Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dunja
#567039
ik vraag mij af, of een hond door barfen gespierder wordt. nml was vorige week op fokkerdag. En daar waren ook de andere 10pups uit dunja's nest.
Wat mij opviel, en ook vele anderen, waaronder de fokker zelf. Dat dunja veel gespierder en potiger was dan de rest vd pups. En zij was 1 vd kleinste uit het nest. Echt haar botten waren veel harder en dikker leek het wel. de andere 10 leken nog veel meer pup dan haar. Zou dit door barfen kunnen komen?
Door Laura2004
#567088
[quote="dunja"]
ik vraag mij af, of een hond door barfen gespierder wordt. nml was vorige week op fokkerdag. En daar waren ook de andere 10pups uit dunja's nest.
Wat mij opviel, en ook vele anderen, waaronder de fokker zelf. Dat dunja veel gespierder en potiger was dan de rest vd pups. En zij was 1 vd kleinste uit het nest. Echt haar botten waren veel harder en dikker leek het wel. de andere 10 leken nog veel meer pup dan haar. Zou dit door barfen kunnen komen?
[/quote]
Ze zijn vaak wel compacter en steviger en brokkenhonden zijn vaak vatsig en zacht, dus misschien dat dat het verschil is. Ik heb Ziggy nog nooit kunnen vergelijken met haar broertjes of zusjes, dus ik zou niet weten of het bij haar ook zo is. Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd.
Door Twiz
#567277
Jazeker is er verschil tussen brokken etende honden en vlees etende honden.
Met vlees krijgt een hond minder koolhydraat binnen, en dat zorgt ervoor dat de honden er "droger" uit zien, dus steviger aan voelen, juist vergeleken bij de zachte mollige (lees vadsige) brokken honden.

Maar als Dunja de kleinste in het nest was en ze er nu toppie uitziet hoef jij je ook niet zoveel zorgen te maken over haar eetgedrag. (ander topic)
Meestal zijn de kleinste hondjes uit het nest niet heel erg gefixeerd op eten, (anders waren ze wel groter) en als ze verder goed gezond is, wordt het gewoon een hele taaie tante. Ze zijn vaak te druk met het ontdekken van alles en het uitvogelen van ongein.
Als jij zorgt dat er in je vriezer een uitgebalanceerd geheel ligt, dan maakt het niet zoveel uit hoelang ze erover doet om het op te eten, maar meer dat ze alles ook op gaat eten, dan krijgt ze op lange termijn toch alles in de goede verhoudingen binnen. Ik durf alleen niet te zeggen of je met een pup ook zo mag denken, of dat die echt bepaalde dingen binnen een bepaalde tijd moeten eten. Jij krijgt (hebt) vast wel een tankje hoor.

Mijn vorige hond was ook de kleinste uit het nest, en nooit geen grote eter geweest (lekker voordelig) maar ze is voor een dobermann best redelijk oud (bijna 13) geworden. En aan een maagkanteling overleden, dus niet eens omdat ze "op" was.
Door Lizzy
#567311
Ik kan Linga niet vergelijken met nestbroertjes en zusjes want die staan ook allemaal op vers ;D. Maar, ik vind een barf zeer beslist potiger en steviger en minder fatsig. Toch zie je juist vaak dat barf-honden minder hard groeien en dus kleiner zijn als hun nestbroertjes en zusjes.... Omdat ze minder 'plof-voer' krijgen (lees: brokken). Sommige fokkers zien ook dat de vers-pups minder snel goed scoren op shows omdat ze minder snel uitgegroeid zijn. Dus tja, moeilijk te zeggen. Ik weet 1 ding: ja, ze groeien zeer beslist anders op. Maar de groei en het uiteindelijke resultaat is toch voor een goed/grootste deel erfelijk.
Door Hanny
#567313
Nou moet ik toch wel zeggen, dat er hier nog nooit, maar dan ook nooit gemerkt is, dat de kleinste pup in het nest het minst in eten is geïnteresseerd. Ik heb wel hondjes gefokt, die verdraaid klein gebleven zijn, maar dat zal toch niet aan hun eetlust hebben gelegen. Daar ga ik tenminste vanuit.
Zou dat misschien een "broodje aap" verhaal zijn?

