Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kyrana
#56640
Een tijd geleden heb ik op een site wat gelezen over huid/vachtproblemen bij een dober.
Een vriend van me heeft een dober van drie jaar die allemaal plekken heeft waar de vacht erg dun is.
Hij heeft een afschraapseltje laten onderzoeken, maar helaas is daar niets uitgekomen.
Hij heeft sindsdien een leren bank waar de dober op ligt, en in de auto een rubber mat, maar dit heeft geen verbetering gebracht.
De vloer bestaat uit plavuizen dus daar kan het ook niet aan liggen.
4 keer is hij al van voer veranderd, maar ook dit geeft geen resultaat!!
Een bloedonderzoek heeft nog niet plaats gehad, dit wordt de komende week gedaan.
Volgens de dierenarts is het geen Demodex.
Mijn vriend heeft gehoord dat het kan duiden op een tekort aan vitamine C, kan dit, of zou dit ook uit te sluiten zijn daar hij al 4 verschillende merken brokken heeft gegeven??

Het oorprobleem betreft mijn dober.
Een teefje van 8,5 jaar oud.
Sinds een paar maanden heeft zij last van een steeds terugkerende oorontsteking aan beide oren.
Ik ben sindsdien wel overgegaan op Hill's Senior met lam en rijst omdat mijn dober 8,5 jaar is, en ik haar nieren niet wil opblazen.
Volgens mijn vriend heeft Hill's een gesloten eiwitformule, waardoor de eiwitten altijd van dezelfde bron komen.
Voorheen gaf ik haar altijd Royal Canin LC/23 Light croc (lam en rijst).
Wel ben ik op aanraden van de dierenarts na een oorontsteking begonnen met het twee maal per week inbrengen van oorcleaner van Epi-Otic oorcleaner om de oren schoon te houden.
Op dit moment ben ik natuurlijk gestopt met de oorcleaner, en ook mag ik geen zalf meer in de oren brengen, omdat deze er de oorzaak van waren dat de gehoorgangen rood en geirriteerd werden.
Dit is nu niet meer zichtbaar van buitenaf, dus ik ben op de goede weg.
Wel heeft ze op dit moment een antibiotica-kuur en pijnstillers.
Kan iemand mij suggesties doen of deze oorproblemen veroorzaakt kunnen worden door een bestanddeel in de brokken, of dat de oorcleaner de oorzaak is....
En als de oorcleaner de oorzaak is, waar kan ik de oren dan wel mee reinigen om verdere problemen te voorkomen nadat zij weer genezen is??
Reacties graag naar mijn emailadres:[email protected]
Met vriendelijke groeten,
Rob van der Linden
Laatst gewijzigd door Kyrana op zo 22 feb 2004, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door diana
#56669
fijn Rob dat je het hier neergezet hebt hoor .
ik weet zeker dat je nuttige tips zal krijgen
in ieder geval beter dan op de doberclub.
groetjes diaan.
Door Lizzy
#56687
Hoi Rob, voor de hond van die vriend van jou geldt eigenlijk hetzelfde als voor jouw eigen hond:

Als ik jullie was zou ik onmiddellijk de brokken de deur uit doen. Alle brokken (en het maakt niet uit of je RC of Hill's gebruikt) bestaan uit grote hoeveelheiden graan (ongeveer 60% a 70%). Een teveel aan graan heeft zeer schadelijke gevolgen voor een carnivoor. En een hond is een carnivoor. Niet iedere hond vertoont onmiddellijk zichtbare problemen op brokken voeding, maar veel honden krijgen vroeger of later wel klachten.

Goed, voor de oorproblemen geldt dat de grote hoeveelheid granen in brokken schimmels en gisten op de huid en in de oren kunnen veroorzaken. Je kunt hier tot in de lengte van dagen smeerseltjes in de oren blijven doen, maar het gaat niet over totdat je de bron van alle ellende aanpakt. En dat is de voeding.

Ik zou je dan ook willen aanbevelen om zo spoedig mogelijk helemaal over te stappen op een rauwe/verse voeding voor de hond. Je kunt dit kant-en-klaar kopen of zelf samenstellen.

De vitamine C heeft niets met deze huidproblemen te maken trouwens. Maar, ik ben wel benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek (en ik blijf erbij, de hond moet andere voeding). Dus ook voor jouw vriend z'n hond geldt: verse/rauwe voeding en een toevoeging van visolie + borage-olie.

