Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door aalsmeer123
#567699
Goedenavond,
Ik zal me eerst eens ff voorstellen.
Ik ben sheila en woon met mijn vriend al 4 jaar samen en we hebben twee jack russel.
Het gaat heel goed met ze nu na het eten van carnibest.
De een had struviet en plaste bloed.
Het ging ook heel slecht met hem.
Kale plekken juek stinken een hoop ellende was het.
Maar volgens de da moest hij op hills cd blijven.
Anders kwam het trug.
Op aanraden van iemand ben ik overgestapt op carnibest.
En geen struvietje meer te zien.
Ik geef het nu twee maanden en ga van de week weer urine laten testen maar ik verwacht geen gekke dingen.
Maar omdat het nu zo goed gaat met hem op cb had ik nog meer vraagjes over ouderdomsuiker en cb.
Me ouders hebben dus een hondje van 13 en een half met ouderdomssuiker.
Op aanraden van mij zijn ze nu ook cb aan het geven.
Maar ze moeten nu 7 eenheden insuline spuiten.
Hoe moeten wij nu te werk gaan?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
M.v.g Sheila
Door Lizzy
#567795
Ik vrees dat ik je vraag niet begrijp... Zijn ze meer of minder insuline moeten gaan spuiten? Wat bedoel je precies met "hoe moeten we nu te werk gaan?".
Door aalsmeer123
#567827
Goedenmorge,
Ik zal het ff uitleggen oke :D
Ze gaven dus de hoeveelheid brokken die ze mocht op een dag.
Daarbij was de suikerhoog en moesten ze 7 eenheden insuline injecteren.
(Ik weet niet hoe hoog of de waarde :()
De da hing aleen een urine stich in der urine en daaropuit maakte himj dat het dus hoog is.
Oke nu spuiten ze dus ix 7 eenheden insuline.
Ze zijn nu al een week bezig met het geven van cb maar wel met der brok erbij.
Zodat ze der aan kon wennen en niet aan de poeperietes ging.
Nou dat ging helemaal goed.
Ze gaat er niet van aan de diaree.
Nu was me pa vrijdag bij de da voor controle en ze hadden dus voor het eten urine opgevangen en na het eten.
Deze waren allebij hoog.
Terwijl de keer ervoor voor het eten goed was en na het eten hoog.

Nu zijn ze zo ver dat ze dus volledig carnibest kunnen geven.
Me pa had aan de da gevraagd dat ze ander voer hadden en of hij dat mocht geven.
Hij vroeg van eet ze dat wel?
dan mag jje dat gewoon geven.
Dus me pa tevreden naar huis van ja hoor geef maar kan geen kwaad.
Maar hij moest wel over een week trug komen voor controle.
Maar wel met dezelfde hoeveelheid insuline door gaan als met de brok ???.
Nu heb ik gelezen dat dat dus heel gevaarlijk kan wezen omdat ze dus een voer naar binnen werk waar geen koolhydraad inzit en ze wel de 7 eenheden insuline krijgt.
Dat e dus onder de waarde kan zakken.
Me pa weet er dus weinig van en als ik bv zeg dat je dan minder zou moeten spuiten en dat ze suiker via bloed testen dan zegt hij hij is toch da?
Dus ja wat is nou wijsheid .
Ze geven der vandaag allen cb met 7 eenheden insuline en morgen ook.
Dan 0m 2.30 urine weg brengen.
Door Lizzy
#568066
Aha. Ik snap wat je bedoelt. Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen. Te weinig ervaring met suikerziekte. Ik hoop dat Tannetje (dierenarts) of Tieneke (ervaringsdeskundige) hier snel hun blik op werpen!
Door aalsmeer123
#568102
Oke :)
Ja ze hebben vandaag wel gewoon de 7 eenheden gespoten en cb gegeven.
Morgen ook en dan kijkt ze de urine weer na.
Vandaag is het wel goed gegaan allemaal gelukkig.
Maar het uis idd een heel erg ingewikkeld verghaal allemaal he? hihihi.
Maar goed ff afwachten dan maar of hun reageren :D
Iniedergeval bedankt voor de info.
Groetjes Sheila
Door Femke
#568152
aalsmeer123 schreef: Oke :)
Ja ze hebben vandaag wel gewoon de 7 eenheden gespoten en cb gegeven.
Morgen ook en dan kijkt ze de urine weer na.
Vandaag is het wel goed gegaan allemaal gelukkig.
Maar het uis idd een heel erg ingewikkeld verghaal allemaal he? hihihi.
Maar goed ff afwachten dan maar of hun reageren :D
Iniedergeval bedankt voor de info.
Groetjes Sheila
gevoelsmatig zeg ik dat je minder insuline moet spuiten als je een voeding met nagenoeg geen koolhydraten voert. Insuline is namelijk nodig om koolhydraten om te kunnen zetten in bloedglucose. Als je teveel insuline spuit t.o.v de hoeveelheid koolhydraten dan kan de bloedglucose spiegel te laag worden en daar kan je hond heel beroerd van worden

Hoe je precies te werk moet gaan zou ik niet weten. Kan je zelf ook de glusoce spiegel meten bij je hond of gebeurt dat alleen bij de DA?


