Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#568466
De afgelopen tijd is Kelly (een loge die wel eens hier logeert) die inmiddels ook Barft een beetje aan het tobben met haar lichaam. Ze kreeg last van urine in huis laten lopen? waarom was niet duidelijk, lichte blaasontsteking werd gedacht dus behandeld. Ook werd ze flink zwaarder, nog niet potje rond, maar wel iets zwaarder dan normaal. En dit weekeind kreeg ze allemaal rare rauwe plekken op haar rug. Vanmorgen is ze naar de Dierenarts, bloedonderzoek duid op verhoogde leverwaarden wat de dierenarts doet vermoede dat ze Cushings heeft, nu wordt er drie dagen urine verzameld, en dat wordt opgestuurd voor een test, en dan weet men het. Nu was de vraag, heeft iemand hier ervaring met Cushings? voornamelijk de behandeling ervan? Ik ben erg benieuwd, Kelly komt waarschijnlijk bij mij wonen tot het wat beter gaat, want met zo'n kapotte rug kan ze niet bij de hondencreche.
Door -sanne
#568507
Mijn teckel had de ziekte van cushing.
Hij is 6 weken geleden na 4 jaar cushing te hebben overleden.......
Ik heb gekozen om geen behandeling te starten.
Ik kon kiezen om lysodren tegaangeven een soort chemo kuur. Mn hondje was toen 10 en ik vond dit niet eerlijk om te doen omdat ik weet hoe ziek ze er van kunnen worden en er zelfs aan sterven.
Ik hebgehoord van een oud collega dat er een nieuw middel op de markt is wat minder schadelijk is. Helaas heb ik hier geen ervaring mee.
Hoe is je hond er aan toe??
Als de leverwaarden al verhoogd zijn zal hij al een tijd ziek zijn. mijn hond heeft tot 2 weken voor zijn dood nooit lastgehad van zn organen. Ik ben altijd bang geweest voor zn lever maar hij is hier niet aangestorven.
De test die je gaat doen met de 3 dagen urine opvangen. Kan negatief zijn ondanks dat je hond cushing heeft dit is heel moeilijk te diagnostiseren. Als de test negatief is moet je voet bij stuk houden. Mijn hond is ook eens negatief geweest. En ken meerdere verhalen van honden met cushing waarbij dit gebeurt is.
Sterkte met je logeetje. Het is een afschuwlijke ziekte. :'(
Door conleeuw
#568512
helaas is haar lever waarden wel aangetast, en ze heeft alle klassieke symptomen van cushings, en om dan na te gaan dat ze nog geen week geleden bij haar eigen dierenarts (nu dus ex dierenarts) is geweest, en hij voet bij stuk hield dat het gewoon een beetje ouderdom is. Dit weekeind kreeg ze ineens allemaal rauwe kapotte huidplekken op haar rug, en dat was toch reden genoeg om naar een ander dierenarts te gaan, nu nog even de drie daagse urine test afwachten, maar de dierenarts gaat er eigenlijk van uit dat het inderdaad Cushings is. Nu heeft de dierenarts eigenlijk al gezegd dat je moet behandelen, omdat ze het toch al zwaar heeft. Ik zou zeker geen chemo doen, maar dat is persoonlijk, mijn zus, baasje van Kelly dus, overweegt het wel, het is zo verdraaid moeilijk, het is nog een levendige blije hond, alleen valt er gaten in haar huid, en dat moet je wel behandelen !! nou ja, ze heb natuurlijk wel een aantal andere typische klachten, maar dat heb ze al heel lang. Ik ben bang dat het toch Lysodren wordt :(
Door -sanne
#568533
conleeuw schreef: helaas is haar lever waarden wel aangetast, en ze heeft alle klassieke symptomen van cushings, en om dan na te gaan dat ze nog geen week geleden bij haar eigen dierenarts (nu dus ex dierenarts) is geweest, en hij voet bij stuk hield dat het gewoon een beetje ouderdom is. Dit weekeind kreeg ze ineens allemaal rauwe kapotte huidplekken op haar rug, en dat was toch reden genoeg om naar een ander dierenarts te gaan, nu nog even de drie daagse urine test afwachten, maar de dierenarts gaat er eigenlijk van uit dat het inderdaad Cushings is. Nu heeft de dierenarts eigenlijk al gezegd dat je moet behandelen, omdat ze het toch al zwaar heeft. Ik zou zeker geen chemo doen, maar dat is persoonlijk, mijn zus, baasje van Kelly dus, overweegt het wel, het is zo verdraaid moeilijk, het is nog een levendige blije hond, alleen valt er gaten in haar huid, en dat moet je wel behandelen !! nou ja, ze heb natuurlijk wel een aantal andere typische klachten, maar dat heb ze al heel lang. Ik ben bang dat het toch Lysodren wordt :(
Ik wilde eerst ook perse lysodren want de dierenartswaar ik werkte praatte zo mooi. Dus ik helemaal blij dat ik d8 dat mn hondje zou genezen. Een goede vriendin van me heeft alles overhet middel uitgezocht en de nadelen vooral en dat heeft mn ogen geopend.
Misschien kun je haar uitleggen dat je het leven van kelly rekt en niet beter maakt. Na 6 maanden zal ze weer zieker worden en zal ze een tweede chemo moeten ondergaan. Ze zal de rest van haar leven bijnierschors hormoon moeten slikken. als ze 'n keer braakt of erge diarree heeftzal het hormoon niet worden opgenomen en kan ze direct in een shock toestand kunnen komen. Detabletten moeten dus met regelmaat op het zelfde tijdstip gegeven moeten worden anders kan het ernstig fout gaan.
Ik ben van mening dat een chemo hetzelfde effectheeft op dieren als op mensen al zeggen miljoenen mensen van niet......
Mijn dierenarts vond mij ook egoistisch dat ik mijn hond niet behandelde. (j wil niet weten wat lysodren kost dus dat brengt bij hun weer geld inhet laatje)
Als ik hem 4 jaar geleden had laten behandelen had hij nooit geen 14 jaar geworden.
Laat het duidelijk zijn dat het bij mij niet om de kosten of de lasten ging helemaal niet. Ik wilde gewoon hetbeste voor mn hondje en dat heb ik gedaan ik ben er van overtuigd.
Als ze perse een behandeling wil laat haar doorsturen naar utrecht waar ze die nieuwe behandeling hebben die is echt veel minder schadelijk dan die achterlijke ouderwetse lysodren........
Dat die dierenartshet nog steedsgebruikt wil ook al veel zeggen.
Door conleeuw
#568534
chamourel schreef: heel veel sterkte met het hondje.

