Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#565723
Bess is doof, maar dat is van ouderdom, ik geloof niet dat jij daar wat aan heb?? ;)
Door 202Spots
#565744
conleeuw schreef: Bess is doof, maar dat is van ouderdom, ik geloof niet dat jij daar wat aan heb?? ;)
Ja eigenlijk wel....ik heb de laatste tijd steeds meer aan Cis gemerkt dat ze in ene steeds slechter gaat horen, en nu is 't zover dat wanneer ik achter haar sta, (en zij de andere kant opkijkt) en haar naam zeg...dan hoord ze me niet eens...wanneer ik dan 'n stap naast haar doe...dan lijkt 't of ze schrikt dat ik ineens naast haar sta..

Normaal gesproken mag Cis altijd los hollen op de sport veld bij school ( mag van mij, niet van de regels) en Tor zit aan 'n lijn van 80 meter (omdat ie selectief niet luisterd)
Van de week liep Cis ook gewoon te draven, en ging verder weg dan ik wilde, normaal gesproken roep ik 'r en dan kijkt ze gelijk om en komt gelijk terug hollen.
Maar nu keek ze niet op of om, en ik kon roepen wat ik wou,maar ze hoorde me niet...
Effe later zag ik haar heel ongerust heen en weer kijken, en zoeken waar we waren...toen ze eindelijk in de gaten had waar ik was, en ik met alle 2 me armen zo van "kom" begon te zwaaien..toen kwam ze als 'n speer naar me toe..
Nou ben ik eigenlijk beetje bezorgd om d'r los te laten lopen, want ze hoord me niet roepen, en ze hoord ook geen andere dingen aankomen(verkeer enzo)
Ik geloof niet dat ik er wat aan kan doen, behalve dat ik haar nu aan de andere kant van Tor z'n lijn vast ga binden...

Oh..en d'r oren zijn schoon, geen wax of zo wat uitgepoten moet
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 07 jun 2006, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#565750
Geeft Cis ook geen reactie meer op het geluid van een schel fluitje?
Door 202Spots
#565757
Judith van Sam schreef: Hè jakkes Dory, wat naar! Sterkte met die sterke dame Cis :-*
Gelukkig is er verder niks verkeerd hoor!
Behalve 'n gekraakte kikkerblaf (omdat er 'n paar cellen van d'r stemband was gehaald met de thyroid cancer)
voeld ze zich prima, holt rent en vliegt vlugger dan Tor, en over 'n paar weken nog 1 keer foto's maken om te zien dat er geen verspeiding is,maar zoals ze zich NU gedraagd dan is dat wel in orde!
Alleen nu effe aanpassen wat ik met dat dove moet doen...
't is toch al 'n aan me heup gekleefde hond, en ver weg gaan doet ze niet gauw..en als doof worden het enigste is wat ze op bijn 12 jarige leeftijd krijgt...dan vind ik dat niet zo heel erg hoor. 8)

Wanneer ik zelf fluit...moet ik wel dicht bij haar staan, maar 'n fluitje is geen gek idee Truus...zal kijken of ik er een kan vinden!
Door conleeuw
#565774
ik weet natuurlijk niet hoe veilig de losloop (niet officieel) gebied is, maar kan alleen maar vertellen hoe ik het heb opgelost (als je het oplossen kan noemen)
Bess had hetzelfde, niet horen, schrikken als je naast haar staat. Op een gegeven moment gingen wij haar naam hard zeggen met de klem op É dus bEss... dan wist ze dat ze geroepen werd, maar dit was slechts een tijdelijke oplossing, ze kon ook dat niet horen als ze een stuk van mij verwijderd was. Erger nog, als je dan hard haar naam riep, dan wist ze op een gegeven moment kennelijk dat ze geroepen werd, maar was zo diep in haar eigen gedachte wereldje, dat al wat ze dan deed was doorlopen, en vooral als ze de verkeerde kant op gaan dan valt het toch weer op hoe snel die oude beentje kunnen bewegen. Ze had dan zo iets over haar van "shit, ik moet doorlopen" ik denk ook niet dat zij meer kon horen vanwaar ik riep.
Dus..... wat heb ik gedaan, ik ben begonnen door in mijn handen te klappen.... een paar harde klappen, dat werkte wel, ze hoort niet goed, maar kan kennelijk de trillingen wel voelen. Dat doen we nog steeds, werkt voor Bess prima, alleen kan je niet een paar honderd meter van je hond verwijderd zijn lijk mij, Bess dwaalt niet zo ver van mij vandaan, overiginds, laat ik haar bijna nooit meer zonder lijn uit, maar ze is inmiddels 15 en behoorlijk dement en wankel, gister toevallig wel weer los geweest, ging ook wel goed, maar ze loopt nu niet zo ver van mij vandaan. Ik weet niet of het mischien een idee is om te proberen? Ook hadden wij ooit een oude hond die ook doof was, daar deden wij onze voeten op de grond stampen, maar op een trotoire lijk mij dat niet een sucess, wel op een grasveldje, heb ik ook heel even met Bess geprobeerd, maar had niet de gewenste effect, wij blijven vrolijk klappen ;)
Door 202Spots
#566261
Lupa schreef: mientje kwam 2 dagen geleden net niet onder een auto
ze hoort gewoon niks meer :-X
Ja..daar ben ik OOK bang voor, dus Cis gaat alleen nog maar aan de lijn... ze kan in de achtert tuin hollen en aan de lange lijn kan ze ook wel 'n stuk rennen...

