Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door -sanne
#568510
Is hier misschien iemand die weet welke factoren er voor zorgen dat de ph van de urine van een hond stijgt?
Door Lizzy
#568545
Ik neem aan dat je bedoelt "alkalischer" wordt? Specifieke bacterieen zorgen voor een stijging van de pH waarde. En nou weet ik niet 100% zeker of struviet-gruis ook voor een stijging zorgt. Volgens mij niet. Maar in een al te alkalisch millieu kan wel struviet-gruis/steen gevormd worden. Ook voeding kan voor een stijging zorgen. Maar niet spectaculair. Mij is het nog nooit gelukt om de pH waarde van de urine boven de 7.0 (neutraal) te krijgen op voeding.
Door -sanne
#568549
-sanne schreef: Het is namelijk zo dat de ph sowieso stijgt bij oxalaat stenen, kanker en vegetarisch voer.
Ik ben dus bezig met een behandeling bij mn hond en moet ik steeds de ph meten. Natuurlijk is dit een moment opname dus nu vraag ik me af of de ph ook door tijdelijke factoren kan stijgen.
De ph van een niet vegetarische hond mag niet boven de 6,5 uitkomen in iedergeval. dan is er iets aan de hand.
p.s. basischer bedoel ik inderdaad
Door Lizzy
#568584
Bij mijn weten vormt oxalaat zich juist niet in alkalische urine maar in zure urine. Dus in een urine met een lage pH waarde.

Op vegetarische voeding zal de urine ook iets minder zuur zijn, maar verder weet ik van vegetarische voeding bij honden niks. Maar ik denk dat de pH waarde zelfs rond de 7.0 kan komen, op de verkeerde voeding. Daarboven lijkt me stug.

Ik heb er nog niet eerder van gehoord dat de pH waarde van de urine alkalischer wordt bij kanker. Mag ik vragen hoe je daarbij komt?
Door -sanne
#568608
Lizzy schreef: Bij mijn weten vormt oxalaat zich juist niet in alkalische urine maar in zure urine. Dus in een urine met een lage pH waarde.

Op vegetarische voeding zal de urine ook iets minder zuur zijn, maar verder weet ik van vegetarische voeding bij honden niks. Maar ik denk dat de pH waarde zelfs rond de 7.0 kan komen, op de verkeerde voeding. Daarboven lijkt me stug.

Ik heb er nog niet eerder van gehoord dat de pH waarde van de urine alkalischer wordt bij kanker. Mag ik vragen hoe je daarbij komt?
je hebt helemaal gelijk over die ph bij oxalaat. Ik zat net in de auto en ineens d8 ik he dat klotp helemaal niet wat ik zeg.... het zal de hitte zijn.
struviet vormt zich in basische urine.
Ik ben in behandeling bij een natuurgenees wijzende dierenarts en zij is hier achter gekomen dat het zo is. ze heeft het ooit een keer mis gehad dat een hond met kanker toch een normale ph had en dit was omdat de tumor in de blaas zat.
Zij zegt dat een gezonde kat of hond altijd een ph heeft tussen de 5 en 6,5 of de hond moet vegetarier zijn.
Als ik het goed zeg dan komt die ph bij kanker omdat ze haar vit. C in het lichaam helemaal verbruikt en eigenlijk te weinig heeft. Dus de ph wil zeggen te weinig want haar urnine verzuurd niet.
Ik weet het precieze er niet van dus misschien zeg ik wel iets verkeerd...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door