Hanny
Gebruikersavatar
Door Angelique
#567388
[quote="Hanny"]
Nou moet ik toch wel zeggen, dat er hier nog nooit, maar dan ook nooit gemerkt is, dat de kleinste pup in het nest het minst in eten is geïnteresseerd. Ik heb wel hondjes gefokt, die verdraaid klein gebleven zijn, maar dat zal toch niet aan hun eetlust hebben gelegen. Daar ga ik tenminste vanuit.
Zou dat misschien een "broodje aap" verhaal zijn?

Hanny
[/quote]

Ik denk dat het als zoveel dingen voorkomt, maar dat het geen uitsproken regel is. Toevallig heb ik hier nu ook zo'n ukkie, als pupje al een achterblijver (groeide dagen niet) en nu nog eet ze echt naar behoefte, als ze vol zit laat ze de rest staan. Onze alleroudste idem, eet heel graag, maar zal zich nooit dik eten, was ook de kleinste, maar verder zie ik er geen regel in.
Door dunja
#567777
[quote="Twiz"]
Jazeker is er verschil tussen brokken etende honden en vlees etende honden.
Met vlees krijgt een hond minder koolhydraat binnen, en dat zorgt ervoor dat de honden er "droger" uit zien, dus steviger aan voelen, juist vergeleken bij de zachte mollige (lees vadsige) brokken honden.

Maar als Dunja de kleinste in het nest was en ze er nu toppie uitziet hoef jij je ook niet zoveel zorgen te maken over haar eetgedrag. (ander topic)
Meestal zijn de kleinste hondjes uit het nest niet heel erg gefixeerd op eten, (anders waren ze wel groter) en als ze verder goed gezond is, wordt het gewoon een hele taaie tante. Ze zijn vaak te druk met het ontdekken van alles en het uitvogelen van ongein.
Als jij zorgt dat er in je vriezer een uitgebalanceerd geheel ligt, dan maakt het niet zoveel uit hoelang ze erover doet om het op te eten, maar meer dat ze alles ook op gaat eten, dan krijgt ze op lange termijn toch alles in de goede verhoudingen binnen. Ik durf alleen niet te zeggen of je met een pup ook zo mag denken, of dat die echt bepaalde dingen binnen een bepaalde tijd moeten eten. Jij krijgt (hebt) vast wel een tankje hoor.

Mijn vorige hond was ook de kleinste uit het nest, en nooit geen grote eter geweest (lekker voordelig) maar ze is voor een dobermann best redelijk oud (bijna 13) geworden. En aan een maagkanteling overleden, dus niet eens omdat ze "op" was.
[/quote]

Juist dat is t hem. Het maakt mij niet uit dat ze niet veel eet. Maar dat ze mischien niet alles binnen krijgt wat ze nodig heeft.
Door dunja
#568302
[quote="Laura2004"]
Heb je trouwens geen foto van Dunja, want ik ben wel heel erg benieuwd.

[/quote]