Misschien kun je inderdaad het beste op Tieneke wachten ;)
Door aalsmeer123
#568161
Ja doen we niet zelf :(
Doen we idd bij de da.
Zo denk ik er idd ook over.
Je hebt geen koolydraad binnen dus hoeft de insuline ook niet.
Maar die da meet ook via de urine en niet via het bloed.
Dat is toch ook nniet goed?
Door Femke
#568188
aalsmeer123 schreef: Ja doen we niet zelf :(
Doen we idd bij de da.
Zo denk ik er idd ook over.
Je hebt geen koolydraad binnen dus hoeft de insuline ook niet.
Maar die da meet ook via de urine en niet via het bloed.
Dat is toch ook nniet goed?
ik weet niet hoe het bij dieren gaat, maar ik heb hier een diabeetje in huis en die meet via het bloed. Viermaal daags maar liefst

Tik anders eens 'suikerziekte' in bij de zoekfunctie. Moet je even geavanceerd zoeken aanklikken, en dan de ouderdom op bijv 750 dagen zetten. Dan krijg je als het goed is een heleboel berichten over suiker.
Door Femke
#568190
oh en volgens mij kun je wel ketonen in de urine meten, maar hoe je daar precies aan af kan lezen hoe hoog of laag een hond zit weet ik niet.
Door tieneke
#568278
De hond is gelukkig niet meteen op volledig kvv gezet,dit kan zo ernstig uitpakken dat deze een fatale aanval(hypo=te laag)krijgt doordat de koolhydraten ineens volledig weg zijn,dus altijd geleidelijk kvv toevoegen met strenge controle van bloed.
Hou de hond zeer goed in de gaten de komende dagen,zeker enkele uren voor de maaltijd!
Wordt hij sloom,kwijlen,trillen,niet reageren etc meteen een maaltijd geven!
Dit geld ook als de hond straks al langer op rauwvlees staat,suikerziekte moet je niet onderschatten...
Hoevaak krijgt de hond nu een maaltijd?
Onze vorige hond kreeg op advies van de Da 2 maaltijden per dag en deze waren echt iedere dag precies op tijd want dit is zo vreselijk belangrijk,dus zeker niet denken dat het makkelijk een uurtje later kan..om een goed beeld van de bloedsuikerspiegel te krijgen op volledig kvv is het belangrijk om de hond een klein uur voor de maaltijd te laten prikken,dit geeft een betrouwbaar beeld.
Misschien is het een idee om zelf een insulineapparaat aan te schaffen om zelf te prikken?
Stelt niet echt veel voor en geeft het voordeel dat als je twijfelt je meteen kan prikken en aan de hand van de uitslag(te laag dus)meteen een maaltijd aan te bieden.
De hond krijgt nu geen koolhydraat meer binnen maar of hij echt zonder of minder insuline nodig zou hebben kan alleen met de bloedwaardes duidelijk worden,ligt er ook aan hoe lang de hond al suiker heeft,volgens Tannetje(holistisch da op Bp) is het wel mogelijk zeker als de hond het net heeft en meteen op rauw gaat.
Door aalsmeer123
#568300
Hallo,
Ze heeft inmiddels ongeveer een half jaar suiker.
Ze eet nu wel volledig cb.

Wat ik niet van de da snap is dat me vader het voorstelde of hij over mocht stappen op cb, en hij zei allen van eet hij het?
Me pa zei ja beter als de brok.
Nou dan mag je het geven. ???
Hij zei dat hij cb kon en datdat geen probleem was.
Maar over de insuline die moest hij verhogen naar 8 ipv 7.
Me pa doet gewoon 7 nu met cb.
Maar hij mocht over een week trug komen.
Nou sorry dat is toch veelste lang?
Ik zei ook al tegenm me ma van ga dan is naar een andere da.
Want ik vind het zo vreemd hoe hij handeld.
Hij meet niet via bloed maar dus met een urine staafje.
En die 7 of wat hij zei 8 is toch veelste veel voor dat beesie op cb dat geen koolydraad bevat ???
Maar ze gaat morgen weer om 13.30 urine opvangen en 14.30 en daar is de controle weer uit.

