Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door corinnejurg
#567421
Onze labradorteef van 22 maanden (25 kilo) krijgt het volgende menu;

's morgens kippenspul ongeveer 250 gram: vleugels, nek of 1 poot en in het weekend een halve kip (braadhaantje)

'S middags fruit

'S avonds in volgorde van dag 250 gram: pens, vlees, lever, vis, hart, vlees, maag.

Groentes krijgt ze uit de losse hand( net wat er over is van ons).
Verder krijgt ze soms yochurt of karnemelk en een rauw eitje.

Dit menu heb ik samengesteld door te lezen op jullie site in de bieb, maar ook door jullie voorbeelden en vragen/antwoorden.

Ik krijg erg veel complimenten over haar gebit en ranke lijf en glanzende vacht :D. Ook de dierenarts is erg trots op haar. ;D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#567431
Je schrijft er niet bij hoeveel groentes en fruit je geeft dus dat gok ik een beetje voor de rekensom op 100 gr. per dag. het halve haanje in het weekend gok ik op 600 gr., de vis heb ik bij spiervlees gerekend, maar als het een zalmkop is kan die bij de vleesbotten. Ik kom dan op de volgende berekening:

Over de hele week: 4300 gr.

43 % Vleesbotten (1850 gr)
17 % Spiervlees (750 gr)
23 % Orgaanvlees (1000 gr)
16 % groentes en fruit (700 gr)

Je zet er niet bij van welk dier het spiervlees en orgaanvlees is, maar mijn eerste reactie is dat ik er wat weinig variatie in zit qua diersoorten :-\, vooral de vleesbotten zijn alleen maar kip, ik zou proberen aan ook nog andere diersoorten te komen zoals geit, lam of eend.
Verder vind ik het percentage orgaanvlees erg hoog (15 % vind ik ideaal), als je bv de maag vervangt door bv lams of geitenribben zit je (volgens mijn berekening) al een stuk beter ;).
Laatst gewijzigd door Nitus op za 10 jun 2006, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door corinnejurg
#567630
Oeps, dacht ik een goed menu te hebben en dan klopt het niet :o. Maar bedankt voor de reaties :D. ik wil graag leren.
"smorgens alleen kip is dus niet goed?
De kip in't weekend weegt 1 kilo(=2x500gram) en wordt natuurlijk rauw gegeten.
orgaanvlees en vlees (lappen) komen van rund,paard en lam.
De rauwe en hele (van kop tot en met staart)vis is makreel of wijting o.i.d. en soms tonijn of sardien.
Fruit eten we samen en dan delen we b.v. een appel en een mandarijn. En de groeten weeg ik niet, maar wat over is krijgt ze en soms krijgt ze iets aparts te eten.
Door Lizzy
#567633
Nou, in de ochtend alleen kip is erg eentonig.... Zo geef je dus qua vleesbot ook alleen kip. Dat is in eerste instantie niet zo erg, als je net overschakeld, maar dan is het daarna toch wel goed als je meer als alleen kip gaat voeren. Te denken valt aan bijv. parelhoenkarkas of eend of konijn en later ook geitenribben bijv.

Met kip, paard, lam en rund + vis kom je aan vier diersoorten. Dat is op zich al wel een goed begin, maar nog wat mere afwisseling in je vleesbot zou wel goed zijn. Qua orgaanvlees, geef je lever/hart ook van verschillende diersoorten?
Door corinnejurg
#569122
Het orgaanvlees kan van het rund, kalf, lam of kip komen. Dit zijn dus 4 verschillende dieren. Verder heb ik nog paardenvlees ertussen zitten.
En nu ga ik op zoek naar eend, konijn en geit.
Gisteren heeft Cara (labrador) voor 't eerst runderschenkel (i.p.v. orgaaneten) gekregen en dat beviel haar wel. Ik laat dus 1 orgaaneten vallen en plaats daar dan een botmaaltijd van een dier dat geen kip is en ik laat twee kipmaaltijden 's morgens vervangen door een ander dierenbotmaaltijd. Klopt mijn menu voor haar dan wel? :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door