Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *wendy*
#567845
Hoi een vraag.
Mijn mannen eten hoofdzakelijk CB met af en toe eens een BARF dingetje. Nu wil ik het volgende gaan doen en ik wil weten of dit problemen oplevert.
Volgens mij niet, maar graag jullie mening.

Maandag: ochtend CB, middag runderstrot
Dinsdag: ochtend CB, middag kippenkarkas
Woensdag: ochtend CB, middag pens (lams en rund afwisselend)
Donderdag: ochtend CB, middag lamsribben
Vrijdag: ochtend CB, middag kippennekken
Zaterdag: ochtend CB, middag weet ik nog niet (wss kopvlees, anders CB)
Zondag: ochtend CB, middag weet ik nog niet.

Voorlopig worden de "weet ik nog nietjes" ingevuld door CB. ;)
Ook wil ik ipv pens een keer iets van runderhart geven oid. Ze eten ook regelmatig een appeltje, een peertje, een nectarine, stukje meloen met ons mee. En Gandor jat altijd spercieboontjes van me. Heel soms krijgen ze ook de groenten die we over hebben van ons eigen eten.

Maar eigenlijk wil ik weten of dit zo ongeveer kan. ;D
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#567882
Hoi, op zich ziet het er prima uit vind ik. Persoonlijk zou ik geen orgaanvlees meer bijgeven omdat er in CB al genoeg zit. Wil je toch een keertje pens of hart geven, doe dat dan in plaats van de CB.
Door Lizzy
#567884
Als je voor de helft zelf gaat samenstellen, dan denk ik dat je er wel goed aan doet om even te kijken hoeveel vlees, vleesbot en orgaanvlees je geeft. Als je de gewichten van het zelf samenstel eten even opgeeft, dan wil ik dat ook wel voor je uitrekenen.

Nou weet ik niet welke smaakjes Carnibest je geeft, maar als je natuurvoer en lam&rijst geeft: dan vind ik eerlijk gezegd dat je met dit menu niet erg afwisseling erin brengt... want Carnibest bevat rund en kip en pens en als je ook lam&rijst geeft, bevat het ook lam. En in je zelfsamengestelde gedeelte zit dus rund, kip en lam.

Ik zou zeker proberen om 1 keer per week vette vis te geven. Bijv. zalmkop (vaak gratis te krijgen bij de visboer of markt). Of sardientjes. En ik zou zeker proberen om ook wat anders als kip/rund/lam te geven. In plaats van lamsribben bijv. geitenribben (die zijn meestal ook veel goedkoper). Dan heb je dus al 2 andere diersoorten als die in de Carnibest zitten en dat lijkt me zinnig. Als je niet aan vis of geit kunt komen, dan kun je bijv. nog de kip een keer vervangen door bijv. eend/eendennek/eendenkarkas. Of parelhoenkarkas ofzo.
Door *wendy*
#567921
Het is puur dat ik ze wat te knagen wil geven ipv alleen maar de "gepureerde" versie.
Het is dus in die zin niet als aanvulling/afwisseling bedoelt. Want op 7 dagen alleen maar CB doen ze het geweldig. Wel als afwisseling voor het werk wat ze moeten doen om het binnen te krijgen. ;)
Ze krijgen hier de natuur, ligt (boy) en aktief (gandor).

Zalmkop zal bij Gandor lukken, maar bij Boy niet.
Kip kan ik wel een keer door eend vervangen als het nodig is. Kan bij Corine ook eend halen.

Betreft geitenribben goedkoper dan lamsribben...geldt voor mij niet. Ik krijg de lamsribben gratis. ;) evenals de runderstrotten(hoofden).
Daarom wil ik ook regelmatig bovenstaand menu gaan geven.
Het is voor de honden leuk en voor de portemonnee ook ;)
Maar ze blijven bij mij ten alle tijden op 1 maaltijd per dag CB staan, zodat ik niet al teveel hoef te rekenen en gauw bang te zijn dat ik iets niet goed doe.
Het gewicht dat ze krijgen is gewoon het gewicht (ongeveer) wat ze aan CB maaltijd zouden krijgen.
Voor Boy c.a. 450 gram en voor Gandor c.a. 650 gram en dat terwijl Gandor ruim 10 kg lichter is dan Boy. ::) :)

Maar ik ga zeker even wat met je tips doen Lizzy. ;)Hopenlijk de honden ook.
Boy is nl een moeilijke eter en ik moet ook opletten dat hij niet teveel "vreemde" dingen binnen krijgt. Hij moet langzaam aan wennen. Bovengenoemde dingen gaan goed (eindelijk). Toch gaat het steeds beter als hij per ongeluk ook iets eet wat niet goed voor honden is. Dus langzaam aan zie ik de voordelen van vers voeren bij Boy.

Oja wijting........wat is dat voor vissoort??
Vinden ze igg vies. Makreel (de gerookte versie) vinden ze weer wel lekker........mag en kan dat???
Sardientjes op water uit blik gaat ook nog wel, maar dan ben ik erg positief in mijn manier van uitdrukken.
Laatst gewijzigd door *wendy* op zo 11 jun 2006, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door