Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jet
#561136
sinds zaterdag geef ik mijn3 katten cb . om te proberen heb ik 2 rollen van 250gr gekocht nu ze het eten wil ik graag een paar rollen van 1000gr.(is goedkoper)maar hoe krijg k zo'n bevroren rol in kleinere stukjes verdeeld?

ik geef ze het nu nog alleen als avond eten ('s morgens krijgen ze nog brok :-[)ik heb al berekend dat ik met één rol 5dg kan doen (40gr p.k.)en dit is te lang om het in de koelkast te bewaren! wie geeft mij raad :-\

gr. JET
#561150
40 gram per kat is wel weinig hoor. Mijn ouwe slome katten eten ruim 100 gram per kat per dag, en daar worden ze niet dik van.
Je kunt ze volgens mij beter helemaal op de CB zetten als ze het eten. Brokken zijn niet gezond, en de combinatie brok/vers is helemaal niet gezond.

Ju kunt een rol CB zover laten ontdooien dat hij met een scherp mes of diepvriesmes te snijden is, inporties verdelen en weer in de vriezer mikken.
#561165
inderdaad ik geef ze 60 gr per kat foutje van mij

ik geef 40gr keer 3kilo(gewicht één kat)
is 120 gr deel i door 2 =60gr per kat ;)


waarom is brok/kvv erg slecht?

JET
Laatst gewijzigd door jet op di 30 mei 2006, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#561212
Omdat de zuurgraad van het maagzuur bij brok anders is dan bij vlees. Om vlees goed te verteren moet het maagzuur zuur zijn, maar met zulk zuur maagzuur kunnen de koolhydraten in brokken niet goed verteerd worden, en omgekeerd, met minder zuur brokken-maagzuur kun je geen vlees verteren. Daarnaast zijn er voor het verteren van vlees enzymen nodig die alleen in goed zuur maagzuur voorkomen. Geef je dus een brokkenkat vlees dan kan hij dat in eerste instantie niet optimaal verteren omdat z'n maagzuur niet zuur genoeg is en hij de nodige enzymen mist. Als je nou voortdurend brok en vlees afwisselt krijgt de kattenmaag het heen en weer ;D en je maakt het hem onnodig moeilijk.
#561778
Als je de rol ongeveer een uurtje uit de diepvries haalt dan kan je 'm met een flink broodmes wel doormidden zagen.
Dat doe ik ook en dat gaat goed. Ik snij de rol in tweeen en met zo'n helft doe ik twee dagen (soms ietsje langer soms ietsje korter) en ik heb ook 3 katten :).
Veel plezier ermee.
Groetjes,
Mieke
#561883
nou ik vind het echt een ramp om die grote rollen in stukken te snijden. Ik laat het eerst een half uur ontdooien. Dit vind ik eigenlijk al te lang want het vlees wordt dan zo grijs aan de buitenkant..
Maar na dat half uur heb ik er nog gruwelijke moeite mee, ik doe leren handschoenen aan om de worst mee vast te houden en ik heb een scherp mes gekocht maar het kost mij iedere keer weer veel zweet..
En bij mij laat ook de verpakking los dus dan heb je helemaal geen grip meer.
Ik ben er nu over aan het nadenken om dan maar de kleinere maar wel duurdere rollen te nemen, scheelt wel weer de frustraties..

Wat vinden jullie trouwens van het grijze vlees van de kvv verkrijgbaar in de supermarkt?
Carnibest is heeft bij mij alleen aan de buitenkant een grijzig laagje maar heeft van binnen een mooie vlees kleur maar als ik runner of duck ontdooi, nou dan is het vlees gewoon grijs, het ziet er niet uit en de katten vinden het ook niet lekker.
Ervaren jullie (en jullie katten) dit als een probleem?
#563747
judithj81 schreef: nou ik vind het echt een ramp om die grote rollen in stukken te snijden. Ik laat het eerst een half uur ontdooien. Dit vind ik eigenlijk al te lang want het vlees wordt dan zo grijs aan de buitenkant..
Maar na dat half uur heb ik er nog gruwelijke moeite mee, ik doe leren handschoenen aan om de worst mee vast te houden en ik heb een scherp mes gekocht maar het kost mij iedere keer weer veel zweet..
En bij mij laat ook de verpakking los dus dan heb je helemaal geen grip meer.
Ik ben er nu over aan het nadenken om dan maar de kleinere maar wel duurdere rollen te nemen, scheelt wel weer de frustraties..

Wat vinden jullie trouwens van het grijze vlees van de kvv verkrijgbaar in de supermarkt?
Carnibest is heeft bij mij alleen aan de buitenkant een grijzig laagje maar heeft van binnen een mooie vlees kleur maar als ik runner of duck ontdooi, nou dan is het vlees gewoon grijs, het ziet er niet uit en de katten vinden het ook niet lekker.
Ervaren jullie (en jullie katten) dit als een probleem?
ik weet het niet ik stel zelf samen ;D
#563807
judithj81 schreef: nou ik vind het echt een ramp om die grote rollen in stukken te snijden. Ik laat het eerst een half uur ontdooien. Dit vind ik eigenlijk al te lang want het vlees wordt dan zo grijs aan de buitenkant..
Maar na dat half uur heb ik er nog gruwelijke moeite mee, ik doe leren handschoenen aan om de worst mee vast te houden en ik heb een scherp mes gekocht maar het kost mij iedere keer weer veel zweet..
En bij mij laat ook de verpakking los dus dan heb je helemaal geen grip meer.
Ik ben er nu over aan het nadenken om dan maar de kleinere maar wel duurdere rollen te nemen, scheelt wel weer de frustraties..

Wat vinden jullie trouwens van het grijze vlees van de kvv verkrijgbaar in de supermarkt?
Carnibest is heeft bij mij alleen aan de buitenkant een grijzig laagje maar heeft van binnen een mooie vlees kleur maar als ik runner of duck ontdooi, nou dan is het vlees gewoon grijs, het ziet er niet uit en de katten vinden het ook niet lekker.
Ervaren jullie (en jullie katten) dit als een probleem?
Katten willen hun vlees het liefst zo vers mogenlijk (honden lusten eerder een wat rijper stuk vlees) maar als je een rood vlees produkt hebt dan hoort dat niet tot van binnen grijs te zijn. Duck ken ik niet en runner ben ik niet weg van.
#576960
Ik laat de kilo verpakking twee en half tot 3 uur in de koelkast ontdooien. Dan neem ik een scherp mes en snij door de verpakking heen de wordt in schijven van 3 cm dik die ik weer halveer. Op deze manier snijd het heel makkelijk en kost het me hooghiud 5 minuuten. Daarna alles de vriezer weer in. Belangrijk om het in de koelkast te laten ontdooien.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door