Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Moos
#56444
Ik kwam net langs een site van een Amerikaanse da die zegt dat je urine van een hond max. 30 min. na opvangen moet testen, en zeker niet in de koelkast moet bewaren omdat er dan vanzelf struviet gruis gevormd kan worden.

Nu leefde ik dus altijd in de veronderstelling dat je urine wel in de koelkast moest bewaren, en heb dat dus ook altijd gedaan.

Weet iemand of dat klopt of dat het larie is?
Door Diegel
#56450
Sorry hoor Moos, ik heb geen antwoord op die vraag maar eigenlijk wel een bijkomend vraagje over dit onderwerp.
Hoe vang je in hemelsnaam urine van een hond op? Ik heb tot nu toe geen nier/blaas klachten bij Diegel vastgesteld, maar als het in de toekomst nodig zou zijn... Zij gaat altijd buiten haar plasje doen, en ik kan me niet voorstellen dat ze gewoon rustig doorplast als ik er met een potje ga bijstaan ???
Groetjes
Door Moos
#56455
Diegel schreef: Sorry hoor Moos, ik heb geen antwoord op die vraag maar eigenlijk wel een bijkomend vraagje over dit onderwerp.
Hoe vang je in hemelsnaam urine van een hond op? Ik heb tot nu toe geen nier/blaas klachten bij Diegel vastgesteld, maar als het in de toekomst nodig zou zijn... Zij gaat altijd buiten haar plasje doen, en ik kan me niet voorstellen dat ze gewoon rustig doorplast als ik er met een potje ga bijstaan ???
Groetjes

Nou, Moos is een reutje, dus die tilt zijn poot op, kwestie van potje onder de straal houden ;D

Ik hoor weleens dat mensen bij teefjes er een soeplepel onder hangen, schijnt erg goed te werken.
Laatst gewijzigd door Moos op zo 22 feb 2004, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#56460
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het maximaal 30 minuten oud mag zijn. Feitelijk heb ik er nog nooit van gehoord.... En 30 minuten vind ik ook wel ERG kort! Ik zal ook eens zoeken!
Door 202spots
#56466
Op de Dal info site staat ook dat je de urine NIET in de koelkast mag bewaren,en zo vlug mogelijk naar de DA moet brengen.
Hoe vlug is vlug???
Ik vind 30 min ook erg kort,en als ik de eerste urine in de ochtend moet opvangen dan is dat zo rond de 6 of 7 uur.
De DA gaat niet eerder dan 9 uur open,dus de urine zit dan al 2-3 uur in het potje.

Voor Tor kan ik 'n bakkie onder de straal houwen,en voor Cis (die altijd heeeeeeeeel laag bij de grond zit)
heb ik 'n heel laag plastic bakje dat onder d'r achterwerk word geschoven.
Moet wel laag zijn hoor,of desnoods 'n deksel van jampot of appelmoes of zo.
Wanneer ik urine moet vangen dan doe ik de riem aan,dan weet ik zeker dat ik er gelijk bij ben wanneer ze gaan plassen,en geen kans dat ze vlug ergens anders gaan.
Door Moos
#56469
202spots schreef: Op de Dal info site staat ook dat je de urine NIET in de koelkast mag bewaren,en zo vlug mogelijk naar de DA moet brengen.
Hoe vlug is vlug???
Ik vind 30 min ook erg kort,en als ik de eerste urine in de ochtend moet opvangen dan is dat zo rond de 6 of 7 uur.
De DA gaat niet eerder dan 9 uur open,dus de urine zit dan al 2-3 uur in het potje.

Weet jij ook waarom je het niet in de koelkast mag bewaren?
Bij Moos is namelijk blaasgruis vastgesteld een half jaar terug, maar die urine had wel een halve dag in de koelkast gestaan (da gaat hier pas om 14 uur open...)
Nu vraag ik me af of de hoeveelheid gruis dan overdreven is door het feit dat het al zo lang in de koelkast gestaan had.......
Door Lizzy
#56472
Ik heb geen antwoord op jouw vraag, maar wat was de reden dat jij de urine weg bracht naar de dierenarts? Ik bedoel dus, waren er symptomen waardoor je blaasgruis/ontsteking vermoedde?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 22 feb 2004, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Moos
#56475
Lizzy schreef: Ik heb geen antwoord op jouw vraag, maar wat was de reden dat jij de urine weg bracht naar de dierenarts? Ik bedoel dus, waren er symptomen waardoor je blaasgruis/ontsteking vermoedde?
Moos was bijna een jaar en begon opeens in huis bij anderen die ook dieren hadden te markeren. Dus niet zitten plassen, maar echt tegen de stoelen of gordijnen aan. Bij mij thuis deed hij dit zeer zelden, alleen soms tegen de kattenbak, maar voorderest nooit. Ook 's nachts moest hij er niet vaker uit.

