Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#547426
even laten checken of het zo ongeveer klopt. graag jullie mening.
ze krijgen dit menu sinds een week
voorheen kregen ze meer bibi en minder samengesteld.
doel is om steeds meer samen te stellen.

de cockers gewicht tussen 10kg en 14kg.
allen volwassen honden 3 dagen menu roteert na 3 dagen. en 1 vastendag. alle gewichten zijn +/-. botten blijven wel eens liggen en worden de dag erna nog opgegeten

smorgens

150gr pens
75gr kalfskopvlees
50gr runderpeesstukjes
75gr bevleesd kippebot

savonds

100gr BIBI natuurmix

smorgens

100gr kippebout
150gr pens
50gr rundernier

savonds

100gr BIBI lam&rijst

smorgens

75gr kalfskopvlees
100gr pens
150gr kalfsribje

savonds

100gr bibi natuurmix

menu voor de sabueso's gewicht tussen 20 en 25kg
roteerd om de 3 dagen gewichten zijn weer +/-

smorgens

250gr pens
200gr kalfskopvlees
100gr runderpeesstukjes
200gr bevleesd kippebot

savonds

200gr BIBI natuurmix

smorgens

200gr kippebout
250gr pens
100gr rundernier

savonds

200gr BIBI lam&rijst

smorgens

250gr kalfskopvlees
200gr pens
250gr kalfsribje

savonds

200gr bibi natuurmix

de pups van nu 5 maanden krijgen hetzelde als de volwassen honden

als tussendoortje krijgen ze 2 a 3 x per week een stuk gedroogde bullepees.
Laatst gewijzigd door amiwoods op wo 14 jun 2006, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#547491
Ik heb alleen even de percentages van het eerste rotatie-menu bekeken en ik kom op:

15% vlees
33% vleesbot
46% orgaanvlees

Waar je de runderpeesstukjes onder wilt hebben, weet ik niet, dus die heb ik even niet meegerekend.

Persoonlijk vind ik het percentage orgaanvlees (in jou geval vooral pens) veel te hoog. Ik zou dit met meer als de helft naar beneden brengen. Te meer daar je ook Bibi voert en dit ook veel orgaanvlees bevat (ook zonder Bibi vind ik het percentage te hoog).

Indien mogelijk zou ik (als ik jou was) het kalfskopvlees gaan vervvangen door runderkopvlees, omdat kalfskopvlees minder voedingsstoffen bevat als rund.

Aangezien je geen groentes voert, denk ik dat het niet verkeerd zou zijn als je ook wat meer afwisseling probeert te betrachen in je menu. Je geeft nu in feite rund (kalf is baby-rund) en kip en dit zit natuurlijk ook al in Bibi. Misschien is het een optie om bijv. 1 keer in de week vis te voeren. En dan bijv. ook nog een keer iets van of eend of konijn of geit ofzo?
#547501
ok.
dus als ik om de dag de pens weglaat kom ik dan beter uit?
het kopvlees was van een bijna volwassen stiertje.
12 maanden zei de slachter moet ik dat onder kalf of volwassenrund rekenen dan.
volgens de slachter vallen pezen onder spieren. :-\
ik probeer om meer van verschillende diersoorten aan te komen maar op dit moment is dit het enige wat verkrijgbaar is op redelijke rijafstand. vis wil ik ze wel gaan geven, ze kregen in het verleden wel eens tonijn snippers uit blik over hun eten. met verse vis heb ik het nog niet geprobeerd.
groentenprut hebben ze wel gehad maar op dit moment vreten ze het niet. :(
Door Lizzy
#547508
amiwoods schreef: ok.
dus als ik om de dag de pens weglaat kom ik dan beter uit?
het kopvlees was van een bijna volwassen stiertje.
12 maanden zei de slachter moet ik dat onder kalf of volwassenrund rekenen dan.
Ik zou 1 keer per week pens geven. Dat lijkt me (zeker gezien de Bibi) prima.

Ik zou dit kopvlees als rund rekenen. 12 maanden is net op de grens kalf/rund dus dit lijkt me prima!
volgens de slachter vallen pezen onder spieren. :-\
OK, dan valt het misschien onder gewoon spiervlees? Volgens mij bevat het wel een ander eiwitpatroon....?
ik probeer om meer van verschillende diersoorten aan te komen maar op dit moment is dit het enige wat verkrijgbaar is op redelijke rijafstand. vis wil ik ze wel gaan geven, ze kregen in het verleden wel eens tonijn snippers uit blik over hun eten. met verse vis heb ik het nog niet geprobeerd.
groentenprut hebben ze wel gehad maar op dit moment vreten ze het niet. :(
Helaas is teveel tonijn ook weer niet goed, vanwege het kwikgehalte. Maar, sardientjes, haring, makreel, zalmkoppen: prima voer voor de hondjes!

Lusten ze ook geen restjes groente van jullie eigen maaltijd? Desnoods gemengd met een rauw eitje, beetje pens of blikje sardientjes?
#547516
gekookt lusten ze wel groenten, beperkt zich wel tot worteltjes, boontjes en soms broccoli.
maar rauw ::)
kan ik wel proberen of ze zalm uit blik lusten dat heb ik hier staan, voor de smaak, voor ze verse krijgen.?

als ik meer pens weglaat kan ik dan beter 1 dag volledig pens geven en op de andere dagen weglaten?
Door Lizzy
#547522
[quote="amiwoods"]
gekookt lusten ze wel groenten, beperkt zich wel tot worteltjes, boontjes en soms broccoli.
maar rauw ::)
kan ik wel proberen of ze zalm uit blik lusten dat heb ik hier staan, voor de smaak, voor ze verse krijgen.?

als ik meer pens weglaat kan ik dan beter 1 dag volledig pens geven en op de andere dagen weglaten?
[/quote]

Nou ja, beter iets als niets zou ik zeggen. Dit zijn prima gezonde tafelrestjes!

