Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door rubbere ronnie
#568590
Ik heb een nieuwe menu samengesteld voor luca.
Het is een bullterrier van nu circa 7 kilo.
Ik heb 10% aangehouden omdat hij alles gewoon opeet.
Ook hier hoor ik graag wat jullie ervan vinden.

Het menu wil ik circa 3 a 4weken aanhouden om dan weer eens en nieuw menu samen te stellen.

Maandag
Kippenek 500 gram
Groenten 100 gram
Yoghurt 65 gram

Dinsdag
Orgaanvlees 250 gram
Kwartel 250 gram
Groenten 100 gram
Rauw Ei 65 gram

Woensdag
Kippenek 500 gram
Groenten 100 gram
Yoghurt 65 gram

Donderdag
Orgaanvlees 250 gram
Kwartel 250 gram
Groenten 100 gram
Yoghurt 65 gram

Vrijdag
kwartel 250 gram
kippenek 250 gram
groenten 100 gram
rauw ei 65 gram

Zaterdag
Sardientjes 400 gram
Fruit 100 gram
Yoghurt 65 gram

Zondag
Kippenek 500 gram
Groenten 100 gram
Yoghurt 65 gram

Mijn slager gaat ook nog even kijken of hij ribben en eendenek kan krijgen.
Ook ga ik nog even kijken voor kippevleugels, als ik dit heb ga ik wat meer varieren met het botvlees.

Ik hoor graag tips en advies
Door 202Spots
#569329
Nu 'n beetje veel gevogelte,maar wanneer je dit voor korte tijd geeft is het okay hoor! ;)
Zoek intussen naar rund,lam,geit,konijn voor afwisseling
reken je pens bij de orgaanvlees?
Anders 'n lap pens als maaltijd geven misschien?
Lizzy is beter met de % berekenen.

btw Las ik in 'n ander bericht dat je geen kalfslever wilde gebruiken?????
Door rubbere ronnie
#569388
Ik ben nog op zoek naar vuile pens, aangezien mijn slager het hier niet kan krijgen.
Heeft iets met vervoer en regels te maken.
Daarnaast heb ik wel al tegen de slager gezegt dat ik inderdaad ook ribben wil hebben van een lam of kalf.
En hij gaat kijken voor eendenekken.
Dus er komt wel wat extra botvlees nog bij.
Orgaanvlees heb ik nu circa 5 verschillende soorten waaronder maagjes en hart.

Ik heb ergens gelezen dat een bepaalde soort lever(dacht idd kalfslever) niet goed is voor de hond.
Zal nog wel even zoeken waar dat stond.
Door rubbere ronnie
#569391
Orgaanvlees
Orgaanvlees van lam, kalf, rund en kip.
Organen zijn onder andere: (boek)maag, nier, lever, pens.
Bijzonderheden
*Geen varkensvlees in verband met ziekte van Aujeszky (dodelijk).
*Orgaanvlees laxeert (vooral lever). Geef orgaanvlees met mate
*Lever van rund niet geven: lever is de opslagplaats voor reststoffen van medicijnen en gif.

onderste regel, staat in de bibliotheek hier op barfplaats
Door 202Spots
#569418
[quote="rubbere ronnie"]
*Geen varkensvlees in verband met ziekte van Aujeszky (dodelijk).
*Orgaanvlees laxeert (vooral lever). Geef orgaanvlees met mate
*Lever van rund niet geven: lever is de opslagplaats voor reststoffen van medicijnen en gif.

onderste regel, staat in de bibliotheek hier op barfplaats
[/quote]

Met rund word koe bedoeld, kalf is jong dier en is okay om de lever te geven.
Lam,kip en kalkoen levers kan ook.
Je kan beter met LAMs rib beginnen, de kalf rib is ook nog vrij hard vind ik, sommige geiten rib is ook harder dan Lam, en runder ribben zijn TE hard voor zelfs mijn bottekrakers..dus die moet je niet geven, of alleen het vlees eraf laten kluiven en dan de bot weg halen.
Door rubbere ronnie
#569463
is goed om te weten van die lamslever, maar ik heb nu inmiddels toch redelijk wat verschillende organen dus dat zit wel goed.
Ook goed om te weten van die ribben, het is wel een bullterrier met al best sterke kaakjes(volgens de da) maar hij is nog jong en ik wil zijn gebit niet beschadigen.