Ik zal ook gaan stampen en klappen Con... 8)
Door Suzanne
#566359
Hoihoi,
Ik heb geen ervaring met een dove hond, dus wat ik zeg kan de plank volkomen misslaan ;-(
Er is mogelijk iets te bedenken met een soort lichtsignaal? Meer iets als een 'laserpen'.

Belangrijk met een echte laserpen is wel dat je ervoor waakt dat je dat NOOIT in de ogen schijnt.

Maar als een lokmiddel zou het kunnen werken...dat je het voor haar uit laat schijnen. Je moet je hond natuurlijk wel eerst binnen en in de tuin aanleren dat je wilt dat ze komt als je dat signaal gebruikt.

Probeer eventueel voor commando's (zit, af, hier....) alsnog handgebaren aan te leren. Wat je gebruikt als gebaar boeit niet, als iedereen in het gezin maar consequent is.

Bij Merlijn doen wij dat ook (niet doof hoor)... werken met gesproken commado's en met gebaren. Hij beheerst de meeste dingen zowel met gebaar als met woord. Altijd makkelijk voor als hij ooit doof wordt en het is gewoon leuk om je hond op gebaar te gaan zien zitten ;-)

Liefs,
Suzanne
Door Truus
#566407
202spots schreef: Ja..daar ben ik OOK bang voor, dus Cis gaat alleen nog maar aan de lijn... ze kan in de achtert tuin hollen en aan de lange lijn kan ze ook wel 'n stuk rennen...

Ik zal ook gaan stampen en klappen Con... 8)
Heb je al een fluitje gevonden Dory? Of iets anders dat mogelijk werkt?
Door 202Spots
#566413
Suzanne schreef: Hoihoi,
Ik heb geen ervaring met een dove hond, dus wat ik zeg kan de plank volkomen misslaan ;-(
Er is mogelijk iets te bedenken met een soort lichtsignaal? Meer iets als een 'laserpen'.
Ja dat zou 'n heel goed idee zijn, en ik WEET haast wel zeker dat het zal werken wanneer Tor ooit echt doof zou worden (nu alleen geselecteerd doof)
Tor was addicted aan 'n laser light toen we hem kregen.
Helemaal verslaafd om zo vaak mogelijk het rode puntje achterna te hollen...je kon hem midden in de nacht wakker maken voor zijn spelletje.
Helaas werd het TE verslavend en zijn we gestopt omdat ie er gewoon om bleef janken, en 'n paar keer goed de bocht was uitgevlogen.

1ste Probleem is dat Cis er nooit intresse voor heeft gehad toen Tor er mee speelde
2de Probleem...wanneer ik NU Cis wil aan leren, dan denkt Tor dat 't weer voor HEM is..
3de Probleem..ook al zou Cis er intresse voor hebben, 't moet buiten donker zijn om 't rode stippeltje te zien...

dus...
wel 'n goed idee....maar voor de verkeerde hond :-\
Maar thanks voor meedenken!
Door 202Spots
#566414
Truus schreef: Heb je al een fluitje gevonden Dory? Of iets anders dat mogelijk werkt?
Moet 'n nieuwe halen Truus,want kan me andere nergens vinden...ik ben aan 't stampen en klappen... ;D
maar moet wel dichtbij haar staan voordat ze er erg in heeft...
we zien wel..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door