Groetjes, Lizzy
Door tieneke
#56700
Ook onze hond had altijd last van ontstoken en stinkende oren.
Cleaners,zalfjes,het hielp maar eventjes.
Sinds ons nollebakmonster volledig op versvlees staat heb ik geen oor meer hoeven reinigen!
De stank is weg en schudden met zijn kop doet hij ook nooit meer.
De cleaner en zalfjes zijn allang in de vuilnisbak verdwenen ;)(cortisonen!)
En zijn ernstige huidproblemen?
Helemaal weg!
Lees ook eens onder medisch:suikerziekte
Dankzij rauwvlees leeft mijn hond nog steeds ;)
Beterschap voor jullie Dobers :-*
Door jolly64
#57018
Mijn hond heeft dat ook gehad
Bleek een voedselalergie te zijn
Ik gebruik nu energique nr 4 tegen huidproblemen
Maar je kan ook carnibest eend/rijst proberen
Ze hebben allebei een eigen webside ook waar je het kan kopen
Gr Jolanda
Door qyan
#57090
hoi rob,'heb ook op de site van koos (dobermannclub noord nederland) gereageerd.
dus daar staat ook nog een antwoord voor je ;)
Door qyan
#57099
Lizzy schreef: Hoi Rob, voor de hond van die vriend van jou geldt eigenlijk hetzelfde als voor jouw eigen hond:

Als ik jullie was zou ik onmiddellijk de brokken de deur uit doen. Alle brokken (en het maakt niet uit of je RC of Hill's gebruikt) bestaan uit grote hoeveelheiden graan (ongeveer 60% a 70%). Een teveel aan graan heeft zeer schadelijke gevolgen voor een carnivoor. En een hond is een carnivoor. Niet iedere hond vertoont onmiddellijk zichtbare problemen op brokken voeding, maar veel honden krijgen vroeger of later wel klachten.

Goed, voor de oorproblemen geldt dat de grote hoeveelheid granen in brokken schimmels en gisten op de huid en in de oren kunnen veroorzaken. Je kunt hier tot in de lengte van dagen smeerseltjes in de oren blijven doen, maar het gaat niet over totdat je de bron van alle ellende aanpakt. En dat is de voeding.

Ik zou je dan ook willen aanbevelen om zo spoedig mogelijk helemaal over te stappen op een rauwe/verse voeding voor de hond. Je kunt dit kant-en-klaar kopen of zelf samenstellen.

De vitamine C heeft niets met deze huidproblemen te maken trouwens. Maar, ik ben wel benieuwd naar de uitslag van het bloedonderzoek (en ik blijf erbij, de hond moet andere voeding). Dus ook voor jouw vriend z'n hond geldt: verse/rauwe voeding en een toevoeging van visolie + borage-olie.

Groetjes, Lizzy

hoi lizzy,
de keer dat qyan die huidproblemen had, paar maanden terug, dat het geen demodex was, maar lage weerstand van de huid, moest ik van de DA ook vitamine c bijvoeren.
dus proberen kan allicht, ik heb het toen wel gedaan, maar voerde natuurlijk gene brokken meer ;D
Door Kyrana
#57378
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
De hond van mijn vriend blijkt na nog een huidschraapseltje en een bloedonderzoek toch Demodex te hebben.
Ik hoop dat het snel beter gaat met zijn hond!!

Met mijn hond gaat het ook steeds beter, maar voorlopig blijf ik bij de brokken van royal Canin GRS28.
Dit omdat er nog steeds verbetering in haar herstel zit, en omdat haar vacht weer zacht en glanzend begint te worden.
Wel blijf ik een keer per week naar de DA gaan ter controle van de oren, oook nadat zij 100% genezen is!
Oorcleaner gebruik ik niet meer!!!
Mocht de wekelijkse controle uitwijzen dat de oren snel vuilworden, dan kan ik altijd nog overschakelen op andere voeding.
Ik heb de reacties die ik heb gehad voorgelegd aan de dierenarts, en zij raadt het overschakelen op andere voeding voorlopig af.
Maar de eindbeslissing ligt bij mij.
Eerst wil ik eens zien hoe het gaat als ik de oren niet meer reinig met oorcleaner.
Als ik zie hoe de oren reageerden na het toedienen van zalf (rood geiriteerd!!), heb ik zo'n idee dat die ooprcleaner een nog heftigere reactie oproept bij Kyra's oren.
Affijn, de controle zal het wel uitwijzen....
Rob
Door Lizzy
#57379
Kyrana schreef: maar voorlopig blijf ik bij de brokken van royal Canin GRS28.

Ik heb de reacties die ik heb gehad voorgelegd aan de dierenarts, en zij raadt het overschakelen op andere voeding voorlopig af.
Jammer Rob. Want brokken zijn sowieso ongezond. En die van RC ook (zit trouwens BHA en Propylgallaat; chemische anti-oxidanten).