( ik heb ooit 1 keer chemo gegeven aan een hond.
en wat er ook gebeurd, ik doe het NOOIT meer. :'( )
zo denk ik er ook over, maar meer omdat ik het zelf heb mogen ervaren :( maar het is mijn hond niet, ik kan en mag deze beslissing niet maken, ik kan alleen doorvertellen van mensen die ervaring hebben met dit soort dingen, dus bedankt voor je input ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#568791
Ik zou geen Lysodren geven. Dat is een gif dat de bijnierschors kapot maakt. De grootste rotzooi die je maar kunt bedenken. Ze worden er doodziek van en je moet de kuur ook nog af en toe herhalen.

Dat nieuwe middel heet Vetoryl. Ik heb er inmiddels ervaring mee met drie honden en het werkt stukken prettiger. Het is wel erg duur.
Vetoryl remt de aanmaak van cortisol. Je moet wel even de tijd nemen om de hond goed in te stellen.

Er zijn overigens ook e-maillijsten voor eigenaren van honden met Cushing maar die weet ik zo niet. Anders Laika even BP en. Die weet dat wel.
Door conleeuw
#568933
tannetje, haar dierenarts heeft ook genoemd dat er meerdere middelen mogelijk gebruikt kunnen worden. Ik zal haar zeker deze info geven. Bedankt. Ik denk niet dat de kosten zo zeer een remmende factor zijn, maar wel de kwaliteit van leven. En als haar dierenarts zegt, prima te doen, ze wordt weer bijna helemaal de oude, dan ben je als baasje eigenlijk zo omgel*ld :( ik kan het haar ook niet kwalik nemen, maar het moet allemaal nog even bezinken, en ze moet zoveel mogelijk info hebben, dus dit is zeker helpfull, thanks.
Door Ine
#569755
conleeuw schreef: oh shit shit shit, gaat echt niet goed met haar...... donderdag moet de urine monsters naar de da gebracht worden, dan moet er snel, maar ook erg snel iets gebeuren :'(
Ach meis, ik leef met je mee, wat een verdriet en zorg! :-*
Ik hoop, dat je haar nog even bij je mag houden met de goede medicijnen :-*
Door -sanne
#569896
Hitam schreef: Cushing geeft eigenlijk zelden acute problemen en is niet dodelijk of zo. Dus is er niet wat anders aan de hand?
Wat bedoel je hier precies mee.
Mijn hond is door de cushing van de een op de andere dag erg ziek geworden doordat de tumor in zijn hoofd zo hard groeide. Ook ken ik iemand die een hond met cushing waarbij de tumor op de bijnier geklapt is en ook van de een op de andere dag is overleden.
En daarbij zorgt de overdosis cortison toch dat de organen het allemaal gaan opgeven? Dus zodra de lever uitvalt zal het dier sterven, toch?
Dus ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld
Laatst gewijzigd door -sanne op wo 14 jun 2006, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#569922
Hitam schreef: Cushing geeft eigenlijk zelden acute problemen en is niet dodelijk of zo. Dus is er niet wat anders aan de hand?
Er is natuurlijk meer aan de hand, ze is een paar jaar geleden aan een torsie geopereerd en is sindsdien toch al niet meer gemakkelijk geweest, vaak hijgen en kreunen, maar naar talloze onderzoeken werd als maar gezegd, dat is nou eenmaal hoe sommige honden zijn na deze ingreep. week of wat geleden nog foto's gemaakt van haar maag en die blijkt ook best wel vergroot..... mischien/waarschijnlijk a.g.v de torsie ingreep? Maar onze lieve Kelly heeft het nu niet makkelijk, ze hijgt heel veel, en dan bedoel ik niet een beetje van oh ik heb het warm, of ik ben moe... en nog veel meer, van ineens zwakke spieren tot veel drinken en in huis plassen omdat ze het niet meer kan ophouden, maar daar kan je je overheen zetten.
... ze heeft gisteren voor het eerst aan haar huid gelikt, mijn zus was nota bene naar de WC! heel haar rug is echt nu kapot. Mijn zus vindt nou dat als er niet snel iets gebeuren, je kan een hond niet zo laten doortobben.... dus, eigenlijk wil ze gewoon dat ze nu gaan behandelen, enigiets om Kelly gemakkelijker te maken, of het nu van de mogelijke Cushings komt of wat dan ook, er moet snel iets gebeuren. Kelly is inmiddels al 14 en mischien juist omdat dit een moeilijke hond is, heeft ze heel duidelijk haar plekje in onze hart veroverd, ze is toch al een paniekerige hond, het is gewoon niet leuk/aanvaardbaar om haar zo te zien. Ze komt vrijdag hiernaartoe, ik hoop dat ze dan iets beter is, maar als ik eerlijk ben zeg mijn gevoel gewoon iets anders :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door