Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#569290
Okee, ik heb vanmorgen een struisvogelkarkas gehaald... :o :o kanonne wat een ding!!

Enniewee, ik heb het zo goed en zo kwaad als het ging in stukken weten te splitsen en wil er eigenlijk vanavond eens een proberen met de meiden. (dit is voor Dommelsch groot genoeg, krijgt ze niet in 1 keer weg ;D) Nu heb ik mijn vingers bij het hakken en trekken best een aantal keren bezeerd, zo scherp vind ik de uitstekende stukjes. Iemand ervaring? Kan ik dit gewoon zo geven??
Laatst gewijzigd door -Saskia- op di 13 jun 2006, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#569297
Bij ons hebben ze het zonder problemen weggecruncht. Ze doen er enorm lang over om het soldaat te maken. Na de eerste keer hebben ze 's nachts wel wat stukjes bot uitgespuugd, maar daarna niet meer.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#569298
Judith van Sam schreef: Bij ons hebben ze het zonder problemen weggecruncht. Ze doen er enorm lang over om het soldaat te maken. Na de eerste keer hebben ze 's nachts wel wat stukjes bot uitgespuugd, maar daarna niet meer.
zou jij het ook aan Schrokopje (Dommelsch) geven? Die andere twee knagen wel goed, daar maak ik me minder zorgen om... :-\
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#569302
Ik weet niet hoe groot de bek en keel van Dommelsch is, maar die moet wel reusachtig zijn als er in 1 keer zo'n dinosaurusbot doorheen kan... ;D ;D :o :o

Ik zou gewoon een groot stuk bot geven (want het weegt toch niks), erbij blijven (sowieso) en het even aankijken. Als ze aanstalten maakt om te gaan schrokken, dan wissel je het om voor iets anders (of schrokt ze zo snel dat dat niet kan??? Sorry, heb geen ervaring met hap-slik-weg-types...).
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#569305
Ik blijf er zeker (altijd) bij, en kan met Dommelsch prima ruilen, dat is geen probleem, ik ga het maar eens proberen met 'r...
Dank voor je snelle reactie! :-*
Door 202Spots
#569333
Ik heb nooit geen struisvogel gegeven,maar ik vind de kalkoen botten al te hard en te scherp om te voeren, ganzen botten ook, en struisVOGEL is nog groter, dus ik weet echt niet wat ik zou doen...malen of zo geven :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op di 13 jun 2006, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#569344
Struisvogelbot is heel anders dan kalkoen- of ganzenbot. Ken je die cracottecrackers (allemaal luchtbelletjes met dunne laagjes cracker eromheen, tsja hoe leg je dat uit... :-\)

Afbeelding

Het is dus geen massief bot, en het weegt ook bijna niets. Een stuk van 10 centimeter weegt bijvoorbeeld net 200 gram en heeft een doorsnede van 5 cm of meer.
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#569400
Ja poreus (dat woord zocht ik :P). En niet scherper dan andere botten heb ik gemerkt. Als ze er aan knagen, buigen de 'hoekjes' gewoon om. Ik zou je graag een plaatje willen laten zien Dory, maar als ik bij Google 'struisvogelkarkas' intyp bij de afbeeldingen, vraagt 'ie of ik 'struisvogelkoorts' ;D bedoel, bij struisvogelbot wil 'ie het over 'struisvogelbief' hebben ::) en ook bij 'struisvogelskelet' zijn geen plaatjes te vinden...
Laatst gewijzigd door - Judith - op di 13 jun 2006, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#569467
ik zal zo wel ff een plaatje schieten, maar de vergelijking met Cracottes is wel een goeie! Hihihi, al weet ik niet of Dory die kent... ???
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#569482
Hier de foto's:

hier zie je de structuur van het bot goed
Afbeelding

maar toch ook goed bevleesd:
Afbeelding

datzelfde stuk van de zijkant:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#569499
Judith van Sam schreef: Kijk, dat zet tenminste zoden aan de dijk!!! ;D Hebben ze het al geprobeerd, en hoe vonden ze het??
ik ga zo met ze naar buiten! ;)
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#569592
okee...allemaal aan het karkas...
Breezer en Wodka voortvarend als verwacht, kraken en scheuren, trekken en bijten, prima!
(inderdaad klinkt het als *crunch crunch* ;))
Dommelsch keek ernaar, likte eraan, keek nog eens, likte nog eens, pakte het in haar bek en begon al piepend rondjes te rennen... ??? wat moet ik hier nu mee ??? scheen ze te denken. Ik heb haar een kwartiertje laten ploeteren en knagen, daarna heb ik het vlees er voor haar afgesneden. Ook van de andere twee heb ik na een minuut of 20 het bot afgepakt, genoeg hard gewerkt in deze hitte...

Al met al vond ik het geen onprettige ervaring, de meiden hebben lekker even kunnen werken en het is allemaal behoorlijk te eten inderdaad. Ik ben trots op alledrie. :)

Ik heb wat foto's gemaakt, zal wat linkjes maken als ik ze op photobucket heb gezet.
Door La Demisa
#569601
Waar heb je die vandaad? Ik zou ook wel struisvogelkarkas willen voeren maar kan er tot op heden nog niet aankomen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door