Heb het al een paar keer geprobeerd. Maar het lukt tot nu toe nog steeds niet. M'n comp doet een beetje maf soms. Maaaar!!, heb het net weer geprobeerd en heb t gevoel dat nu gelukt is. :) :) :P
Door Rajzcek
#569626
Helaas is onze trots Rocco de Dobermann al jaren niet meer in ons midden.Als je zo'n Dober gehad hebt,wil je er meer!!Hij is zijn levenlang een SUPER hond geweest!Met veel liefde en weemoed denken wij elke dag nog aan hem.Rocco was tot op de leeftijd van ongeveer een jaar een moeilijke eter,van andere Dober liefhebbers hoorden wij dat dit vaker bij het ras voorkwam.Wel kreeg hij natuurlijke voeding.Vannaf een jaar of twee ging hij eindelijk zelf beter eten.Maar ondanks dat hij slechter at toen hij jong was,had hij altijd een enorm atletisch uiterlijk.Een bonk spieren!!Hij werd steeds gespierder,en toen hij drie was leek hij wel een Schwartzenegger uitvoering in Dobermann formaat!!Door zijn hele leven natuurlijke voeding te hebben gegeven was hij zeer gespierd en had een body om U tegen te zeggen!!Zo hoort een natuurlijk gevoerde hond eruit te zien.Vaak zijn jonge Dobers trage eters,en de body komt er vanzelf op!!Geef een Dober de tijd!!!! :-* :-*
Door Rajzcek
#578474
Nou daar ben ik dan weer met een ervaring.Onze Cairn-Terrier van nu zo'n dikke vier en een halve maand,wordt helemaal natuurlijk gevoerd.Laatst waren wij terug bij de fokker om haar voor het eerst te laten trimmen.De fokster zei meteen toen ze de deur open deed voor ons:tjeetje die is een stuk groter als haar zusje.Wij natuurlijk zeer benieuwd....en ja hoor onze meid was niet alleen wat groter maar VEEL droger gespierd!De fokker heeft haar zusje gehouden,nu kunnen wij deze twee regelmatig blijven vergelijken.Zusje krijgt voornamelijk droogvoer en we zagen nu al verschil.Ook is onze pup zonder enige moeite door het wisselen heen gekomen (vroeg),en er zit een geweldig sterk gebit nu voor ;D.Onze ervaring met natuurlijk voeren is dat de honden niet kleiner blijven door natuurlijk voeren,maar droger en gespierder (minder slungelig)zijn.Onze honden hebben allemaal een flinke maat voor het ras waartoe zij behoren.Even afwachten wat onze Cairn straks op de show gaat doen,met als concurente haar zusje.En ziet de keurmeester verschil in hoe ze beiden gevoerd worden??Wordt spannend!!
Door 202Spots
#578478
[quote="Rajzcek"]
Even afwachten wat onze Cairn straks op de show gaat doen,met als concurente haar zusje.En ziet de keurmeester verschil in hoe ze beiden gevoerd worden??Wordt spannend!!
[/quote]

Leuk om verschil te zien!!
Maar misschien gaat de fokster OOK barfen??? ;)
Door Rajzcek
#578485
:-\ Jammer hoor maar dat zit er niet in.Ze krijgen wel af en toe een plakje Kompleet,helaas is dat ook het enigste. We wachten vrolijk de eerste show af,en ziet de keurmeester niets...dan stap ik na de keuringen op hem/haar af en knoop een praatje over voeding aan.Even kijken of die wel op de hoogte is van natuurlijk gevoerde honden.De oude meester Jan van Rheenen beweerde dat hij het verschil heel duidelijk zag als hij keurde.Maar deze man was dan ook ZEER op honden gesteld,en was altijd bereid om verder te kijken als zijn neus lang was.Ik hou jullie op de hoogte hoor.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#578584
Ik krijg met mijn jonge honden steevast hetzelfde commentaar op de show:

Nou ze zijn wel groot he voor hun leeftijd als ze maar niet verder groeien want dan worden ze te groot. Ze moeten alleen nog wel heel erg uitzwaren ::) ::) ::) ::) ::)

Tja uitzwaren ze bedoelen dus dat mijn honden nog gewoon jong zijn want uitzwaren hoort ook pas na een jaar te komen, maar ze missen de vetlaag die alle brokken honden wel hebben. En wat de grootte betreft heb ik nog nooit een ami gehad die te groot was ::)
Door supersam2005
#578767
Ik heb mijn Jack Russell-pup uitgezocht toen hij 6 weken oud was. Op de leeftijd van 9 weken kwam hij bij ons in huis. Bij de fokker had hij pauzeloos brokken mogen eten, waardoor hij een hele dikke luie pup was geworden die 4 kilo woog. :-[
Ik heb hem - tegen het advies van de fokker - meteen op rantsoen gezet. Ik ben gevarieerder gaan voeren en heb hem wekelijks gewogen. Deze vette pup is nu bijna 14 maanden oud en weegt 12 kilo. Het is gewoon een hele grote (schofthoogte 35 cm) en mooi gespierde Jack Russell. Met barf zie ik hem steeds slanker en gespierder worden op het zelfde gewicht. Ook na de castratie op de leeftijd van 10 maanden. Het is en blijft een gigantische vreetwolf, die "nooit" genoeg heeft.
Nu eet hij met meer plezier en rustiger dan voorheen. :D :D :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door