb gegeven, om te proberen, en prompt drie dagen later een eeenorme reactie had..

Momenteel eet ze: carnibest vleesvoeding, hier zit kippenvlees in, vandaar dat de allergie maar door blijft sudderen...

* voor honden is er de eend/rijst variant, zou ze die kunnen proberen ( van carnibest krijg ik maar geen antwoord), maar dit is een hondenvoeding en dit mogen katten toch niet??
En eend is toch ook gevogelte???

* ik wil best zelf koken, wat zou ik kunnen maken, zodat ze toch goede voeding krijgt...
Ik heb her en der wel menu's gelezen, maar ik snap er werkelijk niks van...
Zou iemand zo lief willen zijn om mij gericht te kunnen helpen...? ::)

* wat is er nog meer te krijgen voor hannah?
ik las iets over bandit voeding, de geit/rijst variant??
Zijn dit brokken, want er mogen BESLIST geen granen inzitten..

Hopelijk is er iemand op dit forum die in ieder geval dit verhaal leest en mij en hannah verder kunnen helpen, want er is vast iets waar ze niet allergisch voor is..

p.s. van de week heeft ze lamshart van de smuldier gehad, naast de wonden die ze had, heeft ze nog geen nieuwe reactie gehad ;D

liefs hannah en marloes
???
Laatst gewijzigd door loessoe op ma 10 jul 2006, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#571576
Hoi Marloes,
Dat is niet niks zeg, arme Hannah.

Het mooist zou het zijn als er ook geen rijst in de voeding zou zitten en ja eend is ook gevogelte.

Ik denk dat jouw en Hannahs beste optie is als je met haar gaat barfen en haar dan helemaal geen granen dus ook geen rijst meer geeft. Het hoeft dan niet dagelijks compleet te zijn maar het moet compleet zijn over een grotere periode.
Je kunt dan zelf bepalen wat ze binnen krijgt, je kunt dan bv ook prooidieren geven zoals muizen (deze kun je ingevroren kopen) ratten cavia's , konijn,kwartel (laatste is ook gevogelte maar misschien kan ze daar wel tegen.
Je kunt dan voorzichtig gaan proberen en dan elke keer iets gaan toevoegen aan haar menu.
Door Kefraya
#571583
Hoi Marloes,

wat een triest verhaal, arme poes. Zelf samenstellen is inderdaad een hele goede optie. Mocht je dat op dit moment nog te ingewikkeld lijken, neem dan eens kontakt op met Bandit. Zij maken ook wel eens speciale mixen voor katten met bepaalde ziektes, misschien kunnen zij iets voor je doen?
Bandit is in elk geval rauw, biologisch en beslist geen brok!

Veel succes en voorzichtige knuffel voor Hannah
Liesbeth
Door *Robin*
#571585
jeetje mina!!! :o wat een pechpoes heb jij zeg!!! :'(

aller eerst in elke kvv soort zit granan dus als je haar van haar allergie af wil helpen kan je het beste zelf gaan samenstellen.
de carnibest hondenvariant mogen katten ook en smuldier compleet ook, maar er zit overal granan in dus als ze daar allergiesch voor is help je haar denk ik niet verder.

ik denk dat je het beste kan beginnen met lamsvlees, omdat ze daar geen reactie op heeft gehad.

koop, lamshart lamslever lamspens lamsgehakt en lamsspiervlees.

over het gehakt op 500 gram 1 theelepel met eierschaalpoeder. (gewoon een eierschaal malen totdat je poeder krijgt en hiervan 1 theelepel erdoor mengen.) dit is even voor het vlees/bot verhouding, omdat je katje geen botten van lam kan kauwen denk ik ;)

dit geef je een week.

voorbeeld:
dag1: lamsgehakt met eierschaalpoeder
dag2: lamshart gemengd met lamslever en lamsspiervlees
dag3: lamsspiervlees.
dag4: lamspens
dag5: lamsgehakt met eierschaalpoeder
dag6: lamsspiervlees.
dag7: lamgehakt met eierschaalpoeder.

daarna kijk je hoe het met haar gaat. heeft ze meer last van haar allergie of wordt het al minder.

als het minder wordt kan je een vleessoort gaan toevoegen, waarvan je denkt dat ze niet allergiesch voor is. we nemen even eend.

dag1 eendevlees en lamsgehakt met eierschaalpoeder
dag2 lamshart gemengd met lamslever en eendenvlees
dag3 lamsspiervlees
dag4 lamspens
dag5 eendenvlees met bot (even kijken of je katje het kan kauwen het eendenbot is best wel hard anders kan je kijken of je het kan malen, en anders het bot platslaan en in stukjes knippen met een schone snoeischaar.
dag6 lamsspiervlees met eendenspiervlees
dag7 lamsgehakt met eierschaalpoeder.

zodra je symptomen van allergie weer terug ziet komen stop je direct met de nieuwe vleessoort en val je weer terug op je eerste menu van lamsvlees.

zo ga je elke keer een nieuw soort vlees toevoegen aan je lamsmenu en als ze weer een reactie krijgt elimineer je deze vleessoort. het is niet zo dat als je katje allergiesch is voor kip dat ze gelijk helemaal geen gevogelte mag hebben.
je kan ook duif en kwartel en parelhoen proberen dit zijn weer hele andere soorten vlees als kip. denk ook aan geit paard rund of aan konijn hamster en muizen en rat.

ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het beter zal gaan met je schatje!!!

succes!!!
Door loessoe
#571639
mensen, bedankt al voor jullie reacties
een paar kleine vragen:

- ik heb gelezen dat katten zelden tot nooit allergisch kunnen zijn voor rijst ( terwijl rijst idd een graan is)
in de eend/rijst variant van cb zit dus wel rijst, terwijl dat voor zeer allergische honden is...die dus ook allergisch zijn voor granen...(?)

- de eend/rijst variant wil ik op zich graag proberen, maar er wordt gezegd dat dat dus niet kan omdat een hondenvoer andere dingen bevat dan kattenvoer. Men spreekt dan met name over de fosfor en de taurine. de katten kunnen dan tekorten krijgen, en problemen krijgen met hun hart en ogen etc.
Als ik de eend/rijst variant ga gebruiken, kan ik dan iets toevoegen waardoor hannah wel aan het juiste fosfor en taurine gehalte komt?
want ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat we van het ene probleem in het andere vallen...

- die kuikens, muizen etc. da's toch niet met huid en haar of wel... ( slik, ik moet er wel ff aan wennen hoor hahaha...

- wat voor dingen voegen jullie verder toe, aan olieen, etc... en waarvoor dient het allemaal...
Door -sanne
#571643
Voor de hond heb je de diabetes voer en dat bevat volgens mij helemaal geen granen ook geen rijst.
kijk eens op de site.
Mag ik vragen hoe lang je de ZD hebt geprobeert van hills?
Door hamada
#571752
Hoi, wat een ellende zeg!! Hopelijk kun je al iets met de tips die je hier gekregen hebt.
Wat betreft je vraag over eend/rijst voor de hond: voor zover ik weet kun je de hondenversie gewoon aan katten geven. Alles zit er in, incl. taurine, heb ik begrepen. Het is zelfs zo dat veel katten juist dol zijn op de eendrijst versie.
Onze kat Prince is ongelooflijk opgeknapt toen hij een paar maanden chronische (water)diarree had. Zijn ontlasting werd beter en hij kreeg weer gewicht.
als hij nu aan het kwakkelen is krijgt hij weer een paar weken eend/rijst.
Voor de rest eet hij alleen maar hondenvarianten (lam-rijst, natuurvoeding, kip/rijst). De kattenvarianten blieft meneer niet.

Ik wens je heel veel sterkte en succes met Hannah.
Door loessoe
#571891
... de hills z/d/ hebben we geprobeerd, maar dit mocht helaas niet lukken, ze eet het niet, en als ze het al binnen kreeg ( al dan niet onder dwang) dan ging ze overgeven...
We hebben zelf de houding aangenomen: je krijgt dit en niet anders... maar het mocht niet baten, ze at gerust enkele dagen niet... de andere twee muiters haalden hun neus er ook voor op helaas....
in een eerder bericht hierboven stond benoemd dat er in alle kvv granen zouden zitten, maar dat ik denk ik niet zo....de carnibest diabetes variant voor de kat bevat geen rijst of granen.
Ik heb me verdiept in de carnibest honden variant, daar bevat alleen de diabetes variant geen rijst, maar wel weer kip..
Alleen de light-variant zou dan misschien nog kunnen...
Er mag dus geen kippenvlees en granen inzitten..
Momenteel probeer ik het kvv van het merk"tolerant" uit... dit is ook versvlees, zonder kip, met hart en rundvlees ed.
Het moet zich gaan uitwijzen of de dame in kwestie ook allergisch is voor rundvlees... ( ach, kan ook nog wel op het lijstje..)
Heel bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan...
bedankt en ik hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Door sylvia
#571940
loessoe schreef: mensen, bedankt al voor jullie reacties
een paar kleine vragen:

- ik heb gelezen dat katten zelden tot nooit allergisch kunnen zijn voor rijst ( terwijl rijst idd een graan is)
in de eend/rijst variant van cb zit dus wel rijst, terwijl dat voor zeer allergische honden is...die dus ook allergisch zijn voor granen...(?)
Het is onzin dat ze niet allergisch kunnen zijn voor rijst, rijst is wel de makkelijkst verteerbare graansoort maar er zitten ook gewoon gluten in en vaak komt daar de allergie vandaan, dus lijkt het mij in jouw geval heel gewenst om alle graan uit het menu te bannen, een kat heeft trouwens helemaal 10 x niks aan rijst.
- de eend/rijst variant wil ik op zich graag proberen, maar er wordt gezegd dat dat dus niet kan omdat een hondenvoer andere dingen bevat dan kattenvoer. Men spreekt dan met name over de fosfor en de taurine. de katten kunnen dan tekorten krijgen, en problemen krijgen met hun hart en ogen etc.
Ik zou zelf niet aan de eend/rijst beginnen vanwege de rijst het verschil tussen honden en kattenvoer is er inderdaad als je het hebt over brokken/blikvoeding in een rauw vlees/bot dieet heb je dat niet je hebt namelijk geen kip voor de hond of kip voor de kat je hebt gewoon kip en dat geld ook voor de muis,het konijn en verder alle diersoorten die je kunt voeren. In rauw vlees zit voldoende taurine en als je je er prettiger bij voelt kun je wat extra roodvlees geven of hart een echte taurine bom is een muis. Maar je kunt dus gewoon de hondenvariant geven en daar zit ook alles in voor je kat.
Als ik de eend/rijst variant ga gebruiken, kan ik dan iets toevoegen waardoor hannah wel aan het juiste fosfor en taurine gehalte komt?
want ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat we van het ene probleem in het andere vallen...
Dit is dus met vers niet ter sprake dan ben je al helemaal voorzien van alles
- die kuikens, muizen etc. da's toch niet met huid en haar of wel... ( slik, ik moet er wel ff aan wennen hoor hahaha...
Ja dat is met huid en haar en met veer en snavel ;D
- wat voor dingen voegen jullie verder toe, aan olieen, etc... en waarvoor dient het allemaal...


Hier krijgen ze alleen af en toe een beetje zalmolie over het eten verder geen supplementen
Laatst gewijzigd door sylvia op za 17 jun 2006, 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#574755
Nou daar ben ik weer, drie dagen nu bezig met de voeding vers-vlees van het merk tolerant.. die mevr. van de tolerant, dacht dat dit wel iets zou zijn...
we hebben de safari-versie, gebasseerd op rundvlees...
Het ging goed, maar helaas, vanochtend een bult op dr gezicht, precies op haar onderste oog-lid... jammer..
Het kan van de rijst komen, of toch ook een allergie voor rundvlees.....

Ik ga even nog weer op onderzoek uit, ga ff mensen bellen en dan laat ik jullie weten wat de volgende stappen kunnen zijn... en aangezien jullie iets meer verstand hebben van dit soort dineg, zouden jullie dan nog willen meedenken met me??
thanks
#574821
nou ff kort onderzoek gepleegd...
-oplossingen zijn:

-bandit rauw vlees: en dan de wild-mix, ik kan dit produkt zelf niet vinden op internet, maar er schijnnt dus een mix te zijn van hert en fazant etc..

- carnibest light voor honden: hier zit geen rijst is, geen kip, maar wel rundvlees...

- carnibest eend/rijst..... geen kip etc, maar wel rijst..

Alle mixen voor katten kunnen we afstrepen, aangezien overal, kip en/of rijst in zit...

de tolerant versvoer, was gebasseerd op rundvlees en rijst, maar goed, welke van de twee geven de klachten? geen idee...

misschien wel de rijst en niet het rudvlees, of andersom..

Wat zouden jullie doen? ( voordat we op barfen over gaan ;))vermoedelijk , hoogst waarschijnlijk geven kippenvlees, melk, granen, vis erge allergische klachten...
en misschien rundvlees en rijst ook
Door Borke
#575931
Wat een toestand allemaal!
Wij hebben een 12 jarige Maine Coon poes Franny, met ernstige voedselintolerantie en daarnaast is ze ook nierpatient. Haar reactie was slechte vacht, humeurig, sloom en spuitpoep (het hele huis zat onder).

Allerlei dieetspul geprobeerd.
Eindelijk verbetering gekregen op een dieet van rauw geitenvlees.
Momenteel eet ze Carnibest Lam, daar zit ook wat kip en rijst in, maar het gaat goed.
Geef ik haar gewoon kipfilet, dan reageert ze daar slecht op. CB doet waarschijnlijk de botten van kip door de lammix, want lamsbotten laten zich slecht malen.
Geef ik onze Franny echter scharrelkip, dan verdraagt ze dat prima.

Als we wat meer tijd hebben (en alle ingredienten) dan wil ik gaan Barfen met de katten en dan ga ik geitenvlees etc. malen en scharrelkipkarkassen etc. (of ik gebruik eierschaalpoeder).
Door loessoe
#586785
nou daar zijn we weer....

de tolerant van rundvlees zijn we al van afgestapt, momenteel zit hannah aan de eend/rijst versie van carnibest voor honden...
Er zou een hoge acceptatie zijn maar....hannah eet het met moeite... maar ze eet...

Voorheen met de carnibest kat mauwde ze de hele dag door....(of ze dr niet genoeg aan had of het zo lekker vond)
Maar nu hoor ik dr niet meer...

Met de carnibest eend/rijst heeft ze gelijk na twee dagen een dikke ontsteking aan dr lip en wang gekregen... we waren altijd geneigd om dan weer te stoppen maar ik heb nu gezegd dat we 6 weken door gaan... dat doe je immers ook met een gewoon eliminatiedieet.... misschien moet alle ondeugendheid er wel uit :))

Als dit niet werkt is de volgende optie
-bandit de fazant/hert versie, die is met rijst maar kunnen ze ook maken zonder rijst...
-barfen...(als alleruiterste optie)

gr. marloes
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door