Net heb ik hem voor het eerst een kwarteltje gegeven(250 gram) en dat heeft hij met heel veel plezier staan opeten, hij stond gewoon de hele tijd te kwispelen.
Dit was ook de eerste keer dat hij echt moest kauwen en moest werken om het op te eten.

Dit was echt een mooi gezicht en heb het ook de hele tijd staan aanschouwen.
Door Lizzy
#569532
Qua percentages kom ik op:

9% spiervlees
55% vleesbot
11% orgaanvlees
15% groente en fruit
10% diversen (ei en yoghurt)

Percentages zien er goed uit!

Ik kan niet helemaal goed inschatten wat voor diersoorten je nu allemaal geeft? Ik tel nu kwartel, kip en sardien?
Door rubbere ronnie
#569566
[quote="Lizzy"]
Qua percentages kom ik op:

9% spiervlees
55% vleesbot
11% orgaanvlees
15% groente en fruit
10% diversen (ei en yoghurt)

Percentages zien er goed uit!

Ik kan niet helemaal goed inschatten wat voor diersoorten je nu allemaal geeft? Ik tel nu kwartel, kip en sardien?
[/quote]

ah lizzy, de persoon waar ik op zat te wachten hahaha.

je hebt gelijk, het is nu die 3 soorten.
Wel is de bestelling voor ribstukken en eendenekken al gedaan dus daar is het wachten op.
Ik wil ook de kippevleugels en halve kip erin gaan verwerken zodat het wat word uitgebreidt.
Maar het is wel gewoon veel kip soorten, omdat het zo makkelijk te krijgen is.
ook wil ik die kwartel wat gaan verminderen want die is best duur heb ik gemerkt.
Dus kan je eens echt concrete dingen noemen die ik kan gaan bestellen bij mijn slager!!!
Voordeel is dat mijn slager het gewoon op voorraad wil houden voor mij, mijn vriezer is namelijk niet zo groot!!
Door rubbere ronnie
#569571
oh ja, ook wil ik er 1 extra dag in de week een vissoort bij doen.
Dit kan zalmkop zijn, maar bijv. ook een makreeltje.
Is een complete makreel nu vleesbot of spiervlees???
Door 202Spots
#569675
[quote="rubbere ronnie"]
Is een complete makreel nu vleesbot of spiervlees???
[/quote]
makreel of andere vis waar ook de graat in zit word als "vleesbot" gerekend.
Over de hoeveelheid kip...het is niet aanbevolen om meer dan 50% van de maaltijden kip te geven,kipvleugel,kipnekken ,kippenruggen kippenkarkas of halve kip..is en blijft allemaal KIP.
Er moet dus echt meer afwisseling zijn van verschillende vlees,rund,lam, geit,hert,vis of gevogelte en konijn...
Kalkoen,parelhoen en eend of gans is ook wel gevogelte maar ook weer iets andere samenstelling dan kip, dus misschien dat je ook aan kalkoen kan komen?
Ik maal eigenlijk alle kalkoen omdat ik de botten te hard en te scherp vind, maar het is in ieder geval 'n afwisseling.
Door Lizzy
#569821
Ja, kwartel is zeker duur. Ik denk dat hele eend goedkoper is. En uit 1 eend kun je weer meerdere porties (maaltijden) halen. Vaak kunnen gewone slagers niet zo bijster veel leveren, eerlijk gezegd. Meestal hebben ze niet de juiste vleesbotten en het vlees/orgaanvlees is vaak schreeuwend duur. Dingen als kopvlees en pens kunnen ze meestal ook niet eens aan komen. Dus misschien ga je beter op zoek naar wat adresjes waar je runderkopvlees en pens kunt kopen. En goede vleesbotten van lam en geit. En een beetje goedkope poelier of groothandel waar je wat parelhoen/eend/kalkoen, etc. voor een goede prijs kunt krijgen. Misschien moet je de vraag & aanbod categorie ook eens doorlopen. Misschien zitten er nog wel goede adresjes bij jou in de buurt!
Door Lizzy
#569823
Vraag je "kwartel adresje" anders ook om kwartel-karkasjes, parelhoenkarkassen, eendkarkas, konijnkarkas of konijnenkoppen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door