En koop je deze brokken bij jouw DA? In dat geval begrijp ik waarom zij liever heeft dat je nog een paar zakjes bij haar koopt!
Door tieneke
#57465
Ik had ook zo'n dierenarts die met klem afraadde om rauw te gaan voeren!
Liever had hij dat ik dure zakken voer bij hem bestelde.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de hond met demodex het gaat redden op brokken.
Er zitten hier op Bp ook een paar mensen die een hond hebben met demodex,op versvlees zijn deze honden nu helemaal klachtenvrij.
Zonder dat daar ook nog maar 1 antibiotica kuur aan te pas komt ;)
Het is afwachten als bij jouw hond de antibiotica uitgewerkt is hoe hij dan verder reageert.
En wees voorzichtig met al die oorcleaners en druppels,in veel van die zooi zitten cortisonen.
Honden kunnen er suikerziekte door krijgen.
Onze hond met suikerziekte is er mee platgedruppeld en gezalfd,net zo als met de cortisonespuiten.
Wat blijft het toch jammer dat mensen steeds maar weer de Da geloven die werkelijk geen ene snars verstand hebben van goede voeding :'(
Door Nelly
#57725
Klinkt misschien een beetje gek, maar ik weet nu hoe honden zich voelen die een huid allergie ergens voor hebben. Heb het zelf nl. ook sinds een paar weken. En ik kan jullie vertellen: het is NIET leuk! Het is allemaal begonnen zo'n 2 maanden geleden, toen, wat nu blijkt mijn allergie voor Kuif de kop opstak, in de vorm van kaakholteontstekeing. Dat gaat gelukkig weer vrij goed nu. Niet lang daarna kreeg ik overal (behalve op m'n handen, hals, nek en gezicht) vurige rode ronde plekken, die ruw aanvoelden en jeukten. De grootte varieert van een ouderwetse riks tot een klein puntje. Ik heb ze dus nog steeds :( Omdat ze alleen zitten op deze plaatsen waar ook kleding zit, denk ik zelf dat het met wasmideel of id te maken heeft. En om precies te zijn met de droogdoekjes van Robijn, want die gebruikte ik altijd. Sinds kort dus niet meer. Maar ja, zaterdagmorgen 4:30 uur op, vroege dienst; er ligt nog een schone spijkerbroek in de kast, komt goed uit, die doe ik aan. In de loop van de dag jeuk, kriebel, en ja hoor drie plekken erbij. Effe nagedacht, ja, die broek was dus nog nog met een doekje erbij gedroogd! Dus nu weet ik het bijna zeker! Da's één geluk natuurlijk. Maar jongens die jeuk is vreselijk!!! Kan me goed voorstellen dat een hond de hele zaak kapot bijt/krabt als-ie zoiets heeft :( :-X
Door tieneke
#57820
Ja Nelly jeuk is vreselijk!
Mijn rijpaard heeft in ernstige mate staart en manenexceem,dit wordt veroorzaakt door een heel klein haast onzichtbaar steekmugje:de coluides
Toen wij Flair kochten was hij zo lelijk als de nacht,zat werkelijk vol met kale plekken,had haast geen manen meer en ook zijn staart was tot bloedens afgeschuurd.
De eigenaar en fokker wist niet meer wat hij ermee aan moest en heeft hem verkocht.
Bij hem liep hij dag en nacht in de wei, wat een hel was met die stekende mugjes.
Alleen op stal staan deze paarden veilig.
De eerste 2 jaar heb ik er voor honderden euro's middeltjes voor gekocht,niets hielp uiteindelijk!
Het paard had zulke jeukaanvallen dat hij de stalwanden er haast uitschuurde.
Zelfs een hele dure deken speciaal voor deze paarden hielp niet helemaal,s'avonds stond hij binnen.
Het 2e jaar heb ik besloten dat ik hem na 10.00 s'ochtends de wei in laat en hem rond 16.00 weer op stal zet.
Dit varieert, op dagen dat het hard waait loopt hij ook wel eens tot 19.00 of 20.00 buiten.
Vooral op hete vochtige dagen zijn die krengen talrijk aanwezig.
Ik moet hem om deze tijd met argusogen volgen en zie meteen aan zijn gezwiep met staart of schoppen naar zijn buik dat hij weer gestoken wordt.
Dan gaat hij direct op stal.
En ik moet zeggen dat zeker het laatste jaar een heel jeukvrije periode voor hem is geweest.
Hij komt hier nooit meer vanaf dus heeft hij altijd speciale verzorging nodig.
Ik ken trouwens veel mensen met ook zo'n paard,die gewoon dag en nacht in de wei staan.
Door de stroomdraden kunnen zij niet aan de palen jeuken en het enige dat ze doen is rollen als een bezetene en hele avonden en nachten door het weiland jakken om hun kwelgeesten kwijt te raken.
De eigenaren vinden dit heel normaal en vinden het allemaal te veel moeite om het paard bijtijds op stal te(laten)zetten.
Deze muggenperiode begint begin april tot zeker in oktober! :o
Misschien wordt er ooit iets voor gevonden wat echt helpt want jeuk is vreselijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door