Waarschijnlijk lusten ze zalm uit blik wel. Tenminste, ik moet de eerste hond nog tegen komen die dat niet lekker vindt... En als ze dit lekker vinden, dan zegt dat helaas nog niks over of ze verse/rauwe vis ook lekker vinden....

Als je 1 dag alleen pens geeft, dan wordt de hoeveelheid vast weer veel groter als 150 gram. Ik zou gewoon 1 maaltijd + pens laten bestaan (met een botje bijv) en de rest van de dagen de pens weglaten. Andere dingen geven zoals vlees (spiervlees), vis, vleesbotten.
#555470
Karen.......op vrijdags in Terneuzen staat op de markt zuidpolder een viskraam uit Breskens
(die aan de kant van C1000 en NIET die aan de kant van AH).
Daar kun je de zalmkoppen gratis krijgen. Misschien een idee voor je?
#570241
ondertussen zijn een tijdje aan de gang en kan ik na wat gepuzzel heel veel aankomen.

op dit moment heeft hun menu de volgende varriatie:

runderkopvlees
runderpens
lams/schapenpens
lamsribben en botten bevleesd
geitenribben bevleesd
kalfsbotten
kippennekken
kippenkarkassen bevleesd
organen van rund/ kip/ lam / schaap
bestaande uit: lever/ nieren/ hart/ longen
tong van rund en schaap
verse zalm, kop/ graad/vinnen/ staart met veel vlees

de cockers 10/12 kg krijgen 5 x per week
ongeveer 100 gr vleesbot
30 gr orgaan
75 gr spiervlees
en 2 x per week pens 150/200gr

de sabueso's 20/25kg krijgen 5 x per week
ongeveer 250 gr vleesbot
75 gr organen
100 gr spiervlees
en 2x per week 300/350 gr pens

2x per week krijgen ze er een groeten prutje bij met 1x een ei en 1x 2 eetlepels yoghurt met een lepeltje honing en 2x per week wissel ik het vleesbot met zalm

gelukkig willen ze nu al veel gevarrieerder eten en de groentes beginnen te komen meestal eten ze alles op.

ziet het er zo al beter uit???
#570250
Mag ik vragen waarom je pens niet tot orgaanvlees rekent? Pens is namelijk wel orgaanvlees en ik kom nog steeds tot een percentage orgaanvlees van 43%, hetgeen ik nog steeds veel te hoog vind. Ik vind 15%, maximaal 20% beter. Zelf zou ik liever wat meer vleesbot geven (je zit nu op 33%) en iets meer spiervlees (je zit op 25%).

Je afwisseling is wel hartstikke goed zeg! Perfect!
#570294
[quote="amiwoods"]
ondertussen zijn een tijdje aan de gang en kan ik na wat gepuzzel heel veel aankomen.

op dit moment heeft hun menu de volgende varriatie:

runderkopvlees
runderpens
lams/schapenpens
lamsribben en botten bevleesd
geitenribben bevleesd
kalfsbotten
kippennekken
kippenkarkassen bevleesd
organen van rund/ kip/ lam / schaap
bestaande uit: lever/ nieren/ hart/ longen
tong van rund en schaap
verse zalm, kop/ graad/vinnen/ staart met veel vlees

de cockers 10/12 kg krijgen 5 x per week
ongeveer 100 gr vleesbot
30 gr orgaan
75 gr spiervlees
en 2 x per week pens 150/200gr

de sabueso's 20/25kg krijgen 5 x per week
ongeveer 250 gr vleesbot
75 gr organen
100 gr spiervlees
en 2x per week 300/350 gr pens

2x per week krijgen ze er een groeten prutje bij met 1x een ei en 1x 2 eetlepels yoghurt met een lepeltje honing en 2x per week wissel ik het vleesbot met zalm

gelukkig willen ze nu al veel gevarrieerder eten en de groentes beginnen te komen meestal eten ze alles op.

ziet het er zo al beter uit???



[/quote]

2 x per week pens 150/200gr ( dan maak ik hier 1x 150 gr van en voeg daar dan 200gr vleesbot aan toe en laat 1 dag per week de organen weg en geef daar dan spiervlees voor in de plaats.

en voor de grote honden ook 1 pens dag weg en ook vervangen voor bot en spiervlees.

ik reken pens wel tot orgaan maar geeft het op een aparte dag.
gemiddeld ziet hun menu er zo uit maar het kan ook wel eens een dagje alleen kopvlees zijn met een stukje bot. probeer wel 1x per week een stukje lever te geven. ze lusten het niet allemaal, maar prak het dan door de yoghurt.
vandaag hebben ze bv. 100gr kopvlees gehad met een lamsbot van ongeveer 200gr. daar kunnen ze goed morgen nog een keer aan knagen voor het op is.( waren wat groter uitgevallen.)
morgen heb ik3 kilo kopvlees met 1 kilo lamsorganen, ongeveer gedeeld over 14 honden. krijgen ze allemaal een klein stukje van alles.
de vasten dag heb ik laten vervallen, omdat er een paar gal gingen spugen. dan geef ik ze een dag iets minder.
de Bibi heb ik helemaal laten vervallen en krijgen ze sporadisch als ik een dagje veel haast heb.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door