Mijn moeder is de 'vaste oppas', en aangezien mijn ouders een kat hebben deed hij het daar dus ook regelmatig. Mijn moeder werd hier nogal kriegel van, en toen heb ik de da gebeld over een mogelijke chemische castratie om te kijken of hij het dan niet meer deed.
De da wilde eerst zijn urine checken om andere oorzaken uit te sluiten, en toen is er dus gruis geconstateerd.
Na twee maanden op dieet voer was dat verdwenen ( die urine is trouwens toen meteen na opvangen weggebracht en gecontroleerd). Moos markeerde echter nog steeds bij mijn moeder in huis, dus aan het blaasgruis lag dat niet.....

Nou, beetje lang verhaal, maar zo ben ik er dus achter gekomen.
Door Jolly
#56481
het markeren is niet een blaasprobleem, maar ene gedrasgprobleem ;D

Hij denkt dat hij daar de baas is en daardoor markeert hij dat nog even zodatieder ander dier dat ook even weet. Hij gedragt zich dus erg dominant naar ander dieren toe. ( dit hoeft dus niet te zeggen dat hij dat tegenover mensen ook doet)
Als hij dat bij je moeder weer doet, en ze ziet het, moet ze hem ontiegelijk een voor meteen een uitbrander geven waar zijn oren van gaan tuiten. Je moeder moet het hem even goed in prenten dat hij daar in hun huis niets te vertellen heeft.
Gooi het anders ook even op
http://www.yalla.nl/cgi-bin/YaBB.pl , dit is een gedragsforum, daar zul je echt veel goede tips kunnen krijgen. suc 6
Door Moos
#56488
Jolly schreef: het markeren is niet een blaasprobleem, maar ene gedrasgprobleem ;D

Hij denkt dat hij daar de baas is en daardoor markeert hij dat nog even zodatieder ander dier dat ook even weet. Hij gedragt zich dus erg dominant naar ander dieren toe. ( dit hoeft dus niet te zeggen dat hij dat tegenover mensen ook doet)
Als hij dat bij je moeder weer doet, en ze ziet het, moet ze hem ontiegelijk een voor meteen een uitbrander geven waar zijn oren van gaan tuiten. Je moeder moet het hem even goed in prenten dat hij daar in hun huis niets te vertellen heeft.
Gooi het anders ook even op
http://www.yalla.nl/cgi-bin/YaBB.pl , dit is een gedragsforum, daar zul je echt veel goede tips kunnen krijgen. suc 6
Weet ik hoor ;). Het gaat nu ook al weer stukken beter!
Maar bedankt voor de moeite om dit allemaal even voor me op te schrijven!
Door Jolly
#56490
ow oke, maar waarom denkt zo'n da dan dat het een blaasprobleem is?
Dit link kan ik namelijk niet echt helemaal leggen. :-\
Door Moos
#56496
Jolly schreef: ow oke, maar waarom denkt zo'n da dan dat het een blaasprobleem is?
Dit link kan ik namelijk niet echt helemaal leggen. :-\
Tja, waarom......mijn da denkt wel meer dingen waar ik het niet mee eens ben helaas. Weet jij niet nog een goede da hier in de buurt (jij woonde toch ook in de buurt van Schoorl?)?

Maar goed, er kwam toen wel uit dat er behoorlijk wat gruis in de urine zat. Alleen na wat ik gelezen had vroeg ik me dus af in hoeverre de hoeveelheid gruis beinvloed kon zijn door het feit dat de urine ruim een halve dag in de koelkast had gestaan......
Laatst gewijzigd door Moos op zo 22 feb 2004, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Moos
#56498
Sorry dubbel.
Laatst gewijzigd door Moos op zo 22 feb 2004, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#56499
Het ligt er misschien aan WAT voor test word gedaan.
(Bij sommige drug tests dan MOET de urine gekoeld zijn)
Maar wanneer het om de pH en Gruis in urine gaat dan mag het in ieder geval niet in de koelkast bewaard worden.
Omdat er dan gruis word gevormd tijdens de koeling maar ook wanneer het ongekoeld TE lang zit te wachten.
Op: http://home.att.net/~hattrick-dals/Diet.html
Zegd het bij "Bij Monitoring pH levels" o.m
"Make sure the urine is FRESH when checking for pH or crystals. Crystals are a normal formation in refrigerated urine or urine that as sat for some time."

Dus het kan best dat bij de test van Moos,de urine zelf de gruis had gevormd tijdens de wachttijd en de koeling.
Misschien had Moos helemaal geen gruis :-\ :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 22 feb 2004, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#56506
Moos schreef:

Tja, waarom......mijn da denkt wel meer dingen waar ik het niet mee eens ben helaas. Weet jij niet nog een goede da hier in de buurt (jij woonde toch ook in de buurt van Schoorl?)?

Maar goed, er kwam toen wel uit dat er behoorlijk wat gruis in de urine zat. Alleen na wat ik gelezen had vroeg ik me dus af in hoeverre de hoeveelheid gruis beinvloed kon zijn door het feit dat de urine ruim een halve dag in de koelkast had gestaan......
ja ik woon in de buurt, in Breezand.
Maar een goede DA zou ik zo snel even niet weten. Ga eigenlijk nooit en als ik ga is het bij 1ntje in Hippolytushoef. Die weet hoe ik denk over spuiten etc ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door