Ze kreeg met de brok wel 6 keer per dag.
Ze moet 100 gram hebben en dat at ze niet.
Me ma moets het elke keer aanmaken met iets.
Bv ei bv rosbief.
Dan at ze wel weer wat.
Nu met dat cb krijgt ze drie keer op een dag.
Wel is waar te veel maar goed ff kijken hoe ze daar op reageert.
Ze mag dus 100 gram hebben en ze krijgt er 150.
Met voor het naar bed gaan nog iets van ei of wat dan ook.
Zo kan ze elke maaltijd 3x per dag 50 gram geven.

Maar als deze da nou niet via bloed zou testen????
Is het dan wel een goei da?
Ik bedoel lijkt mij niet zo als ik de verhalen hoor.
En me pa doet alles wat die vent zegt.
Wat ik hem dan vertel over de insuline en de cb en bloed test is niet nodig.
Hij wil eerst zien of morgen het stripje niet verkleurd.

Dat zei ik hem dus ook al dat als het stripje niet kleur en dus volgens de da geen suiker in zit.
Maar het kan dan ook nog is te laag zijn en dat geeft dat stripje niet aan.
Wel het bloed.
Nou hij is da en weet wel wat hij doet.
Ja zo eigenwijs,maar ja en die da is ook dan zo te horen niet echt goed.

Ik vroeg of hij al naar de nieren had gekeken omdat als er suiker in het bloed zit ook kan wezen dat de nieren suiker lekken.
En dat je der dan behandelt voor suiker terwijl misschien der nieren niet goed zijn.
Noou die waren goed die waren nagekeken.
Maar is 7 eenheden dan veel of weinig???
Nou morgen maar ff bellen om te vragen hoe het was.
En hopelijk minder insuline.
Kan het wezen dat ze door het cb een hogere spiegel heeft?
Dadelijk moet ze 7 blijven spuiten.
Nou dan moet ze echt maar nar een ander toe lijkt mij.
Wat denken julllie
Gebruikersavatar
Door Hitam
#568311
Ik zou deze dierenarts vragen om via het bloed te testen en anders naar een andere dierenarts gaan.
De suikerspiegel kan gaan schommelen in het begin en dat kan gevaarlijk zijn. Dus ik zou haar elke paar dagen laten controleren totdat ze stabiel is.

En haal dextrose of een andere suikeroplossing in huis voor als ze een hypo mocht krijgen. Als ze sloom wordt en trillerig dan geef je eerst wat van de suikeroplossing en daarna wat te eten.

Het is gevaarlijker als de suiker te laag wordt dan als het ietsje te hoog is.
Door aalsmeer123
#568419
Oke :o
Hij is idd nu vrij hoog.
Ik ga het er even allemaal vertekllen en dat we anders woensdag maar naar een ander gaan.
Want dit zou je dus dagelijks 2 of drie keer moeten meten?
Dan is een apparaatje wel heel makkelijk idd.
Kan je zelf zien hoeveel je moet spuiten enzo.
Maar als hij dus stabiel is hoevaak zou je dat dan moeten testen?
levenslang 1x in de week ofzo?
Want inpreciepe krijgt een hond met suiker toch gewoon drie keer per dag eten?
En als hij de shake krijgt zeg maar ook iets toedienen?
Je hoeft toch niet om de 2 uur iets nee te zetten?
Door tieneke
#568535
Ik zou meteen die Da bellen en zeggen dat jullie perse en ACUUT! een bloedonderzoek willen,nu of vanavond nog en liefst een uur voor de volgende maaltijd!Geen bloedonderzoek willen doen METEEN een andere Da bellen en voor vanavond nog aktie ondernemen,wij hebben hetzelfde met onze vorige Leonberer meegemaakt die van brokken meteen volledig op rauw overging en onze hond kreeg dus een aanval die zo erg was dat hij op het nippertje kon worden gered,zijn waardes waren zo laag dat de hond ieder moment kon sterven volgens de nieuwe Da die mij WEL serieus nam en waar wij meteen van moesten komen...echter in de auto kreeg hij de aanval en dit wens ik echt niemand(en zeker de hond)niet toe.
Dit grapje heeft ons overigens honderden euro's gekost,buiten de spoedeisende hulp moest hij iedere dag streng geprikt worden om de juiste waardes te bepalen,onze hond was van 1,8 naar 6 ml per dag gegaan...ik bedoel maar :-X
Neem desnoods kontakt met Tannetje(Hitam)op voor de juiste adviezen ;)
Door Tineke *
#568542
Ik snap niet dat de da geen bloedmonsters neemt.Ik ben dan een mens maar bij mij is never nooit iets in mijn urine gevonden.Ja toen ik bloedsuikers had van 32.
Andere da opzoeken en een metertje aanschaffen.
Er hoeft echt niet 10 x per dag geprikt te worden,maar om te kijken hoe of wat met cb is het ideaal.


Tineke
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door